Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1502965_0001.png
NOTAT
tip
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Jord & Affald
J.nr.
001-12680
Ref. jukje/mormm
Den
26.
februar
2015
Ole Elmose har i brev af
28.
januar
2015
rejst en række kritikpunkter i relation til
etablering af tilskudsordningen for biocovers.
I nedenstående tekst har Miljøstyrelsen givet respons på kritikpunkterne.
Kritikpunkterne fra brevet er gengivet og markeret med kursiv.
Ad
1)
Den forudsatte metan (også kaldet biogas) produktion på 300.000 tons
CO2 ækvivalenter om året i 100 nedlukkede deponier i år 2020 findes ikke. Min
erfaring er, at der næppe findes 3 nedlukkede deponier med så høj metan
produktion, som skulle være gennemsnittet for alle 100. Altså vil der blive en
kæmpe manko i det nationale klimaregnskab i forhold til, hvad styrelsen har
stillet i udsigt.
Miljøstyrelsen har benyttet sig af de tal, der er fremlagt af DCE (Nationalt Center
for Miljø og Energi), og som indberettes til FN. Disse tal er anvendt i beregningen,
da der ikke umiddelbart findes tal fra andre kilder, som kan lægges til grund for
vurderingen. Desuden vil der lobende ske en kortlægning af udledningen, inden
der etableres biocovers på de enkelte pladser/anlæg. Skulle der fremkomme nye
tal, der viser, at der ikke er det forventede potentiale, vil Miljøstyrelsen naturligvis
tage dette med i overvejelserne.
Ad
2)
Med biocovermetoden nedbrydes metan bakterielt, så den ikke kan
udnyttes til energiformål. Hvis jeg har uret, og metan produktionen faktisk
findes, så svarer metan produktionen i deponierne - hvis den blev brugt til
elfremstilling i motor-generatoranlæg
- til produktion af elforbruget i ca. 13.000
husstande hvert år. I så fald giver regeringen tilskud til generel fremme af biogas
samtidig med, at den giver tilskud til destruktion af biogas.
Biocover betragtes som en god metode til reduktion af metan-emission på pladser,
hvor emissionen ikke er tilstrækkelig til at etablere gasindvindingsanlæg med
henblik på energiudnyttelse. Det er vigtigt for klimaet, at metan-emissionen på
disse pladser også håndteres. Biocovers skal således ikke træde i stedet for
gasindvindingsløsninger, hvor disse måtte være mere økonomisk og klimamæssigt
fordelagtige - men skal udgøre et fornuftigt alternativ eller supplement.
For at sikre en helhedsbetragtning, bliver der forud for etablering af
tilskudsordningen udarbejdet en liste over anlæg og pladser, der sammen med et
udredningsarbejde - der sammenligner gasindvinding og biocover
-
skal
medvirke til, at der ikke etableres biocover på pladser, hvor indvinding med
henblik på energiudnyttelse kunne være en bedre miljømæssig og
samfundsøkonomisk løsning. I disse tilfælde vil det stå anlægsejeren frit for at
etablere et el-producerende gasindvindingsanlæg, der imidlertid ikke kan støttes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502965_0002.png
via tilskudsordningen til biocover, men til gengæld via tilskud per produceret kWh
jf. reglerne om tilskud til biogas.
Ad
3)
Miljøstyrelsen har gennem forberedelsesperioden fastholdt en såkaldt
'skyggepris' på 77 kr./ton CO2. Prisen er grebet ud af luften, for den savner
ethvert beregningsgrundlag. Men tager man styrelsens egne forudsætninger om
reduktionsmængden i relation tilde 185 mio. kr. bliver reduktionsprisen ca. 123
kr./ton. Det kan i øvrigt gøres langt billigere, som nævnt i mit første brev til dig.
Det har styrelsen allerede dokumentation for, men har valgt at se bort fra det.
Det er korrekt, at der gennem forberedelsesperioden er fastholdt en skyggepris på
77 kr./ton C0 -ækvivalenter. Skyggeprisen er fastsat på baggrund af DCEs tal for
den nationale udledning af drivhusgasser og på erfaringstal fra "Miljøprojekt
1401:
Reduktion af metan-emissionen fra Klintholm losseplads ved etablering af
biocover" og er udregnet vha. "Beregningsmetode til samfundsøkonomiske
omkostninger ved virkemidler i klimaplan" tilgængelig på Energistyrelsens
hjemmeside. Overordnet set er der anvendt den samme metode til udregning af
skyggepriser som anbefalet af Finansministeriet. Skyggeprisen er således udregnet
på baggrund af den bedste tilgængelige viden. Det er ikke muligt at se af det
fremsendte brev, hvordan Ole Elmose er nået frem til en pris på
123
kr./ton C 0 -
herunder er det ikke muligt at se, om Ole Elmose også har anvendt
Finansministeriets model for udregningen, hvilket kan være årsag til de
divergerende tal.
2
2
Miljøstyrelsen har tidligere været i dialog med Ole Elmose og har blandt andet
fremsendt specifikke dele af beregningsgrundlaget, som efterspurgt. Ole Elmose er
velkommen t i l at rette yderligere henvendelse til Miljøstyrelsen, hvis der er behov
for supplerende viden om udregningerne.
Ole Elmose påpeger, at reduktionen i metan-udledning kan gøres billigere og
henviser til, at Miljøstyrelsen allerede har dokumentation for dette. Selv om det
ikke vides med sikkerhed, så hentyder Ole Elmose muligvis til "Arbejdsrapport nr.
4
fra Miljøstyrelsen
(2011):
Udnyttelse af lossepladsgas - opsamling på
gennemførte projekter under Miljøstyrelsens virksomhedsordning". Af denne
rapport fremgår en gennemsnitlig skyggepris på 87 kr./ton G0 . Skyggeprisen
ligger således højere end de 77 kr./ton C0 , der er udregnet for biocover-
teknologien. Skyggeprisen i rapporten inddrager ikke omkostninger til
vedligehold, ligesom den er beregnet uden nettoafgiftsfaktor og skatteforvridning,
hvilket alle er faktorer, der er inddraget i beregningen af skyggeprisen for biocover
- og som hæver skyggeprisen.
2
2
Ad
4)
Biocovermetoden er ny og stort set udokumenteret i sin effektivitet. Dertil
kommer at selve metoden til måling af omfanget af metan reduktionen er
usikker, qua indirekte.
Det er korrekt, at biocovers ikke er en implementeret praksis i Danmark eller i
andre lande. Dette fremgår også af Virkemiddelkataloget fra
2013,
som indgår i
regeringens klimaplan, og der er således taget forbehold for dette i forbindelse
med udvælgelsen af virkemidlet.
Miljøstyrelsen er opmærksom på, at biocover er en relativt uafprøvet teknologi,
hvilket også er årsagen til, at der er afsat midler til forundersøgelser. Desuden sker
der en løbende opsamling af erfaringer, ligesom den løbende dokumentation af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502965_0003.png
effekt vil medføre, at der laves lobende vurderinger af tilskudsordningens
udformning og omfang.
Vedrorende målemetoden til dokumentation af reduktionen, så har Miljøstyrelsen
ikke endeligt lagt sig fast på, hvilken målestrategi der skal anvendes. På
nuværende tidspunkt fremstår den såkaldte sporgasdispersions-metode bedst
egnet, da den på relativt hurtig, præcis og omkostningseffektiv vis måler
emissioner fra hele lossepladser.
Det er korrekt, at metoden er indirekte - og som med alle metoder, vil der være
knyttet en måleusikkerhed. Dertil kommer, at én måling alene beskriver
forholdene på det pågældende tidspunkt, og dermed ikke hele årets
emissionsforløb. En direkte og lobende måling af hvert enkelt losseplads' samlede
udledning af metan vil praktisk og økonomisk set imidlertid ikke kunne lade sig
gøre.
Ad 5)
Bevillingen er også 'solgt'politisk med henvisning til at biocovermetoden
kan blive eksportartikel. Hvilke andre lande vil opføre sig så tåbeligt at ødelægge
et godt brændsel til energiformål?
Det er vigtigt, at vi også får håndteret metan-emissionen på de pladser, hvor
emissionen ikke er tilstrækkelig til at lave indvinding og energiudnyttelse. Dette
gælder i Danmark såvel som i udlandet. Vi forventer således, at der i udlandet vil
være efterspørgsel på biocover-løsninger til lossepladser, hvor udledningen af
metan er betydelig - men utilstrækkelig til rentabel gasindvinding. Dette
udelukker ikke nødvendigvis udbredelsen af gasindvindingslosninger, da der
samtidig forventes at være udenlandske lossepladser, med langt større mængder
organisk affald og tilhørende høj gasproduktion, hvor potentialet for gasudnyttelse
er stort.
Ad 6)
Det forekommer mig at DTU indgår i en ugennemskuelig dobbeltrolle ved
bevillingens tilblivelse og gennemførelse.
DTU har ekspertviden om biocover-teknologien, og for at sikre en optimal
ordning, der giver så lav en skyggepris som muligt - og dermed mest reduktion for
tilskudsmidlerne - er der indgået en kontrakt med DTU om et forundersøgelses-
program. Således assisterer DTU Miljøstyrelsen i perioden op til lancering af
tilskudsordningen.
Ad 7)
Tilskudsordningen
teknologier
er konkurrenceforvridende
i forhold til andre
Som en del af de førnævnte forundersøgelser laves der en liste over anlæg og
pladser, der sammen med et udredningsarbejde, der sammenligner gasindvinding
og biocover, skal medvirke til, at der ikke etableres biocover på pladser, hvor
indvinding med henblik på energiudnyttelse kunne være en miljømæssigt og
samfundsøkonomisk set bedre løsning. I dette arbejde inddrager Miljøstyrelsen
Ole Elmose og hans erfaringer på området.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502965_0004.png
f