Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1498933_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/beand
Ref. MST-653-00866
Den 17. februar 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag III til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske
produkter (kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at sætte begrænsninger og krav til 9 hårfarvestoffer,
samt regulere brugen af thioglycolsyre i vippeprodukter til professionel brug.
Der skal stemmes om forslaget den 23. februar 2015 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da 9 hårfarvestoffer nu bliver reguleret
med fastsatte koncentrationsgrænser og mærkningskrav, og at thioglycolsyre i
vippeprodukter fremover kun må anvendes til professionel brug. Forslaget har
ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser eller
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der er heller ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet der er tale om en hævelse
af beskyttelsesniveauet. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 29. januar 2015 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 23. februar
2015.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag III, som er en liste over stoffer med fastsatte
koncentrationer og begrænsninger.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet, efter Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498933_0002.png
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet, efter Europa-Parlamentet har gennemført en
legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget består af to dele.
1. Som et led i hårfarvestrategien har Den Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF) vurderet 9 hårfarvestoffer, for hvilke industrien har
indsendt sikkerhedsdata. Stofferne har ikke tidligere været reguleret som
hårfarvestoffer. På baggrund af VKF´s vurderinger foreslås det at opføre stofferne
med fastsatte koncentrationsgrænser i bilag III, som er en liste over stoffer med
fastsatte begrænsninger. Der tilføjes også krav til mærkning for de oxidative
hårfarver og ikke-oxidative hårfarver, som indeholder hårfarvestoffer med et
stærkt eller ekstremt sensibiliserende potentiale.
2. Med den nye kosmetikforordning er definitionen på et hårprodukt ændret til
ikke længere at inkludere øjenvipper. Baggrunden for denne ændring er, at
risikoen ikke er den samme, når kosmetiske produkter bruges på hovedhår og
øjenvipper. Derfor har VKF i 2013 vurderet thioglycolsyre til brug i
øjenvippeprodukter. Komitéen konkluderede, at øjenvippeprodukter med
thioglycolsyre kun bør anvendes af professionelle, pga. risiko for øjenirritation.
Ovenstående forslag foreslås at finde anvendelse fra 1. juli 2015, med undtagelse
for de nye mærkningskrav for hårfarvestofferne, som foreslås at finde anvendelse
12 måneder efter ikrafttrædelse af forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold, eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Danmark har relativt få kosmetikproducenter, og
overgangsperioden tager hensyn til omstilling af produktionen.
Beskyttelsesniveauet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498933_0003.png
Forslaget vil samlet set hæve beskyttelsesniveauet, da der indføres skærpede regler
for 9 hårfarvestoffer, og for tilladelsen til brug af thioglycolsyre i vippeprodukter,
da det kun må anvendes til professionel brug fremover.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Forslaget, og et rammenotat om det, har været i høring i Miljøspecialudvalget 6. -
16. februar 2015. Der er ikke indkommet bemærkninger fra organisationerne til
sagen.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse forbrugernes udsættelse for skadelige kemiske
stoffer. Da 9 hårfarvestoffer bliver begrænset, og 5 af disse stoffer får krav om
advarselsmærkning, samt thioglycolsyre i vippeprodukter fremover kun må
anvendes af professionelle er regeringen positiv over for Kommissionens forslag.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget. Sagen vurderes at være
væsentlig, og bør derfor forelægges Folketinget til orientering.
3