Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1410668_0001.png
Kommissorium for analyse af planloven
16. september 2014
Problem
Det er kommunalbestyrelsen, der - i dialog med staten, borgere, erhvervsliv og
interesseorganisationer - har ansvar for planlægning af udviklingen lokalt inden for
lovgivningens rammer. Kommunalbestyrelsens planlægning sker inden for
rammerne af planloven og anden lovgivning, der har betydning for anvendelse af
arealer. Det gælder bl.a. love om natur- og miljøbeskyttelse.
Det er vigtigt at styrke forudsætningerne for vækst i hele landet - både de steder,
hvor der er gode forudsætninger for væksten, og de steder, hvor vækst i disse år
forudsætter afvikling af eksisterende fysiske rammer og et fornyet fokus på at
videreudvikle lokale potentialer såsom natur, turisme, nye former for bosætning
og erhverv mv.
Den kommunale planlægning har som sit mål at muliggøre en bæredygtig
udvikling i byerne og på landet. Det er vigtigt at sikre, at kommunerne
fremadrettet har de rette rammer for at løse denne opgave.
Rammerne for analysearbejdet
På den baggrund er regeringen og KL i forbindelse med Aftale om den
kommunale økonomi for 2015 enige om at igangsætte et udvalgsarbejde om
rammerne for kommunernes fysiske planlægning med udgangspunkt i KL’s
eksempelkatalog
Barrierer for vækst i den fysiske planlægning.
Inden for rammerne af udvalgsarbejdet igangsættes der derudover som opfølgning
på Aftale om vækstpakke 2014 af juni 2014
en analyse af lokalplaners bestemmelser om æstetik, bygningshøjde og
bebyggelsesprocent med henblik på at vurdere, om bestemmelserne er
hensigtsmæssige.
en analyse af kystzone- og strandbeskyttelseslovgivningen med fokus på
balanceringen mellem ønsket om fremme af kyst- og naturturismen og
samtidig hensyntagen til miljøet.
Der gennemføres analyser af følgende områder:
1. Med afsæt i de problemstillinger der er afspejlet i de konkrete eksempler, i
KL’s eksempelkatalog
Barrierer for vækst i den fysiske planlægning
analyseres regler,
der knytter sig hertil inden for planloven, naturbeskyttelseslovens regler om
strandbeskyttelse og miljøbeskyttelseslovens støjregler samt administrationen
af de pågældende regler. Det skal i den forbindelse vurderes, hvorvidt
problemstillingerne i KL’s katalog ville kunne realiseres inden for
lovgivningens nuværende rammer, eller om løsning af disse problemer kræver
ændringer af planloven, naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelse,
miljøbeskyttelsesloven støjregler og/eller den gældende statslige eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
kommunale administration. I lyset heraf vurderes det, om det er relevant at
justere lovgivningen under hensyn til balance mellem ønsket om vækst og
beskyttelse af natur- og miljø.
2. Bestemmelser i lokalplaner om æstetik, bygningshøjde og bebyggelsesprocent.
3. Kystzone- og strandbeskyttelseslovgivningen.
Udvalget kan på baggrund af analyserne komme med forslag til evt. ændringer af
relevante regler og administrativ praksis. Konsekvenser af forslåede ændringer skal
så vidt muligt belyses. Forslagene skal samtidig opretholde et højt niveau for
varetagelse af overordnede samfundsmæssige hensyn, herunder natur- og
miljøbeskyttelse.
Udvalget skal endvidere inddrage resultater fra det iværksatte serviceeftersyn af
lovfastsatte kommunale og regionale høringsregler i sit arbejde, herunder evt.
forslag og anbefalinger til lovgivningsinitiativer. Serviceeftersynet af lovfastsatte
kommunale og regionale høringsregler har fokus på mindre bureaukrati og generel
forenkling af gældende regler.
Proces og organisering
Der nedsættes et embedsmandsudvalg med Miljøministeriet som formand og med
deltagelse af Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter samt KL.
Udvalget skal aflevere sine forslag senest den 1. marts 2015.