Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1492279_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Ref. lafoc
Den 29. januar 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg
RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions
vegne til et forslag om ændring af bilag III til Rotterdamkonventionen om forudgående
informeret samtykke ved eksport og import af farlige kemikalier og pesticider
1. Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til RÅDETS AFGØRELSE om den holdning, EU skal indtage
på det kommende partsmøde (maj 2015) til et forslag om ændring af bilag III til
Rotterdamkonventionen.
Forslaget indebærer, at EU arbejder for, at følgende kemikalier optages på
Rotterdamkonventionens bilag III:
chrysotilasbest,
methamidophos,
trichlorfon,
fenthion (ultra low volume (ULV)-formuleringer med mindst 640 g aktivt stof/L) og
flydende formuleringer (emulgerbare koncentrater og opløseligt koncentrat) indeholdende
mindst 276 g/L paraquatdichlorid svarende til mindst 200 g/L paraquat-ion
Optagelse vil indebære, at eksport kun må finde sted, hvis importlandets forudgående udtrykkelige
samtykke foreligger. Dette svarer til de regler, som allerede gælder for europæiske eksportører, idet
stofferne er optaget på bilag I, part 2, i forordning 689/2012, som netop angiver de stoffer, som
efter EU's opfattelse opfylder kravene til optagelse under Rotterdamkonventionen.
Optagelsen sker på baggrund af indstilling fra den videnskabelige komite, der er nedsat under
Rotterdamkonventionen.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser i Danmark, da området i
forvejen er reguleret på EU-niveau.
Forslaget har ingen betydning for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark
Regeringen finder fortsat, at stofferne bør optages på Rotterdamkonventionen, og agter derfor at
stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Baggrund
Forslaget er fremsendt den 19. december 2014. Fremsættelsen sker under henvisning til traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde artikel 192, stk. 1, og artikel 207, sammenholdt med artikel
218, stk. 9, hvorefter forslaget skal vedtages efter den normale lovgivning procedure.
3. Formål og indhold
Formålet med at optage stoffer på Rotterdamkonventionens bilag III er generelt at sikre (især u-
lande) mod farlige kemikalier, som de ikke selv har taget stilling til. Derfor pålægges de eksporterende
parter at sikre, at importlandet konkret har taget stilling til stoffet, før eksporten finder sted.
Forslaget indebærer, at EU arbejder for, at følgende kemikalier optages på Rotterdamkonventionens
bilag III:
chrysotilasbest,
methamidophos,
trichlorfon,
fenthion (ultra low volume (ULV)-formuleringer med mindst 640 g aktivt stof/L) og
flydende formuleringer (emulgerbare koncentrater og opløseligt koncentrat) indeholdende
mindst 276 g/L paraquatdichlorid svarende til mindst 200 g/L paraquat-ion
Optagelse vil indebære, at eksport kun må finde sted, hvis importlandets forudgående udtrykkelige
samtykke foreligger.
Tilsvarende regler finder allerede anvendelse for europæiske eksportører, idet stofferne er optaget på
bilag I, part 2, i EU forordning 689/2012, som netop angiver de stoffer, som efter EU's opfattelse
opfylder kravene til optagelse under Rotterdamkonventionen.
EU forordningen går endda væsentlig videre end Rotterdamkonventionen ved bl.a. at kræve samtykke
også for stoffer, som endnu ikke er optaget på konventionens bilag, men som efter EU's opfattelse
opfylder kravene hertil.
Bortset fra stoffet chrysotilasbest er alle stofferne pesticider, som er forbudt eller strengt reguleret i
EU.
Forslaget fastlægger den holdning, som EU skal indtage på det kommende partsmøde (maj 2015).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører opfyldelse af Fællesskabets internationale forpligtelser, finder
regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige regler for eksport af de angivne stoffer, idet området er reguleret på EU-
niveau.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492279_0003.png
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da området i forvejen er
reguleret på EU-niveau.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser, da reglerne allerede er indført.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, da reglerne allerede er indført.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget har ingen erhvervsadministrative konsekvenser, da reglerne allerede er indført. Der kan
dertil oplyses, at Danmark ikke eksporterer de pågældende stoffer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser, da reglerne allerede er indført.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget har ingen betydning for beskyttelsesniveauet i EU, da det primært retter sig mod eksport, og
idet der i forvejen er kontrol med de importerede kemikalier.
Beskyttelsesniveauet i en række u-lande vil derimod blive øget, da disse landes miljøadministrationer
vil blive opmærksom på import af disse farlige stoffer.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 26. til den 29. januar 2015. Det er ikke
modtaget substantielle bemærkninger i den forbindelse.
Grønland og Færøerne
Danmark har ved ratifikationen af Rotterdamkonventionen afgivet territorialerklæring om, at
konventionen ikke finder anvendelse på Færøerne og i Grønland. Optagelsen af stofferne på
konventionens bilag III får derfor ingen betydning for Grønland og Færøerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes, at der i EU kredsen vil være fuld opbakning til forslaget om optagelsen af de 5
kemikalier på Rotterdamkonventionens bilag III.
Der er ikke kendskab til holdningen hos andre lande, der har tiltrådt konventionen. To af stofferne,
chrysotilasbest og paraquatdichlorid har været behandlet på det forrige partsmøde (i 2013) uden at
det var muligt at opnå den fornødne enighed blandt parterne, og det er uvist, om de tidligere
blokerende parter har ændret holdning.
10. Regeringens generelle holdning
De omhandlede stoffer er allerede forbudt eller underkastet strenge restriktioner i EU og optaget på
det bilag til forordning 649/2012, som indebærer, at stofferne vurderes at leve op til optagelsen på
Rotterdamkonventionens bilag.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark har således allerede tilsluttet sig, at stofferne optages og kan fortsat fuldt ud støtte
optagelsen af stofferne på konventionen.
Det er i Forordning 689/2008 fastlagt, at Fællesskabets deltagelse i konventionen er Kommissionens
og medlemsstaternes fælles ansvar. Det fælles ansvar omfatter navnlig teknisk bistand,
informationsudveksling og spørgsmål vedrørende bilæggelse af tvister, deltagelse i hjælpeorganer og
afstemninger.
I nærværende sag er der tale om optagelse af nye stoffer til regulering i international handel, hvor
stofferne er reguleret i EU, og hvor medlemsstaterne allerede har været involveret i beslutningen om
at søge stofferne optaget på Rotterdamkonventionens liste. Regeringen kan i den sammenhæng give
opbakning til, at Kommissionen formelt forestår forhandlingerne.
Forslaget ligger op til, at Kommissionen kan tiltræde mindre ændringer på mødet, hvorfor regeringen
vil arbejde for, at dette alene kan ske efter samråd med medlemsstaternes repræsentanter på mødet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
4