Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1489165_0001.png
NOTAT
Klimatilpasning, vandsektor
og grundvand
J.nr. NST-4400-00034
Ref. ancma, annrj
Den 15. januar 2015
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om afdragsordninger, fristfastsættelse for
spildevandshåndtering og tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt
Udkast til bekendtgørelsen blev sendt i ekstern høring den 9. december 2014 med frist for at afgive
høringssvar den 5. januar 2014.
Udkast blev sendt i høring hos en bred kreds af myndigheder og organisationer. Naturstyrelsen har modtaget
i alt 13 høringssvar, hvoraf 4 oplyser, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
KL, DANVA, Danske Advokater, Kolonihaveforbundet, Favrskov Kommune, Guldborgsund Kommune,
Herning Kommune, Københavns Kommune, Nyborg Kommune.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til bekendtgørelse:
Danske Kloakmestre, Advokatrådet, FSR Danske Revisorer og Dansk Byggeri.
Flere høringsparter finder, at der forekommer uklarheder i bekendtgørelsesudkastet, og at der er behov for
præciseringer. Flere høringsparter efterlyser desuden en vejledning på området.
DANVA og Guldborgsund Kommune finder, at bekendtgørelsesudkastet er unødigt byrdefuldt for
spildevandsselskaberne.
Guldborgsund Kommune og Herning Kommune påpeger, at det bør præciseres om §§ 1 og 5, stk. 2, kun
omfatter påbud om forbedret spildevandsrensning i det åbne land, enten ved tilslutning til kloak eller ved
egen renseløsning. Der spørges til, om bekendtgørelsen omfatter alle påbud meddelt i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk.1, herunder påbud meddelt til en ejer, som har forsømt at vedligeholde sit
spildevandsanlæg.
DANVA og Herning Kommune spørger, om bekendtgørelsen finder anvendelse på alle ejendomstyper,
herunder erhvervsejendomme. De påpeger, at dette vil være uhensigtsmæssigt, da det vil medføre øget
administration og forlænget sagsbehandlingstid at medtage erhvervsejendomme i bekendtgørelsen.
Favrskov Kommune bemærker, at anvendelsen af et obligatorisk elektronisk ansøgningsskema er
uhensigtsmæssigt, idet en del af de borgere, der formodes at kunne udnytte de nye muligheder, vil være ældre
mennesker med begrænsede IT-færdigheder. KL anbefaler desuden, at bekendtgørelsen først sættes i kraft,
når det elektroniske ansøgningsskema er udviklet og succesfuldt afprøvet.
KL, Danske Advokater og Guldborgsund Kommune bemærker, at formuleringen ”ejendommens beboere” i
bekendtgørelsens § 3, stk. 3, er uhensigtsmæssig. Det foreslås, at formuleringen ændres til ”ejendommens
ejere”, idet påbud rettes til ejeren, og ejeren er ansvarlig for forholdende på ejendommen.
Favrskov Kommune påpeger, at kommunerne skal have gennemført indsatsen over for forbedret
spildevandsrensning i det åbne land senest 2 år efter, at vandplanerne er vedtaget. Eftersom nogle borgere
har mulighed for at få mindst 3 års frist, vil vandplanernes tidsplan ikke kunne overholdes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489165_0002.png
Guldborgsund Kommune og Nyborg Kommune påpeger, at eventuelle ændringer i ejerens økonomi bør have
indflydelse på den 3-årige påbudsfrist og den 20-årige afdragsordning. Der spørges ligeledes, om ordningen
bortfalder ved ejerskifte.
DANVA, Danske Advokater og Favrskov kommune bemærker, at det er vanskeligt at overskue tidsfølgen for
påbud, afdragsordninger, anlægsarbejder mv. DANVA har i høringssvaret beskrevet deres forståelse af
reglerne og anmoder om en bekræftelse af, om denne forståelse er korrekt.
Favrskov Kommune påpeger, at det er uklart hvilke uopfyldte påbud meddelt inden bekendtgørelsens
ikrafttræden, som er omfattet af bekendtgørelsen.
DANVA påpeger, at der mangler bestemmelser i bekendtgørelsesudkastet, som sikrer, at den samlede
restgæld på en etableret afdragsordning forfalder i tilfælde af ordningens misligholdelse.
Kolonihaveforbundet bemærker, at bestemmelserne også bør gælde for kolonihaveforeninger på lejet grund.
Naturstyrelsens bemærkninger
Naturstyrelsen kan oplyse, at flere af de emner, som høringsparterne problematiserer, følger af L 86 (forslag
til lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse
og lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold), herunder spildevandsselskabernes rolle og
udelukkelse af sager om separatkloakering fra bekendtgørelsens anvendelsesområde. Såfremt lovforslaget
bliver vedtaget, vil de omtalte emner således være udtryk for politiske beslutninger, som ikke kan ændres i
bekendtgørelsen. Disse emner vil derfor ikke blive særskilt behandlet i dette høringsnotat.
Høringen har givet anledning til visse ændringer og præciseringer i forhold til det udsendte udkast til
bekendtgørelse. Blandt andet er der nu tilføjet bestemmelser om henholdsvis førtidig betaling og
konsekvenser af ejerskifte.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilke påbud, som er meddelt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 30,
stk. 1, der er omfattet af bekendtgørelsen, kan Naturstyrelsen oplyse, at alle påbud på nær påbud om
separatkloakering er omfattet. Det bemærkes ligeledes, at påbud meddelt til en ejer, som har forsømt at
vedligeholde sit spildevandsanlæg, heller ikke er omfattet af bekendtgørelsen. Grunden hertil er, at påbud
som meddeles i forbindelse med manglende vedligeholdelse af spildevandsanlæg, ikke skal meddeles i
henhold til miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1, men derimod efter tilsynsbestemmelserne i
miljøbeskyttelseslovens kapitel 9.
Naturstyrelsen er enig i, at det er uhensigtsmæssigt, at bekendtgørelsesudkastet omfatter
erhvervsejendomme. Bekendtgørelsen vil blive præciseret, så ejendomme, som udelukkende benyttes til
erhverv, ikke er omfattet af bekendtgørelsen.
For så vidt angår spørgsmålet om det elektroniske ansøgningsskema, kan Naturstyrelsen oplyse, at
bestemmelsen præciseres således, at kommunerne ikke er forpligtet til at afvise ansøgninger, som indgives på
anden vis, end med det elektroniske ansøgningsskema. Det elektroniske ansøgningsskema forventes at være
færdigudarbejdet og tilgængeligt for kommunerne ved bekendtgørelsens ikrafttræden.
Naturstyrelsen er enig i, at formuleringen ”ejendommens beboere” i bekendtgørelsens § 3, stk. 3, er
uhensigtsmæssig. Bestemmelsen præciseres, således at det er ejendomsejerens husstands indkomst, som er
afgørende for tilkendelsen af den forlængede frist.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorledes bekendtgørelsens minimumsfrist på 3 år kan forliges med
vandplanernes 2-årige frist for forbedret spildevandsrensning i det åbne land, skal Naturstyrelsen henvise til
høringsnotatet til L86
1
afsnit 1.4.
1
Forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., lov om miljøbeskyttelse
og lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold. Høringsnotatet kan findes på Folketingets hjemmeside.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår spørgsmålet om tidsfølgen for påbud mv., kan Naturstyrelsen oplyse, at der er foretaget
mindre præciseringer. Dette indebærer, at en ejendomsejer, som ifølge kommunalbestyrelsens afgørelse har
ret til at modtage et tilbud fra spildevandsselskabet, senest 1 år og 6 måneder inden påbudsfristens udløb skal
have anmodet spildevandsselskabet om at fremsende et tilbud. Spildevandsselskabet skal senest 4 måneder
efter ejendomsejers anmodning fremsende et tilbud. Endelig skal ejendomsejeren senest 1 år inden
påbudsfristens udløb acceptere tilbuddet. Hvis ejendomsejer ikke har anmodet om tilbud rettidigt eller ikke
accepterer tilbuddet rettidigt, bortfalder kommunalbestyrelsens afgørelse.
3