Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 126
Offentligt
NOTAT
Klimatilpasning, vandsektor
og grundvand
J.nr. NST-4400-00034
Ref. ancma, annrj
Den 15. januar 2015
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om afdragsordninger, fristfastsættelse for
spildevandshåndtering og tilslutningsbidragets forfaldstidspunkt
Udkast til bekendtgørelsen blev sendt i ekstern høring den 9. december 2014 med frist for at afgive
høringssvar den 5. januar 2014.
Udkast blev sendt i høring hos en bred kreds af myndigheder og organisationer. Naturstyrelsen har modtaget
i alt 13 høringssvar, hvoraf 4 oplyser, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
KL, DANVA, Danske Advokater, Kolonihaveforbundet, Favrskov Kommune, Guldborgsund Kommune,
Herning Kommune, Københavns Kommune, Nyborg Kommune.
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til bekendtgørelse:
Danske Kloakmestre, Advokatrådet, FSR Danske Revisorer og Dansk Byggeri.
Flere høringsparter finder, at der forekommer uklarheder i bekendtgørelsesudkastet, og at der er behov for
præciseringer. Flere høringsparter efterlyser desuden en vejledning på området.
DANVA og Guldborgsund Kommune finder, at bekendtgørelsesudkastet er unødigt byrdefuldt for
spildevandsselskaberne.
Guldborgsund Kommune og Herning Kommune påpeger, at det bør præciseres om §§ 1 og 5, stk. 2, kun
omfatter påbud om forbedret spildevandsrensning i det åbne land, enten ved tilslutning til kloak eller ved
egen renseløsning. Der spørges til, om bekendtgørelsen omfatter alle påbud meddelt i henhold til
miljøbeskyttelseslovens § 30, stk.1, herunder påbud meddelt til en ejer, som har forsømt at vedligeholde sit
spildevandsanlæg.
DANVA og Herning Kommune spørger, om bekendtgørelsen finder anvendelse på alle ejendomstyper,
herunder erhvervsejendomme. De påpeger, at dette vil være uhensigtsmæssigt, da det vil medføre øget
administration og forlænget sagsbehandlingstid at medtage erhvervsejendomme i bekendtgørelsen.
Favrskov Kommune bemærker, at anvendelsen af et obligatorisk elektronisk ansøgningsskema er
uhensigtsmæssigt, idet en del af de borgere, der formodes at kunne udnytte de nye muligheder, vil være ældre
mennesker med begrænsede IT-færdigheder. KL anbefaler desuden, at bekendtgørelsen først sættes i kraft,
når det elektroniske ansøgningsskema er udviklet og succesfuldt afprøvet.
KL, Danske Advokater og Guldborgsund Kommune bemærker, at formuleringen ”ejendommens beboere” i
bekendtgørelsens § 3, stk. 3, er uhensigtsmæssig. Det foreslås, at formuleringen ændres til ”ejendommens
ejere”, idet påbud rettes til ejeren, og ejeren er ansvarlig for forholdende på ejendommen.
Favrskov Kommune påpeger, at kommunerne skal have gennemført indsatsen over for forbedret
spildevandsrensning i det åbne land senest 2 år efter, at vandplanerne er vedtaget. Eftersom nogle borgere
har mulighed for at få mindst 3 års frist, vil vandplanernes tidsplan ikke kunne overholdes.