Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 125
Offentligt
NOTAT
Pesticider og
Genteknologi/Organisation &
Jura
J.nr. 001-12404
Ref. Jfryd/KAa
Den 20. januar 2015
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøudvalg om
intervention i sag T-521/14, Sverige mod Kommissionen
Baggrund
Sverige har den 4. juli 2014 anlagt sag ved Retten mod Kommissionen med
påstand om, at det fastslås, at Kommissionen har tilsidesat artikel 5, stk. 3, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 af 22. maj 2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter (herefter
”biocidforordningen”), idet den har undladt at vedtage delegerede retsakter
vedrørende
specifikke
videnskabelige
kriterier
til
bestemmelse
af
hormonforstyrrende egenskaber.
I henhold til artikel 5, stk. 3, 1. afsnit, i biocidforordningen vedtager
Kommissionen (på engelsk ”shall adopt”) senest den 13. december 2013
delegerede retsakter vedrørende specifikke videnskabelige kriterier til
bestemmelse af hormonforstyrrende egenskaber.
Indtil vedtagelsen af de nævnte delegerede retsakter gælder der efter
biocidforordningens artikel 5, stk. 3, 2. afsnit og 3. afsnit, nogle midlertidige
kriterier, hvorefter aktivstoffer, som er kræftfremkaldende og/eller
reproduktionstoksiske i kategori 2 i henhold til klassificeringsforordningen
(forordning (EF) nr. 1272/2008), skal eller kan anses for at have
hormonforstyrrende egenskaber.
Aktivstoffer, der bl.a. efter kriterierne i artikel 5, stk. 3, anses for at have
hormonforstyrrende egenskaber, der kan have negative virkninger hos mennesker,
kan ikke godkendes, medmindre visse nærmere anførte betingelser er opfyldt, jf.
biocidforordningens artikel 5, stk. 1 og 2.
Spørgsmålet om hormonforstyrrende egenskaber har ikke alene betydning for, om
et aktivstof ikke kan godkendes, men indgår ligeledes i vurderingen af, om
biocidholdige produkter kan godkendes, jf. artikel 19 og de fælles principper i
forordningens bilag VI.
Den svenske regering gør bl.a. gældende, at biocidforordningen pålægger
Kommissionen en klar forpligtelse til at vedtage delegerede retsakter vedrørende
specifikke videnskabelige kriterier til bestemmelse af hormonforstyrrende
egenskaber, og at bestemmelsen ikke tillægger Kommissionen skønsmæssige
beføjelser i forhold til, om sådanne delegerede retsakter skal vedtages. Den
svenske regering gør således gældende, at der foreligger det nødvendige
videnskabelige grundlag for Kommissionens vedtagelse af delegerede retsakter, og
at en konsekvensanalyse af anvendelsen af de videnskabelige kriterier ikke skal