Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1488734_0001.png
J.nr. NST-301-00492
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
I stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål I
Vil ministeren med udgangspunkt i besvarelsen af
spørgsmål 6 til L31 oplyse sin principielle
holdning til, at en offentlig myndighed beslutter
sig for ikke at anmelde overtrædelser, som
Folketinget har vedtaget er lovovertrædelse og
som kan give bødestraf?
Svar
Som spørgeren siger, er det nyttigt at få sat
rammen for spørgsmålet, og hvad det var for et
lovforslag, vi drøftede.
Som det også bliver sagt, er det et lovforslag, der
handler om, at vi fremover kobler indberetning af
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 22/1-15 om L 31 (Om styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.), jf. MIU alm. del - samrådsspm. H, fra miljøministeren
vildtudbytte – altså det jægeren skyder på et år –
med at man skal forny sit jagttegn. Simpelthen for
at sikre, at flere husker at få indberettet deres
vildtudbytte. Vi bruger indberetningerne til at
lave statistik, så vi kan indrette jagttiderne efter,
hvor meget vildt der er.
Så har vi rammen for det lovforslag, vi drøfter.
Indberetningerne var simpelthen faldet, og færre
jægere har indberettet gennem de senere år.
Derfor foreslog vi, at vi fremadrettet giver
jægerne et incitament til at huske at få indberettet
deres jagtbytte. Forslaget er jo vedtaget med et
bredt flertal i folketinget – også med DF’s
stemmer.
Jeg kan forstå, at spørgsmålet her udspringer fra
et synspunkt om, at man burde have
politianmeldt de jægere, der ikke har indberettet
deres vildtudbytte. Det er godt 25.000 jægere, vi
taler om, der ikke har indberettet gennem de
seneste år. I hvert fald antyder spørgsmålet her,
2
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 22/1-15 om L 31 (Om styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.), jf. MIU alm. del - samrådsspm. H, fra miljøministeren
at Naturstyrelsen har handlet i modstrid med
lovens ånd, idet man ikke er skredet til
politianmeldelse.
Jeg vil gerne understrege, at min principielle
holdning – og det er jo det, der bliver spurgt til
her – det er, at offentlige myndigheder
selvfølgelig skal udmønte den lovgivning, vi
vedtager i Folketinget. Det kan der ikke herske
nogen som helst tvivl om. Sådan skal det være. Og
det er jo sådan set en af Folketingets
fornemmeste opgaver at holde øje med, at det er
det, der sker. Så derfor synes jeg også det er fint,
at vi får en principiel diskussion, og at
folketingsmedlemmerne holder øje med det. Det
skal Folketinget gøre.
Men jeg mener også, at Naturstyrelsen i det her
tilfælde har overholdt lovgivningen. Og at det er
helt i overensstemmelse med loven, at man ikke
er skredet til politianmeldelse af de jægere, der
ikke har indberettet.
3
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 22/1-15 om L 31 (Om styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.), jf. MIU alm. del - samrådsspm. H, fra miljøministeren
1488734_0004.png
Det er sådan, at offentlige myndigheder er
forpligtet til at vurdere, hvordan vi bedst opnår
formålet med lovgivningen.
Så når en lov angiver, at overtrædelse straffes
med bøde, betyder det altså ikke, at alle
overtrædelser af loven skal straffes med bøde. Det
ligger også lidt i formuleringen af spørgerens eget
spørgsmål. Som kan give bødestraf, bliver der
spurgt. Heri ligger, at der ikke nødvendigvis skal
gives en bøde hver eneste gang.
Der er jo et princip om, at overtrædelsen og
sanktionen skal passe sammen. Der skal være
proportionalitet i overtrædelsen, og den straf der
så bliver givet. Jeg synes ikke – og det er også en
principiel holdning – at offentlige myndigheder
skal politianmelde små overtrædelser, som måske
bunder i en forglemmelse. Før man har prøvet
andre muligheder, vel at mærke.
Det er det afgørende. Hvis forseelsen kan
håndteres på andre måder, fx ved en påmindelse,
4
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 22/1-15 om L 31 (Om styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.), jf. MIU alm. del - samrådsspm. H, fra miljøministeren
så synes jeg, det er en god idé, at vi prøver det
først.
Naturstyrelsen har i mange år venligt påmindet
jægerne om pligten til at indberette vildtudbyttet,
bl.a. ved at udsende et brev i forbindelse med
fornyelsen af jagttegn. Det synes jeg, har været
rigtigt i den situation.
Og indtil nu har vildtudbyttestatistikken, som
indberetningerne ligger til grund for, været valid.
Der har været nok indberetninger til at have en
statistik, som giver grundlag for fx at indrette
vores jagttider. Selvom det ikke har været alle, der
har indberettet. Så indtil nu, har formålet med
indberetningerne, og dermed med loven, været
opfyldt.
Det nye er, at indberetningsprocenten er blevet så
lav, at der er risiko for, at statistikken ikke er
pålidelig, hvis udviklingen fortsætter. Det er
selvfølgelig en udfordring, når vi blandt andet
benytter den til at indrette jagttider efter. Derfor
5
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 22/1-15 om L 31 (Om styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.), jf. MIU alm. del - samrådsspm. H, fra miljøministeren
har et enigt Vildtforvaltningsråd anbefalet den
her lovændring.
Vildtforvaltningsrådet rådgiver miljøministeren i
forbindelse med sager, der handler om
vildtforvaltning. De har enstemmigt anbefalet, at
lovændringen bliver vedtaget, sådan at vi kobler
indberetningerne til jagttegnsfornyelsen.
Jeg mener, det er langt bedre at vi ændrer loven,
så den giver et incitament til at jægerne
indberetter, frem for at vi kriminaliserer 25.000
mennesker.
Det er klart, at grovere overtrædelser af jagt- og
vildtforvaltningsloven som krybskytteri eller jagt
på fredet vildt er en helt anden sag. Der er vi ude i
nogle grovere overtrædelser. Og det ved jeg, at
Naturstyrelsen anmelder til politiet.
Og Folketinget har jo altid mulighed for at ændre
straffen, fx hvis Folketinget finder, at
sanktionerne skal skærpes.
6
MIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 22/1-15 om L 31 (Om styrkelse af vildtudbytteindberetning m.v.), jf. MIU alm. del - samrådsspm. H, fra miljøministeren
Det er noget, jeg løbende overvejer. Fx synes jeg,
at der er behov for at skærpe sanktionen, hvis
man ødelægger vores beskyttede natur. Derfor
har jeg stillet et lovforslag om, at vi skærper
bødestraffen for at ødelægge vores § 3-arealer.
Det er bare ét eksempel på, at jeg foreslår
Folketinget, at vi ændrer sanktionerne, når de
ikke stemmer overens med overtrædelsen.
I forhold til vildtudbytteindberetningerne er det
min overbevisning, at vi med den nye lov, der er
bredt vedtaget i Folketinget, vil vende udviklingen
og få langt flere jægere til at indberette deres
vildtudbytte ved at benytte gulerod frem for pisk.
Altså et incitament frem for en straf. Jeg ser frem
til, at vi sikrer, at vi får en valid statistik, og jeg er
glad for, at et bredt flertal bakker op om den
lovændring.
7