Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1487321_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. mst-5200-00056
Ref. Kaasm/CLF
Den 16. januar 2015
Rammenotat
til Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg vedr. Kommissionens
forslag til Kommissionsforordning vedr. testprocedure der skal afspejle emissioner af
luftforurening ved virkelige kørselsforhold (RDE – real driving emission)
KOM(201x)xxx (foreløbig udgave)
1. Resume
Kommissionen har udarbejdet et forslag til en ny supplerende test, der skal måle udledning af
luftforurening fra biler ved virkelig kørsel.
Formålet er at sikre, at
nye
biler
ved virkelig kørsel har et
emissionsniveau, der afspejler
de grænseværdier for luftemission,
der er fastsat for typegodkendelse
(real driving emissions).
Test har vist, at udledningen af NOx fra nye dieselbiler ved virkelig kørsel
er 7 gange højere i gennemsnit end den værdi, der tillades ved typegodkendelse af køretøjer.
Kommissionen lægger op til at der skal stemmes om forslaget den 26. januar 2015 i Komiteen for
Motorkøretøjer.
Forslaget vurderes at have positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet. Trafikken er den største kilde
til NOx i byerne og det er særligt ved bykørsel dieselbiler har høj udledning af forureningen.
Regeringen finder, at denne testmetode skal implementeres hurtigst muligt, således at nye biler
fremover vil overholde den fastsatte grænseværdi. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Forslaget, som forventes fremlagt af Kommissionen januar 2015, har hjemmel i Europa
Parlamentet og Rådets forordning nr. 2007/715/EF og 2008/692/EU om emissioner fra lette
køretøjer (Euro 6) og medfører desuden ændring af Europa Parlamentet og Rådets
rammedirektiv 2007/46/EF.
Forslaget forventes at komme til afstemning den 26. januar 2015 i Komiteen for
Motorkøretøjer efter forskriftsproceduren med kontrol efter artikel 5 stk. 3, jf. art 15, stk. 3 i
forordning 2007/715/EF.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til forordning nr.
2011/182 artikel 12 jf. forordning 2006/512. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet/forordningen efter at Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen,
forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis
der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487321_0002.png
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på
højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet/forordningen efter at Europa-
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Kommissionen har udarbejdet et foreløbigt forslag til en ny supplerende test, der skal måle
udledning af luftforurening fra biler under mere realistiske testforhold end den nuværende
test. Formålet er at sikre, at nye biler ved virkelig kørsel har et emissionsniveau, der afspejler
de grænseværdier for luftemission, der er fastsat for typegodkendelse (real driving emissions).
Kommissionen foreslår, at testen skal være et supplement til den nuværende testcyklus, der
allerede er defineret og udføres i et laboratorium. Den nye test vil bygge på
emissionsmålinger ved faktisk kørsel. Der vil blive monteret måleudstyr i bilen og foretages
målinger fra udstødningsrøret direkte under kørslen (PEMS, Portable Emission Monitoring
System). Den rute, bilen skal igennem, skal dække bykørsel, landevejskørsel og
motorvejskørsel og skal desuden dække en række forhold omring krav til et temperaturspænd,
højde over havet, hastighed, vægt/last, mv.
Der defineres en motorfamilie af hensyn til at lette byrden for industrien, hvilket betyder, at
ikke alle nye biler skal have gennemført testen, men at sammenlignelige biltyper, der
anvender samme motor, kan grupperes i familier. Dette anvendes også i forbindelse med
eksisterende typegodkendelsestest. Endvidere etableres et ”normaliserings-værktøj” til
vægtning af testdata således, at testen i videre udstrækning bliver reproducerbar og kan
eftervises i virkelig kørsel.
Det foreslås, at testproceduren for virkelig kørsel gældende for nye biler, euronorm 6, vil
blive introduceret i tre faser, hvor nærværende forslag dækker første fase:
Fase 1 definerer den nye test og pålægger alle nye person- og varebiler, der ønsker en
typegodkendelse med henblik på markedsføring i EU, at gennemføre testen med henblik på at
indsamle data.
I fase 2 knyttes der en grænseværdi til testen (NTE – not to exceed) med henblik på en
egentlig godkendelsesfunktion. Testen bliver på sigt obligatorisk for alle nye biler, der
markedsføres i EU. Det forventes at ske omkring 2017/18 for nye biltyper og 2018/19 for alle
biler.
Fase 3 udgør forslag til fastsættelse af partikelantal i den supplerende test af udledning ved
virkelig kørsel.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487321_0003.png
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres forud for den
endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med
forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold; eller om det
ikke overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er en ændring til eksisterende EU-lovgivning, der regulerer det indre marked med
hensyn til godkendelse af motorer til vejgående køretøjer. Da formålet vedrører realiseringen
af det indre marked, og idet forslaget vedrører en indsats overfor grænseoverskridende
luftforurening finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
6. Gældende dansk ret
Detailforskrifter for køretøjer indeholder henvisning til Europa Parlamentet og Rådets
forordning nr. 2007/715/EF om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner
fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations-
og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, samt seneste ændringer. Forordningen har
direkte retsvirkning.
Kommissionens forordning 2008/692/EF, om gennemførelse og ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer
med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6)
og om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer,
implementerer forordning 2007/715/EF. Nærværende forslag er en ændring af
Kommissionsforordningen som har direkte retsvirkning for Danmark.
Forslaget indebærer ligeledes ændring af bilag 8 og 9 af direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse
af en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer. Kommissionen kan efter
rammedirektivets artikel 39 stk. 8 ændre direktivets bilag ved forordning med direkte
retsvirkning.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget fremsættes som en kommissionsforordning med direkte retsvirkning.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets forordning nr. 2007/715/EF og
2008/692/EF om emissioner fra lette køretøjer (Euro 6). Der vil ligeledes blive foretaget
ændringer i direktiv 2007/46/EF om typegodkendelse af biler.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487321_0004.png
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Der blev foretaget en dansk konsekvensvurdering i forbindelse med forhandlingen af Euro 5/6
i 2006. Da nærværende forslag kun omhandler at sikre, at de vedtagne regler skal fungere i
praksis, vil der ikke være yderligere konsekvenser for Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser.:
Med forslaget fra 2007 for Euro 5 og Euro 6 blev det vurderet, at staten kunne få en forventet
nettoindtægt på 214 mio. kr. pr. år for Euro 5 og yderligere 90 mio. kr. pr. år for Euro 6.
Nærværende forslag omhandler omkostninger, som allerede er vedtaget, og der vil derfor ikke
være yderligere konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget ikke medfører væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser, idet
der ikke er bilproducenter eller akkrediterede institutioner, der kan foretage afprøvning af
luftemissionskravene under nærværende forordning i Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Nærværende forslag sikrer implementering af de gældende krav, så der er ikke yderligere
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at ville hæve beskyttelsesniveauet. Udledningen af forurening fra biler ved
virkelig kørsel har vist sig at være 7 gange højere ved virkelig kørsel end den værdi, der
tillades ved typegodkendelsen, og i den henseende vil forslaget sikre, at det
beskyttelsesniveau, der blev besluttet i 2007 af Europa-Parlamentet og Rådet rent faktisk
indføres.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalg fra 14. til 16. januar 2015. Der er ikke
kommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Komiteen for Motorkøretøjer 15. oktober 2014, 24. november
2014 og 18. december 2014.
Der er generelt tilslutning til at vedtage en procedure (fase 1), der sikre at person- og
varebilerne leverer på de politisk fastsatte grænseværdier også ved virkelig kørsel.
Flere lande er kritiske overfor ikrafttrædelsestidspunkterne, særligt for fase 2, da det anses at
være en stor byrde med en relativ kort indfasningsperiode for industrien. Det kan ikke afvises,
at et antal lande vil stille et alternativt forslag om at opdele fase 2 i en periode med en mindre
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487321_0005.png
restriktiv NTE værdi og med et senere ikrafttrædelsestidspunkt en NTE værdi, som er mere
restriktiv. Formålet er at tilgodese industriens behov for at kunne indrette sig på reglerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Bilerne er i bymiljøer en stor kilde til
luftforurening og Danmark overskrider EU’s grænseværdi for NO
2
, og det er derfor særlig
vigtigt at få nedbragt forureningen af hensyn til luftkvaliteten.
Regeringen er enig i relevansen af at få etableret en testmetode, der sikrer, at bilerne ved
virkelig kørsel har en udledning, der afspejler den grænseværdi, der er fastsat af
Europaparlamentet og Rådet, også ved virkelig kørsel. Regeringen finder, at den nye
testmetode skal implementeres hurtigst muligt, da de dieselbiler, der markedsføres i dag, har
en udledning af NOx, der er 7 gange højere end den værdi, der tillades ved typegodkendelse.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
5