Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 116
Offentligt
1486959_0001.png
Miljørapport for
forslag til beskyttede områder i Kattegat
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
1
2
3
Ikke teknisk resume
Indledning
Forslagets hovedformål, baggrund, indhold og forbindelser med andre relevante planer
3.1
3.2
3.3
Hovedformål med forslaget
Indhold af forslaget
Beskrivelse af områderne
Område a
Område b
Område c
Område d
Område e
Område f
5
6
6
6
6
9
9
10
11
11
12
13
14
15
15
15
15
15
16
17
17
17
18
18
18
18
19
20
21
22
22
22
3.3.1
3.3.2
3.3.3
3.3.4
3.3.5
3.3.6
3.4
3.5
3.6
Hensyntagen til miljømål
Forhold til anden lovgivning
Forbindelser med andre relevante planer og programmer
Natura 2000-planer
Vandplaner
Planer for havvindmøller
3.6.1
3.6.2
3.6.3
4
Nuværende miljøtilstand og miljøpåvirkninger samt udvikling hvis forslaget ikke gennemføres
4.1
Fysisk forstyrrelse
Fiskeri med bundslæbende redskaber
Klapning
Råstofindvinding – sand, grus og ral
Havvindmøller og øvrige fysiske anlæg
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
Anden forstyrrelse
Eutrofiering
Miljøfarlige stoffer
4.2.1
4.2.2
4.3
4.4
5
Vurdering af Kattegats tilstand vedr. biodiversitet
Udvikling hvis forslaget ikke gennemføres
Beskrivelse af miljøforhold og forslagets sandsynlige væsentlige indvirkning herpå
5.1
Biodiversitet på den bløde havbund – herunder fauna og flora
Forslagets indvirkning på biodiversitet
5.1.1
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.2
Fiskeri og befolkning
I Danmark
23
23
24
24
25
26
27
27
28
28
28
28
29
29
29
30
30
30
30
31
32
32
32
32
34
5.2.1
5.3
Råstofindvinding
Olie, gas og skifergas
Sand, grus og ral
5.3.1
5.3.2
5.4
5.5
5.6
5.7
5.8
5.9
5.10
5.11
5.12
6
7
8
9
Klapning
Havvindmøller og øvrige fysiske anlæg
Forsvaret
Arkæologisk- og kulturarv
Menneskers sundhed
Havbund og landskab
Vand
Klimatiske faktorer og luft
Kumulative effekter af forslagets væsentlige virkninger
Grænseoverskridende effekter
Habitatvurdering
Alternativer
Datagrundlag og manglende viden
9.1.1
9.1.2
Identifikation af naturgrundlaget, herunder manglende viden
Identifikation af fiskerimønsteret i Kattegat, herunder manglende viden
10
11
11.1
11.2
12
Afværgeforanstaltninger
Overvågning
Naturovervågning
Fiskeriovervågning og fiskerikontrol
Bilag 1
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Figurliste
Figur 1: Oversigt over foreslåede områder
Figur 2: Bundforhold og fund i område A
Figur 3: Bundforhold og fund i område B, C og D
Figur 4: Bundforhold og fund i område E
Figur 5: Bundforhold og fund i område F
Figur 6: De forslåede beskyttede områder og overlappende forundersøgelsesområder
Figur 7: Aktiviteter med bundslæbende redskaber i Kattegat
Figur 8: Klassifikation af status for eutrofieringstilstanden i de danske havområder
Figur 9: Den samlede kemiske tilstand i de danske have
Figur 10: De danske farvandets tilstand vedrørende biodiversitet
Figur 11: Oversigt over forslåede områder og observationer af vigtige blødbunds-arter
Figur 12: Aktiviteter med bundslæbende redskaber i Kattegat
Figur 13: Det danske åben-dør område i Kattegat
Figur 14: Klappladser, råstofindvindingsområder og vindmøller
Figur 15: Eksisterende havvindmølleparker
Figur 16: Aktiviteter inden for det danske søterritorie
8
10
11
13
14
16
17
19
20
21
23
24
25
26
27
28
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0005.png
1 Ikke teknisk resume
Miljøvurderingen beskriver de sandsynlige og væsentlige effekter på miljøet, ved gennemførelse af
den del af havstrategiens indsatsprogram, der vedrører beskyttede havområder i Kattegat.
Miljørapporten er udarbejdet i henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer (LBK
nr. 939 af 03. juli 2013).
Med forslaget udpeges seks områder i Kattegat, som skal beskyttes mod aktiviteter, der fysisk
påvirker havbunden, f.eks. fiskeri med bundslæbende redskaber
1
, råstofindvinding og placering af
oprenset havbundssediment fra havne og sejlrender (klapning).
I forslaget lægges der vægt på at skabe en fornuftig beskyttelse af den dybe bløde havbund, hvor
nogle af den bløde havbunds truede og sårbare arter beskyttes samtidig med, at der er så få
socioøkonomiske konsekvenser som muligt.
Forslaget vurderes samlet set at have en gunstig påvirkning på havmiljøet. De nye beskyttede
områder vil sammen med eksisterende beskyttede områder være med til at skabe et
sammenhængende og repræsentativt netværk af beskyttede områder der i tilstrækkelig grad,
dækker diversiteten i de enkelte økosystemer. Med forslaget vil der skabes områder, hvor samfund
af sårbare arter kan leve uforstyrret (f.eks. hestemuslingesamfund og søfjer- og gravende
megafaunasamfund), hvilket vil kunne afspejles i en styrkelse af habitaterne og mulig forøgelse af
biodiversiteten.
Beskyttelsen vil samtidig være en fremtidssikring af områderne mod fysiske påvirkninger – også
selv om for eksempel fiskerimønstrene ændrer sig. Beskyttelsen vil således bidrage til at opnå
havstrategidirektivets mål om god miljøtilstand i havet i 2020.
Miljøvurderingen viser, at der er meget begrænsede negative miljøpåvirkninger af den foreslåede
beskyttelse af områderne, og at de samlet set er langt mindre en de miljøgevinster der opnås.
Fangstværdierne fra fiskeri med bundslæbende redskaber i områderne kan samlet set opgøres til
0,5-1,0 mio. kr. årligt for danske fiskere. Det svarer til ca. 1 % af den registrerede landingsværdi hos
danske fartøjer for de pågældende redskabstyper i Kattegat. Fiskefartøjerne har mulighed for at
fiske deres kvoter i fangstområder i hele Kattegat, og det er derfor samlet set vurderingen, at
beskyttelsen af de foreslåede områder kun i begrænset omfang vil påvirke de konkrete
fiskerimuligheder og den afledte økonomiske aktivitet i fiskerihavnene. Det må dog forudses, at
placeringerne af områderne i et vist omfang kan gøre det praktiske fiskeri mere besværligt og
omkostningskrævende, da der kan være situationer, hvor det ikke længere er muligt at fiske i
sammenhængende trawltræk i samme omfang som tidligere.
I de udpegede områder findes der ingen indvindingsområder for hverken olie, gas og skifergas eller
sand, grus og ral, og områderne er i dag heller ikke udlagt til klapområder for opgravet sediment
fra havne eller lignende. Derudover forventes forslaget ikke at få indvirkning på Forsvarets
aktiviteter på havet eller at være i konflikt med planlægningen af havvindmølleparker.
For at opfylde havstrategidirektivets mål om, at der skal opnås eller opretholdes en god
miljøtilstand i havmiljøet senest i 2020, er vurderingen, at der er en forpligtelse til at etablere en
1
Redskabskategorierne TR1 og TR2
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0006.png
beskyttelse af områder af den dybe bløde havbund i den danske del af Kattegat. Det er et krav i en
miljøvurdering, at mulige alternativer undersøges. Eftersom det er vurderes, at der er et behov for
at udpege et antal beskyttede områder, vil alternativet til de foreslåede områder være udpegning af
andre områder af den dybe bløde bund.
En tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af Miljøministeriet (MIM), Finansministeriet
(FM) og Fødevareministeriet (FVM) har vurderet flere andre områder, og er kommet frem til, at de
foreslåede områder er dem, der vil give den bedste balance mellem beskyttelse og benyttelse.
Efter beslutning om at udpege beskyttede havområder i Kattegat, skal der foretages en kortlægning
(baseline) af naturen i de udpegede områder og iværksættes overvågning af udviklingen i
områderne. Områderne vil blive omfattet af fiskeriovervågningen i Kattegat.
2 Indledning
Miljøvurderingen er udarbejdet på baggrund af en scopingproces, hvori der er foretaget en
nærmere afgrænsning af, hvilke miljømæssige forhold der især forventes påvirket af forslaget til
beskyttede områder. Miljøvurderingen har taget hensyn til høringssvar fra berørte myndigheder,
for så vidt de ligger inden for de overordnede rammer for vurderingen.
Ved udarbejdelsen af miljørapporten er der taget udgangspunkt i bilag 1 til lov om miljøvurdering
af planer og programmer.
Kapitel 3 beskriver forslaget til beskyttede områder, herunder hovedformål, indhold og forbindelse
med andre relevante planer. I kapitel 4 gennemgås de relevante aspekter af den nuværende
miljøtilstand og miljøpåvirkninger og den sandsynlige udvikling, hvis forslaget ikke gennemføres. I
kapitel 5 foretages den egentlige miljøvurdering. Først gives der under hvert afsnit en beskrivelse af
miljøforhold, hvorefter forslagets påvirkninger herpå vurderes. Kapitlet beskriver også kumulative
effekter og grænseoverskridende påvirkninger. I kapitel 6 foretages en habitatvurdering, det vil sige
forslagets indvirkning på Natura 2000-områder. Kapitel 7 beskriver mulige alternativer, mens
datagrundlag og manglende viden gennemgås i kapitel 8. Kapitel 9 beskriver kort
afværgeforanstaltninger, mens aspekter vedrørende overvågning forklares i kapitel 10.
3 Forslagets hovedformål, baggrund, indhold og forbindelser med andre
relevante planer
3.1 Hovedformål med forslaget
Hovedformålet med forslaget til beskyttede områder i Kattegat er at bidrage til at opnå god
miljøtilstand i havmiljøet senest i 2020.
3.2 Indhold af forslaget
For at skabe et sammenhængende og repræsentativt net af beskyttede havområder, der i
tilstrækkelig grad dækker diversiteten i de enkelte økosystemer, under hensyntagen til de sociale og
økonomiske konsekvenser, foreslås det, at der beskyttes 6 områder i Kattegat på i alt 650 km
2
,
svarende til 4 % af arealet i den danske del af Kattegat. Områderne udgør ca. 9 % af den bløde
havbund hovedsageligt på dybder over 20 meter. Forslaget til udpegningerne kan ses på Figur 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beskyttelse af områderne vil medføre forbud mod de fleste aktiviteter, der fysisk påvirker
havbunden, f.eks. fiskeri med bundslæbende redskaber, råstofindvinding og placering af oprenset
havbundssediment fra havne og sejlrender (klapning). For så vidt angår område a og e er der et
delvist sammenfald mellem forslaget til beskyttet område og udlæg til vindmølleområde.
Energistyrelsen oplyser, at det ikke er hensigtsmæssigt at opstille møller på dyb blød havbund,
hvorfor det vurderes, at målet om at beskytte den bløde havbund ikke er i konflikt med de udlagte
områder til vindmøller.”
Fiskeri med garn, flydetrawl og tejner vil fortsat være tilladt. Der vil derudover være tilladelse til at
udføre aktiviteter, der ikke fysisk griber ind i havbunden, efter de til enhver tid gældende regler.
Naturgenopretning, som for eksempel genopretning af stenrev, kan tillades efter en nærmere
vurdering, men som udgangspunkt kun hvis der tidligere har ligget et stenrev på den givne
lokalitet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0008.png
Figur 1 viser de 6 foreslåede beskyttede områder, udbredelse af den dybe bløde havbund og de eksisterende Natura 2000-
områder.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0009.png
3.3 Beskrivelse af områderne
I det følgende afsnit beskrives de seks foreslåede områder, herunder deres beliggenhed,
bundforhold og interaktion med klappladser, råstofindvinding, forundersøgelsesområde til
havvindmøller, Natura 2000-områder samt tidligere fund af vigtige blødbunds-arter. For
overblikkets skyld er grunddata for de enkelte områder opsummeret i Tabel 1. Koordinaterne for
områderne kan ses i Tabel 2 bilag 1.
Tabel 1 Grunddata for de seks foreslåede beskyttede områder i Kattegat
Område
Areal af områder,
2
km
241
14
32
12
76
276
651
Areal med dyb blød
2
bund, km
139
13
28
4
40
127
351
Andel af total dyb
blød bund i
Kattegat, pct.
3,6
0,3
0,7
0,1
1,0
3,0
9,0
Landingsværdi
(bundslæbende
redskaber)
mio. kr.
0,01
0,07
0,350
0,2
0,05
0,003
0,7
A
B
C
D
E
F
I alt
3.3.1 Område a
Område a er et aflangt område placeret mellem Jyllands østkyst og Læsø og som strækker sig
omtrent fra Hou i syd til Haldbjerg i nord (Figur 2). Områdets areal er 241 km
2
hvoraf de 139 km
2
er af typen blød bund hvilket svarer til 3,6 % af den samlede dybe bløde havbund i Kattegat.
Område a overlapper med Natura 2000-området ”Ålborg bugt, østlige del” der er
fuglebeskyttelsesområde. . Området er ikke undersøgt for forekomster af sårbare arter eller
habitattyper. Da området er relativt uforstyrret, forventes det, at området indeholder en værdifuld
natur, der vil nyde godt af en fremtidssikret beskyttelse. Området vil blive undersøgt i forbindelse
med en nærmere kortlægning af området.
Vest for område a findes 4 klappladser som bruges af de lokale havne til dumpning af opgravet
bundsediment fra havne og sejlrender. I den nordlige del af område a findes et
forundersøgelsesområde til havvindmøller (Figur 2). Der er endvidere udlagt kabler mellem
Jylland og Læsø samt Jylland og Sverige lidt nord for Læsø (Figur 16).
I område a finder der ikke et intensivt fiskeri med bundslæbende redskaber sted, og fiskeriet har en
estimeret årlig landingsværdi på ca. 10.000 DKK. Blødbundsområdet nord for område a er
derimod et vigtigt fiskeområde.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0010.png
Figur 2 viser bundforhold, diverse aktiviteter og fund af vigtige blødbunds-arter i området omkring det foreslåede
beskyttede området a i Kattegat.
3.3.2 Område b
Område b ligger øst for Læsø tæt på grænsen mellem den danske og svenske eksklusive
økonomiske zone (EEZ) og lidt nord for område c (Figur 3). Området er det næstmindste område
på kun 14 km
2
, hvoraf de 13 km
2
ifølge sedimentkortet er af typen dyb blød bund hvilket svarer til
0,3 % af den samlede dybe bløde havbund i Kattegat. De dybeste områder af Læsø Rende er
stedvist præget af silt og dynd/mudder.
Der findes ingen klappladser i nærheden af området. Længere mod nordvest ligger et stort
råstofindvindingsområde.
I området er der fundet forekomster af arterne hestemusling, haploops og rød søfjer, som er arter,
der er sårbare over for fysiske påvirkninger af havbunden.
I området finder et mindre fiskeri med bundslæbende redskaber efter hovedsagelig jomfruhummer
sted. Fiskeriet svarer til en estimeret årlig landingsværdi på ca. 70.000 DKK. Mellem område b og c
er der en vigtig transportkorridor for fiskeriet med bundslæbende redskaber.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0011.png
Figur 3 viser bundforhold, diverse aktiviteter og fund af vigtige blødbunds-arter i området omkring de foreslåede
beskyttede områder b, c og d i Kattegat.
3.3.3 Område c
Område c ligger sydøst for Læsø tæt på grænsen mellem den danske og svenske EEZ og lidt syd for
område b (Figur 3). Området er på 32 km
2
, hvoraf de 28 km
2
er af typen dyb blød bund, hvilket
svarer til 0,7 % af den samlede dybe bløde havbund i Kattegat.
Ligesom for område b findes der ingen klappladser i nærheden af området. Ud over det store
råstofindvindingsområde, der er placeret længere mod nord, ligger der også en mindre
råstofindvindingsområde længere mod syd.
I området er der fundet forekomster af arterne hestemusling, søstrå, rød søfjer og to forekomster af
den sjældne havsvamp Suberites
virgultosus.
Alle disse arter er sårbare over for fysiske
påvirkninger af havbunden.
I området finder et fiskeri med bundslæbende redskaber efter hovedsagelig jomfruhummer sted.
Fiskeriet svarer til en estimeret årlig landingsværdi på ca. 350.000 DKK.
3.3.4 Område d
Område d ligger sydøst for Læsø tæt på grænsen mellem den danske og svenske EEZ og syd for
områderne b og c (Figur 3). Området er på 12 km
2
og dermed det mindste af de seks foreslåede
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
områder. Ud af arealet på 12 km
2
er de 4 km
2
er af typen dyb blød bund hvilket svarer til 0,1 % af
den samlede dybe bløde havbund i Kattegat.
Vest for området ligger der et mindre råstofindvindingsområde.
Området er placeret i Natura 2000-området ”Kims Top og den Kinesiske Mur”, der er
habitatområde med rev og boblerev som udpegningsgrundlag. De tilstedeværende rev i Natura
2000-området vil, i forbindelse med Natura 2000-forvaltningen, blive beskyttet mod fiskeri med
bundslæbende redskaber, og der vil således være en gunstig synergieffekt mellem de to former for
beskyttelse.
I området er der fundet 8 forekomster af haploopssamfundet og en forekomst af rød søfjer.
I området finder et fiskeri med bundslæbende redskaber efter hovedsagelig jomfruhummer sted.
På trods af sit lille areal svarer fiskeriet til en estimeret årlig landingsværdi på ca. 200.000 DKK.
3.3.5 Område e
Område a ligger øst for Djursland langs grænsen mellem den danske og svenske EEZ (Figur 4).
Området er på 76 km
2
hvoraf de 40 km
2
ifølge sedimentkortet er af typen dyb blød bund, hvilket
svarer til 1 % af den samlede dybe bløde havbund i Kattegat. Området er dog af uensartet karakter,
med hårdt senglacialt ler, sandede og mudrede sedimenter. Flere steder er der et tyndt sandlag
øverst på havbunden.
Området omfavner det eksisterende Natura 2000-område ”Store Middelgrund”, der er udpeget
som habitatområde med blandt andet rev og boblerev samt et vigtigt område for marsvin.
Beskyttelsen vil således samtidig gavne Natura 2000-området.
Der ligger ingen klappladser eller råstofindvindingsområder i nærheden men området overlapper
med et forundersøgelsesområde til havvindmøller.
Inden for området er der fundet tre forekomster af hestemusling.
Der fiskes kun lidt med bundslæbende redskaber i området, og den årlige landingsværdi er
estimeret til ca. 50.000 DKK.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0013.png
Figur 4 viser bundforhold, diverse aktiviteter og fund af vigtige blødbunds-arter i området omkring det foreslåede
beskyttede området e i Kattegat.
3.3.6 Område f
Område f er beliggende i den sydlige del af Kattegat nord for Sjællands Odde (Figur 5). Området er
arealmæssigt det største område på 276 km
2
hvoraf de 127 km
2
er af typen dyb blød bund, hvilket
svarer til 3 % af den samlede dybe bløde havbund i Kattegat.
Der er ikke kendte forekomster af sårbare arter eller habitattyper, og området er ikke særlig
undersøgt. Der vil blive foretaget undersøgelser i forbindelse med en kortlægning af området. I
området findes en prøvestation (p35, x y-koordinaterne er henholdsvis 611193 og 6384050) som
bliver brugt i overvågningsprogrammerne. Prøvetagningsstationen er forholdsvis artsrig med
mange dyregrupper repræsenteret. Vigtigst er børsteorm, muslinger og krebsdyr, men også
pighudene er repræsenteret med bl.a. sømus og slangestjerne samt koraldyrene søstrå.
Artssammensætningen er typisk for det samfund, der findes på den bløde bund.
Der er placeret en klapplads lidt sydvest for området samt 2 råstofindvindingsområder henholdsvis
nord for området og 2 øst for området. Området er endvidere militært øvelsesområde.
Der fiskes meget lidt med bundslæbende redskaber i området og den årlig landingsværdi er
estimeret til ca. 3.000 DKK.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0014.png
Figur 5 viser bundforhold, diverse aktiviteter og fund af vigtige blødbunds-arter i området omkring det foreslåede
beskyttede området f i Kattegat. Kortet viser ikke det militære øvelsesområde (Figur 16).
3.4 Hensyntagen til miljømål
Det overordnede miljømål, der er fastlagt med havstrategidirektivet er, at der skal opnås eller
opretholdes en god miljøtilstand i havmiljøet senest i 2020. Etableringen af beskyttede
havområder udgør et vigtigt bidrag til opnåelsen af en god miljøtilstand.
Havstrategidirektivets bilag I fastsætter 11 overordnede beskrivelser (deskriptorer) af, hvad god
miljøtilstand er. På baggrund af disse 11 deskriptorer er der i Danmarks Havstrategi fra 2012
fastsat miljømål for at opnå god miljøtilstand i havmiljøet.
Forslaget om beskyttede områder skal bidrage til at opfylde følgende miljømål i Danmarks
Havstrategi:
Udvalgte forekomster af søfjersamfundet i Kattegat friholdes for menneskabt fysisk
forstyrrelse (D1).
Forekomster af tangloppesamfund (haploops) i Kattegat forringes ikke yderligere (D1).
Artssammensætning og fordeling af arterne i habitaterne ved blødbunden bibeholdes eller
forbedres (D1).
Der offentliggøres senest i 2013 områder, der bidrager til repræsentative og
sammenhængende net af beskyttede marine områder og som i tilstrækkelig grad dækker
diversiteten i de enkelte økosystemer (D1). *
Artsantallet og biomassen i den bløde bund er stabil eller stigende (D6).
Forekomsten af arter på den bløde bund, der er sårbare overfor fysisk forstyrrelse, f.eks.
store arter, skrøbelige arter og arter med lang levetid er stabil eller stigende (D6).
Den samlede menneskeskabte påvirkning af havbundens integritet er stabil eller faldende
(D6).
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
*Miljømålet forventes revideret til: ”Der sikres områder, der bidrager til repræsentative og sammenhængende net af beskyttede
marine områder og som i tilstrækkelig grad dækker diversiteten i de enkelte økosystemer (D1).”
I forslaget til udpegning af områder er der taget særligt hensyn til de fastsatte miljømål, der har
tilknytning til den bløde havbund.
3.5 Forhold til anden lovgivning
Ifølge havstrategilovens § 18 (Lov nr. 522 af 26. maj 2010) er statslige, regionale og kommunale
myndigheder ved udøvelse af beføjelser i medfør af lovgivningen bundet af de miljømål og
indsatsprogrammer, der fastsættes i medfør af Danmarks Havstrategi.
Det indebærer, at de ved udøvelsen af deres beføjelser inden for lovgivningens rammer skal lægge
miljømålene og indsatsprogrammet i Danmarks Havstrategi til grund. F.eks. skal det ved
meddelelse af tilladelser til råstofindvinding, klapning, havmølleparker eller øvrige aktiviteter på
havet sikres, at der ikke gives tilladelser, som vil være uforenelige med opnåelse af de fastsatte
miljømål, eller som i øvrigt er i strid med indsatsprogrammet.
Fiskeri med bundslæbende redskaber kræver ikke tilladelse. Fiskeriregulering i de foreslåede
beskyttede områder skal foregå efter de procedurer, der er fastsat i den europæiske fælles
fiskeripolitik. Reguleringen dermed vil være gældende for alle medlemslandenes fiskefartøjer.
3.6 Forbindelser med andre relevante planer og programmer
I dette afsnit skitseres forslagets forbindelse med andre relevante planer.
3.6.1 Natura 2000-planer
De statslige Natura 2000-planer er bindende for andre offentlige myndigheders administration og
planlægning. Myndighederne må ikke handle i strid med planerne.
Nærværende forslag er ikke i strid med Natura 2000-planerne for de marine Natura 2000-
områder, da forslaget ikke vil skade bevaringsmålsætningerne for Natura 2000-områderne. I
område a, d og e (Figur 1) kan forslaget endda bidrage til at fremme bevaringsmålsætningerne i
Natura 2000-områderne, idet fysiske påvirkninger af havbunden, herunder fiskeri med
bundslæbende redskaber vil blive forbudt.
3.6.2 Vandplaner
De danske vandplaner er bindende for andre offentlige myndigheders administration og
planlægning, hvorfor myndigheder ikke må handle i strid med planerne. Nærværende forslag er
ikke i strid med vandplanerne.
3.6.3 Planer for havvindmøller
I perioden frem til 2020 er det forventningen, at der etableres flere vindmøller end der
demonteres. På den baggrund vil der umiddelbart være en tendens, der bevæger sig i retning af en
stigende menneskeskabt påvirkning af havbunden (isoleret set for havmøller). Energistyrelsen har
udarbejdet to rapporter, der fastlægger mulige placeringer af havvindmøller i Kattegat. Disse
områder er reserveret af klima- og energiministeren til henholdsvis kystmøllezoner og
forundersøgelsesområder til store havvindmølleparker. De beskyttede områder inkluderet i
forslaget, er som hovedregel placeret uden for disse områder. For så vidt angår to af områderne (a
og e) er der dog et delvist sammenfald mellem forslaget til beskyttet område og udlæg til muligt
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0016.png
vindmølleområde (se Figur 6 samt Figur 2 og Figur 4 for mere detaljerede kort over de to
områder). Da det ikke vil være attraktivt at opstille møller på den del af områderne, der er blød
havbund, vurderes målet om at beskytte blød havbund at kunne forenes med en eventuel etablering
af vindmøller i de to områder.
Figur 6 viser de seks foreslåede beskyttede områder og de 2 overlappende forundersøgelsesområder til havvindmøller. På
kortet er kun gengivet de vindmølleområder, der er sammenfaldende med forslaget til beskyttede områder. For mere
detaljerede kort over område a og e, se henholdsvis figur 2 og 4.
4 Nuværende miljøtilstand og miljøpåvirkninger samt udvikling hvis
forslaget ikke gennemføres
Dette afsnit indeholder en gennemgang af miljøtilstanden og miljøpåvirkninger i Kattegat og
hovedsageligt på havbunden. I afsnittet gennemgås henholdsvis de fysiske forstyrrelser, herunder
fiskeri med bundslæbende redskaber, klapning, råstofindvinding, havvindmøller og andre fysiske
anlæg. Anden forstyrrelse, herunder eutrofiering og miljøfarlige stoffer gennemgås og der gives en
vurdering af Kattegats tilstand vedr. biodiversitet. Endelig gives en vurdering af udviklingen, hvis
forslaget ikke gennemføres.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0017.png
4.1
Fysisk forstyrrelse
4.1.1 Fiskeri med bundslæbende redskaber
Den bløde havbund har gennem en lang årrække været påvirket af menneskelige faktorer som
eksempelvis fiskeri med bundslæbende redskaber. I dag er det vigtigste fiskeri i Kattegat fiskeriet
efter jomfruhummer. Ved siden af jomfruhummer fanges tillige en række andre arter – herunder
tunge med bundslæbende redskaber. Jomfruhummerfiskeriet er knyttet til det dybere og saltere
vand i Kattegat med et bundsediment, der er blødt og stabilt nok til, at jomfruhummeren kan lave
et system af huller og gange. Som det fremgår af nedenstående Figur 7, resulterer det i, at
hovedparten af fiskeriet med bundslæbende redskaber foregår på den bløde havbund. Ved fiskeri
med bundslæbende redskaber slæbes der et trawl henover den øverste del af havbunden for at
fange jomfruhummeren på den bløde havbund.
Når der slæbes henover havbunden med bundslæbende redskaber, kan det have en negativ
påvirkning på levevilkårene for mange bundlevende arter, herunder især de arter, som er sårbare
overfor fysisk påvirkning som eksempelvis hestemuslinger, haploops, havsvampe og søfjer.
Figur 7 De foreslåede beskyttede områder og fiskeriaktivitet med bundslæbende redskaber i den danske del af Kattegat.
4.1.2 Klapning
Klapning kan have skadelige effekter på miljøet af flere årsager. Organismer, som lever på
havbunden på klappladserne, risikerer at kvæles ved tildækning, og der er en risiko for midlertidigt
iltsvind i nærområdet, når der klappes materiale med et højt indhold af organiske stoffer. Klapning
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0018.png
bidrager desuden til en spredning af miljøfarlige stoffer, da der ofte er højere koncentrationer af
miljøfarlige stoffer i klapmateriale, end der er i det omgivende miljø. Klapning foregår i mindre
afgrænsede områder, og kun hvor der forinden er meddelt tilladelse, på baggrund af en
miljøvurdering.
4.1.3 Råstofindvinding – sand, grus og ral
Under råstofindvinding suges eller graves sediment op, hvilket også inkluderer havbundens flora
og fauna. Råstofindvindingen har således en negativ lokal påvirkning af havnaturen, men er dog
koncentreret i tilknytning til de specifikt udpegede områder. Råstofindvinding vil, ud over at fjerne
flora og fauna indenfor det pågældende område, også kunne medføre en forringelse af
fødegrundlaget for de marine arter, herunder fisk, der normalt vil søge føde i det berørte område.
Råstofindvinding sker i afgrænsede områder, og kun efter tilladelse som gives på baggrund af en
miljøvurdering.
4.1.4 Havvindmøller og øvrige fysiske anlæg
I forbindelse med anlægsfasen af offshore vindmøller vil der ud over fysiske forstyrrelser, være en
påvirkning fra undervandsstøj i forbindelse med ramning af monopæle (jo større pæle, jo større
påvirkning). Derudover kan der være en påvirkning fra undervandsstøj i forbindelse med
forundersøgelser (geofysik og geoteknik) ved anlægsarbejde.
Fysiske anlæg såsom havmøller, placeres hovedsageligt på den hårde bund og vil derfor ikke berøre
den dybe bløde havbund. Udlægning af kabler vil kun have en påvirkning under anlægsfasen men
ikke efterfølgende.
4.2 Anden forstyrrelse
4.2.1
Eutrofiering
Den øgede næringsstofbelastning i de danske havområder stammer hovedsageligt fra landbaserede
kilder såsom landbrug og spildevandsudledninger. Næringsstofferne udledes ikke kun lokalt men
tilføres også Kattegat via havstrømme fra Østersøen op gennem Bælthavet samt i nogen grad fra de
nordtyske floder via Jyllandsstrømmen langs den jyske vestkyst. Endelig kommer der et væsentligt
bidrag af kvælstof fra luften – den såkaldte atmosfæriske deposition.
I basisanalysen i Danmarks Havstrategi fra 2012 er det vurderet, at eutrofieringstilstanden ved de
åbne ikke-kystnære dele af Skagerrak og de åbne ikke-kystnære dele af Nordsøen, er god, mens de
kystnære dele af hhv. Nordsøen, Skagerrak, de indre danske farvande og såvel de vestlige dele af
Østersøen som farvandet omkring Bornholm, er klassificeret som næringsstofpåvirkede og ikke i
moderat eller dårligere tilstand (Figur 8)
2,3,4
.
HELCOM (2010a): Ecosystem Health of the Baltic Sea. An initial holistic assessment. Baltic Sea Environment
Proceedings No. 122. 63 sider.
3
HELCOM (2010b): Towards a tool for quantifying anthropogenic pressures and potential impacts on the Baltic Sea
marine environment. A background document on the method, data and testing of the Baltic Sea Pressure and Impact
indices. Baltic Sea Environmental Proceedings No. 125. 73 sider.
4
Andersen, J. H., Petersen, D. L. J., Fossing, H., hansen, J. W., Manscher, O. and Murray, C. (in prep.). Towards better
assessment of the trends in nutrient enrichment and eutrophication status in estuarine and coastal waters resulting from
reduced inputs of nitrates from agriculture. Viewpoint for Marine Pollution Bulletin.
2
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0019.png
En øget eutrofiering skyldes hovedsageligt en stor tilførsel af næringsstoffer, som medfører en
forøget produktion af bl.a. planteplankton i de danske farvande med deraf afledte effekter. De
afledte effekter er indledningsvist en øget biomasse og artsrigdom af bunddyr, og siden hen en
udvikling præget af hyppigere og større opblomstringer af alger, lavere sigtdybde, samt en større
stofomsætning og derved lavere iltniveau i bundvandet. Dette kan medføre en forøget hyppighed,
varighed, udbredelse og styrke af iltsvind. Igennem de sidste årtier er næringsstoftilførslen til havet
blevet reduceret på grund af en række forskellige miljøtiltag. Dette har betydet, at iltsvind i de
indre danske farvande er blevet reduceret i arealmæssigt omfang. Iltsvind forekommer i dag oftest i
fjorde og kystnære områder, mens Kattegat i de senere år ikke har været ramt af iltsvind af længere
varighed.
Figur 8 Klassifikation af status for eutrofieringstilstanden i de danske havområder fra havstrategiens basisanalyse, er
baseret på de data, som er indberettet til hhv. OSPAR og HELCOM
6,7,5
Blå og grøn angiver god miljøtilstand mens gul,
orange og rød angiver, at der er en ikke-god miljøtilstand. Numrene angiver beregningspunkter
8
.
4.2.2 Miljøfarlige stoffer
I basisanalysen beskrives tre kategorier af miljøfarlige stoffer:
Syntetiske forbindelser (f.eks. prioriterede stoffer, omhandlet i direktiv 2000/60/EF, der har
betydning for havmiljøet, såsom pesticider, antibegroningsmidler, lægemidler, f.eks. ved tab
fra diffuse kilder, forurening fra skibe og tilførsel fra luften) og biologisk aktive stoffer.
Ikke-syntetiske stoffer og forbindelser (f.eks. tungmetaller og kulbrinter, f.eks. ved udledning
fra skibe, efterforskning efter og udnyttelse af olie, gas og mineraler, atmosfærisk deposition og
tilførsel fra floder).
Radionukleider (radioaktive stoffer).
De syntetiske stoffer er defineret ved at være menneskeskabte, og deres forekomst i miljøet skyldes
alene menneskelig aktivitet. De ikke-syntetiske stoffer forekommer naturligt i miljøet, men har som
følge af menneskelig aktivitet koncentrationer, der kan være højere end baggrundsniveauet. Sidste
5
OSPAR (2010): Quality Status Report 2010. OSPAR Commission. 176 sider.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0020.png
kategori omfatter de radionukleider, der forekommer naturligt i miljøet, eller som er tilført som
følge af menneskelig aktivitet.
Miljøfarlige stoffer findes frit tilgængeligt i vandsøjlen, men specielt på havbunden hvor der sker en
ophobning. De miljøfarlige stoffer optages i fødekæden via den pelagiske og bentiske flora og
fauna, hvilket kan resultere i f.eks. kønsforstyrrelser hos snegle eller en ophobning af giftige stoffer
i de fisk og skaldyr, der bruges til konsum. Den foreløbige integrerede vurdering af den samlede
kemiske tilstand for Kattegatområdet viser, at visse dele vurderes til at have en god miljøtilstand,
hvorimod i andre dele vurderes tilstanden til at være ikke-god (Figur
9).
Figur 9 viser havstrategiens basisanalyses foreløbige integrerede vurdering og klassifikation af den samlede kemiske
tilstand i de danske dele af Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Klassifikationen er foretaget med værktøjet CHASE 2.0 på
baggrund af retningslinjer i medfør af havstrategidirektivet. ’Høj’ og ’god’ status svarer til ’god miljøtilstand’. ’Moderat’,
’ringe’ og ’dårlig’ status svarer til ’ikke-god miljøtilstand’ (baseret på
6
).
4.3 Vurdering af Kattegats tilstand vedr. biodiversitet
Ses der på ændringen i biodiversiteten, målt i Kattegat, Bælthavet og Øresund, igennem de sidste
20 år har biodiversiteten af bunddyrene været faldende i perioden 1994 til 2008, efterfulgt af en
stigning i 2010 og en stabilisering i artsrigdommen i 2011 og 2013 svarende til et niveau tæt på
gennemsnittet for 1994-2008. Udelades topmålene i artsrigdom målt i midt 90’erne, er der ikke
observeret nogen signifikant ændring i biodiversiteten. Havstrategiens basisanalyse viser, at
udbredelsen af flere af de arter, der er sårbare over for fysisk forstyrrelse (fx hestemusling og
haploops) er gået tilbage. Basisanalysen i Danmarks Havstrategi vurderer endvidere, at den
Andersen, J. H. et al., 2011: ”En integreret vurdering og klassifikation af den kemiske tilstand i de danske farvande -
en indikator-baseret statusvurdering – notat 3.3” Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet.
Videnskabelig rapport fra DMU for Naturstyrelsen.
6
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0021.png
samlede biodiversitet i Kattegat, på nuværende tidspunk er betydeligt påvirket (significantly
affected)(Figur 10).
Figur 10 Klassifikation af de danske farvandes tilstand vedrørende biodiversitet fra havstrategiens basisanalyse. Gul,
orange og rød angiver, at der ikke er god miljøtilstand. Numrene angiver vurderingsområder. Figuren er fra
Basisanalysen (Danmarks Havstrategi) og data fra ref
7
.
4.4 Udvikling hvis forslaget ikke gennemføres
I havstrategiens socioøkonomiske analyse er der foretaget en fremskrivning af, om der vil blive
opnået god miljøtilstand i 2020, hvis der ikke iværksættes yderligere tiltag end de, der var vedtaget
i 2012. Vedr. biodiversitet (D1) vurderes det, at ”der kan opstå en forskel i 2020 mellem den
faktiske udvikling i havområderne og de krav, der følger af havstrategidirektivet”. Vedr.
havbundens integritet (D6) vurderes det, ”at der er mulighed for, at der kunne blive behov for
yderligere tiltag for at opnå god miljøstatus”.
Flere af de miljømål, der blev fastsat i 2012, og som er knyttet til den bløde bund, vil ikke kunne
opfyldes uden at iværksætte yderligere indsatser end dem, der eksisterer i dag.
Da den eksisterende udpegning af beskyttede områder i Kattegat ikke er repræsentativ for
havområdet, vil Danmark - hvis forslaget ikke gennemføres – ikke leve op til sine forpligtelser til at
sikre et sammenhængende og repræsentativt net af beskyttede områder i Kattegat.
Andersen, J. H., Dahl, K., Göke, C., Hartvig, M., Korpinen, S., Murray, C., Rindorf, A., Skov, H. and Vinther, M. (ready
for submission): Application of a prototype indicator-based tool for integrated assessment of marine biodiversity status.
7
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5 Beskrivelse af miljøforhold og forslagets sandsynlige væsentlige
indvirkning herpå
5.1 Biodiversitet på den bløde havbund – herunder fauna og flora
Den bløde havbund, og de tilhørende arter og habitater har en afgørende funktion i det marine
økosystem i Kattegat, bl.a. i forhold til at opretholde mangfoldigheden af dyr i det samlede
havmiljø og sikre fødetilgængeligheden for eksempelvis fisk. Den bløde havbund i Kattegat består
af en mosaik af bunddyrssamfund med glidende overgange imellem. Der er som hovedregel ikke
tilstedeværelse af plantearter (flora) på den dybe bløde havbund, da der ikke er tilstrækkeligt med
lys.
I nogle af de foreslåede beskyttede områder er der kendte forekomster af særlige bunddyrssamfund
eller arter. Om samfundene kan holde til, at individer hyppigt påvirkes af fx fiskeri med
bundslæbende redskaber eller af iltsvind mv., afhænger af hvor hurtigt samfundene kan reetablere
sig.
Næsten hele arealet af den dybe bløde havbund har i en længere periode været udsat for
menneskeskabte påvirkninger. Kattegat er omfattet af begge regionale havkonventioner OSPAR
(for Nordsøen) og HELCOM (for Østersøen). Begge havkonventioner har udarbejdet lister over
truede habitater (rødliste). Flere af disse habitater findes på den dybe bløde havbund i Kattegat.
Det drejer sig om søfjer- og gravende megafauna-samfundet, hestemuslingesamfundet,
havsvampesamfundet samt haploopssamfundet. Disse habitater er enten i dårlig kvalitet (mangler
dele af deres karakteristika) eller er blevet sjældne/udryddelsestruede.
5.1.1 Forslagets indvirkning på biodiversitet
Ved den foreslåede beskyttelse af 6 områder af den dybe blød havbund i Kattegat, vil den fysiske
forstyrrelse i fremtiden blive forhindret hele året rundt. Uanset at der sker ændringer i
fiskerimønstrene uden for områderne, vil biodiversiteten i de beskyttede områder fortsat være
beskyttet. Med forslaget vil der således skabes områder, hvor levestederne for sårbare arter på lang
sigt kan være uforstyrret af væsentlige fysiske påvirkninger (f.eks. hestemuslingesamfund,
haploops samt søfjer- og gravende megafaunasamfund) (Figur 11), hvilket vil kunne indebære en
styrkelse af habitaterne og mulig forøgelse af biodiversiteten.
De beskyttede områder vil formodentlig også kunne bidrage med forøget fødegrundlag for andre
marine arter, herunder fisk og jomfruhummer, hvilket på sigt kan gavne de enkelte bestande. De
beskyttede områder vil i forlængelse heraf også kunne fremstå som en base, hvorfra kolonisering af
andre områder kan udløbe.
Lukning for fiskeri med bundslæbende redskaber i de foreslåede beskyttede områder kan betyde en
relativ lille stigning i fiskeri med bundslæbende redskaber i andre områder. Der vurderes at være et
relativt begrænset landingstab fra de foreslåede områder for fiskeriet (jf. nedenstående afsnit) og
derfor et forholdsvis beskedent merfiskeri i andre områder. De beskyttede områder sikrer særligt
de sårbare arter, der påvirkes af første trawlslæb, ved at skabe et naturligt fristed. Et eventuelt
merfiskeri med bundslæbende redskaber i andre områder med blød havbund vurderes ikke at have
en betydelig negativ merpåvirkning af flora eller faunaen på havbunden, da den allerede har været
påvirket af fiskeri med bundslæbende redskaber.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0023.png
Figur 11 viser de seks foreslåede beskyttede områder og observationerne af vigtige blødbunds-arter
5.2 Fiskeri og befolkning
5.2.1 I Danmark
I dag udgør fiskeriet efter jomfruhummer og tunge den største kommercielle fangst i hele Kattegat
og bidrager med 70 % af landingsværdierne i de omkringliggende danske havne. Fiskeridata viser
endvidere, at der er et begrænset fiskeri fra svenske fiskere og et meget begrænset fiskeri fra tyske
fiskere i nogle af de foreslåede områder.
Med udgangspunkt i fiskeridata (Figur 12) er der foretaget en estimering af fangstværdier i de
foreslåede områder. Denne analyse viser, at fangstværdierne for de redskabstyper, der påtænkes et
forbud mod, samlet set kan opgøres til 0,5-1,0 mio. kr. årligt for danske fiskere. Det svarer til ca. 1
% af den registrerede landingsværdi hos danske fartøjer for de pågældende redskabstyper i
Kattegat.
Fiskefartøjerne har mulighed for at fiske deres kvoter i fangstområder i hele Kattegat, og det er
vurderingen, at beskyttelsen af de foreslåede områder kun i begrænset omfang vil påvirke de
konkrete fiskerimuligheder og den afledte økonomiske aktivitet i fiskerihavnene. Det må dog
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0024.png
forudses, at placeringerne af områderne i noget omfang kan gøre det praktiske fiskeri mere
tidskrævende, da der kan opstå situationer, hvor det ikke længere er muligt at fiske i
sammenhængende trawltræk i samme omfang som tidligere.
Figur 12 viser fiskeriaktiviteten med bundslæbende redskaber i Kattegat, baseret på VMS data, i forhold til den dybe
bløde havbund og de forslåede beskyttede områder. Samme Figur som figur 7
5.3 Råstofindvinding
5.3.1 Olie, gas og skifergas
I henhold til Undergrundsloven
8
er Kattegat en del af ’åben-dør området’, placeret øst for 6 grader
15 minutter, hvor der efter først-til-mølle-princippet kan søges om indvinding af olie, gas og
skifergas (Figur 13). Der findes i dag kun to licenser til indvinding af olie, gas og skifergas i den
danske marine økonomiske zone (EEZ), henholdsvis syd for Fyn og i Nordsøen, hvorfor forslaget
ikke vurderes at have noget indflydelse på indvinding af olie, gas og skifergas. Det vurderes
samtidig, at udpegningen ikke vil påvirke den samlede mulige indvindingsmængde af olie, gas og
8
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=138657
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0025.png
skifergas.
Figur 13 viser det danske åben-dør område og hvor der er givet og ansøgt om licenser til efterforskning og udvinding af
olie og gas, herunder skifergas. Kilde: Energistyrelsen: http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/oil-gas/licences/existing-
licences/contotal.pdf
5.3.2 Sand, grus og ral
Mængderne af indvundne kvalitetsmaterialer som sand, grus og ral har i de seneste 15 år været
relativt konstant. Derimod har der været store udsving i mængden af fyldsand som følge af større
anlægsarbejder. De miljømæssige effekter af råstofindvinding reguleres i forbindelse med
efterforsknings- og indvindingstilladelser. Der må således alene meddeles tilladelse til
efterforskning eller indvinding af råstoffer i geografisk afgrænsede og miljøvurderede områder.
I Kattegat findes der hovedsageligt råstofindvindingspladser i den sydlige del af Kattegat på
grænsen til Bælthavet samt et mindre område ud for Skagen og et større område nord for Læsø
(Figur 14). Råstofindvindingen efter sand, grus og ral har primært til formål at indgå som materiale
i byggeriet af veje og til kystfodring og er underlagt samme regler under Råstofloven
9
som
indvinding i forbindelse med grusgrave er på land.
Der er ikke udlagt råstofindvindingsområder i de foreslåede beskyttede områder. Der er dog et lille
sammenfald med et potentielt indvindingsområde ved St. Middelgrund (område e), hvor der findes
et tidligere såkaldt overgangsområde. Disse områder kan i dag efter ansøgning udlægges til fælles
indvindingsområde. Overgangsområdet ved St. Middelgrund ligger dog delvist i et Natura 2000-
område, hvor udpegningsgrundlaget bl.a. er boblerev, og det er derfor tvivlsomt, om der vil kunne
gives tilladelse til indvinding igen. Dermed vurderes der ikke at være nogen konflikt imellem
9
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=145835
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0026.png
råstofindvinding af sand grus og ral, og et forbud mod dette i de forslåede områder. Det vurderes
samtidig ikke at være attraktivt at indvinde sand og grus fra dybe områder med blød bund. Det
vurderes, at udpegningen ikke vil påvirke den samlede mulige indvindingsmængde af råstoffer.
Figur 14 viser klappladser og råstofindvindingsområder i forhold til den dybe bløde havbund og de foreslåede beskyttede
områder.
5.4 Klapning
Klapning er betegnelse for bortskaffelse af opgravet havbundsmateriale på havet. Klapning har
været reguleret ved lov siden 1986, og foregår kun på særligt udvalgte arealer, der kaldes
klappladser.
I den åbne del af Kattegat er der i dag 22 klappladser. Langt størsteparten af disse klappladser
ligger langs den jyske østkyst. Få klappladser ligger længere ude i Kattegat, og benyttes primært af
havnene på Læsø og Anholt. Der klappes ca. 10.000 m
3
havbundsmateriale i Kattegat om året, men
mængden kan variere en del fra år til år – afhængig af havnenes oprensningsbehov og
anlægsaktiviteter.
Der findes ingen eksisterende klappladser indenfor de forslåede områder og forslaget vil ikke
påvirke eksisterende brug af klappladser uden for de foreslåede områder. Forslaget vil medføre, at
der fremover ikke kan gives tilladelse til klapning i de beskyttede områder.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0027.png
5.5 Havvindmøller og øvrige fysiske anlæg
Der findes i dag 12 havvindmølleparker i den danske EEZ, hvoraf 2 er placeret i Kattegat, med
henholdsvis 3 havmøller ud for Frederikshavn og 111 havmøller sydvest for Anholt
10
(Figur 15).
Ingen af de 2 eksisterende havvindmølleparker ligger indenfor de forslåede beskyttede områder og
vil derfor ikke blive berørt af forslaget.
Figur 15 Oversigt over eksisterende havvindmølleparker i Danmark. Kilde: Energistyrelsen.
I den nordlige del af Kattegat er der udlagt kabler der forbinder Læsø med både Jylland og Sverige
samt en kabelføring nord for Læsø der forbinder Jylland og Sverige (Figur 16). Kablerne der udgår
fra den jyske østkyst løber igennem det planlagte område a, men da kablerne allerede er etableret,
vurderes der ikke at være nogen konflikt. En eventuel fornyelse eller renovering af kabler vurderes
ikke at være problematisk.
5.6 Forsvaret
Forsvaret har 3 militære øvelsesområder i Kattegat, henholdsvis 2 i den sydlige del af Kattegat, ud
for Sjællands Odde og nordvest for Gilleleje i Hesselø bugt, samt et mindre område ved Nord Djurs’
kyst. Inden for disse områder findes der ligeledes 3 militære skydeområder. Områderne nordvest
for Gilleleje og ved Nord Djurs’ kyst ligger uden for de forslåede beskyttede områder, hvorimod der
er et overlap mellem det foreslåede beskyttede område f (Figur 16) og det militære øvelsesområde
nord for Sjællands Odde. Det vurderes, at en beskyttelse af havbunden ikke vil have en negativ
påvirkning på hverken forsvarets øvelsesområder eller skydeområder, da alle aktiviteter foregår i
havoverfladen og derfor ikke berøres af de restriktioner, der vil gælde for de foreslåede beskyttede
områder.
http://www.ens.dk/undergrund-forsyning/vedvarende-energi/vindkraft-vindmoller/havvindmoller/idriftsatte-
parker-nye
10
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0028.png
Figur 16 kort over aktiviteter inden for dansk søterritorie, herunder forsvarets militære øvelsesområder.
5.7 Arkæologisk- og kulturarv
Fortidsminder og historiske skibsvrag på havbunden er fredet i henhold til museumslovens § 29.
Der må således ikke foretages ændringer i tilstanden af fortidsminder på havbunden eller ske
ændringer eller fjernelse af vrag af skibe, der må antages at være gået tabt for mere end 100 år
siden. En beskyttelse af de udpegede områder vil ikke påvirke den arkæologiske eller kulturelle arv.
5.8 Menneskers sundhed
Forslaget vurderes ikke at have indvirkning på menneskers sundhed.
5.9 Havbund og landskab
Forslaget vil bidrage til at bevare havbundslandskabet i de udpegede områder. Se endvidere under
afsnittet biodiversitet.
5.10 Vand
Forslaget vurderes ikke at have en væsentlig afledt indvirkning på vandkvaliteten.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.11 Klimatiske faktorer og luft
Forslaget vurderes ikke at have væsentlig indvirkning på klimatiske faktorer eller luftkvaliteten.
Der kan evt. være en lille virkning på grund af øget brændstofforbrug, hvis fiskerne er nødsaget til
at sejle en lidt længere sejlrute end normalt. Det vurderes, som en lille virkning og er derfor ikke
kvantificeret.
5.12 Kumulative effekter af forslagets væsentlige virkninger
Der vurderes ikke at være relevante kumulative effekter af forslagets samlede miljøpåvirkninger.
6 Grænseoverskridende effekter
Med forslaget om at beskytte seks områder i den danske del af Kattegat for fysiske påvirkninger af
havbunden vil der blive skabt områder, hvor levesteder for sårbare arter på lang sigt kan være helt
uforstyrret, hvilket vil kunne afspejles i en styrkelse af habitaterne og mulig forøgelse af
biodiversiteten.
De seks beskyttede områder vil formodentlig også kunne bidrage med forøget fødegrundlag for
andre marine arter, herunder fisk og jomfruhummer, hvilket på sigt kan gavne de enkelte bestande.
De beskyttede områder vil i forlængelse heraf også kunne fremstå som en base, hvorfra
kolonisering af andre områder kan udløbe.
Der vurderes kun at være begrænsede negative grænseoverskridende effekter, og kun vedrørende
fiskeri med bundslæbende redskaber.
Svenske og tyske fiskere har fiskerirettigheder og fisker også i Kattegat. Der er foretaget en
screening af svenske og tyske fiskeriaktiviteter med bundslæbende redskaber på baggrund af VMS-
data (satellitoplysninger) for perioden 2010-2012. Screeningen viser, at der er begrænsede
fiskeriaktiviteter fra svenske fartøjer i de foreslåede områder, og at disse primært finder sted i
område b og c. Screeningen viser ligeledes, at der er meget begrænset tysk fiskeriaktivitet i de
foreslåede områder.
Lukning for fiskeri med bundslæbende redskaber i de foreslåede beskyttede områder kan betyde en
relativ lille stigning i fiskeri med bundslæbende redskaber i andre områder. Der vurderes at være et
relativt begrænset landingstab fra de foreslåede områder for fiskeriet (jf. nedenstående afsnit) og
derfor et forholdsvis beskedent merfiskeri i andre områder. De beskyttede områder sikrer særligt
de sårbare arter, der lider skader under første bundslæb, ved at skabe et naturligt fristed. Et
eventuelt merfiskeri med bundslæbende redskaber i andre områder med blød havbund vurderes
ikke at have en betydelig negativ merpåvirkning af flora eller faunaen på havbunden, da den
allerede har været udsat for bundslæb.
Indførelse af fiskeriforvaltningstiltag i EU-farvande sker efter bestemmelser fastlagt i den fælles
fiskeripolitik. Dermed kommer disse tiltag til at gælde alle medlemslandes fiskefartøjer. Denne
proces vil finde sted efter, at der er truffet endelig national beslutning om, hvilke områder der
foreslås udpeget. I denne proces vil der blive foretaget en nærmere analyse af landingsværdierne i
de foreslåede områder for svenske og tyske fiskere.
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7 Habitatvurdering
Tre ud af de 6 foreslåede beskyttede områder overlapper med Natura 2000-områder, der enten er
udpeget som habitatområde eller fuglebeskyttelsesområde. De tre områder er:
Område a: Overlapper med Natura 2000-området ”Ålborg bugt, østlige del” der er et
fuglebeskyttelsesområde
Område d: Overlapper med
”Kims Top og den
Kinesiske Mur”, der er habitatområde.
Område e: Overlapper med ”Store Middelgrund” der er habitatområde.
Udpegningsgrundlaget for de enkelte områder er:
Ålborg bugt, østlige del (Natura2000-område nr. 245)
Udpegningsgrundlaget for området, som omfatter fuglebeskyttelsesområde nr. F112 (Ålborg bugt,
østlige del) er lysbuget knortegås, sortand samt edderfugl.
Store Middelgrund (Natura2000-område nr. 193)
Udpegningsgrundlaget for habitatområde nr. 169 (Store Middelgrund) er Sandbanker med
lavvandet vedvarende dække af havvand, Rev og Boblerev samt arten Marsvin.
Kims Top og den Kinesiske Mur (Natura2000-område nr. 190)
Udpegningsgrundlaget for habitatområde nr. 110 (Kims Top og den Kinesiske Mur) er Rev og
Boblerev.
Det kan udelukkes, at en beskyttelse af de foreslåede områder vil have negativ effekt på de enkelte
Natura 2000-områders udpegningsgrundlag. Der kan tværtimod være en positiv effekt af, at
områderne beskyttes mod fysisk forstyrrelse.
8 Alternativer
For at opfylde havstrategidirektivets mål om, at der skal opnås eller opretholdes en god
miljøtilstand i havmiljøet senest i 2020, er vurderingen, at der er en forpligtelse til at etablere en
beskyttelse af områder af den dybe bløde havbund i den danske del af Kattegat. Af mulige
alternativer er derfor kun en beskyttelse af andre områder af den dybe bløde havbund, end de
foreslåede. Arbejdsgruppen har vurderet flere andre områder og er kommet frem til, at de
foreslåede områder er dem, der vil give den bedste balance mellem beskyttelse og benyttelse.
9
Datagrundlag og manglende viden
9.1.1 Identifikation af naturgrundlaget, herunder manglende viden
For at identificere områder med dyb blød havbund i Kattegat er der taget udgangspunkt i
kortlægningen fra Danmarks Geologiske Undersøgelser (GEUS) af bund- og dybdeforhold.
Der er ved identificeringen af relevante områder taget udgangspunkt i eksisterende viden om
udbredelse af habitater og arter på den dybe bløde havbund.
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0031.png
Viden om havmiljøets tilstand og udbredelsen af arter, herunder truede arter, på havbunden i de
danske farvande bygger på observationer fra det danske overvågningsprogram for natur og
vandmiljø (NOVANA) og andre relevante videnskabelige undersøgelser.
Naturstyrelsen foretager overvågning af bunddyr i de kystnære havområder, mens Århus
Universitet (DCE) foretager denne overvågning i de mere åbne farvande. Undersøgelserne
foretages typisk én gang årligt og giver en beskrivelse af de tilstedeværende bunddyr, både med
hensyn artssammensætning, antal og biomasse. Nogle af disse undersøgelsesstationer er
beliggende på den dybe bløde havbund i Kattegat. Ved de fleste undersøgelsesstationer foreligger
der lange tidsserier.
Denne viden er suppleret med observationer fra togter, som den grønne organisation, OCEANA,
har foretaget i Kattegat i 2011 og 2012.
Der ligger ikke detaljerede oplysninger om bundfauna for alle områder. Endvidere kan nye
oplysninger om udbredelsen af havets bundtyper resultere i en opdatering af det anvendte
sedimentkort over den dybe bløde havbund. Der vil derfor blive foretaget en baseline undersøgelse
af de foreslåede beskyttede områderne. Baseline undersøgelsen vil omfatte sidescan,
bundfaunaundersøgelser og habitattypeundersøgelser.
9.1.2 Identifikation af fiskerimønsteret i Kattegat, herunder manglende viden
DTU-Aqua er blevet inddraget i vurderingen af fiskerimønsteret og fangstværdier (baseret på VMS
og logbogsoplysninger). Desuden er oplysninger fra en række fiskeres GPS-systemer inddraget.
Datakilder for fiskeridata
Der er således anvendt fire hovedkilder til grundlag for analysen af fangstværdier og fiskerimønster
i Kattegat.
1) Afregningsdatabasen, der indeholder landingsmængde og værdi per art ud fra afregningerne for
handel med fisk, krebs- og bløddyr i første omsætningsled.
2) Logbogsdata, der indeholder information om et fartøjets brug af redskabstype og maskemål,
samt dets landing per art, per dag og per ICES rektangel. Alle landingsoplysninger i logbøger er
korrigeret med mængderne fra afregningsdatabasen før de bruges i DTU Aqua’s logbogsdatabase.
Oplysninger om fartøjets størrelse, maskinkraft, hjemhavn m.m. (fra Skibsregisteret) er senere
knyttet til et fartøj for hver enkelt tur.
3) VMS-data, der indeholder oplysninger om et fartøjs position og fart, typisk registreret en gang
per time. VMS data indeholder ikke oplysninger om fartøjets aktivitet, men for trawlere antages
det, at et fartøj fisker, hvis farten er registret til mellem 2 og 4 knob. Denne metode vil i enkelte
tilfælde resultere i en mis‐klassifikation af fartøjets aktivitet, men generelt vil metoden give et godt
billede af, hvor der fiskes.
4) Fiskerioplysninger (trawlstreger) modtaget via Danmarks Fiskeriforening fra en række fiskere,
der har fiskeri i Kattegat.
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0032.png
Fangstværdier
Ud fra de tre første datakilder er der blevet dannet en ny database hvor fangster fra logbogsdata er
blevet knyttet til den enkelte position fra VMS-data. Denne nye type data (VMS-fangstdata) er
nødvendig, da den geografiske opløsning i logbogsdata er for grov til at kunne bruges i forbindelse
med en økonomisk evaluering af lukkede områder i Kattegat. VMS fangstdata er dannet ved at
fordele det enkelte fartøjs fangster per logbogsoptegnelse (minimum én per dag) ud på VMS
position for den samme periode. Denne metode til at opnå stedfaste fangstoplysninger med en lille
geografisk opløsning vil for den enkelte tur kun give et groft overslag over, hvor og hvor meget der
er blevet fanget af den enkelte art. Med det meget høje antal VMS observationer vil VMS-
fangstdata dog give et rimeligt nøjagtigt billede af fangsternes fordeling for hele fiskeflåden.
Fangstdata fra fartøjer under 12 meter er ikke medtaget i analysen, da disse fartøjer ikke har pligt
til at have VMS-udstyr om bord. DTU-Aqua har ud fra de tilgængelige data vurderet, at den
anvendte metode dækker ca. 90 % af værdien af fangsterne fra Kattegat.
Fiskerimønster
Ud fra VMS positioner fra alle fartøjer med VMS om bord og fartøjernes hastighed (det vurderes af
fartøjerne fisker ved hastigheder på 2-4 knob), er der dannet et kort, der viser fiskerimønstret med
bundslæbende redskaber i Kattegat.
Da disse oplysninger ikke giver detaljerede oplysninger om det faktiske fiskeri i områderne, er
VMS-data suppleret med data i form af trawl-slæbestreger (punkt 4 ovenfor) fra en lang række
fiskefartøjers GPS-systemer. Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation har fremsendt
disse data.
10 Afværgeforanstaltninger
Det vurderes ikke, at forslaget vil have en væsentlig negativ effekt på miljøet og der er således ikke
planlagt foranstaltninger for at afværge eller undgå miljøpåvirkninger. For at minimere
påvirkningerne på fiskeri og befolkning (den socioøkonomiske påvirkning) er der i forslaget taget
hensyn til de eksisterende fiskerimønstre.
11 Overvågning
11.1 Naturovervågning
Efter beslutning om at udpege beskyttede havområder i Kattegat, skal der foretages en kortlægning
(baseline) af naturen i de udpegede områder. Herefter iværksættes overvågning af naturtilstandens
udvikling i områderne. I overvågningsprogrammet, som blev fremsendt til EU Kommissionen i
oktober 2014, fremgår det, at ”der gennemføres baselineundersøgelser i programperioden (bl.a.
sidescan, bundfaunaundersøgelser, habitattypeundersøgelser) i nye beskyttede områder i Kattegat,
der udpeges som en del af indsatsprogrammet”.
11.2 Fiskeriovervågning og fiskerikontrol
Når der etableres områder med begrænsninger for fiskeriaktivitet, er der ligeledes behov for at
overvåge og kontrollere disse områder. Det er vurderet, at det nuværende og planlagte system til
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fiskeriovervågning og fiskerikontrol af Natura 2000-områderne i Kattegat også vil være
tilstrækkeligt i forhold til de beskyttede områder i Kattegat i medfør af havstrategidirektivet.
33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486959_0034.png
12 Bilag 1
Tabel 2 koordinater over de seks foreslåede beskyttede områder
Område
a
Areal (km
2
)
242
X koordinat
601776,29
598198,24
599138,71
596103,58
601391,72
609438,84
644845,45
646462,63
645815,90
645495,88
647572,86
647824,22
647599,32
646153,05
642759,56
641937,23
643643,79
647018,19
647143,78
644781,50
653411,24
655030,12
652363,56
651692,47
650943,83
689558,16
691474,73
689257,90
689706,93
683950,73
682843,96
640863,20
652692,41
660506,19
654428,80
647754,53
Y koordinat
6321983,56
6347974,73
6348631,94
6362647,64
6360702,72
6322695,34
6350202,92
6352201,11
6354410,62
6356456,06
6356773,56
6351825,84
6350225,11
6348995,91
6342666,69
6348722,27
6349224,98
6346571,39
6340954,11
6340930,28
6331106,19
6327240,16
6326765,47
6327171,55
6330455,91
6275505,06
6271483,79
6270735,51
6262511,00
6264494,48
6275156,84
6213254,42
6236424,47
6227959,53
6213905,57
6207394,08
b
14
c
32
d
12
e
76
f
276
Decimalgrader
(WGS84) N
10,677
10,628
10,644
10,599
10,686
10,803
11,402
11,430
11,421
11,417
11,451
11,453
11,448
11,423
11,363
11,353
11,382
11,436
11,435
11,396
11,532
11,557
11,512
11,502
11,491
12,087
12,115
12,078
12,080
11,988
11,977
11,261
11,464
11,585
11,479
11,369
Decimalgrader
(WGS84) E
57,030
57,264
57,270
57,396
57,378
57,035
57,272
57,289
57,309
57,328
57,330
57,285
57,271
57,261
57,205
57,259
57,263
57,239
57,188
57,189
57,098
57,062
57,059
57,063
57,093
56,585
56,549
56,543
56,469
56,489
56,585
56,044
56,248
56,170
56,045
55,989
34