Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 115
Offentligt
Pressemeddelelse
16. januar 2015
Landmænd afviser kvælstofmodel!
Det er konklusionen efter at den nordjyske landmandsgruppe har nærlæst resultatet af de afrapporterede test, der
er foretaget med den nye målrettede regulering af N-udledningen til de marine områder. En rapport der er forelagt
Folketingets miljøudvalg i kølvandet på vandplanerne, der blev sendt i høring før jul.
Både vandplanen og den ny målrettede regulering bygger på skrivebordsmodeller, hvis forudsætninger og resultater
ligger langt fra forholdene i den nordjyske region. Princippet i alle vandplaner er samme "medicin" uanset
"patientens sygdom og årsag". En virkningsløs "medicin" der nu foreslås suppleret med en ny kvælstofmodel, der
bygger på uaktuelle data og retentionskort, der for Limfjordsregionen er fuldstændig urealistiske og misvisende.
Det er ikke tilfredsstillende!
De landbrugsmæssige konsekvenser er uoverskuelige både af selve vandplanen, men også, hvis planen suppleres
med forslaget til ny målrettet regulering!
Produktionsmulighederne reduceres så værdien af landbrugsproduktionen i oplandet falder - skønsmæssigt fra de
nuværende 12-14 mia. kr./år til omkring 5 mia. kr./år. De 10.000 landmandsfamilier i oplandet påføres et
astronomisk kapitaltab på et tocifret milliardbeløb. Et tab i sådan størrelsesorden, at hovedparten af erhvervets
udøvere bliver insolvente.
Vandplanen suppleret med forslaget til målrettet regulering får store økonomiske og beskæftigelsesmæssige
konsekvenser i de 18 kommuner, der er i oplandet til Limfjorden.
Det er utopi at forestille sig, at de landmænd, der i kraft af den målrettede regulering afstår deres gødning til andre
landmænd, skal kunne få fuld erstatning, medens de, der ikke må gøde deres jord og afgrøder optimalt i kraft af
vandplanen, skal bære alle tabene selv?
Selv om vandplanes krav har langt den største indflydelse på landmændenes driftsmuligheder, så er planen
suppleret med en målrettet regulering ikke meget bedre. Grunden til det er,
at den landbrugsbetingede N-udledning ifølge vandplanen skal reduceres fra 9.330 tons N/år (18,7 kg /ha) i
2003 (gns. 2001-2005) til 4.418 tons N/år (8,8 kg N/ha) i 2021 og ifølge Naturstyrelsen til 1.560 tons N/år i
2027, se bilag figur 1, og
at yderligere mindst 36.000 ha landbrugsjord i oplandet skal tages ud af drift for at skaffe gødning nok så de
resterende 200.000 ha, så de 40 pct. af landbrugsarealet i oplandet kan drives og gødskes optimalt, se bilag
figur 2.
Såfremt den ny målrettede reguleringsmodel indføres som supplement til den vandplan, der er i høring, er der tale
om miljøkrav, der omsat til jord i drift svarer til, at ca. 60 pct. af alt landbrugsjord i oplandet til Limfjorden (300.000
ha) tages ud af landbrugets produktionsgrundlag se bilag figur 2.
Et slutresultatet, hvor det kun er 40 pct. af landbrugsarealet i oplandet til Limfjorden der i 2021 kan drives
landbrugsmæssigt og gødes optimalt, er hverken tilfredsstillende eller acceptabelt!
Yderligere oplysninger hos:
Kristian Østergaard
Birkelse
9440 Aabybro
[email protected]
mobil 21207561
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1486894_0002.png
Bilag
Figur 1
Limfjorden
Landbruget før og efter vandplanen, tons N/år
Opland: 500.000 ha landbrugsjord: Landbrugsbidrag i 2001-2005: 18,7 kg N/ha
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2001-2005
Mål 2021
NST mål,2027
Landbrugsbidrag
Baggrundsbidrag og punktkilder
3.340
3.340
9.330
4.418
1.560
3.340
Figur 2
Limfjorden
Dyrkede landbrugsarealer (grøn). Arealer der i kraft af vandplanen må udgå af
produktionsgrundlaget (rød), samt af forslaget til målrettet regulering (gul)
Basis landbrugsbetinget N-udledning på 18,7 kg N/ha/år som i 2003.
600.000
500.000
400.000
300.000
264.000
264.000
500.000
200.000
100.000
0
Areal 2003
Areal 2021
236.000
36.000
200.000
Areal 2021, inkl. ny
regulering