Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1484752_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Jukof/Sdo
Ref. MST-654-00206
Den 6. januar 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med
henblik på tilpasning til den tekniske udvikling (legetøjsdirektivet).
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at fastsætte en lavere migrationsgrænse for bly i
legetøj. Grænsen for bly foreslås sænket fra 13,5 mg/kg til 2 mg/kg, fra 3,4
mg/kg til 0,5 mg/kg og fra 160 mg/kg til 23 mg/kg afhængig af det materiale
legetøjet er lavet af. Der skal stemmes om forslaget i komitéen for legetøjs-
sikkerhed den 14. januar 2015, efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet. Forslaget har ingen væsentlig
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, eller økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. De lovgivningsmæssige
konsekvenser er, at forslaget skal implementeres i bekendtgørelse nr. 13 af 2011
om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, da det sikrer, at der ikke er
nogen skadelig eksponering for bly fra legetøj. Regeringen agter derfor at
stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 11. december 2014 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 14. januar
2015. Forslaget vedrører tilpasning af bilag II, punkt 13, som er en liste over højest
tilladte migrationsgrænser fra en række grundstoffer.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12.
Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
direktivet efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484752_0002.png
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden
en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at
Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Migrationsgrænserne for bly i legetøj og legetøjsbestanddele er i dag fastsat til 13,5
mg/kg, 3,4 mg/kg og 160 mg/kg afhængig af hvilket materiale legetøjet er lavet af.
Disse tal er beregnet ud fra det fastsatte tolerable daglige indtag (TDI) på 3,6
mg/kg.
Da børn også bliver eksponeret for bly fra andre kilder end legetøj, bør kun en
procentdel af den toksikologiske referenceværdi bruges ved beregningen af den
accepterede udsættelse fra legetøj. Den Videnskabelige Komité for Toksicitet,
Økotoksicitet og Miljø (CSTEE, the Scientific Committee on Toxicity, Ecotoxicity
and Environment) og Den Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici
(VKSM) har udtalt, at legetøj kun bør bidrage med 10 % af TDI’en. Det fremgår af
legetøjsdirektivet, at grænseværdierne for særligt giftige stoffer som f.eks. bly, bør
sættes til niveauer, der udgør halvdelen af de niveauer, der betragtes som sikre.
Forslaget sætter derfor en grænse på 5 % af TDI’en.
EFSA (The European Food Safety Agency) har konkluderet, at der ikke er nogen
nedre grænse for, hvornår udsættelsen for bly ikke har kritiske effekter på
sundheden. Selv lav eksponering kan lede til neurotoksiske skader, f. eks.
indlæringsvanskeligheder. TDI’en på 3,6 mg/kg kan derfor ikke længere anvendes
som toksikologisk referenceværdi. I stedet bør en såkaldt BMDL (benchmark dose
level), som angiver den acceptable risiko for bly, anvendes. BMDL bliver derfor
sidestillet med TDI som referenceværdi for sikker udsættelse for bly. For bly er
BMDL01 af EFSA vurderet til at være et blyindtag på 0,5 mg/kg legemsvægt per
dag. Denne værdi angiver det daglige indtag af bly, hvor der er 1 % ekstra risiko for
et fald i intelligenskvotient med 1 point på IQ-skalaen.
Blyindholdet i europæiske børns blod er op til fire gange højere end BMDL’en og
derfor må enhver yderligere eksponering for bly så vidt muligt undgås. På denne
baggrund, foreslås migrationsgrænserne for bly dermed væsentligt sænket fra 13,5
mg/kg til 2 mg/kg; fra 3,4 mg/kg til 0,5 mg/kg og fra 160 mg/kg til 23 mg/kg
(baseret på 5 % af BMDL’en) afhængig af det materiale legetøjet er lavet af.
Forslaget foreslås at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold; eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et direktiv og skal derfor implementeres i dansk ret, i form af en
ændring af bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2009 om sikkerhedskrav til legetøj.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484752_0003.png
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionen har foretaget en vurdering af de økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet og har vurderet, at forslaget for langt de fleste legetøjsproducenters
vedkommende ikke vil have nogen konsekvenser. Dog vil forslaget for nogle
producenter af farver kunne have en konsekvens, men det forventes kun at være få
producenter, da undersøgelser viser, at langt det meste legetøj produceret af disse
producenter overholder den foreslåede grænse. Forslaget vurderes derfor ikke at
have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil højne beskyttelsesniveauet, da det sikrer, at børns udsættelse for bly
fra legetøj bliver minimeret.
8. Høring
Forslaget og et tilhørende rammenotat om sagen har været sendt i høring i
Specialudvalget for miljø den 18. december 2014 – 5. januar 2015.
Høringssvar fra organisationerne:
Forbrugerrådet
oplyser, man støtter regeringens indstilling i sagen om at stemme
for forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har under diskussionerne udtrykt, at de mener, at 10 % af BMDL skal
anvendes til fastsættelse af nye migrationsgrænser for bly, da dette anses for at
være sikkert af de to videnskabelige komitéer CSTEE og VKSM. Det må anses for
sandsynligt, at de pågældende lande kan forhindre, at forslaget bliver vedtaget.
Der kan derfor være en vis mulighed for, at forslaget ændres på afstemningsdagen,
for at sikre at bly reguleres.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer. I lyset
af, at børn er en udsat forbrugergruppe og kræver et højt sikkerhedsniveau mod
risici fra kemiske stoffer i legetøj – og især giftige stoffer som bly - er regeringen
enig i, at migrationsgrænserne for bly bør sænkes til det foreslåede.
Regeringen er derfor positiv overfor forslaget, og agter at stemme for det.
Regeringen mener, at det er de 5 % af BMDL’en, der bør anvendes ved fastsættelse
af migrationsgrænser for bly, da dette giver det højeste beskyttelsesniveau for ud-
sættelse for stoffet. Hvis ikke det kan undgås, at forslaget ændres til, at grænsen
bliver baseret på 10 % af BMDL’en, vil regeringen ikke modsætte sig vedtagelsen,
da beskyttelsesniveauet også vil højnes med den grænse.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget. Sagen skønnes at være
væsentlig, og bør derfor oversendes til Folketinget til orientering.
3