Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1526804_0001.png
Fra:
[email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. maj 2015 16:23
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected]; LIU | Ligestillingsudvalget; SOU | Socialudvalget; Mogens Lykketoft; [email protected]
Emne:
Åben klage til ombudsmanden over Socialministeriet for diskrimination og manglende respekt for
familielivet
Til Folketingets ombudsmand,
Der fremsendes hermed klage over Socialministeriet på familieområdet for brud på FN børnekonventionen
artikel 2 og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 6, 8, 14 og 17, som forbyder
forskelsbehandling, sikre alle borgere respekt for familielivet samt retslig prøvelse indenfor rimelig tid af
borgerlige rettigheder
foruden klage over god forvaltningsskik og spild af skatteborgernes penge.
Pkt. 1: Folketingssvar dokumenterer aktuelt at ingen kendte statistikken for forældremyndighed for børn
under 18 år ved lovgivningsarbejdet i 2012 jfr. Bilag 1
Folketingssvar i Ligestillingsudvalget har aktuelt dokumenteret at tallet for fælles kontra ene
forældremyndighed for børn under 18 år ikke findes. Alligevel blev forældremyndighed lagt til grund for
flere lovændringer i 2012. Foreningen Far oplever at der var tale om lovgivning i blinde og misinformering
af folketingets politikere.
- Lovændring 1: Man ændrer kriterierne for at ophæve fælles forældremyndighed, hvis der IKKE er
holdepunkter for samarbejde (dvs.
de e e forælder ”bopælsforældre” ka u dlade at sa arbejde til skade
for barnet)
- Lovændring 2: Statsforvaltningerne får mulighed for at afvise anmodning om ændring af
forældremyndighed eller bopæl
- Lovændring 3: Man forenkler reglerne om transport (man
afskaffede mod alles advarsler reglen om
fraflyttende forælder betaler ved længere væk)
- Lovændring 4: Man lemper betingelserne for at fastsætte samvær med andre end barnets forældre
- Lovændring 5: Fremover kan kun statsforvaltningerne behandle afgørelser om samvær (det
betyder der
ikke kan træffes helhedsløsninger for barnet og rettidig domsbehandling EU menneskeret ark. 6)
- Lovændring 6: Alle børnesamtaler gennemføres af en børnesagkyndig
- Lovændring 7: Forældrene orienteres på forhånd om børnesamtalens karakter
- Lovændring 8: Man tydeliggør muligheden for at indhente sagkyndige erklæringer om forældre
- Lovændring 9: Deltagelse i sociale aktiviteter ændres for forældre med eneforældremyndighed
- Lovændring 10: Loven evalueres årligt (skete
først da Foreningen Far i samarbejde med DR spurgte til det
efter 1�½ år)
Link:
http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l157/index.htm
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/93367
LIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 5/5-15 fra Foreningen Far om "Åben klage til ombudsmanden over Socialministeriet for diskrimination og manglende respekt for familielivet"
1526804_0002.png
Pkt. 2: Socialministeriet ændrede i 2012 praksis omkring indlevering af forældremyndighedsdokumenter
Der var før 2012 ikke krav om indsendelse af forældremyndighedsaftaler for registrering i
Statsforvaltningen. En praksis som Socialministeriet ændrede i 2012 efter flere henvendelser fra Foreningen
Far. Ministeriet har således været bekendt med at der var et problem og ændrede praksis. Dette skete som
Foreningen Far oplever det uden at politikerne er blev orienteret herom på trods af igangværende
ændringer af forældreansvarsloven.
Pkt. 3: Socialministeriet foranledigede at afgørelser om samvær i fremtiden skulle træffes af
Statsforvaltningen i stedet for domstolen og ændrede vigtige transport regler for børn
Praksis blev i 2012 ligeledes ændret i forhold til at kun Statsforvaltningen kunne træffe afgørelse om
samvær og ikke domstolene. Der skete således ikke længere retslig prøvelse i henhold til den europæiske
menneskerettighedskonvention artikel 6 indenfor rimelig tid og det har siden 2012 vist sig at der er
sagsbehandlingstider på 3 måneder til 2 år i børnesager (de gennemsnitlige sagsbehandlingstider og de 10%
længstvarende børnesager fra start til slut i processen for barnet). Jura eksperter har overfor Foreningen
Far tilkendegivet at de anser lovændringen som en overtrædelse af artikel 6 indenfor rimelig tid.
Socialministeriet ændrede ligeledes den meget vigtige praksis om at forældre som flytter længere væk skal
varetage transporten, da dette naturligvis må tages med i overvejelserne ved fraflytning længere væk for
barnet til anden forældre eksempelvis ved udstationering, job skiftet og chikane. Ingen bad om ændringen i
høringssvar og det har betydet at børn har mistet kontakten til den anden forælder og flere forældre er i
konflikt pga. transport spørgsmål med børn i midten.
Pkt. 4: Socialministeriet brugte SFI undersøgelser om mødre og børn overfor politikerne for
modernisering af familielovgivningen
Direktøren for SFI har i svar til Foreningen Far oplyst, at
Du nævner også en undersøgelse ”Børn i
deleordninger” som du angiver, indgår i evalueringen af forældreansvarsloven. Her er der tale om en
misforståelse. Denne undersøgelse er iværksat på SFI’s eget initiativ og var ikke en del af
det officielle
lovforberedende arbejde.”.
Som det fremgår af baggrundsmaterialet i Folketinget indgik rapporten
imidlertid, som en af få primære rapporter i Folketingets beslutningsgrundlag fra Socialministeriet og blev
direkte nævnt i lovforslaget jfr. Bilag 2.
Om SFI forskningen generelt oplyser direktøren for SFI til Foreningen Far at det er
”vanskeligt at
gennemføre forskningsmæssigt forsvarlige analyser på dette materiale”.
SFI direktøren skriver
jfr. bilag 3 ”Børneforløbsundersøgelsen. Den består af
et udsnit på 6.000 børn, som er fulgt gennem
opvæksten. Moderen er blevet interviewet, hver gang vi har besøgt familierne, men i tre
dataindsamlingsrunder er der også indhentet spørgeskemainformationer fra fædrene. I 1996 deltog ca.
4100 fædre, i 2003 deltog ca. 3600 fædre og i 2007 deltog 3340 fædre. Der blev ikke indhentet data fra
fædre i 1999. Der har imidlertid været rigtig mange fædre, som ikke har besvaret spørgeskemaet, faktisk
så mange, at det er vanskeligt at gennemføre forskningsmæssigt forsvarlige analyser på dette materiale.
Der er ikke indsamlet data i 2013, men der samles data ind netop nu i forår/sommer 2014.
I forhold til undersøgelsen ”børn i deleordninger” som blev brugt af Socialministeriet fremgår det at:
-
-
-
-
Forskerne havde kun talt med 28 børn
Forskerne havde fundet børnene delvist i eget netværk
Den ledende forsker havde afgivet dissens imod fælles forældremyndighed og deleordninger i det
lovforberedende arbejde
9 af 10 deltagende forskere og medlemmer af følgegruppen var kvinder (kun den eksterne
finansieringskilde stillede med en mand)
Pkt. 5: Socialministeriet har fortsat ikke som Ressort ministerium sikret offentlige skrivelser til begge
forældre i eks. e-boks
LIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 43: Henvendelse af 5/5-15 fra Foreningen Far om "Åben klage til ombudsmanden over Socialministeriet for diskrimination og manglende respekt for familielivet"
1526804_0003.png
På trods af gentagne henvendelser fra Foreningen Far og afgørelse i ligebehandlingsnævnet modtager
børns forældre i Danmark fortsat ikke begge skrivelser for barnet. Mange skrivelser sendes pga. forældet
lovgivning alene til bopælsforælderen, hvilket på ingen måder stemmer overens med det bedste for barnet
og moderne familieformer. En tredjedel af de danske børn og snart halvdelen af børnene lever ikke med
begge deres biologiske forældre, hvorfor dette er specielt påkrævet - men også kernefamilier oplever
problemer.
Link:
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/92173
Pkt. 6: Socialministeriet taber pga. forældet lovgivning og praksis samt sagsbehandlingstid og
diskrimination danske børn og borgere i sorte huller
Socialministeriet har ikke som ressort ministeriet jfr. bilag 4 koordineret dansk familielovgivning i de mange
forskellige ministerier og offentlige enheder. Det gør at et barn i Danmark i den offentlige sagsbehandling
oplever skift mellem 10-50 mennesker og mange forskellige offentlige enheder. Man ved ledelsesmæssigt
at skift af hænder skaber sagsbehandlingstid, fejl og tab af viden. Børn og borgere m/k havner således i
sorte huller i den offentlige sagsbehandling med store omkostninger for børn, forældre og skatteborgerne.
Der henvises endvidere til de første 25 principsager som er indsendt til ligebehandlingsnævnet.
Link:
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/90057
Pkt. 7: Socialministeriet fokuserer i langt højere grad på vold mod kvinder end vold mod borgere m/k,
herunder børn og gode fædre
Børn der opvokser i voldelige familier bringer ofte volden med sig som en social arv. Foreningen Far må
derfor spørge hvordan det kan være at lovgivning, forskning og finansiering i langt højere grad / ensidigt er
baseret på vold mod kvinder i Socialministeriet, når barnet kan være en pige eller dreng. Foreningen Far
oplever at der er tale om systematisk og omfattende offentlig, psykisk, økonomisk og fysisk vold mod børn
og gode fædre i Danmark og at det sker uden en reel indsats.
Link:
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/93654
Foreningen Far står til rådighed for positivt samarbejde herunder spørgsmål, uddybninger og nærmere
dokumentation.
Vi ser gerne at ombudsmanden indkalder til møde for nærmere uddybning og positive løsninger.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand
Mobil 26229730
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
www.foreningenfar.dk