Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1522933_0001.png
NOTAT
Sammenfatning: FN’s Kvindekommissions 59. samling (CSW59) fandt sted i
New York fra den 9. – 20. marts 2015. Leder af den danske delegation var
minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, Manu Sareen.
Den danske delegation talte desuden flere medlemmer af Folketinget og civil-
samfundsorganisationer.
Temaet for samlingen var ”The Beijing Declaration and Platform for Action,
including current challenges that affect its implementation and the achieve-
ment of gender equality and the empowerment of women”.
Udenrigsministeriet finansierede deltagelsen af civilsamfundsrepræsentanter
med særlig fokus på seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR)
fra fire strategisk udvalgte lande (Burkina Faso, Ghana Kenya og Tanzania).
Formålet var at udøve fortalervirksomhed om SRSR på en ny måde.
Samlingen adskilte sig fra sædvanlige samlinger ved, at der ikke blev vedta-
get en sluterklæring (agreed conclusions), men derimod en politisk erklæ-
ring. Denne var, i tiden frem til CSW-samlingens start, blevet forhandlet på
plads af FN-missionerne i New York, med mindre tilstedeværelse end tidlige-
re af hovedstadsrepræsentanter og uden civilsamfundets tilstedeværelse, så
den kunne vedtages af ministrene på samlingens første dag. Civilsamfundets
manglende mulighed for at påvirke forhandlingerne affødte stærk kritik fra
civilsamfundet.
Det lykkedes at opnå konsensus om den politiske erklæring, der dog desvær-
re ikke indeholdte sprog om kvinders og pigers SRSR. Særligt menneskeret-
tighedsreferencerne i erklæringen og tilsagnsparagraffen må dog betegnes
som udmærkede resultater. Resolutionen om arbejdsmetoder fik et for Dan-
mark fint resultat.
Der blev desuden forhandlet og vedtaget resolutioner om Kvindekommissio-
nens arbejdsmetoder og om palæstinensiske kvinders situation.
Årets CSW-samling bør bedømmes i lyset af den igangværende proces, der
skal lede frem til vedtagelse af post 2015 Sustainable Development Goals,
som med hensyn til betydning for det normative område trumfer Kvinde-
kommissionen samling
FN’s Kvindekommissions 59. samling (CSW59) fandt sted i New York
fra den 9. – 20. marts 2015.
.
Omtrent 80 lande var repræsenteret på minister-
Side 1 af 5
LIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Kvindekommissionens 59. samling (CSW 59), 9.-20. marts 2015, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1522933_0002.png
eller vice-ministerniveau og omkring 9.000 civilsamfundsrepræsentanter
havde registreret deres deltagelse. Hovedformålet med sessionen var at
markere 20-året for Beijing-erklæringen og –handlingsplanen (BDPfA). Tilsva-
rende markeringer fandt sted i 10- og 15-året for BDPfA, dog med vedtagelse
af erklæringer, der stort set var blottet for substans. Dette års erklæring in-
deholdt derimod flere substantielle elementer.
Leder af den danske delegation var
. Delegation bestod desuden
af embedsmænd fra tre ministerier (Udenrigsministeriet, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale forhold og Beskæftigelsesministeriet),
(fra Folketingets Ligestillingsudvalg og Udenrigsud-
valg),
(Folkekirkens Nødhjælp,
Kvinderådet, Dansk Kvindesamfund, KULU, KVINFO, Sex og Samfund, Sorop-
timisterne, Det Danske Spejderkops, IMCC, Zonta International). For første
gang (i mange år), finansierede Udenrigsministeriet ikke deltagelse af nogen
danske CSOer, hvilket betød at alle CSO-repræsentanter deltog for egen reg-
ning. Desuagtet var der flere danske civilsamfundsdeltagere end under tidli-
gere samlinger.
Derimod finansierede Udenrigsministeriet deltagelsen af
med særlig fokus på seksuel og reproduktiv sundhed og ret-
tigheder (SRSR)
. Formålet var at udøve fortalervirksomhed om SRSR på
en ny måde. CSO-repræsentanterne var således en del af deres respektive
landes nationale delegationer – en aftale som var kommet i stand med hjælp
fra de danske bilaterale repræsentationer i de pågældende lande – for der-
igennem, at påvirke delegationerne i en positiv retning. Umiddelbart forud
for deltagelsen i CSW-samlingen, havde CSO-repræsentanterne deltaget i et
kursus om fortalervirksomhed, som International Women’s Health Coalition
gennemførte i lighed med tidligere år.
(agreed conclusions), men derimod en
Denne var, i tiden frem til CSW-samlingens start, blevet forhand-
let på plads af FN-missionerne i New York, med mindre tilstedeværelse end
tidligere af hovedstadsrepræsentanter og uden civilsamfundets tilstedevæ-
relse, så den kunne vedtages af ministrene på samlingens første dag. Den
mangelende involvering af CSO-miljøet affødte stærk kritik fra den kant og
frygt for, at denne model skulle danne præcedens. Det skal hertil føjes, at
der alene er praksis for at færdigforhandle de politiske erklæringer forud for
samlingens start – det være sig i CSW-sammenhæng eller ifm. øvrige FN-
processer – for netop at muliggøre erklæringens vedtagelse af de fremmødte
regeringsrepræsentanter på førstedagen. Denne praksis har ikke tidligere
haft og vil ikke fremadrettet have indflydelse på forhandlingerne af de så-
kaldte agreed conclusions.
Der blev desuden forhandlet og vedtaget
om Kvindekommissi-
onens arbejdsmetoder og om palæstinensiske kvinders situation.
Ministeren for MBLIS havde i marginen af CSW-samlingen bilaterale samtaler
med både delegationslederen fra Zambia og fra New Zealand, et fælles møde
med delegationslederne fra Kina, Kenya og Mexico, samt et møde mellem de
nordiske ligestillingsministre og UN Womens eksekutivdirektør Phumzile
Mlambo-Ngcuka.
Side 2 af 5
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9082fd13-0ac1-4af4-b70b-ae7eb471435f\x1522933_1_0.docx
LIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Kvindekommissionens 59. samling (CSW 59), 9.-20. marts 2015, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1522933_0003.png
, hvis deltagelse Udenrigsministeriet havde
finansieret. De drøftede de udfordringer, der fandtes med hensyn til arbejdet
for at fremme SRSR-dagsordenen i deres respektive lande og internationalt.
Bl.a. fortalte Esther Kimani fra Kenya, at hun havde talt om kvinders seksuel-
le rettigheder under et kenyansk delegationsmøde, hvilket ambassadøren
havde udtrykt sin utilfredshed med, og han havde derefter ladet hende ”mo-
nitorere” under CSW-samlingen. Hertil kom et
,
samt (danske) Sarah Brandt, som fortalte om det pres, som civilsamfundsor-
ganisationer i Egypten, der arbejder for fremme af kvinders menneskeret-
tigheder, er udsat for fra myndighedernes side. De udtrykte bl.a. frustration
over, at EU ”aldrig taler menneskerettigheder” med Egypten, inden for ram-
merne af den naboskabsaftale der findes med landet.
igen i år igennem hele forhandlingsforløbet
at
fsva. den politiske de-
klaration. Der var således udbredt enighed om at bakke op om udkastet fra
UN Women, insistere på at de 12 fokusområder omtaltes i generelle vendin-
ger samt fokusere på inkludering af menneskerettighedssprog og inddragel-
se af også piger, stærkt link til post-2015 og sidst men ikke mindst positivt
sprog om civilsamfundets betydningsfulde bidrag til fremme af dagsordenen
samt deres rolle fremadrettet. For Danmark og ligesindede lande var det af
afgørende betydning, at såfremt visse fokusområder blev foreslået fremhæ-
vet af øvrige medlemslande eller regionale grupperinger ville også vi inddra-
ge områder, som for os er af afgørende betydning - emner såsom vold mod
kvinder og piger og SRSR. Dette gav selvfølgeligt undervejs anledning til fle-
re intense drøftelser både internt i EU-kredsen, men også med øvrige lige-
sindede og andre regionale grupper om deklarationen udstrækning og ind-
hold og særligt om, hvorledes vi sikrede at det endelige dokument forblev
kort, præcist og fremadrettet.
Ved forhandlingernes afslutning indeholdt
i tre centrale paragraf-
fer (chapeau, OP2 og OP7); tilsagn om yderligere konkrete
, herunder gennem øget implemente-
ring af nationale love, politikker og strategier,
, transformering af diskriminerende normer og
stereotyper og markant øget investering i ligestilling generelt (OP6); sprog
om
(OP7); samt
og tilsagn om fortsat støtte og promovering af et sik-
kert rum for dem at arbejde i (OP10). Kvinders og pigers SRSR blev således
ikke i den endelige tekst fremhævet, hvilket desværre var resultatet af de
strategiske overvejelser omkring udpenslingen af de 12 kritiske områder og
beslutningen om ikke at fremhæve visse områder frem for andre. Særligt
menneskerettighedsreferencerne i erklæringen og tilsagnsparagraffen må
dog betegnes som udmærkede resultater.
Værd at nævne er også, at
i år blev forhandlet med henblik på at sikre substantielle opdateringer
for første gang siden 2006. Der opnåedes i den endelige tekst flere
i både PP4, OP1 og OP4; ny tekst om
forbundet
med implementeringen af BDPfA i OP13a) og tilfredsstillende sprog om
i Kvindekommissionens samlinger i OP19. Lige-
ledes
.
Side 3 af 5
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9082fd13-0ac1-4af4-b70b-ae7eb471435f\x1522933_1_0.docx
LIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Kvindekommissionens 59. samling (CSW 59), 9.-20. marts 2015, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1522933_0004.png
Igennem forhandlingsforløbene om både deklarationen og resolutionen om
kommissionens arbejdsmetoder stod den
i relation til de ovennævnte emner. Zimbabwe for-
handlede deklarationen på vegne af den afrikanske gruppe, mens Djibouti
og Egypten håndterede forhandlingerne af arbejdsmetoderesolutionen. DK
og ligesindede lagde et betydeligt stykke arbejde i omfattende og intensivt
outreach for at påvirke den afrikanske gruppe (herunder særligt Djibouti,
Egypten, Cameroun, Nigeria og Comorers), der ganske som tidligere år
fremsatte holdninger i forhandlingsrummet, som ikke stemte overens med
gruppens samlede faktiske position. Missionen samarbejdede - særligt ifm.
Arbejdsmetoderesolutionen - med de ovenfor omtalte NGO'er fra Ghana og
Kenya, som søgte at influere deres nationale delegationer, dog uden et over-
vældende positivt resultat.
Også Rusland og Kina voldte betydelige problemer under forhandlingerne og
var særligt svære at få til at give indrømmelse på sproget om civilsamfundet,
hvilket yderligere medvirkede til at opildne de afrikanske forhandlere.
under dette års forhandlinger var
, hvilket uden tvivl hang sammen med at
. Til trods herfor søg-
te Vatikanet via bilaterale kontakter, at foranledige særligt Afrikansk Gruppe
til at svække vigtigt sprog om ”gender stereotypes” og ”multiple and inter-
secting forms of discrimination”, som de læser som mulige referencer til
LGBTI-personer.
Under CSW-samlingen lancerede UN Women kampagnen
, som har til formål at få regeringer til
at afgive nationale løfter om styrkelse af kvinders og pigers rettigheder.
Kampagnen blev lanceret ved en stort anlagt event, hvori bl.a. Ban Ki-moon,
Hillary Clinton og Melinda Gates deltog.
Sessionen besluttede afslutningsvis, at næste års samling, CSW60, skal have
følgende
Priority theme
“Women’s empowerment and the link to sustainable
development” og følgende
Review theme
“The elimination and prevention of
all forms of violence against women and girls”.
Dette års CSW-samling var ganske speciel, derved at der ikke
blev forhandlet og vedtaget agreed conclusions, men derimod en
.
, der dog
desværre ikke indeholdte sprog om kvinders og pigers seksuelle og repro-
duktive sundhed og rettigheder grundet flere taktiske overvejelser som
ovenfor beskrevet. Særligt menneskerettighedsreferencerne i erklæringen og
tilsagnsparagraffen må dog betegnes som udmærkede resultater. Processen,
hvorved erklæringen blev færdigforhandlet forud for samlingen, gav anled-
ning til betydelig utilfredshed i CSO-miljøet, der ligeledes fandt resultatet for
svagt. Resolutionen om arbejdsmetoder, med henvisningen til menneskeret-
tigheder og civilsamfundets rolle, fik et acceptabelt resultat.
Årets CSW-samling bør formentlig bedømmes i lyset af den igangværende
proces, der skal lede frem til vedtagelse af
som med hensyn til betydning for det normative område
trumfer Kvindekommissionen samling. Derfor var det vigtigt både at lægge
spor ud til progressive SDG-mål og samtidig undgå alvorlige uoverensstem-
melser, som kunne ødelægge forhandlingsklimaet frem mod SDG-
forhandlingerne.
Side 4 af 5
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9082fd13-0ac1-4af4-b70b-ae7eb471435f\x1522933_1_0.docx
LIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 38: Orientering om Kvindekommissionens 59. samling (CSW 59), 9.-20. marts 2015, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
Side 5 af 5
ogram files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\9082fd13-0ac1-4af4-b70b-ae7eb471435f\x1522933_1_0.docx