Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 14
Offentligt
NGO´ernes anbefalinger til prioritering af indsatser under den kommende
Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel.
I forbindelse med at den nuværende Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel udløber med
udgangen af 2014, ønsker de fire NGO’er, som har en kontrakt under den nuværende Handlingsplan, Hope
Now, ProVest og Reden International/KFUKs Sociale Arbejde med dette notat at pege på områder, som bør
prioriteres under den kommende Handlingsplan.
Til sammen løfter organisationerne en række opgaver i hele landet: Opsøgende arbejde og identifikation af
handlede mennesker, mødested og natcafé for udenlandske kvinder i prostitution, psyko-social rådgivning,
rådgivning om frivillig hjemsendelse, krisecenter, sundhedstilbud, og kompetencegivende uddannelse og
kurser. Derudover løfter NGO’erne en række opgaver, der ikke er finansieret af Handlingsplanen, bl.a.
efterværnsindsatser og brobygning til NGO’er i hjemlandet.
NGO’erne er en væsentlig brik i en effektiv indsats mod menneskehandel.
1
NGO’erne medvirkede til, i 2013,
at identificere 34 af de 76 identificerede som handlede, og bidrager til identifikation af ofre for
menneskehandel. NGO’erne løfter i dag en meget stor del af indsatsen mod menneskehandel i betragtning af
de midler, der rent faktisk fordeles til NGO’erne. Det gør vi ikke mindst, fordi vi kan levere flerstrengede og
fleksible indsatser fra erfarne og professionelle medarbejdere.
Hvordan når vi i mål med færre midler?
Indsatsen mod menneskehandel har nu med den tredje Handlingsplan opnået en så permanent karakter, at
den bør på finansloven. Der anvendes alt for mange ressourcer på at tilpasse sig perioder med uvished om
hvorvidt indsatsen under Handlingsplanen fortsætter.
De samlede midler allokeret til den kommende Handlingsplan er reduceret fra 86 til 65 millioner kroner.
Skal vi kunne løfte opgaverne for færre midler, skal opgaverne løftes af de aktører, der har erfaring fra
arbejdet med menneskehandel og som kan løfte opgaven bedst og mest effektivt. Vi har set en
sammenblanding af roller som myndighed, ordregiver og udfører af det praktiske arbejde, som ikke har
været hensigtsmæssig eller efter vores opfattelse god forvaltningspraksis. En lige og fair adgang til midler vil
sikre de bedste aktiviteter i den samlede indsats mod menneskehandel og for ofre for menneskehandel.
Set i lyset af de reducerede midler, anbefaler vi på det kraftigste at flest mulige midler udmøntes i puljer til
det konkrete og praktiske arbejde med direkte effekt for ofre for menneskehandel frem for kampagne eller
lignende.
Følgende indsatser i den nuværende handlingsplan er helt essentielle at videreføre:
Specialiseret botilbud/indkvartering for kvinder der er ofre for menneskehandel
Mødested/drop-in center med psykosocial og rådgivende indsats for de udenlandske kvinder i gade-
og klinikprostitution med fokus på potentielle ofre for menneskehandel
Fortsat fokus på opsøgende arbejde og med udvidet fokus på mindreårige og mænd
Sundhedstilbud
De generelle politiske prioriteter i tidligere handlingsplaner bør videreføres, herunder fokus på
forberedt hjemsendelse
1
Bl.a. Greta rapport efterlyser bla. En mere systemastisk inddragelse af NGO