Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
LIU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1429043_0001.png
NGO´ernes anbefalinger til prioritering af indsatser under den kommende
Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel.
I forbindelse med at den nuværende Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel udløber med
udgangen af 2014, ønsker de fire NGO’er, som har en kontrakt under den nuværende Handlingsplan, Hope
Now, ProVest og Reden International/KFUKs Sociale Arbejde med dette notat at pege på områder, som bør
prioriteres under den kommende Handlingsplan.
Til sammen løfter organisationerne en række opgaver i hele landet: Opsøgende arbejde og identifikation af
handlede mennesker, mødested og natcafé for udenlandske kvinder i prostitution, psyko-social rådgivning,
rådgivning om frivillig hjemsendelse, krisecenter, sundhedstilbud, og kompetencegivende uddannelse og
kurser. Derudover løfter NGO’erne en række opgaver, der ikke er finansieret af Handlingsplanen, bl.a.
efterværnsindsatser og brobygning til NGO’er i hjemlandet.
NGO’erne er en væsentlig brik i en effektiv indsats mod menneskehandel.
1
NGO’erne medvirkede til, i 2013,
at identificere 34 af de 76 identificerede som handlede, og bidrager til identifikation af ofre for
menneskehandel. NGO’erne løfter i dag en meget stor del af indsatsen mod menneskehandel i betragtning af
de midler, der rent faktisk fordeles til NGO’erne. Det gør vi ikke mindst, fordi vi kan levere flerstrengede og
fleksible indsatser fra erfarne og professionelle medarbejdere.
Hvordan når vi i mål med færre midler?
Indsatsen mod menneskehandel har nu med den tredje Handlingsplan opnået en så permanent karakter, at
den bør på finansloven. Der anvendes alt for mange ressourcer på at tilpasse sig perioder med uvished om
hvorvidt indsatsen under Handlingsplanen fortsætter.
De samlede midler allokeret til den kommende Handlingsplan er reduceret fra 86 til 65 millioner kroner.
Skal vi kunne løfte opgaverne for færre midler, skal opgaverne løftes af de aktører, der har erfaring fra
arbejdet med menneskehandel og som kan løfte opgaven bedst og mest effektivt. Vi har set en
sammenblanding af roller som myndighed, ordregiver og udfører af det praktiske arbejde, som ikke har
været hensigtsmæssig eller efter vores opfattelse god forvaltningspraksis. En lige og fair adgang til midler vil
sikre de bedste aktiviteter i den samlede indsats mod menneskehandel og for ofre for menneskehandel.
Set i lyset af de reducerede midler, anbefaler vi på det kraftigste at flest mulige midler udmøntes i puljer til
det konkrete og praktiske arbejde med direkte effekt for ofre for menneskehandel frem for kampagne eller
lignende.
Følgende indsatser i den nuværende handlingsplan er helt essentielle at videreføre:
Specialiseret botilbud/indkvartering for kvinder der er ofre for menneskehandel
Mødested/drop-in center med psykosocial og rådgivende indsats for de udenlandske kvinder i gade-
og klinikprostitution med fokus på potentielle ofre for menneskehandel
Fortsat fokus på opsøgende arbejde og med udvidet fokus på mindreårige og mænd
Sundhedstilbud
De generelle politiske prioriteter i tidligere handlingsplaner bør videreføres, herunder fokus på
forberedt hjemsendelse
1
Bl.a. Greta rapport efterlyser bla. En mere systemastisk inddragelse af NGO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5 forslag til en bedre indsats
Den nuværende handlingsplan har ikke fungeret optimalt på alle områder. HopeNow, Pro Vest og Reden
International/KFUKs Sociale Arbejde mener, at indsatsen bør opprioriteres på følgende områder:
1.
Længere refleksionsperiode med mulighed for kompetencegivende forløb
Forskning om traumer og kendskab til arbejdet med handlede mennesker indikerer, at en
refleksionsperiode på 3 måneder er for kort tid til restituering for mennesker, der har været udsat for
voldsomme traumer. Særligt hvis kravet er, at den pågældende indenfor 30 dage skal træffe en
beslutning om at acceptere et tilbud om en forberedt hjemsendelse eller vælge et ophold som EU-borger i
DK med krav om arbejde. Vi anbefaler en refleksionsperiode på mindst 6 måneder, hvor der er adgang til
kompetenceopbyggende forløb. Hvis den enkelte, der har været udsat for menneskehandel, skal kunne
skabe sig en ny og bæredygtig tilværelse, kræver det, at de får mulighed for at opbygge et nyt fundament.
Refleksionsperioden bør derfor udvides, og der skal være bedre adgang til uddannelse og
kompetencegivende forløb. Sideløbende hermed skal der være mulighed for restituering/ rehabilitering
og bearbejdelse af de traumer, som er kendetegnet for langt de fleste, som har været tvunget til
prostitution.
2.
Forberedt hjemsendelse - Mulighed for andre former for frivillig hjemsendelse end via IOM
Der er forsat store udfordringer i forhold til at motivere ofre for menneskehandel til at modtage frivillig
hjemsendelse via IOM. Kun få har taget imod en hjemsendelse og mange vælger at forsvinde frem for at
tage imod hjemsendelse. Der er for stor variation i den tid, som sagsbehandlingen for hjemsendelser
tager, hvilket gør fastsættelse af tidspunktet for en hjemsendelse usikkert. Går der for lang tid, mister
kvinderne motivationen for hjemsendelse. Den nuværende ordning og samarbejdet med International
Organization for Migration (IOM) er ikke hensigtsmæssigt.
De tre største kritikpunkter af IOM er:
Fleksibilitet og manglende value for money – Store udsving i effektiviteten i udarbejdelsen af
forberedte hjemsendelser fra IOMs side, hvilket påvirker hvor hurtigt eller langsomt en hjemsendelse
kan ske. De kvinder vi arbejder med, mister motivationen, hvis de rådgives om en forberedt
hjemsendelse og der går alt for lang tid før der arbejdes på sagen.
Mangel på ansatte delegeret til opgaven i IOM, hvor der kun er én medarbejder på opgaven i Danmark
og ofte ingen dedikeret assistance i det land det handlede menneske returneres til.
Manglende offentlig tilgængelig viden om status ved forløbenes afslutning. Vi anbefaler at man én
gang om året udfærdiger en rapport, der giver status for hjemsendelserne
Der er behov for vellykkede hjemsendelser for at kunne hjælpe handlede mennesker i deres reintegration i
deres oprindelsesland. Flere af NGO’erne under handlingsplanen har konkret erfaring med og viden om
hvordan reintegration af handlede mennesker kan lykkes, herunder at udføre risikovurderinger for den
enkelte.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt at der under den kommende handlingsplan bliver mulighed for at de
ikke-statslige samarbejdspartnere under handlingsplanen kan gå ind i arbejdet og reelt planlægge
hjemsendelsen sammen med den handlede kvinde eller mand, uden at IOM er indblandet i andet end
processen om rejsedokumenter til brug for hjemsendelsen. Dette vil optimere sandsynligheden for en
vellykket hjemsendelse mest muligt.
Selvom aktiviteterne under handlingsplanen finansieres af satspuljemidler, vil det være muligt at give
dispensation for perioden for handlingsplanen sådan, at de midler, der vedrører denne del af planen, kan
anvendes både i Danmark og i udlandet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429043_0003.png
3. Ofre for trafficking skal kunne få ophold i Danmark – også i praksis
Der bør være mulighed for at tildele handlede personer ophold i Danmark på baggrund af en individuel
vurdering og under hensyntagen til den enkeltes tilstand, omstændigheder etc. I dag er det meget få
handlede mennesker, der får ophold Danmark på baggrund af deres handelshistorie.
Handlede personer er ofre for international organiseret kriminalitet og burde ikke være nødsaget til at
søge asyl under Flygtningekonventionen, hvor de ikke som udgangspunkt har grundlag for at opnå asyl.
Der er juridisk hjemmel til at tildele ophold i FN og Europarådets konventioner om menneskehandel,
som Danmark har tiltrådt.
2
I Danmark er der ikke en særskilt og specifik mulighed for ophold på baggrund af at være identificeret
som offer for menneskehandel modsat mange andre EU-lande.
3
Det har både store konsekvenser for den
enkeltes sikkerhed og sundhed samt store konsekvenser for muligheden for at retsforfølge og dømme
bagmænd, fordi ofre for menneskehandel ikke har noget incitament til at samarbejde.
4.
National Rapporteur efterlyses
Danmark kritiseres på en række områder for ikke at leve fuldt op til sine forpligtigelser på
menneskehandelsområdet.
4
Vi efterlyser et uafhængigt organ i form af en national uafhængig rapportør,
som har mulighed for kontinuerligt at pege på problemstillinger inden for menneskehandel, der kræver
en særlig indsats. Dette anbefales i flere internationale rapporter og konventioner
5
I EU er lande uden
retsforbehold forpligtede til at have en uafhængig rapportør
6
. Det kunne også være gavnligt for Danmark
og kunne give et politisk uafhængigt og et mere nuanceret billede af arbejdet under handlingsplanen.
5. Fokus på det opsøgende arbejde – også for mindreårige og mænd
Vi skal fortsat prioritere det opsøgende arbejde, da det er herigennem en betydelig del af de handlede
identificeres. I 2013 er der registreret 2 mindreårige som ofre for menneskehandel i Danmark. Det ene
barn modtog en frivillig hjemsendelse. Ingen mindreårige blev identificeret i 2012. Samlet set er der i
perioden 2007 - 2013 alene identificeret 7 mindreårige, hvilket er et meget lavt antal sammenlignet med
vores nordiske og europæiske nabolande. Antallet står i skarp kontrast til de beretninger, vi har fra
udenlandske mindreårige, om at de bl.a. har været i prostitution i Danmark. Der er behov for at se nærmere
på, hvordan indikatorerne på menneskehandel af mindreårige anvendes i Danmark og åben dialog mellem
NGOer, statslige og kommunale myndigheder om, hvordan børn handles i Danmark, sådan at der åbnes
op for nye måder at arbejde med området, for der er i øjeblikket en gruppe udenlandske mindreårige, der
ikke modtager den assistance, de burde få.
Flere mænd identificeres som ofre for menneskehandel. Mændene er oftest handlet til udnyttelse i
tvangsarbejde eller former for tvangskriminalitet. Der bør under den kommende handlingsplan være
samme
muligheder
for
at
modtage
hjælp
for
mænd,
som
for
kvinder.
HopeNow, Pro Vest og Reden International/KFUKs Social Arbejde står til rådighed for en uddybning af
ovenstående kommentarer og input.
FN’s Palermo protokol (2000) beskriver i artikel 7 stk. 1 og 2 følgende:
1. (…) skal hver part overveje at vedtage love eller andre egnede foranstaltninger,
der giver ofre for menneskehandel mulighed for i passende tilfælde midlertidigt eller varigt at forblive på dens område.2. Ved gennemførelsen af de i stk.
1 omhandlede foranstaltninger skal hver part tage behørigt hensyn til humanitære og personlige forhold.
Europarådets konvention (2005) beskriver i artikel 14 stk. 1:
Hver part skal til ofre udstede en opholdstilladelse, der kan forlænges, i hver af eller begge
følgende situationer: a) Den kompetente myndighed anser det for nødvendigt, at de på grund af deres personlige forhold forbliver i landet. b) Den
kompetente myndighed anser det for nødvendigt, at de forbliver i landet for at kunne samarbejde med de kompetente myndigheder i forbindelse med
efterforskning eller retsforfølgning
2
Jf TIP rapporten 2014 (The 2014 Trafficking in Persons Report) udgivet af US Department of State.
Gretha rapport 2011, TIP rapport 2014
5
Europarådets konvention om menneskehandel artikel 29
6
https://ec.europa.eu/anti-trafficking/national-rapporteurs_en
3
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429043_0004.png
Om NGO’erne under den nuværende handlingsplan
HopeNow har eksisteret siden 2007 og har hjulpet flere end tusinde
handlede mennesker i Danmark. HopeNow arbejder med og for handlede
mennesker på flere niveauer: psykosocialt, sundhedsmæssigt, kulturelt og
juridisk. HopeNows arbejde tager udgangspunkt i empowerment, dvs.
hjælp til selvhjælp, og basale menneskerettigheder. Vi udfører direkte
socialt og terapeutisk arbejde med handlede mennesker; opsøgende
arbejde på gader, bordeller, i asylcentre og fængsler; identifikation af handlede mennesker; har uddannelses-
og støtteprogram for handlede mænd og kvinder; yder støtte ved foreberedte hjemsendelser og yder gratis
juridisk rådgivning. HopeNow udfører et omfattende oplysnings- og brobygningsarbejde i forhold til danske
myndigheder, offentligheden, samarbejdspartnere og handlede mennesker. Arbejdet foregår både i Danmark
og internationalt.
Pro Vest
– et anonymt rådgivnings og sundhedstilbud til
migrantsexarbejdere og ofre for tvangsarbejde / menneskehandel. Vores
socialfaglige –og sundhedsfaglige team, opsøger massageklinikker,
escort-området og andre prostitutionsmiljøer i den sydlige del af Jylland
og på Fyn. Som de første i Danmark etablerede vi i 2005 en Sundhedsklinik, hvor kvinder og transseksuelle
inden for prostitution kan bliver undersøgt gratis og anonymt af en læge. I 2010 udvidede vi med en mobil
sundhedsmedarbejder. Senest har vi åbnet vores sundhedstilbud i form af en Medico Migrant Clinic, for
potentielle ofre for tvangsarbejde. Vores Drop in Center med mulighed for såvel rådgivning som uformelt
samvær, er velbesøgt. Vi samarbejder med tre politikredse og medvirker her til identificering af ofre for
menneskehandel. Pro Vest største målgruppe har altid været thailændere. Vi har derfor gennem årerne
opnået en særlig ekspertise om thailændere og deres forhold og har på den baggrund fået midler til at arbejde
med repatriering af thailændere.
Reden International/KFUKs Sociale Arbejde
Reden International (RI) arbejder med udenlandske kvinder i prostitution,
med særligt fokus på ofre for menneskehandel. I 2003 etablerede RI det
første krisecenter for kvinder, der er identificerede som ofre for
menneskehandel eller som er i en udredningsfase. Herudover driver RI et
rådgivningscenter (Mødestedet) på Vesterbro i København i samarbejde
med menneskehandel. I Rådgivningscenteret har RI også fået private midler til at åbne en klinik for
kønssygdomme og afholde natcafé 2 nætter om ugen for de udenlandske kvinder i gadeprostitution.
Mødestedet er også udgangspunkt for RI opsøgende gadearbejde, hvor der kontinuerligt skabes kontakt til
kvinder i gadeprostitution. I kraft af en rumænsk kulturmedarbjeder, er der etableret god kontakt til de
rumænske kvinder. Reden International driver ligeledes EXIT kollegiet, som er et bo- og integrationstilbud
for udenlandske kvinder, der har været i prostitution, men som ønsker et exit tilbud fra dette miljø. På EXIT
kollegiet skabes kontakt til arbejdsmarkedet og kvinderne får massiv støtte til integrationsindsatsen. Reden
International er en del af KFUKs Sociale Arbejde