Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1438965_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Der kan være presse til stede
Samråd i Kulturudvalget om DR’s ansættelser
Åbent
19. december 2014, kl. 13.00
Folketinget
9. december 2014
Lars M. Banke, telefon 40 38 60 86
Spørgsmål J
Vil ministeren redegøre for ministerens holdning til de oplysninger der er kommet
frem i avisen Metro Express den 14. og 17. november samt i BT den 15. november
2014 omkring indgåelse af kontrakter mellem DR’s produktionschef og hendes
datter samt at produktionschefen selv har underskrevet selve kontrakten – i
forbindelse med Eurovision og såfremt at dette ikke er lovligt hvilke konsekvenser
mener ministeren at dette bør få?
Spørgsmål K
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange familiemedlemmer, der er blevet
indgået kontrakter med i hele DR?
Spørgsmål L
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at der ikke fremadrettet
indgås kontrakter mellem nært stående familiemedlemmer og at der på denne
måde ikke kan ske misbrug af skattekronerne?
Dok. nr. 2468745
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Da spørgsmålene har en naturlig sammenhæng, vil jeg
besvare dem samlet.
DR er ifølge radio- og fjernsynsloven en selvstændig
offentlig institution.
DR ledes af en bestyrelse, der har det overordnede
programansvar og ansvaret for, at de bestemmelser for
institutionens virksomhed, der er fastsat i loven og
bestemmelser fastsat i medfør af loven, overholdes.
Generaldirektøren har det daglige programansvar og
varetager den daglige administrative og økonomiske
ledelse af DR. Personale ansættes af generaldirektøren.
Det er således ifølge radio- og fjernsynsloven DR’s ledelse,
der har kompetencen til at træffe personalemæssige
dispositioner. Kulturministeren skal med andre ord ikke
blande sig i sådanne beslutninger.
En offentlig myndighed skal naturligvis sørge for, at
forvaltningslovens regler overholdes. Herunder de
forvaltningsretlige regler om habilitet.
Jeg har bedt DR om at redegøre for sagen til brug for
besvarelsen af de tre spørgsmål.
Vedrørende
spørgsmål J
om ministerens holdning til de
oplysninger, der er kommet frem i MetroXpress og B.T. om
indgåelse af kontrakter mellem DR’s produktionschef og
hendes datter, har jeg bedt DR redegøre for sagens
omstændigheder.
DR oplyser, at den pågældende produktionschef, der er
omtalt i MetroXpress, under ESC 2014 var udlånt fra
Nordisk Film TV. I perioden havde den pågældende titel af
produktionschef på tv-showet ESC 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
DR oplyser, at DR i forbindelse med Eurovision Song
Contest udarbejdede flere hundrede kontrakter, og at
produktionschefen efter aftale med DR underskrev de
kontrakter, som var knyttet til selve produktionen af
showet. Heriblandt underskrev produktionschefen tre
konkrete kontrakter på vegne af DR, hvor DR siden har
måttet erkende, at disse - på trods af, at der lå faglige
overvejelser bag - burde have været underskrevet af en
højerestående chef for at undgå habilitetsudfordringer og
leve op til DR’s retningslinjer.
Det drejer sig om en kameraassistentydelse, en regissør og
en aftale med et eksternt produktionsselskab om
produktion af tre videoindslag. Det er førstnævnte sag -
kameraassistenten, der er den sag, der er omtalt i
MetroXpress. Den pågældende kameraassistent havde en
nær familierelation til produktionschefen – det var
produktionschefens datter. De to øvrige sager omhandler
kontrakter med Nordisk Film TV, hvor produktionschefen
var udlånt fra.
Under ESC 2014 var det produceren, der valgte
hovedfotografer til showet, og herefter produceren og
hovedfotograferne i samråd, som valgte kameraassistenter.
Det var således ikke produktionschefens eget valg at hyre
den pågældende kameraassistent, men det var
produktionschefen, der som budgetansvarlig formelt
underskrev alle kontrakter med underleverandører til tv-
produktionen.
DR oplyser, at aftalen med assistenten er indgået på
samme vilkår som andre sammenlignelige funktioner, og at
det er DR’s vurdering, at aftalen ikke blev indgået med
henblik på at pleje produktionschefens egeninteresse.
DR erkender, at der i situationer som denne kan opstå tvivl
om habiliteten, og at sådanne aftaler bør vurderes og
underskrives af en højerestående chef, hvilket følger af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
forvaltningslovens bestemmelser, ligesom det fremgår af
DR’s interne regler på området.
Dette skete ifølge DR ikke i de konkrete tre tilfælde, og det
har DR bekræftet og beklaget offentligt. DR har samtidig
vedkendt sig det fulde ansvar for, at man fra DR’s side ikke
har sikret sig imod en sådan habilitetsudfordring.
Spørgsmål K
vedrører, hvor mange familiemedlemmer,
der er blevet indgået kontrakter med i hele DR.
DR har oplyst, at DR ikke beder sine medarbejdere om at
oplyse familiemæssige relationer i forbindelse med
ansættelse, og at der ikke sker generel registrering af
medarbejdernes familiemæssige relationer til øvrige DR-
medarbejdere eller til ansatte hos DR’s mange
samarbejdspartnere.
DR har oplyst, at det derfor ikke er muligt for DR at give
en samlet og fyldestgørende oversigt over ansattes
familiemæssige relationer, hverken internt i DR eller til
eksterne.
DR oplyser, at deres medarbejdere er forpligtede til
konkret at oplyse om forhold, som kan skabe
interessekonflikt i forhold til deres konkrete arbejds- og
ansvarsområder. Dette gælder både i de tilfælde, hvor en
medarbejder er med til at træffe beslutning om
ansættelsesforhold og ved forhandling og indgåelse af
kontrakter med eksterne parter og leverandører.
Spørgsmål L
vedrører, hvad ministeren vil gøre for at
sikre, at der ikke fremadrettet indgås kontrakter mellem
nærtstående familiemedlemmer.
DR har oplyst, at DR er underlagt forvaltningslovens
habilitetsregler, og at dette er udmøntet i DR’s Etik, hvor
der gøres opmærksom på gældende regler til sikring af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
DR’s integritet, troværdighed og uafhængighed, herunder
reglerne om habilitet. DR’s Etik er tilgængelig på dr.dk.
I DR’s Etik er der gjort opmærksom på, at DR’s
medarbejdere er forpligtede til at oplyse om forhold, som
kan skabe interessekonflikt i forhold til deres arbejde. Heri
indgår familiemæssige, økonomiske eller politiske forhold.
Det er fremhævet, at man som DR-medarbejder ikke må
beskæftige sig med en virksomhed eller organisation, som
medarbejderen selv eller medarbejderens nærmeste familie
har personlige eller økonomiske interesser i.
DR oplyser, at DR tager spørgsmålet om habilitet meget
alvorligt og finder, at den konkrete sag giver anledning til
at indskærpe den allerede gældende regulering i DR’s Etik
over for DR’s medarbejdere.
På baggrund af denne redegørelse fra DR kan det
konkluderes, at der er sket en fejl, hvilket DR har beklaget.
Samtidig vil DR indskærpe etikreglerne over for alle
medarbejdere, så lignende sager ikke burde opstå igen. Jeg
har på den baggrund taget DR’s redegørelse til
efterretning.