Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1435458_0001.png
Kulturstyrelsen
H. C. Andersens Boulevard 2
1553 København V
Telefon 3373 3373
Telefax 3391 7741
[email protected]
www.kulturstyrelsen.dk
December 2014
Strategi for tilsyn med statsanerkendte museer
Indledning
Strategien udgør det strategiske og operationelle grundlag for Kulturstyrelsens til-
syn med de statsanerkendte museer. Den udtrykker styrelsens overvejelser om og
prioritering af tilsynet, ramme og retning for en videreudvikling af tilsynsredskaber
samt tydeliggør kriterier og konsekvenser ved tilsynet.
Strategien skaber samtidig grundlag for en forventningsafstemning mellem Kultur-
ministeriets departement og Kulturstyrelsen om styrelsens varetagelse af tilsynsop-
gaven og departementets løbende opfølgning herpå
1
.
Strategiens væsentligste pointer er,
at Kulturstyrelsens tilsynsopgave sker både i tæt samspil med og efter klar an-
svarsfordeling med kommunerne
2
at Kulturstyrelsens tilsyn er tilrettelagt, så det danner grundlag for strategisk
dialog med museerne
at tilsynet omfatter redskaber af såvel kvalitativ som kvantitativ karakter
at målene for tilsynet er operationelle med fokus på bl.a. øget åbenhed, aktua-
lisering, prioritering, udvikling og sammenhæng
og endelig, at tilsynets konsekvenser er tydeliggjort.
Tilsynet med de statsanerkendte museer er tilrettelagt i overensstemmelse med
Kulturministeriets politik for resultatstyring og Kulturstyrelsens generelle tilsyns-
strategi med selvejende institutioner (foreligger 2015), herunder ud fra principper-
ne om risiko og væsentlighed.
1
Forventningsafstemning og opfølgning sker i regi af det fastlagte resultatstyringskoncept for
Tilsynet sker iht. museumsloven (jf. lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014) og driftstil-
statsinstitutioner, herunder bl.a. rammeaftale, virksomhedsmøde, årsrapport.
2
skudsloven (lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold for
modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435458_0002.png
Mål
Kulturstyrelsen vil:
1) Årligt indsamle centrale oplysninger og nøgletal for de enkelte museers virk-
somhed som grundlag for Kulturstyrelsens tilsynsredskaber til strategisk dialog
(kvalitetsvurderinger og virksomhedsmøder).
2) Årligt gennemføre de nødvendige kvalitetsvurderinger. Antallet fastlægges (iht.
rammeaftale) i dialog med departementet på baggrund af styrelsens vurdering
af behov efter primært risiko og væsentlighed.
3) Sikre, at tilsynsintensiteten er differentieret, og at alle museer over tid kvali-
tetsvurderes.
4) Sikre forbedret tilsyn gennem videreudvikling af tilsynsredskaber samt øget
(bedre) sammenhæng mellem de strategiske dialogredskaber (kvalitetsvurde-
ringer og virksomhedsmøder) og de øvrige tilsynsredskaber (godkendelse af
budget og årsrapport og indberetning af nøgletal mv.).
Tilrettelæggelse af tilsynet
Kvalitetsvurderinger og virksomhedsmøder er de primære tilsynsredskaber. Til
grund for den strategiske dialog indgår bl.a. museets budget og årsrapport og ind-
beretning af nøgletal mv.
Med henblik på forbedret tilsyn med museernes opgavevaretagelse og resultater vil
Kulturstyrelsen dels videreudvikle de enkelte tilsynsredskaber, dels skabe bedre
sammenhæng mellem de anvendte redskaber.
Kvalitetsvurderinger
Det gældende kvalitetsvurderingskoncept er udviklet og taget i brug siden 2010. Et
centralt element i Kulturstyrelsens kvalitetsvurderinger er dokumentet ”Krav og an-
befalinger til statsanerkendte museer”
3
, som er Kulturstyrelsens operationalisering
og præcisering af lovgivningens (museumslov og driftstilskudslov) krav, og som
udgør fundamentet/”målestokken” i styrelsens kvalitetsvurderinger. Dokumentet
giver tillige museumsledelserne og kommunerne retningslinjer for god museums-
drift.
”Krav og anbefalinger til statsanerkendte museer” skal til enhver tid afspejle gæl-
dende lovkrav og det forventede niveau for opgavevaretagelsen. Der arbejdes lø-
bende på opdatering/udvikling, senest i 2013 som følge af ændring af museumslo-
3
”Krav og anbefalinger til statsanerkendte museer” kan findes på Kulturstyrelsens hjemme-
side:http://www.kulturstyrelsen.dk/institutioner/museer/museumsvirksomhed/kvalitetsvurder
ing/
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435458_0003.png
ven. Der arbejdes ligeledes løbende på at sikre strategisk fokus og ressourceopti-
mering i kvalitetsvurderingsprocessen.
Virksomhedsmøder
Der gennemføres årligt virksomhedsmøder med de museer, hvor staten er offentlig
hovedtilskudsgiver, og det statslige tilskud udgør 10 mio. kr. og over
4
. Pt i alt fem
museer; Museum Sønderjylland, Designmuseum Danmark, Arken, Ny Carlsberg
Glyptotek og Louisiana. Et virksomhedsmøde vedrører de faglige og økonomiske re-
sultater, museet har nået det forgangne år, forventninger til det kommende år
samt særlige strategiske udfordringer.
Det gældende koncept for virksomhedsmøder er udviklet og taget i brug siden
2012. Der arbejdes på optimering gennem løbende evaluering af praksis, herunder
om der er overensstemmelse mellem praksis og tilsynets forudsætninger. Med hen-
blik på at sikre en meningsfuld strategisk dialog i forhold til såvel opnåede resulta-
ter som fremadrettede forventninger og udfordringer afholdes de årlige virksom-
hedsmøder i løbet af juni måned.
Årsrapport
Kulturstyrelsen gennemgår og godkender årligt budget og årsrapport, herunder
budgetændringer og ekstraordinære dispositioner
5
, for de museer, hvor staten er
offentlig hovedtilskudsgiver, med mindre der er indgået aftale om, at en anden of-
fentlig myndighed/tilskudsgiver til museet (oftest hjemkommune) varetager tilsyn
med museet i henhold til driftstilskudsloven.
I 2014 godkender Kulturstyrelsen budget og årsrapport for i alt 15 museer. Kom-
muner godkender budget og årsrapport for de øvrige 83 museer. I årsrapporten
indgår årsregnskab, ledelsesberetning og revisionsprotokollat. I godkendelsen ind-
går vurdering af det forventede og opnåede økonomiske og faglige resultat, og at
det statslige tilskud anvendes/er anvendt til det formål, det er givet til
6
.
Kulturstyrelsen vil stille krav om, at museet fra 2015 i sin årsrapport, herunder le-
delsesberetning, forholder sig til museets årlige indberetning af nøgletal mv. og ud-
viklingen heri samt status på opfølgning på anbefalinger i seneste kvalitetsvurde-
4
Undtaget er museer omfattet af kulturel rammebevilling iht. Lov om Kulturministeriets kul-
turaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet (LBK nr. 728 af
07/06/2007). Det drejer sig pt om ARoS, Moesgård Museum og Den Gamle By.
5
Den offentlige hovedtilskudsgiver skal godkende budgetændringer og ekstraordinære dispo-
sitioner for statslige tilskud over 1 mio. kr. Undtaget er foreninger, herunder foreningsejede
museer.
6
Krav og retningslinjer for budget og årsrapport følger af hhv. driftstilskudsbekendtgørelsen
og bekendtgørelse om museer mv.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435458_0004.png
ring og evt. virksomhedsmøde. Et sådan krav ligger inden for rammerne af be-
stemmelsen i driftstilskudsbekendtgørelsen om udformning af årsrapport, herunder
ledelsesberetning. Et sådan krav vil også i højere grad forpligte museets ledelse på
at følge og følge op på udviklingen i museets aktiviteter (nøgletal).
Indberetning af nøgletal mv.
Der vil i 2014 og 2015 (i dialog med museerne) ske en videreudvikling og tilpasning
af de nøgletal, som museerne skal indberette, så oplysningerne til stadighed bely-
ser museernes økonomi og centrale aktiviteter knyttet til museernes kernevirksom-
hed samt afspejler ”Krav og anbefalinger til statsanerkendte museer”, så de kan
danne relevant og validt grundlag for kvalitetsvurderinger og virksomhedsmøder.
Kulturstyrelsen vil fra 2016 offentliggøre de enkelte museers nøgletal (det vil sige
indberetningstal mv. fra 2015). Dette med henblik på at skabe øget åbenhed og
synlighed om de enkelte museers resultater og skabe incitament for det enkelte
museum til at opfylde lovkrav på det forventede niveau. Det vil endvidere skabe
bedre mulighed for benchmarking museerne imellem.
Endelig vil Kulturstyrelsen sikre, at den årlige museumsfaglige statistiske rapport
om det samlede statsanerkendte museumsvæsen (Danske Museer i Tal) udgør et
supplerende operativt værktøj til at identificere generelle udviklingstendenser og
særligt udfordringer som grundlag for nationale tiltag/satsninger.
Udvælgelse til kvalitetsvurderinger
Med udgangen af 2015 forventer Kulturstyrelsen at have gennemført mindst én
kvalitetsvurdering (1. generation af kvalitetsvurderinger) af alle eksisterende stats-
anerkendte museer.
Udvælgelsen af de årlige kvalitetsvurderinger sker ud fra en samlet vurdering af en
række kriterier/parametre og hensyn.
Primært
risiko og væsentlighed
o
Risiko: Prioritere udvælgelse af museer, hvor der er størst risiko for
manglende opfyldelse af lovkrav – museer med udfordringer (faglige,
økonomiske mv.). Udvælgelse sker først og fremmest på baggrund af
museernes årlige indberetninger af nøgletal mv. og på baggrund af 1.
generation kvalitetsvurdering (udvælge de museer, hvor 1. generation
var kritisk). Udvælgelse kan også ske på baggrund af Kulturstyrelsens
kendskab til udfordringer ved museer gennem styrelsens løbende dialog
med museerne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
o
Væsentlighed: Der udvælges hvert år mindst ét af de museer, hvor sta-
ten er hovedtilskudsgiver, og det statslige tilskud udgør 10 mio. kr. og
over.
Sekundært
repræsentation af museumskategori og -type
geografisk fordeling. Dels hensyn til spredning over landet, dels hensyn til at se
på en gruppe af museer inden for et afgrænset geografisk område
evt. særligt ønske/behov fra museum eller kommune.
I henhold til rammeaftale mellem departementet og Kulturstyrelsen fastsættes an-
tallet af det kommende års nødvendige kvalitetsvurderinger i dialog med departe-
mentet. Antallet fastlægges på baggrund af styrelsens vurdering af behov (udvalgt
primært efter risiko og væsentlighed). Kulturstyrelsen skal med den årlige udvæl-
gelse tage højde for, at alle statsanerkendte museer over tid kvalitetsvurderes. Der
må max gå op til 10 år mellem kvalitetsvurderinger af det enkelte museum.
Tilsynsintensitet og differentiering
Tilsynet med de statsanerkendte museer er differentieret i form af intensitet og for-
ventningsniveau.
De eksisterende 98 statsanerkendte museer er meget forskellige hvad angår stør-
relse og vilkår, herunder ressourcegrundlag, kapacitet, driftsforpligtelser mv.
Den samlede omsætning blandt museerne varierer fra godt 3 mio. kr. til over 200
mio. kr. årligt. Og antallet af fastansatte videnskabelige medarbejdere på museer-
ne, der kan bidrage til drift og udvikling af de museale opgaver, varierer fra 2 til
40. Hertil kommer store forskelle i museernes vilkår i form af forskellige driftsvilkår
og -forpligtelser som følge af fx ejerforhold, bygningsforhold o.a.
Med den gældende museumslov slås det fast, at et museum skal have et ikke-
statsligt tilskudsgrundlag på et vist niveau (aktuelt på min. 2 mio. kr., jf. finanslov
2014) for at modtage 1 mio. kr. i statsligt driftstilskud. Det forventes, at dette sam-
lede tilskudsgrundlag på i alt 3 mio. kr. suppleres af en vis egenindtjening, der kan
sikre et samlet ”rimeligt økonomisk grundlag”.
Det forudsættes m.a.o., at et museum med et samlet økonomisk grundlag på godt
3 mio. kr. kan leve op til museumslovens krav.
Museumslovens krav er ens for alle statsanerkendte museer uanset omfanget af
ressourcer. Ligeledes er det ens for alle museer, at de skal kvalitetsvurderes efter
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435458_0006.png
Kulturstyrelsens kvalitetsvurderingskoncept, herunder retningslinjer for niveau for
opgavevaretagelsen (”Krav og anbefalinger til statsanerkendte museer”).
For de museer, hvor staten er hovedtilskudsgiver, og hvor museet modtager stats-
tilskud på min. 10 mio. kr., gennemføres der både kvalitetsvurdering og årlige virk-
somhedsmøder suppleret af årlig godkendelse af budget og årsrapport samt indbe-
retning af nøgletal mv. Der er således en øget/høj tilsynsintensitet i forhold til disse
museer. Det drejer sig pt om i alt 5 museer; Museum Sønderjylland, Designmuse-
um Danmark, Arken, Ny Carlsberg Glyptotek og Louisiana
7
. For alle øvrige statsan-
erkendte museer er tilsynsintensiteten lavere - kvalitetsvurderingen er suppleret af
årlig godkendelse af budget og årsrapport (af offentlig hovedtilskudsgiver) samt
indberetning af nøgletal mv.
Ved Kulturstyrelsens kvalitetsvurderinger tages der i en vis grad hensyn til ressour-
cegrundlag og vilkår. Styrelsen er opmærksom på, at der kan være forskel på,
hvordan de enkelte museer kan leve op til det forventede niveau for opgavevareta-
gelsen. Der er således større forventninger til museer, der har et større ressource-
grundlag. Differentieringen går her på omfanget/kvantiteten af opgavevaretagel-
sen/målopfyldelsen. Der differentieres ikke på kvaliteten. Fx skal alle museer bedri-
ve forskning efter det almene forskningsbegreb (mål for kvalitet), men der kan dif-
ferentieres på omfanget/antallet af publikationer afhængig af museets ressource-
grundlag (økonomisk og personalemæssigt). Ligeledes skal alle museer fx bedrive
en differentieret formidlingsvirksomhed hvad angår formidlingsformer, målretning
ifht. brugergrupper mv., men der kan differentieres på omfanget af tilbud og aktivi-
teter afhængig af ressourceforhold. Der differentieres ikke på tilsvarende vis inden
for samlingsvaretagelse (indsamling, registrering og bevaring). Alle museer skal
indsamle inden for deres ansvarsområde, indberette deres samling til de centrale
registre og opbevare deres samlinger under forsvarlige forhold. I forhold til indbe-
retning af samlinger er der givet tidsfrister for indhentning af efterslæb primært af-
hængig af samlingens størrelse. Dette forventede niveau (kvalitative mål) for mu-
seernes opgavevaretagelse fremgår af Kulturstyrelsens kvalitetsvurderingsmateriale
”Krav og anbefalinger til statsanerkendte museer”.
Kriterier og konsekvenser ved tilsynet
Tilsynet bidrager til, at der sker en professionalisering af museerne, en kvalitativ
udvikling af opgavevaretagelsen, øget engagement fra kommunal side mv. Ingen
virksomhedsmøder har hidtil givet anledning til skærpet tilsyn. I et enkelt tilfælde (i
nyere tid) har budget og årsrapport ikke kunnet godkendes, og det førte til skærpet
7
Undtaget er museer omfattet af kulturel rammebevilling iht. Lov om Kulturministeriets kul-
turaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområdet (LBK nr. 728 af
07/06/2007). Det drejer sig pt om ARoS, Moesgård Museum og Den Gamle By.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435458_0007.png
tilsyn. I langt hovedparten af de gennemførte kvalitetsvurderinger konstaterer Kul-
turstyrelsen samlet set, at opgavevaretagelsen er tilfredsstillende eller meget til-
fredsstillende8. Af de i alt godt 100 gennemførte kvalitetsvurderinger i perioden
2004-13 har tre museer fået vurderingen ikke tilfredsstillende. Hidtil har det ikke
været aktuelt at indstille til fratagelse af en statsanerkendelse. I enkelte kritiske til-
fælde har styrelsens kritik som led i en kvalitetsvurdering ført til lokal beslutning
(ved kommunen og eller museet) om sammenlægning med et andet museum eller
udskiftning i museets ledelse med henblik på forbedring af forholdene.
Vurderingen af, om det enkelte museum fortsat er berettiget til at bevare statsan-
erkendelse og dermed statsligt tilskud til driften af museet bygger dels på styrel-
sens årlige vurdering af museets ikke-statslige tilskudsgrundlag – det sker i forbin-
delse med fastlæggelse af de statslige driftstilskud til de enkelte museer på bag-
grund af seneste hele regnskabsår. Dels styrelsens vurdering af, om museet løfter
de lovpligtige opgaver, og at det sker på et rimeligt (forventet) niveau i henhold til
de til enhver tid gældende ”Krav og anbefalinger til statsanerkendte museer”.
Der eksisterer forskellige lovbestemte værktøjer/sanktionsmuligheder, der kan ta-
ges i anvendelse, såfremt et museum ikke lever op til lovgivningens krav og betin-
gelserne fra at bevare statsligt driftstilskud.
1. Der kan indføres skærpet tilsyn med museer, hvis betingelserne for at modtage
tilskud ikke overholdes, eller det økonomiske grundlag for institutionens fortsat-
te drift er i fare (jf. driftstilskudsloven).
2. Driftstilskud fra Kulturministeriet kan tilbageholdes eller bortfalde helt eller del-
vist, og udbetalte driftstilskud kan kræves helt eller delvist tilbagebetalt, hvis
tilskudsmodtager ikke har opfyldt betingelserne for at modtage tilskud (jf.
driftstilskudsloven).
3. Kulturministeren kan fratage et museum statsanerkendelsen (jf. museumslo-
vens § 13). Fratagelse af en statsanerkendelse vil ske efter faglig begrundet
indstilling til kulturministeren fra Kulturstyrelsen.
Punkt 2. og 3. er i praksis to sider af samme sag. Hvis et museum ikke opfylder be-
tingelserne for at modtage tilskud, er det heller ikke berettiget til at oppebære en
statsanerkendelse.
Når der er gennemført en kvalitetsvurdering, aftales der mellem Kulturstyrelsen og
museet en plan for nødvendige tiltag og initiativer som opfølgning på kvalitetsvur-
8
Kulturstyrelsen vurderer museets opgavevaretagelse og samlede virksomhed i forhold til fire
kategorier: Meget tilfredsstillende. Tilfredsstillende. Ikke helt tilfredsstillende. Ikke tilfredsstil-
lende.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
deringsrapportens anbefalinger. Museet rapporterer fra 2015 på opfølgningsplanen i
de årlige ledelsesberetninger.
Hvis aftalte forbedringer udebliver, og Kulturstyrelsen vurderer, at der er behov for
en yderligere skærpelse af tilsynet, indføres skærpet tilsyn. Skærpet tilsyn indebæ-
rer ikke, at Kulturstyrelsen overtager administrationen af museet, men at der stilles
udvidede krav til faglige forbedringstiltag og en periodisk skriftlig rapportering på
økonomi og opfølgningsplan. Hyppigheden af rapporteringerne fastlægges ved ind-
førelsen af det skærpede tilsyn og kan variere ud fra en vurdering af risiko og væ-
sentlighed.
Indstilling til ministeren om fratagelse af statstilskud og dermed statsanerkendelse
tages først i anvendelse, når alle andre muligheder (dialog/aftale om forbedring og
skærpet tilsyn) er udtømte, herunder hvis aftalte forbedringer udebliver eller det
vurderes, at et museums opgavevaretagelse medfører akut og uoprettelig fare for
tab.
8