Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
Til Kulturministeren, Kulturudvalget og de mediepolitiske ordførere
Digital radio strategi (2)
SBS/Discovery, Koda, Gramex og Radio24syv takker for muligheden for foretræde i Kulturudvalget
den 26. november 2014.
Vi er grundlæggende bekymrede og skeptiske over for den justerede køreplan for udbygning af
DAB/DAB+ og ønsker at pege på følgende forhold:
At distributionsteknologierne og forbrugsvanerne i disse år ændrer sig hastigt fra FM og
DAB til radiolytning via internettet på tablets, smartphones og computere.
At det rejser begrundet tvivl om, hvorvidt den snart 20 år gamle beslutning om DAB
udrulning fortsat er en fornuftig samfundsmæssig investering – for radiostationerne,
rettighedshaverne og sidst men ikke mindst forbrugerne.
Vi anbefaler på den baggrund:
At køreplanen sættes på standby.
At den planlagte informationskampagne til mere end 10 mio. kr. udskydes indtil i hvert
fald efter en markedsundersøgelse.
At der med fordel kan anvendes midler afsat til informationskampagnen til brug for en
tilbundsgående og uvildig markedsundersøgelse.
At den planlagte markedsundersøgelse fremrykkes, således at ændringerne i
forbrugeradfærden og den teknologiske udvikling kan analyseres – før der træffes en
endegyldig politisk beslutning om at begunstige og markedsføre ét bestemt teknologivalg.
I forhold til den nuværende køreplan tegner der sig et tydeligt billede af en for-og-imod
argumentation mellem broadcastere og rettighedshavere på den ene side, og
elektronikfabrikanter og netværksoperatører på den anden side.
Vores synspunkter er hverken for eller imod en bestemt teknologisk infrastruktur men er derimod
en faktuel konstatering af at lytningen af radio og musik – især i ungesegmentet – allerede nu
primært foregår på internettet.
BFE og Teracom har fremlagt en ny plan, der helt grundlæggede bryder med den eksisterende
udrulningsplan for DAB/DAB+ ved at foreslå, at kravet om FM-slukning frafaldes, at
introduktionen af en ny DAB+ teknologi gøres frivillig og overlades til markedets udvikling og at
Teracom tilbyder sig som gatekeeper for radiostationerne, ved at købe den såkaldt kommercielle
DAB-blok (MUX 1).
1/3