Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1425417_0001.png
Til Kulturministeren, Kulturudvalget og de mediepolitiske ordførere
Digital radio strategi (2)
SBS/Discovery, Koda, Gramex og Radio24syv takker for muligheden for foretræde i Kulturudvalget
den 26. november 2014.
Vi er grundlæggende bekymrede og skeptiske over for den justerede køreplan for udbygning af
DAB/DAB+ og ønsker at pege på følgende forhold:
At distributionsteknologierne og forbrugsvanerne i disse år ændrer sig hastigt fra FM og
DAB til radiolytning via internettet på tablets, smartphones og computere.
At det rejser begrundet tvivl om, hvorvidt den snart 20 år gamle beslutning om DAB
udrulning fortsat er en fornuftig samfundsmæssig investering – for radiostationerne,
rettighedshaverne og sidst men ikke mindst forbrugerne.
Vi anbefaler på den baggrund:
At køreplanen sættes på standby.
At den planlagte informationskampagne til mere end 10 mio. kr. udskydes indtil i hvert
fald efter en markedsundersøgelse.
At der med fordel kan anvendes midler afsat til informationskampagnen til brug for en
tilbundsgående og uvildig markedsundersøgelse.
At den planlagte markedsundersøgelse fremrykkes, således at ændringerne i
forbrugeradfærden og den teknologiske udvikling kan analyseres – før der træffes en
endegyldig politisk beslutning om at begunstige og markedsføre ét bestemt teknologivalg.
I forhold til den nuværende køreplan tegner der sig et tydeligt billede af en for-og-imod
argumentation mellem broadcastere og rettighedshavere på den ene side, og
elektronikfabrikanter og netværksoperatører på den anden side.
Vores synspunkter er hverken for eller imod en bestemt teknologisk infrastruktur men er derimod
en faktuel konstatering af at lytningen af radio og musik – især i ungesegmentet – allerede nu
primært foregår på internettet.
BFE og Teracom har fremlagt en ny plan, der helt grundlæggede bryder med den eksisterende
udrulningsplan for DAB/DAB+ ved at foreslå, at kravet om FM-slukning frafaldes, at
introduktionen af en ny DAB+ teknologi gøres frivillig og overlades til markedets udvikling og at
Teracom tilbyder sig som gatekeeper for radiostationerne, ved at købe den såkaldt kommercielle
DAB-blok (MUX 1).
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425417_0002.png
Den rivende teknologiske udvikling og den reviderede plan fra BFE og Teracom gør det helt klart,
at der er brug for en grundig politisk diskussion om DAB/DAB+ strategien, og at en sådan
diskussion må foregå på et så oplyst grundlag som muligt – deraf ønsket om en fremrykket
grundig markedsundersøgelse.
Den nuværende køreplan risikerer at betyde store fejlinvesteringer i en DAB-teknologi, som ikke
skaber merværdi for forbrugerne – og planen har samtidig den alvorlige mangel, at radiomediets
digitale udvikling ikke ses i tilstrækkelig sammenhæng med visionerne for Danmarks digitale
fremtid.
Danmarks digitale udvikling drives af bredbånd, og baserer sig på teknologineutralitet og frie
markedsvilkår. Det er vores opfattelse, at radiomediets fremtid bør ses i den sammenhæng.
Radioområdet er fortsat i høj grad domineret af DR og stramt reguleret med delvist liberaliseret
sendenetsinfrastruktur. Det har baggrund i en situation hvor frekvenser var en knap ressource
som nødvendigvis måtte reguleres stærkt af staten.
I den digitale medievirkelighed, er der ingen knaphed på frekvenser og alle har mulighed for at
etablere sig som medie eller få adgang til distributionskapacitet for at ”udkomme”. Det har f.eks.
medført, at stort set alle verdens radio- og tv-stationer kan tilgås via internettet og bruges live
eller forskudt. Det har også skabt en række nye medier og tjenester, som f.eks. portaler og nye
digitale versioner af magasiner, aviser, radio, tv, video mv.
Fremtidens distribution smelter således sammen omkring nyt digitalt og intelligent
forbrugerudstyr, der ikke gør forskel på om, hvorvidt en kanal, et brand eller et program leveres
på den ene eller den anden teknologiske distributionsplatform.
Digitale Danmark
Danmark er et foregangsland for anvendelse af ny teknologi, og scorer højt på de internationale
sammenligningslister. Danmark har tidligere gennemført fremsynede undersøgelser på
medieområdet – bl.a. Mediekonvergensen i 1995, om Netværkssamfundet i 2001 og på tele- og
bredbåndsområdet bl.a. med Højhastighedskommissionen i 2009. Vi har som samfund profiteret
ved at være på forkant. F.eks. er regeringens mål om 100 Mbit/s bredbånd til alle danskere i 2020,
en klar vision og en ambition, der viser viljen til at digitalisere Danmark – ligesom regeringens plan
om digital kommunikation med det offentlige er et ambitiøst projekt.
Man kan derfor med rimelighed spørge, hvorfor radiomediet ikke er tænkt ind i en tilsvarende
samlet ambitiøs plan for samfundets digitalisering? Det ønsker vi sker.
Den internationale digitalisering af radio
Vores ønske er, at Danmark investerer i en fremadrettet samlet digital infrastruktur og det er
baggrunden for vores forslag om at fremrykke den planlagte markedsundersøgelse. Det vil også
sikre en opdatering og koordinering med tidligere undersøgelser om netværks- og
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425417_0003.png
mediekonvergensen og med EU-regionale og internationale overvejelser. Det vil være det
korrekte grundlag for de nødvendige beslutninger.
Der er ikke et fælles internationalt initiativ om DAB som erstatning for AM/FM og andre regioner i
verden har valgt andre løsninger. DAB er således stadig primært et ”europæisk projekt” og har
efter 20 år fortsat ikke opnået bemærkelsesværdige markedsandele og apparatsalg udover nogle
få lande. Det er i den forbindelse værd at bemærke, at store bilproducerende lande som f.eks.
Tyskland, Italien og Frankrig har et betydelig geografisk dækkende DAB-sendenet, men en
forsvindende lille del af disse landes befolkninger har DAB radioer.
I Medieaftalen 2015-2018 indgår at der skal nedsætte en ekspertgruppe for at se på public service
mediernes rolle i en digital medievirkelighed. Det synes oplagt, at en markedsundersøgelse om
radiomediets også kan indgå i denne sammenhæng.
Vi har noteret os, at regeringen arbejder på en revision af bredbåndsplanen, som involverer en
omdisponering af frekvensspektrum fra tv-området til trådløst bredbånd. Og endelig har vi
noteret os, at også den næste fase af digitaliseringen af kommunikation med det offentlige står
over for en opgradering.
Vi glæder os til lejligheden for at yderligere at konkretisere vores synspunkter med fakta om den
digitale teknologiske udvikling omkring radiomediet.
Gramex, Koda, SBS/Discovery og Radio 24syv
3/3