Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Kære politikere, som går ind for DRUOs bevarelse, og som snart skal mødes med
kulturministeren for at drøfte dette emne, I vil opleve, at kulturministeren er
præpareret med DRs argumenter for en lukning. Disse argumenter bærer, så vidt
som jeg har set dem refereret, præg af forældet tankegang; jeg tillader mig derfor at
anføre nogle synspunkter, som i øvrigt mange, der har fulgt sagen, deler eller har
været glade for at høre om.
Gennem 30-50 år har orkesterspillet udviklet sig fra 1900-tallets generelle,
”romantiske” spillestil imod en specialisering. Værker fra barok og wienerklassik
fordrer i dag en alternativ måde at spille på, som det tager tid at tilegne sig. Derfor
spiller f. eks. Det kgl. Kapel ikke til Operaens barokforestillinger, det gør det
specialiserede ensemble ”Concerto Copenhagen”. Der er internationalt og
herhjemme begejstring for og tilfredshed med den nye spillestil af ældre musik;
ingen (stort set) gider i dag høre ældre musik spillet på ”traditionel, romantisk”
maner, og den ældre musik er også i vid udstrækning fjernet fra symfoniorkestrenes
programmer. Alle danske symfoniorkestre spiller i ”traditionel” stil og gør det godt;
interessen for f. eks. Mahler og Carl Nielsen har aldrig været større. Sporadiske tiltag
med at lade en ekspert i ældre musik indstudere en enkelt produktion med et
symfoniorkester er sjældent faldet heldigt ud. Der skal ændres strøg- og
fraseringstraditioner mm., en professionel og dygtig musiker må føle det, som hvis
en ung arkitekt vil belære en erfaren og dygtig snedker om, hvordan man høvler et
bræt.
Vi, der efter evne arbejder på at vække og fastholde interessen for klassisk musik,
savner dog de let tilgængelige værker fra barok og wienerklassik på programmerne.
Så det er som fra Himlen sendt, at DRUO som det eneste klassiske orkester i landet
har brugt 15 år på at tilegne sig de færdigheder, som kræves i dag for at spille den
ældre musik, og som endvidere har opnået et sammenspilsniveau, som gør orkestret
i stand til at spille den så medrivende, at alle drages mod klassisk musik, jvf. den
massive protest, der har rejst sig mod lukningsplanerne.
Radiosymfoniorkestret, som på sit felt er fremragende, vil med dirigenten Fabio Luisi
angiveligt og forventeligt udvikle sig til at være verdensklasseorkester. Det vil vi alle
være stolte af; men har vi ikke et DRUO, der stabilt og ”nede på jorden” kan betjene
alle de ”nye” musikfans, mens Symfoniorkestret fejres på tourneer til Fjernøsten og
andre steder og fortjent hyldes for store, romantiske opførelser i København, vil der
være et gabende hul, højst mærkbart for os jævne musikformidlere.
Jamen, siger DR, vi udvider Symfoniorkestret med 6 musikere, så kan vi dele det i to
orkestre, som samtidigt kan betjene ”Udkantsdanmark” med hyppige besøg. Her fra
Nordfalster, hvor dette skrives, og som er ”Udkantsdanmark”, skal der lyde et
rungende NEJ TAK! En orkesterdeling kunne være relevant for 40 år siden, hvor det
blot gjaldt om at få noderne spillet. 1/2 symfoniorkester vil blive besat med de
musikere, der står for tur på tjenestelisten og ikke nødvendigvis er tæt
sammenspillet med kollegerne. Sådan er man nødt til at gøre i operaorkestrene, der