Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1420539_0001.png
4. november 2014
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25. november 2014
Kultur og sport
1. Europæisk audiovisuel politik i den digitale tidsalder
– side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
2. Rådets arbejdsplan om kultur for 2015-2018
– side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
3. Deltagerorienteret forvaltning af kulturarven
– side 9
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
4. Kulturelle og kreative sektorers, herunder kulturarven, bidrag til Europa 2020-
målene
– side 12
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
5. Idræt som drivkraft for innovation og økonomisk vækst
– side 14
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
6. Fremme af sundhedsfremmende fysiske aktiviteter især med fokus på børn i
skolealderen
– side 17
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Dok. nr. 2383582
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 1. Europæisk audiovisuel politik i den digitale tidsalder
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Det italienske formandskab har fremlagt forslag til rådskonklusioner om en
europæisk audiovisuel politik i den digitale tidsalder.
Forslaget skal bl.a. ses med baggrund i det italienske formandskabsprogram, der
peger på ændringer i det audiovisuelle medielandskab som følge af den teknologiske
udvikling, fremkomsten af nye aktører på området og behov for opdatering af den
relevante regulering. Forslaget opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til
inden for deres respektive kompetenceområder at adressere forskellige udfordringer,
som har betydning for at opnå et indre marked for audiovisuelt indhold i den
digitale tidsalder. Som relevante områder peger forslaget på et nyt forretningsmiljø,
offentlige støtteordninger og adgang til finansiering, mediekundskab og filmarv
samt tilpasning af de lovgivningsmæssige rammer. I forhold til sidstnævnte
opfordres Kommissionen til at evaluere EU-direktivet om audiovisuelle
medietjenester (AVMS-direktivet) i lyset af de teknologiske og markedsmæssige
ændringer i den digitale tidsalder samt til at fremsætte forslag til modernisering af
den EU-retlige ophavsretslovgivning i lyset af den digitale udvikling.
Rådskonklusionsudkastet forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 25. november 2014.
2. Baggrund
Forslaget skal ses i forlængelse af det italienske formandskabsprogram, hvor
ændringerne i det audiovisuelle medielandskab som følge af den teknologiske
udvikling, fremkomsten af nye aktører på området og behov for opdatering af
relevant regulering, herunder i forhold til ophavsret, er et prioriteret område.
Formandskabet har i den forbindelse afholdt ekspertkonference om ”det
audiovisuelle marked og regulering: en industri ved en korsvej” i Rom den 23.-24.
oktober 2014. Formandskabet ønsker med forslaget til rådskonklusioner over for
Kommissionen at understrege de aspekter, som vurderes væsentlige at adressere i
den kommende periode i forhold til at opnå et indre marked for audiovisuelt
indhold.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at understrege formålet med den europæiske audiovisuelle
politik i den digitale tidsalder samt at adressere de udfordringer, som har
betydning for etableringen af et audiovisuelt indre marked.
Med afsæt heri peger forslaget på, at den europæiske audiovisuelle politik i den
digitale tidsalder bl.a. har til formål at:
lette udbuddet af mangfoldigt indhold af høj kvalitet og kulturel diversitet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
opfylde efterspørgsel hos brugerne ved at give nem, hurtig og lovlig adgang til
indhold samt sikre grænseoverskridende cirkulation og tilstedeværelse på alle
distributionsplatforme af europæiske audiovisuelle værker,
sikre mediepluralisme ved fri cirkulation af audiovisuelle medietjenester,
skabe et teknologineutralt indre marked, der samtidig tager hensyn til bl.a.
beskyttelse af mindreårige og tilgængeliggørelse for ældre og mennesker med
funktionsnedsættelser,
støtte mediekundskab samt fremme adgang til filmarven.
Med henblik på at nå disse formål peger forslaget på, at både industrien og
politiske beslutningstagere skal adressere en række forskellige centrale
udfordringer, som har betydning for etableringen af et audiovisuelt indre marked.
Det drejer sig navnlig om følgende områder: 1) et nyt forretningsmiljø, 2) offentlige
støtteordninger og adgang til finansiering, 3) mediekundskab og filmarv samt 4)
tilpasning af de lovgivningsmæssige rammer.
Inden for disse rammer opfordres medlemsstaterne bl.a. til, at:
opmuntre filmaktører til at afprøve nye fremgangsmåder inden for udnyttelse
og frigivelse af film (”vinduesstrukturen”).
gøre offentlige støtteordninger mere effektive samt skabe fleksibilitet for
støttede film ift. at anvende den mest effektive frigivelsesstrategi.
fremme kapacitetsopbygning mhp. at støtte banker mv. til at finansiere
audiovisuelle foretagender i overensstemmelse med EU-støtteprogrammet om
Et Kreativt Europa.
fremme innovativt genbrug af filmarven.
Endvidere opfordres Kommissionen bl.a. til, at:
evaluere EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet) i
lyset af de teknologiske og markedsmæssige ændringer i den digitale tidsalder.
Evalueringen skal have særligt fokus på spørgsmål om funktionaliteten af
oprindelseslandsprincippet i det nye audiovisuelle medielandskab, den
nuværende sondring i reguleringen af traditionelt tv og tv-lignende on demand-
tjenester samt nytten af de nuværende regler om fremme af europæiske
programmer samt reklamereglerne.
fremsætte forslag til modernisering af den EU-retlige ophavsretslovgivning i
lyset af den digitale udvikling.
intensivere forberedelserne af den finansieringsfacilitet, der indgår i EU-
programmet om Et Kreativt Europa.
evaluere og udbrede kendskabet til de filmkundskabsaktiviteter, der
finansieres inden for rammerne af Et Kreativt Europa, samt støtte og
koordinere bestræbelser på at vurdere niveauet for mediekundskab hos de
europæiske borgere.
Herudover opfordres medlemsstaterne og Kommissionen inden for deres respektive
kompetenceområder og under hensyntagen til subsidiaritetsprincippet bl.a. til, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420539_0004.png
Side 4
afprøve virkningen af nye måder at frigive film på inden for rammerne af Et
Kreativt Europa samt afsøge muligheder for at afprøve disse fremgangsmåder
inden for rammerne af nationale filmpolitikker.
fremme praksis, som gør det nemmere og billigere at opnå licens til
grænseoverskridende on demand audiovisuelle tjenester.
fremme rebalancering af offentlig finansiering af audiovisuelle værker mod
udvikling, distribution og promovering.
fremme komplementaritet mellem EU-støtteforanstaltninger, særligt EU-
programmet om Et Kreativt Europa, og national og regional støtte.
fremme støtte af digitalisering og bevaring af filmarven og relateret materiale
fremme god praksis og forskning inden for inkludering af mediekundskab i en
læringskontekst.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 4. november 2014. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har under forhandlingerne været generel opbakning til forslaget om et sæt
rådskonklusioner, der sætter fokus på aspekter, som vurderes væsentlige at
adressere i den kommende periode i forhold til at opnå et indre marked for
audiovisuelt indhold. Der har været forskelle blandt landene mht., hvor mange
elementer og budskaber, der skulle indgå i forslaget, men alle lande forventes at
kunne bakke op om det foreliggende forslag.
10. Regeringens generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Regeringen ser positivt på det foreliggende udkast til konklusioner, der opfordrer
medlemsstaterne og Kommissionen til inden for deres respektive
kompetenceområder at adressere udfordringer for at opnå et indre marked for
audiovisuelt indhold.
Som nævnt i regeringens høringssvar til Kommissionen over Kommissionens
grønbog ”Forberedelse på en fuldt ud konvergeret audiovisuel verden: Vækst,
kreativitet og værdier” – som Kommissionen den 24. april 2013 sendte i en bred
høring til medlemslandene og andre relevante interessenter – finder regeringen det
væsentligt at drøfte konsekvenserne af udviklingen af det audiovisuelle
medielandskab. Regeringen lægger vægt på, at der holdes fokus på de værdier, der
understøtter reguleringen af audiovisuelle medietjenester, herunder ytringsfrihed,
mediepluralisme, fremme af kulturel mangfoldighed, beskyttelse af
personoplysninger og forbrugere. Desuden lægger regeringen vægt på, at der i
eventuelle reguleringsmæssige tiltag overvejes mere fleksibilitet med henblik på
tilpasning til den teknologiske og markedsmæssige udvikling under hensyntagen
til mediesektorens konkurrenceevne.
Regeringen støtter generelt initiativer, der har til formål at modernisere
lovgivningen om ophavsret og overvinde fragmentationen i markedet, så længe
sådanne initiativer er proportionale i sikringen af balancen mellem effektiv
beskyttelse af rettighedshavere og samfundets legitime interesser i at have adgang
til kreativt indhold på en ubureaukratisk måde.
Regeringen kan på den baggrund bakke op om det foreliggende forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens grønbog ”Forberedelse på en fuldt ud
konvergeret audiovisuel verden: Vækst, kreativitet og værdier” har været
fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 27. maj 2013. Revideret grund- og
nærhedsnotat om grønbogen samt regeringens høringssvar til Kommissionen har
været fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 27. juni 2013.
Ad 2. Rådets arbejdsplan om kultur for 2015-2018
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til konklusioner fra Rådet og
regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet om Rådets nye arbejdsplan vedr. kultur
for 2015-2018, der skal afløse den nuværende kulturarbejdsplan, som udløber i år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Rådets arbejdsplan udgør en form for rullende dagsorden for kultursamarbejdet, og
på linje med hidtidige arbejdsplaner lægger forslaget op til at definere en række
prioriterede temaer, principper for arbejdet med temaerne samt en tidsplan for
slutprodukter i form af rapporter, temadiskussioner mv. til opfølgning af temaerne.
Som led i arbejdet med opfølgning af planen foreslås det, at der som hidtil
nedsættes en række arbejdsgrupper, der skal arbejde på grundlag af den åbne
koordineringsmetode – dvs. informations- og videndeling og udveksling af god
praksis uden nogen form for harmonisering.
Forslaget bygger på erfaringer fra den nuværende kulturarbejdsplan, herunder
drøftelser under det græske formandskab af hidtidige erfaringer med
arbejdsplansamarbejdet og af ønsker til den nye plan.
Drøftelserne i rådsarbejdsgruppen vidner om, at der blandt medlemsstaterne er
mangfoldige ønsker til, hvilke temaer, der bør prioriteres, ligesom der er forskellige
ønsker mht. hvilke og hvor mange arbejdsgrupper, der bør nedsættes.
Forslaget er sat på dagsordenen til vedtagelse på rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 25. november 2014. Det forventes, at alle medlemslande vil
bakke op om forslaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Vedtagelse af planen indgår som en central prioritet i arbejdsprogrammet for det
italienske, lettiske og luxembourgske trioformandskab.
Forslaget skal endvidere ses med baggrund i den generelle opbakning til
samarbejdet om planen, som blev givet under græsk formandskab tidligere på året.
Rådets nuværende kulturarbejdsplan for 2011-2014 har dannet grundlag for
udveksling af viden of erfaringer blandt medlemsstaterne inden for følgende
prioriterede områder:
A. Kulturel mangfoldighed, interkulturel dialog og tilgængelig og
inkluderende kultur.
B. Kulturelle og kreative industrier.
C. Kompetencer og mobilitet.
D. Kulturarven, herunder samlingers mobilitet.
E. Kulturen i eksterne forbindelser.
F. Kulturstatistikker.
På grundlag af planen har medlemslandene sammen med Kommissionen
behandlet en række emner inden for hvert prioriteret område. Arbejdet har bl.a.
været drevet frem i arbejdsgrupper bestående af repræsentanter for
medlemslandene eller i Kommissionens ekspertgrupper. Flere af disse grupper har
udarbejdet en række rapporter med eksempler på god praksis og anbefalinger på et
givent område. Planen har ligeledes været afsæt for politiske drøftelser i Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
3. Formål og indhold
Forslaget lægger op til, at den kommende kulturarbejdsplan skal bygge på
principper som at fokusere på områder med klar europæisk merværdi, tage hensyn
til kunstens og kulturens egenværdi, hvor det er relevant tage hensyn til kulturelle
aspekter i EU’s indsats på andre områder, samt at skabe synergi til programmet
Et Kreativt Europa.
Det foreslås, at de prioriterede temaer for den kommende periode bliver:
A.
B.
C.
D.
En tilgængelig og inkluderende kultur.
Kulturarven.
Kulturelle og kreative sektorer, kreativitet og innovation.
Fremme af kulturel mangfoldighed, kultur i eksterne forbindelser og
mobilitet.
Samtidig lægges der op til, at der arbejdes videre med kulturstatistik som et
tværgående tema.
I et bilag til arbejdsplanen foreslås nedsat en række arbejdsgrupper, der skal følge
op på de prioriterede temaer. De foreslåede arbejdsgrupper er følgende:
A. En tilgængelig og inkluderende kultur:
Arbejdsgruppe om udvikling af nøglekompetencen ”kulturel bevidsthed og
udtryksevne”; jf. Europa-Parlamentets og Rådets henstilling om
nøglekompetencer for livslang læring fra 2006.
Arbejdsgruppe om fremme af adgang til kultur via digitale midler; politikker og
strategier for publikumsudvikling.
Arbejdsgruppe om fremme af kulturens bidrag til social inklusion.
Derudover lægges der op til en undersøgelse ved Kommissionen af indsatser til
fremme af læsning.
B. Kulturarven:
Arbejdsgruppe om deltagerorienteret forvaltning af kulturarven.
Arbejdsgruppe om færdigheder, videreuddannelse og overførsel af viden.
Derudover lægges der op til en undersøgelse ved Kommissionen af
risikovurderinger på kulturarvsområdet i tilfælde af naturkatastrofer, væbnede
konflikter og misligholdelse.
Medlemsstaterne kan lade sig repræsentere i arbejdsgrupperne, men medlemskab
af grupperne foreslås som hidtil at være frivilligt, ligesom det er op til hver enkelt
medlemsstat at afgøre, hvem de ønsker at udpege til at være medlem af
arbejdsgrupperne.
C. Kulturelle og kreative sektorer, kreativitet og innovation
Arbejdsgruppe om adgang til finansiering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420539_0008.png
Side 8
Arbejdsgruppe om fremme af entreprenørskab
Arbejdsgruppe om bæredygtig kulturturisme.
Derudover lægges der op til at drøfte spørgsmålet om samarbejde mellem de
kulturelle og kreative sektorer og andre sektorer.
D. Fremme af kulturel mangfoldighed, kultur i eksterne relationer og mobilitet
Der lægges ikke op til arbejdsgrupper under temaet, men til møder om henholdsvis
status for implementeringen og virkningen af UNESCO’s konvention om kulturel
mangfoldighed, kulturdirektørmøde om opfølgningen på den forberedende aktion
om kultur i EU’s eksterne forbindelser samt møder om interkulturel dialog,
mobilitet for kunstnere samt for museumssamlinger. Endvidere foreslås det at
behandle spørgsmålet om kulturens bidrag til EU’s udviklingssamarbejde.
For flere af arbejdsgruppernes og mødernes vedkommende foreslås repræsentanter
for andre politikområder inddraget.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 4. november 2014. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
Derudover har forslaget i en tidlig fase været sendt i høring i Dansk Kunstnerråd,
Den Danske UNESCO Nationalkommission, Det Internationale Kulturpanel, der
samler centrale aktører inden for Danmarks internationale kulturudveksling,
KUR-Kulturministeriets Rektorer samt organisationen Freemuse. Høringen gav
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
ikke anledning til skriftlige bemærkninger, men mundtlig opbakning fra enkelte
parter til forslaget om en kulturarbejdsplan og til de prioriterede temaer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har under forhandlingerne været generel opbakning til forslaget om at få
vedtaget en ny kulturarbejdsplan, idet planen anses for at være et velegnet
grundlag for udveksling af viden og erfaringer inden for kulturområdet, hvor der er
national kompetence.
Drøftelserne har samtidig været præget af mangfoldige ønsker til, hvilke temaer,
der bør indgå i planen, ligesom der har været forskellige holdninger til, hvilke
andre politikområder som f.eks. moms, ophavsret, handel mv., der skal inddrages i
planen. En gruppe lande har således fundet det vigtigt at fokusere på, hvilken
effekt andre politikområder har på kulturområdet, og lade dette være afspejlet i
arbejdsgruppernes mandat, mens en anden gruppe af lande, heriblandt Danmark,
har peget på, at samarbejdet om kulturarbejdsplanen ikke bør gå ind i spørgsmål,
som hører til og behandles i formelle fora.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at et samarbejde om fælles problemstillinger ud fra en plan og
på grundlag af en åben koordinationsmetode er velegnet for kulturområdet, som
henhører under medlemsstaternes kompetence, og hvor Unionen alene kan
understøtte og supplere medlemsstaternes indsatser.
Kulturarbejdsplanen og de tilhørende arbejdsgrupper og ekspertgrupper har givet
anledning til på en struktureret måde at udveksle viden og erfaringer med andre
lande om fælles problemstillinger, ligesom arbejdsplanen har gjort det muligt at
hente inspiration fra andre lande og præsentere eksempler inden for
kulturpolitikken. Samarbejdet har derudover bidraget til at knytte værdifulde
kontakter og skabe netværk.
De foreliggende temaer i planen er et resultat af de mangfoldige ønsker, der har
været til de kommende tre års udveksling af god praksis, viden og erfaringer, hvor
bl.a. samarbejdet om kulturarven og om fremme af adgang til kulturen via digitale
midler findes at være af stor relevans og at kunne give reel merværdi.
Regeringen kan derfor støtte, at der vedtages en kulturarbejdsplan for den
kommende fireårige periode.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men
udvalget har været orienteret om forberedende drøftelser af en ny
kulturarbejdsplan på møde den 15. maj 2014.
Ad 3. Deltagerorienteret forvaltning af kulturarven
KOM-dokument foreligger ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om deltagerorienteret
forvaltning af kulturarven. Forslaget har til formål at videreføre drøftelserne af
kulturarven ud fra et strategisk perspektiv, som fandt sted under det græske
formandskab, og sætte fokus på det udbytte, der kan følge af en større involvering af
borgerne og civilsamfundet i forvaltningen af kulturarven.
Forslaget skal ses med baggrund i bl.a. rådskonklusionerne af 21. maj 2014 ”om
kulturarv som en strategisk ressource i et bæredygtigt Europa” og Kommissionens
meddelelse fra 22. juli 2014 med titlen ”På vej mod en integreret tilgang til
kulturarv i Europa”, der lægger op til yderligere at anerkende kulturarvens brede
samfundsmæssige potentiale og forøge såvel kulturarvens egenværdi som
samfundsmæssige værdi. Endvidere følger forslaget op på
trioformandskabsprogrammet og programmets målsætning om at fremhæve den
fælles kulturarv ved at adressere kulturarvens tværgående bidrag til målsætninger i
EU-politikker og til Europa 2020-strategien.
Forslaget til rådskonklusioner forventes vedtaget på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 25. november 2014.
2. Baggrund
I rådskonklusionerne fra maj i år om kulturarv som en strategisk ressource i et
bæredygtigt Europa opfordres medlemsstaterne bl.a. til at fremme langsigtede
politikmodeller for kulturarv, der er evidensbaserede og samfunds- og
borgerdrevne, ligesom konklusionerne har en opfordring om at fremme
netværkssamarbejde og partnerskaber mellem kulturarv og andre politikområder,
mellem offentlige og private aktører på alle relevante niveauer.
Den deltagerorienterede tilgang til forvaltning af kulturarven understreges
endvidere i Kommissionens brede meddelelse om kulturarven fra juli 2014, der
fastslår, at kulturarven tilhører alle og derfor også er alles ansvar.
3. Formål og indhold
Forslaget lægger op til at synliggøre og anerkende de fordele for alle parter, der
ligger i at involvere borgere og civilsamfundet i forvaltningen af kulturarven, samt
opfordre til nationalt såvel som på europæisk plan at videreudvikle en
deltagerorienteret tilgang til sikringen af kulturarven.
Medlemsstaterne opfordres bl.a. til:
At udvikle innovative tilgange til forvaltning af kulturarven, der afspejler, at
kulturarven er en fælles ressource,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420539_0011.png
Side 11
At fremme involveringen af alle relevante aktører og muliggøre deres aktive
deltage i beslutningsprocesser,
Bedre at udnytte EU- og nationale midler til formålet.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endvidere bl.a. til:
At samarbejde om deltagerorienteret forvaltning af kulturarven bl.a. med det
formål at identificere og formidle bedste praksis.
At gøre brug af digitale midler for at øge alles, især de unges, adgang til og
deltagelse i forvaltningen af kulturarven.
At undersøge hvilken rolle, fællesskaber på nettet kan spille mht. udvikling og
gennemførelse af kulturarvspolitikker – f.eks. som led i
crowdsourcing.
At fremme samarbejdet med internationale organisationer som f.eks.
Europarådet og UNESCO med det formål at fremme en deltagerorienteret
tilgang til forvaltning af kulturarven.
Kommissionen opfordres endelig til:
At følge op på sin meddelelse om kulturarven.
At fremme evidensbaseret forskning på virkningen af deltagerorienterede
tilgange til forvaltning af kulturarven.
At styrke dialogen med civilsamfundsorganisationer og -platforme om
kulturarvsrelaterede politikområder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 4. november 2014. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for formandskabets initiativ til at sætte deltager- og
brugerorienteret forvaltning af kulturarven på dagsordenen og kan støtte
udgangspunktet om, at kulturarven er alles eje.
I Danmark har der allerede været gjort erfaringer med projekter, der inddrager
borgere og civilsamfundet i forvaltningen af kulturarven, og regeringen finder det
relevant, at der også på europæisk plan sættes fokus på at fremme borgernes og
civilsamfundets deltagelse i formidlingen og sikringen af Europas kulturarv.
Regeringen støtter derfor forslaget til rådskonklusioner på området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad 4. Kulturelle og kreative sektorers, herunder kulturarven, bidrag til
Europa 2020-målene
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har lagt op til en politisk drøftelse af kulturelle og kreative
sektorers, herunder kulturarvssektorens, bidrag til Europa 2020-strategien om en
bæredygtig, intelligent og inkluderende vækst.
Punktet skal ses med baggrund i formandskabets køreplan henimod
midtvejsevalueringen i 2015 af Europa 2020-strategien. Køreplanen har til formål
at sikre, at alle relevante rådsformationer arbejder koordineret i forhold til
midtvejsevalueringen, og der er i køreplanen bl.a. lagt op til, at kulturministrene på
rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25. november 2014 udveksler
synspunkter om de kulturelle og kreative sektorers, herunder kulturarvssektorens,
bidrag til Europa 2020-målene.
Drøftelsen forventes at tage udgangspunkt i spørgsmål fra formandskabet, og
indholdet af udvekslingen forventes at indgå i formandskabets samlede
afrapportering om drøftelser i de forskellige rådsformationer til Det Generelle Råd i
december 2014.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 25. november 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420539_0013.png
Side 13
2. Baggrund
Med sigte på den kommende midtvejsevaluering af Europa 2020-strategien i
foråret 2015 har det italienske formandskab fremlagt en køreplan, der bl.a. har til
formål at sikre, at alle relevante rådsformationers arbejde i relation til
evalueringen gennemføres på en koordineret måde. Køreplanen indebærer, at der
på en række møder i forskellige rådsformationer udveksles synspunkter om
Europa 2020-strategien, herunder også på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 25. november med udgangspunkt i spørgsmålet om kulturens bidrag
til Europa 2020-målene.
Punktet skal endvidere ses med baggrund i trioformandskabets program, hvor det
fastslås, at det italienske, lettiske og luxembourgske formandskab ønsker at sikre,
at kulturens rolle som værdi og drivkraft er passende afspejlet i Europa 2020-
strategien.
3. Formål og indhold
Punktet har til formål at gennemføre en udveksling af synspunkter om de
kulturelle og kreative sektorers, herunder kulturarvssektorens, bidrag til Europa
2020-målene i lyset af den kommende midtvejsevaluering af strategien.
Til brug for drøftelsen forventes fremlagt spørgsmål fra formandskabet, som
ministrene kan tage udgangspunkt i.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Udvekslingen af synspunkter har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Udvekslingen af synspunkter har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Udvekslingen af synspunkter medfører ingen konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
Punktet vedr. udvekslingen af synspunkter er blevet sendt i høring i EU-
specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 4. november 2014.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i udvekslingen af synspunkter.
10. Regeringens generelle holdning
De overordnede prioriteter og mål i Europa 2020-strategien vurderes fortsat at
være relevante og velbegrundede.
Regeringen støtter et øget fokus på, hvordan man konkret kan styrke EU’s
vækstpotentiale f.eks. gennem strukturreformer på nationalt plan og gennem
videreudvikling af det indre marked på EU-plan.
For at fastholde ovennævnte fokusering bør arbejdet med opfølgningen på Europa
2020-strategien ikke bredes ud til f.eks. kulturområdet, selv om de kulturelle og
kreative sektorer – ud over at have en værdi i sig selv – også kan bidrage positivt
til andre politikker, herunder politikker for vækst og beskæftigelse.
Regeringen noterer sig imidlertid, at der på rådsmødet som opfølgning på det
italienske-lettiske-luxembourgske trioformandskabsprogram udveksles
synspunkter om de kulturelle og kreative sektorers bidrag til Europa 2020-
strategien.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad 5. Idræt som drivkraft for innovation og økonomisk vækst
KOM-dokument foreligger ikke
- Konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vedtog den 21. maj 2014 en ny EU-arbejdsplan for sport for 2014-2017. De
økonomiske fordele ved sport og innovation er et af de prioriterede emner i EU-
arbejdsplanen 2014-2017.
Formandskabet har i forlængelse heraf fremlagt et forslag til konklusioner fra
Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet om sport som drivkraft for
innovation og økonomisk vækst. I udkastet til konklusioner inviteres
medlemsstaterne blandt andet til at fremme oprettelse af grænseoverskridende
klynger (”clusters”) bestående af eksempelvis universiteter, forskningscentre,
industri og sportsorganisationer, at tilskynde til initiativer, der virker befordrende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 15
for væksten og forbedre udforskningen af sportens innovationspotentiale, og
udveksle gode erfaringer og bedste praksis i europæisk sammenhæng.
Konklusionerne har ingen konsekvenser for dansk ret.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 25. november 2014 til vedtagelse, og forslaget forventes vedtaget på
mødet.
2. Baggrund
Det er beskrevet i rådskonklusionerne, at de er tilvejebragt på baggrund af EU-
arbejdsplanen for sport 2014-2017. EU-arbejdsplanen understreger blandt andet,
at sport kan yde et bidrag til de overordnede mål i Europa 2020-strategien set i
lyset af sektorens potentiale til at bidrage til økonomisk vækst. Derfor er de
økonomiske fordele ved sport og innovation et af de prioriterede emner i EU-
arbejdsplanen 2014-2017.
Derudover fremhæves det, at Rådets konklusioner af 26. november 2013 om
sportens bidrag til EU’s økonomi og navnlig til at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed
og skabe social inklusion anerkendte sportens potentiale til at skabe
arbejdspladser og støtte den lokale økonomiske udvikling, og at sport er af
betydning for Den Europæiske Union, da den tegner sig for 1,76 % af EU’s
bruttotilvækst.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til konklusioner er at sætte fokus på sporten som drivkraft
for innovation og økonomisk vækst.
Konklusionsudkastet henviser til, at sportens konkurrenceelement og de betydelige
økonomiske ressourcer, der er i sport, har ført til en sportsindustri, der er
karakteriseret ved konstante og hurtige innovationsbølger, og at sport er en
højintensiv forsknings- og innovationssektor, idet den er drevet af efterspørgsel på
bedre resultater, skadesforebyggelse mm.
Konklusionsudkastet anerkender, at en bedre forståelse af sportsrelaterede
aktiviteters betydning for den europæiske økonomi både direkte og indirekte kan
føre til en bedre udnyttelse af sportens potentiale med hensyn til vækst og som
drivkraft for innovation.
Udkastet til konklusioner inviterer medlemsstaterne til at fremme oprettelsen af
grænseoverskridende klynger (”clusters”), der kan omfatte universiteter,
forskningscentre, industri og sportsorganisationer, at tilskynde til initiativer, der
virker befordrende for væksten og forbedrer udforskningen af sportens
innovationspotentiale, og at formidle information og indbyrdes udveksle gode
erfaringer og bedste praksis i europæisk sammenhæng.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420539_0016.png
Side 16
Udkastet til konklusioner inviterer medlemsstater, Kommissionen og
idrætsorganisationerne til at fremme betingelserne for at skabe et miljø, der er
gunstigt for udviklingen af teknologisk innovation på sportsområdet, at fremme
sport som en kilde til vækst i de relevante sektorer, samt at udvikle strategier og
politikker på tværs af sektorer, der sigter mod at generere forskning og udvikling
på sportsområdet.
Konklusionsudkastet inviterer medlemsstater og Kommissionen til at øge
bevidstheden hos de politiske beslutningstagere med ansvar for økonomi om
sportens potentiale som ”ny vækstkilde i Europa”, og at tilskynde til anvendelse af
EU’s finansieringsinstrumenter, herunder Horisont 2020, EU-programmet for små
og mellemstore virksomheders konkurrenceevne (COSME) m.fl., og at evaluere, om
den nuværende lovgivning om overtrædelse af designrettigheder relateret til
sportssektoren er tilstrækkelig.
Konklusionsudkastet inviterer Kommissionen til at støtte samarbejdet mellem
klynger i sportssektoren, at koordinere indsamling af gode erfaringer og bedste
praksis fra medlemsstaterne, at organisere et højniveauseminar på tværs af
sektorer om sportens bidrag til innovation og vækst, og at invitere relevante
aktører inden for forskning til at deltage i den europæiske sportsuge.
4. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om dansk ret er ikke relevant, idet idrættens bidrag til innovation og
vækst ikke som selvstændigt område er reguleret ved dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for
det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke
at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusionerne har været sendt i høring i Danmarks
Idrætsforbund, DGI og Idrættens Analyseinstitut.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
DGI påpegede, at rådskonklusionerne fokuserede snævert på sporten som drivkraft
for innovation og økonomisk vækst, og at spørgsmålet kunne anskues bredere og
inkludere sundhed og forskning, faciliteter og bygninger, organisering etc.
Derudover gav høringen ikke anledning til bemærkninger.
Udkastet til rådskonklusioner er endvidere blevet sendt i høring i EU-
specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål og en bredere kreds af to omgange
henholdsvis den 2. september 2014 og 2. oktober 2014.
Det foreliggende udkast til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-
specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 4. november 2014.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at tilslutte sig forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på, at der med forslaget sættes fokus på sporten som
drivkraft for innovation og økonomisk vækst. Det bemærkes i forhold til COSME-
programmet, at det er en generel dansk prioritet, at de indeholdte initiativer har et
bredt fokus på vækst. Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte, at
sportssektoren – på lige fod med andre sektorer – arbejder for at udnytte de
finansielle instrumenter.
Regeringen kan derfor bakke op om forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 6. Fremme af sundhedsfremmende fysiske aktiviteter især med fokus
på børn i skolealderen
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Fysisk aktivitet, herunder regelmæssig idræt og motion, er en af de mest effektive
måder at holde sig fysisk og mentalt rask på, bekæmpe overvægt og fedme og
forebygge lidelser i forbindelse hermed.
Rådet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) vedtog den 26. november 2013 en
henstilling om fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet på tværs af sektorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 18
Den politiske drøftelse skal ses i lyset af henstillingen om fremme af
sundhedsfremmende fysisk aktivitet på tværs af sektorer, og det store fokus, der
generelt er på idrættens samfundsmæssige værdi.
Den politiske drøftelse har ingen konsekvenser for dansk ret.
Den politiske drøftelse er sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 25. november 2014, og alle lande forventes at deltage i
drøftelsen på mødet.
2. Baggrund
Fysisk aktivitet, herunder regelmæssig idræt og motion, er en af de mest effektive
måder at holde sig fysisk og mentalt rask på, bekæmpe overvægt og fedme og
forebygge lidelser i forbindelse hermed. Derudover hænger deltagelse i
idrætsaktiviteter og fysisk aktivitet sammen med andre faktorer som social
interaktion og inklusion.
Rådet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) vedtog den 26. november 2013 en
henstilling om fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet på tværs af
sektorer.
I henstillingen opfordres medlemsstaterne til at:
udvikle en national strategi og en handlingsplan i forbindelse hermed samt
passende instrumenter for sundhedsfremmende fysisk aktivitet på tværs af
sektorer, der afspejler EU’s retningslinjer for fysisk aktivitet,
overvåge niveauerne for fysisk aktivitet og gennemførelsen af politikker for
sundhedsfremmende fysisk aktivitet ved at gøre brug af overvågningsrammen
og indikatorerne i bilaget til henstillingen i overensstemmelse med de
nationale forhold,
arbejde tæt sammen indbyrdes og med Kommissionen ved at sætte gang i en
proces med løbende udveksling af oplysninger og god praksis om fremme af
sundhedsfremmende fysisk aktivitet i relevante EU-strukturer.
Den politiske debat på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 25.
november 2014 skal ses i lyset af henstillingen om fremme af sundhedsfremmende
fysisk aktivitet på tværs af sektorer og det fokus, der generelt er på idrættens
sundhedsmæssige værdi.
3. Formål og indhold
Formålet med drøftelsen er at sætte fokus på, hvordan man kan fremme
sundhedsfremmende fysisk aktivitet for især børn i skolealderen. Derudover giver
drøftelsen Rådet mulighed for at dele nationale erfaringer på området.
Danmark kan i den sammenhæng henvise til f.eks. den nye folkeskolereform, hvor
fysisk bevægelse og idræt spiller en væsentlig rolle, og den danske idrætsmodel,
der skaber rammerne for et mangfoldigt idrætsliv blandt børn og unge i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420539_0019.png
Side 19
Det forventes, at formandskabet forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 25. november 2014 sender et oplæg til den politiske drøftelse om
sundhedsfremmende fysisk aktivitet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen statsfinansielle konsekvenser, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Den politiske
drøftelse skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den politiske drøftelse medfører ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Høring
Punktet vedr. den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 4. november 2014. Høringen gav ikke
anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemsstater forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til en politisk drøftelse om
fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet især med fokus på børn i
skolealderen, da emnet er relevant i forhold til Rådets henstilling om fremme af
sundhedsfremmende fysisk aktivitet på tværs af sektorer.
Regeringen kan under drøftelsen bidrage med oplysninger om danske overvejelser
på området.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om den politiske drøftelse har ikke tidligere været forelagt for
Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 20