Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1418440_0001.png
DANSKE
BILLEDKUNSTNERE
10. nov. 2014 - 1/2
Til Folketingets Kulturudvalg.
PRODUKTIONSSTØTTE OG KUNSTNERISKE VIRKSOMHEDER (KKArt)
Produktionsstøtten i Statens Kunstfond ydes til produktion af værker/projekter – ikke til personer.
Det blev klart udtrykt i lovbetænkningen til L118, at det skal være muligt at tildele projektstøtte til
selskaber som KKArt, såfremt kunstnerne ønsker det og såfremt det er selve projektet der støttes.
Af lovbetænkningen fremgår også, at der skal være ensartet praksis på hele fondens virkeområde.
(På fx scenekunst- og musik området gives der tildelinger til foreninger og selskaber.)
På trods af det har Statens Kunstfond efterfølgende besluttet, at man ikke vil tildele støtte til KKArt.
Som argumenter imod siger man:
1. Man ønsker at tildele støtte direkte til den eller de kunstnere, der bærer det kunstneriske
ansvar.
KKArt er kunstnernes produktionsvirksomhed – ejet af Danske Billedkunstnere. Ansvaret ligger i
virksomheden. Kunstnerisk tegnes det enkelte projekt af den/de kunstnere, der er ansat til at udføre
det. Der er således sammenfald mellem kunstneren og KKArt, i forhold til det kunstneriske ansvar.
Når projektstøtten tildeles virksomheden gives støtten altså der, hvor ansvaret ligger – både juridisk
og kunstnerisk. Støtten følger ansvaret.
2.
Hvis udvalget vælger at tildele støtte til KKArt, skal der i princippet også åbnes for, at andre
virksomheder kan søge ”på vegne af en kunstner”.
Det er ikke korrekt. KKArt virker ikke ”på vegne” af kunstnerne. Kunstnerne
er
KKArt. Det er
kunstnernes kollektive produktionsvirksomhed. Det er her de er ansat til de opgaver og projekter
virksomheden kan finansiere. KKArt er ikke 3-part som f.eks. et galleri.
Det ses fx af at KKArt, ligesom fysiske kunstnere, afregner moms efter reglerne om kunstnermoms,
da der er tale om et førstegangssalg. Det gør gallerier ikke. Forskellen er klart beskrevet i vilkårene
for den såkaldte ”Kunstnermoms”.
Der er derfor ingen rimelig begrundelse for ikke at ville tildele støtte til KKArt – såfremt projektet i
øvrigt findes støtteværdigt efter udvalgenes kunstneriske vurdering – og når kunstnerne ønsker det.
At tildeling kan ske til KKArt vil ikke tage noget fra nogen. Det rummer derimod dynamiske
kunstneriske muligheder og erhvervsmæssige perspektiver. (Man kan løfte større opgaver i
fællesskab – kunstnerne får rent faktisk løn for det arbejde de udfører mm). Det perspektiv skal
kunstfonden støtte og ikke modarbejde.
Ønsker man at undgå en utilsigtet åbning, for at andre virksomheder kan søge på vegne af en
kunstner (f.eks. kuratorer eller gallerier) kan man præcisere det fx således:
- Arbejder for billedkunstnernes erhvervsfaglige interesser -
Hovedkontor: Kongensgade 60, 2. * 5000 Odense C
Træffetid: mandag til torsdag kl. 10-14
Telefon: 66 17 97 58 * Fax: 66 13 97 58
* E-mail:
[email protected]
* Hjemmeside: www.danskebilledkunstnere.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418440_0002.png
2/2
Produktionsstøtte kan gives til:
Kunstnere og kunstnerejede virksomheder (herunder selskaber eller andre juridiske personer) der
udfører produktionen. En sådan produktionsvirksomhed er kendetegnet ved, at være
førstegangssælger i momslovens forstand.
Den afgrænsning følger Skats definition af ”kunstneren”. Tildelingen følger ansvaret for
produktionen. Afgrænsningen lever op til lighedsprincippet om ikke at forskelsbehandle uden saglig
grund, da det svarer til praksis på andre kunstområder.
Vi skal derfor anmode Kulturudvalget om overfor SK og Kulturstyrelsen at præciserer udvalgets
holdning til fortolkningen af lovbetænkningen:
At det skal være muligt, at tildele produktionsstøtte til et selskab, hvori kunstneren udfører sit værk,
som f.eks. KKArt.
At beslutningen om tildeling af projektstøtte er underlagt armslængdeprincippet og at udvalgenes
beslutninger om tildeling er suveræne. Det betyder, efter en ordlyds- og formålsfortolkning af
betænkningen, at det er beslutningen om den konkrete tildeling af støtten, dvs. den kunstfaglige
vurdering af, hvilke værker der skal støttes, der er omfattet af armslængdeprincippet, ikke – som
gjort af Projektstøtteudvalget - selve kredsen af de personer (enten fysiske eller juridiske), som
tildelingen og udbetalingen skal ske til. Det forhold er der gjort op med i lovforarbejderne, og det
følger heraf, at tildeling og udbetaling også skal kunne ske til selskaber som KKArt.
Visningsvederlag
Som udløber af problematikken vedr. produktionsstøtte har Kulturstyrelsen også ændret deres
praksis i forhold til administration af visningsvederlaget ved udstillinger. Man vil nu ikke udbetale
visningsvederlag til KKArt.
Det er en væsentlig diskriminering af de kunstnere, der arbejder i kunstnerejet virksomhedsform – og
det på trods af, at bekendtgørelsen i øvrigt anvender samme definition vedr. originalværker som er
gældende i momsloven.
I bekendtgørelsen
(BEK nr. 235 af 05/03/2013)
står:
§ 2. Berettigede til visningsvederlag er nulevende billedkunstnere, kunsthåndværkere
og designere, der har kunstnerisk hovedvirke i Danmark.
§ 3. Visningsvederlagsordningen omfatter alene
originalværker, som ikke er afhændet
til tredjemand.
Desuden står i bemærkningerne til § 2 i lov om Statens Kunstfond:
"Kunstnerens honorar anses som en del af den billedkunstneriske produktion"
(Det samme står vedr. udgifterne til udstillingsvirksomhed.)
Det er derfor helt i overensstemmelse med både Skats regler - og det forhold, at kunstnerisk
virksomhed kan udføres i selskabsform - at såvel produktionsbevillinger som visningsvederlag kan
tilgå kunstnernes selskab, da det er her produktionen ligger og her kunstnerne aflønnes.
Den mulighed har Statens Kunstfond og Kulturstyrelsen blokeret for.
Vi skal anmode Kulturudvalget om at præcisere, at Visningsvederlag skal kunne udbetales til et
selskab, hvori kunstneren udfører sit værk (f.eks. KKArt).