Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
SAML
Søndergade 12, 1. Postboks 1221
9100 Aalborg
tlf. 9813 9681
mobil 2020 9140
E-mail:
Nyordning for ikkekommerciel lokal radio
Talepapir ved foretræde for Folketingets Kulturudvalg den 13. maj 2015
”Radio som et lyttende kommunikationsapparat, som fremfor at tale til lytterne giver lytterne
mulighed for selv at tale i radioen.”
DR’s monopol er afløst af det, man i den radiopolitiske fagjargon kalder et ”duopol”, bestående af
DR på den ene side og en række uafhængige radiostationer på den anden. Egentlig er der tale om et
triopol, bestående af (1) DR, (2) en række landsdækkende, regionale og lokale kommercielle
reklameradioer og (3) de ikkekommercielle lokalradioer. (….) Hvor DR henvender sig til lytterne
som borgere ser reklameradioerne dem som forbrugere, mens de ikkekommercielle betragter
lytterne som brugere og aktive medspillere i de lokale demokratiske processer.”
(citat af Leif Lønsmann, tidligere radiodirektør i DR).
Nyordningen kan sikre, at dette triopol fortsat kan eksistere, og formålet med ny ordningen: at højne
kvaliteten også hos de ikkekommercielle lokale radiostationer, kan nås.
Fordele i ny ordningen:
At stationen skal være beliggende i sendetilladelsesområdet, og at hovedparten af
bestyrelsesmedlemmerne skal være bosiddende i samme område (lokalt indhold),
At kommerciel og ikkekommerciel radiovirksomhed lovgivningsmæssigt adskilles,
At sendetilladelsesområderne defineres som de nuværende 98 kommuner.
Udfordringerne i ny ordningen:
At den lokale forankring stadig defineres som ”lokalt indhold”, det bør være lokal forankring,
hvor kravet er, at der sendes fra og til borgerne i sendetilladelsesområdet,
At der er for få frekvenser til de ikkekommercielle, der bør være mindst én frekvens per
kommune til ikkekommerciel lokalradiovirksomhed. Der er kun 43 af de 98 kommuner, der kan
have en ikkekommerciel lokalradio, det afskærer en meget stor del af befolkningen fra at kunne
ytre sig.
At der foreslås kun én sendetilladelse per frekvens med krav om mindst 15 timers radio per
døgn.
Løsningsforslag:
Kravet i nyordningens §12 om fem timers førstegangsudsendt egenproduceret tale radio bør
sammenlignes med rammevilkårene for DR’s regionale radioer samt DR’s P1. Dette for at
belyse om rammevilkårene til de ikke kommercielle lokalradioer i nyordningen på dette
specifikke område er rimelige.
SAML foreslår, at de frekvenser der i dag deles mellem kommercielle og ikkekommercielle
afsættes til ikkekommerciel lokalradio, og at de nuværende hjælpefrekvenser (slavesendere)
bibeholdes til ikkekommerciel brug.
At den samlede økonomiske pulje til ikkekommerciel tv og radio afpasses efter de rammevilkår,
der stilles i nyordningen, og at midlerne dertil findes i licensmidlerne eventuelt ved at nedlægge
public service puljen.
At det bør overvejes at forlænge de nuværende sendetilladelser, men at kravet om lokal
forankring ifbm. tildeling af driftstilskud beholdes.