Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1519780_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Samråd i Kulturudvalget om overholdelse de
internationale forpligtelser vedrørende
menneskerettigheder i forbindelse med
afholdelse af store idrætsbegivenheder.
Åben
15. april 2015 kl. 9.30
Christiansborg: Lokale 1-133.
-
-
Ministeren skal besvare spørgsmål N, O, P og
R.
Anni Matthiesen (V) har stillet spm. N:
Hvad er ministerens holdning til beslutningen om
at der skal afholdes VM i fodbold i Qatar i 2022?
Anni Matthiesen (V) har stillet spm. O:
Har ministeren mulighed for at påvirke denne
beslutning – og hvis ja hvordan?
Anni Matthiesen (V) har stillet spm. P:
Hvornår mener ministeren, at Folketinget bør tage
ansvar og blande sig i sportslige beslutninger, som
f.eks. afvikling af VM i diktaturstater som Qatar?
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) har stillet spm. R:
I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål 112
– KUU alm. del, bedes ministeren forklare, hvordan
DBU skal lægge det fornødne pres på FIFA?
Desuden bedes ministeren redegøre for EU-
medlemsstaternes fælles erklæring fra oktober
2013, herunder hvad der menes med "..alle stater,
der deltager i afholdelse af store
sportsbegivenheder, til at overholde sine
internationale forpligtelser om
menneskerettigheder, herunder ikke-
diskrimination, ytringsfrihed og foreningsfrihed".
Der er desuden stillet udenrigsministeren et
spørgsmål (Q) om opfølgningen på anbefalinger til
Qatar vedr. migrantarbejderes arbejdsforhold og
menneskerettigheder.
Kontaktperson:
Martin Holmlund Lauesen: 25 44 27 15
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Dok. nr. 2632526
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 2
Tak for spørgsmålene. Det er jo et vigtigt emne, som det er
positivt, at vi får belyst fra forskellige vinkler. Vi havde
også en god forespørgselsdebat i marts måned, hvor vi
kunne se, at vi ikke ligger langt fra hinanden i de
grundlæggende spørgsmål om håndteringen af placeringen
af store idrætsbegivenheder.
Jeg er blevet stillet 4 spørgsmål om overholdelse af de
internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder
i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder.
Jeg vil indledningsvis kort komme med et par generelle
bemærkninger om idrætten – og idrættens væsen. For det
grundlæggende omkring idrætten er vigtigt at have i
baghovedet, når vi drøfter store idrætsbegivenheder og
forholdet til menneskerettigheder. Derefter vil jeg besvare
spørgsmålene et af gangen:
Idræt er dybest set lege, der handler om at dyrke en ædel
kappestrid, hvor udøvere og tilskuere mødes om deres
passion – om idrætten – på tværs af forskelligheder. Derfor
skaber idrætten fællesskaber. Og derfor er idrætten god til
at samle folk på tværs af nationer, kulturer, religioner og
politisk ståsted.
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 3
Det er vigtigt, at idrætten – og idrætsudøverne – er bevidste
om idrættens integritet: Fair Play, idræt er lege, idrætten
udvikler talenter, der stræber efter at være den bedste i
klubben – i landet – i verden.
Idrættens integritet er tømret sammen af fællesskaber, af
demokratisk åbenhed og af gennemsigtighed. Jeg lægger
vægt på, at idrætten påtager sig sit ansvar for at beskytte
idrættens integritet.
Og så til min besvarelse af spørgsmålene: Jeg svarer først
på de tre spørgsmål fra fru Anni Matthiesen (N, O og P) og
derefter på spørgsmålet fra Hr. Jørgen Arbo-Bæhr (R).
*
Spørgsmål N lyder:
”Hvad er ministerens holdning til
beslutningen om, at der skal afholdes VM i fodbold i Qatar
i 2022?”
Det er de internationale idrætsorganisationer, som placerer
værtskabet for internationale idrætsbegivenheder – i dette
tilfælde FIFA. Såvel danske som internationale
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
1519780_0004.png
Side 4
idrætsorganisationer er private organisationer, som bygger
på medlemsdemokrati. Derfor må deres ageren søges
påvirket gennem medlemsdemokratiet, og lederne af
idrætsorganisationerne må politisk stå til ansvar over for
deres medlemmer og over for offentligheden. Det er derfor
også FIFA, der skal stå på mål for beslutningen om at
placere VM i fodbold i 2022 i Qatar.
Så er der nogle drøftelser i EU – hvilket jeg også vil komme
tilbage til i min besvarelse af spørgsmål R. Men det vi
drøfter, er nogle generelle betragtninger om, hvilke kriterier
vi fra EU’s side finder, at værtslande bør leve op til.
Eksempelvis gennemsigtighed og demokrati i budprocesser,
menneskerettigheder, ikke-diskrimination og
bæredygtighed. Der er alene tale om drøftelser om generelle
kriterier – ikke om placeringer af konkrete begivenheder.
Det er idrættens opgave.
*
Og spørgsmål O lyder:
”Har ministeren mulighed for at
påvirke denne beslutning – og hvis ja hvordan?”
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 5
Som jeg nævnte før, er det de internationale
idrætsorganisationer, som placerer værtsskabet for de
internationale idrætsbegivenheder. Og de internationale
idrætsorganisationer er – ligesom de nationale
idrætsorganisationer – private foreninger.
I dette tilfælde er det således det internationale
fodboldforbund, FIFA, som har truffet beslutning om
placeringen af VM i fodbold. Dansk Boldspil Union er
medlem af FIFA, og det er DBU, som udgør den danske
stemme i FIFA.
Regeringen har ikke mulighed for at påvirke beslutningen
om, at der skal afholdes VM i fodbold i Qatar 2022. Det er i
øvrigt helt i overensstemmelse med vores demokratiske
princip om foreningsfrihed.
*
Spørgsmål P lyder:
”Hvornår mener ministeren, at
Folketinget bør tage ansvar og blande sig i sportslige
beslutninger, som f.eks. afvikling af VM i diktaturstater som
Qatar?”
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 6
Lad mig slå fast, at regeringen er af den opfattelse, at de
internationale konventioner om menneskerettigheder til
enhver tid skal respekteres. Det arbejder vi for i alle
relevante internationale fora.
Lad aldrig sportsfolkene blive gidsler. Blev der sagt under
forespørgselsdebatten. Lad aldrig idrætten blive gidsel, vil
jeg tilføje. I stedet skal vi i fællesskab holde idrættens
integritet i hævd. Det kan vi bl.a. gøre ved, at vi hver især
holder de værdier i hævd, som idrætten som den ideelle
organisation og forening lever af.
Det betyder også, at vi i Folketinget skal respektere
foreningsfriheden. Af samme grund har jeg heller ikke
kritiseret beslutningen om at placere VM i 2022 i Qatar. Og
jeg har heller ikke sat spørgsmålstegn ved, om danske
udøvere skal deltage, når den tid kommer – hvis Danmark
kvalificerer sig. Selvfølgelig skal de det. At stille krav om
andet ville være respektløst overfor deres forberedelse.
Men jeg har åbent diskuteret med bl.a. idrættens
organisationer, hvordan vi kan fremme mulighederne for, at
der bliver mere åbenhed i de beslutninger, som træffes af de
internationale idrætsorganisationer.
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 7
Det må være op til idrætsorganisationerne at træffe deres
egne beslutninger – men at gøre det åbent og på
demokratisk vis. Og derefter at stå på mål for deres egne
beslutninger.
Det er også derfor, at Folketinget ikke kan blande sig i de
konkrete beslutninger – og heller ikke bør blande sig. Men
som politikere kan vi lægge pres på idrætsorganisationer
for, at de sikrer demokratiske beslutningsprocesser, der er
præget af åbenhed og gennemsigtighed. Og så kan vi tage
den kritiske dialog, hvor vi gør opmærksom på, at vi som
politikere håber, at idrætsorganisationerne vil tage med i
deres overvejelser, hvad placeringen af de enkelte
idrætsbegivenheder vil betyde for deres idræt – og for deres
idræts omdømme. Det er ikke ligegyldigt, hvem idrætten
låner deres legitimitet til. Det gælder sponsorer, og det
gælder stater, som vil låne idrættens legitimitet til at styrke
deres omdømme.
***
Endelig skal jeg besvare
spørgsmål R, som lyder:
”I
forlængelse af ministerens svar på spørgsmål 112 – KUU
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 8
alm. del, bedes ministeren forklare, hvordan DBU skal
lægge det fornødne pres på FIFA? Desuden bedes
ministeren redegøre for EU-medlemsstaternes fælles
erklæring fra oktober 2013, herunder hvad der menes med
"..alle stater, der deltager i afholdelse af store
sportsbegivenheder, til at overholde sine internationale
forpligtelser om menneskerettigheder, herunder ikke-
diskrimination, ytringsfrihed og foreningsfrihed".”
Jeg vil for overskuelighedens skyld starte med at besvare
den del, som handler om, hvordan DBU skal lægge det
fornødne pres på FIFA. Derefter vil jeg besvare den del, der
handler om EU-medlemsstaternes fælles erklæring.
Lad mig indledningsvis understrege, at DBU er en forening,
som er baseret på medlemsdemokrati. Jeg hverken kan eller
vil diktere DBU’s holdninger og ageren.
Men som en værdibåren forening, forventer jeg naturligvis,
at DBU er med til at rejse debatter internt såvel som i regi
af FIFA – også om de svære emner. Jeg forventer, at DBU
tager stilling – formulerer holdninger – og lever op til dem i
deres gøren og laden.
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 9
Eksempelvis har jeg en forventning om, at DBU bidrager til
at sætte fokus på åbenhed i beslutningsprocesser. DBU
kunne eksempelvis gå i dialog med FIFA om, hvordan
FIFA kan bidrage til at sikre, at menneskerettigheder og
arbejdstagernes rettigheder ikke bliver krænket i
forberedelserne af deres store idrætsbegivenheder – måske
ligefrem inkluderer menneskerettigheder o.l. i vurderingen
af bud på værtskaberne.
Men alt det er op til idrætten selv at definere. Jeg håber
blot, at DBU tager det ansvar på sig, det er at være en del af
noget større – at indgå i et internationalt fællesskab. Og
udnytter sine muligheder for at påvirke de internationale
omgivelser.
Så vil jeg besvare den del af spørgsmålet, som handler om
EU-medlemsstaternes fælles erklæring.
Erklæringen blev afsendt før OL i Sochi, i 2014, og skal ses
i lyset af den daværende debat op til OL i Sochi. Debatten
handlede om Ruslands lovgivning vedrørende homo- og
biseksuelles samt transpersoners forhold.
KUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 134: Tale fra samrådet den 15. april 2015 om overholdelse af de internationale forpligtelser vedrørende menneskerettigheder i forbindelse med afholdelse af store idrætsbegivenheder, fra Kulturministeren
Side 10
I erklæringen sender Danmark sammen med 18 andre EU-
medlemslande en opfordring til såvel EU som til EU’s
medlemsstater og stater uden for EU om at overholde
menneskerettighederne. Det gælder både stater, som har
værtsskabet for store idrætsbegivenheder, og stater generelt.
I erklæringen bliver der – set i lyset af debatten om OL i
Sochi – særligt lagt vægt på ikke-diskrimination,
ytringsfrihed samt forenings- og forsamlingsfrihed, som vi
finder er nogle universelle rettigheder, som alle mennesker
bør nyde, uanset hvilken baggrund, tilknytning eller
anskuelse de måtte have.
I forlængelse af EU's arbejdsplan for idræt deltager
Danmark desuden i EU’s arbejde med good governance
eller god forvaltning, og bl.a. indgår Danmark i en
arbejdsgruppe, der udarbejder vejledende principper
vedrørende demokrati, menneskerettigheder og
arbejdstagerrettigheder inden for idrætten, herunder i
forbindelse med tildeling af store idrætsbegivenheder.