Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Debatindlæg i Politiken
Udgives 23. oktober 2014
Derfor koster dansk tv mere end Netflix
DR sammenlignede i går tv-pakker og streaming-tv – og undrede sig over prisforskellen. Vi kan hjælpe DR
ved at oplyse, at de danske tv-distributører betaler over 4 mia. kroner årligt til den private tv-industri, og at
dette system faktisk er rygraden i det danske tv- og filmmiljø.
Derudover er indholdet i en tv-pakke og en streaming-tjeneste slet ikke sammenligneligt. En almindelig
dansk tv-pakke indeholder typisk 20-60 tv-kanaler med dansk tv-drama, nyheder, udenlandsk fiktion og live
sport. En streaming-tjeneste som Netflix har hverken nyheder eller live sport og har stort set intet dansk
indhold.
Streaming er et supplement til en tv-pakke og ikke en erstatning. At sammenligne de to produkter, er som
at sammenligne en vingummibamse med et kilo Matadormix.
At holde liv i de mange danske tv-kanaler koster 3-4 mia. kroner årligt i direkte betalinger til tv-stationerne.
Derudover betaler de danske tv-distributører årligt omkring 850 millioner kroner til CopyDan, og disse
rettighedsbetalinger går til at betale en lang fødekæde af tv-producenter, manuskriptforfattere,
skuespillere, instruktører, musikere og så videre. Til sammenligning er det et godt bud, at de amerikanske
streaming-tjenester betaler ganske få millioner til danske rettighedshavere.
Dertil kommer, at Netflix frem til nytår i år betaler 3 procent i moms i Luxembourg, mens de danske tv-
distributører naturligvis betaler dansk moms på 25 procent. Den populære streaming-tjeneste sender altså
deres fortjeneste ud af landet og betaler stort set ikke til det danske kreative tv- og film miljø. De har heller
ikke danske ansatte i modsætning til de danske tv-distributørers +10.000 jobs.
Og listen over forskellighederne er lang. De danske tv-distributører er en vigtig spiller i det danske kulturliv,
fordi vi fylder tv-pakkerne op med masser af danske tv-kanaler. Med 27 dansksprogede kanaler er Danmark
et af de lande i verden, der har flest nationale tv-kanaler målt i forhold til indbyggertal. Til sammenligning
har for eksempel Norge 19 og Sverige 26 nationale kanaler.
Men koster en tv-pakke mange penge? Man kan sammenligne prisen på en mellemstor tv-pakke med et
avis-abonnement på Politiken, som begge leverer en blanding af information, underholdning og kultur for
370 kr. månedligt. Hvor den gennemsnitlige daglige læsertid er 20 minutter, bruger danskerne i gennemsnit
3 timer om dagen foran tv-apparatet – og hertil kommer tv-seningen på tablets og mobiltelefoner.
Og både tv-pakken og et årsabonnement på Politiken inkluderer en mængderabat. Det er selvsagt en
dyrere løsning at købe tv-kanaler og aviser enkeltvis.
Men det er ikke kun dansk tv, der gnaver en stor del af tv-budgettet. Populære sportsrettigheder stiger i
pris med rasende hast, fordi konkurrencen presser prisen op. Og denne trend gælder både danske og
internationale rettigheder – men pengene havner trods alt hos sportsklubberne.
Udover prisstigninger, kritiserer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen de danske tv-distributører for
manglende frit valg. Dette synspunkt er særligt interessant, når staten faktisk dikterer over tyve tv-kanaler i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tv-pakken. De danske tv-distributører pålægges at sende DRs 6 tv-kanaler, 8 fuldtids TV 2 regioner,
nabolands-tv-kanaler og nogle flere såkaldte ”must-carry”-kanaler.
Ingen danske forbrugere er tvunget til at købe en tv-pakke. Det er helt frivilligt om man vil abonnere på en
tv-pakke eller ej. Derimod er man over licensen tvunget til at betale for alle DR-kanaler, TV2 regionerne og
en folketingskanal, selvom man måske kun er interesseret i at se få af kanalerne.
Pakkesystemet sikrer et bredt og mangfoldigt udbud af tv-kanaler – ikke mindst de mange kanaler med
dansk sprog og indhold - fordi det at ligge i en tv-pakke garanterer en kanal en vis indtægt på forhånd, som
kan investeres i godt tv-indhold.
Af Laila Kelp Rasmussen
BFE – branchen for de danske tv-distributører