Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Emne:
Hvorfor er dansk tv dyrere end Netflix?
Kære Medieordfører
Som du sikkert har bemærket, er der fokus på tv-pakkerne i stort set alle DR-medier som oplæg til Penge i
aften på DR1 - på baggrund af en kampagne fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
BFE er branche for de danske tv-distributører, og vi har ikke haft mulighed for at se udsendelsen, men ud
fra dagens medieomtale og forbrug.dk har vi behov for at nuancere debatten, og derfor har vi vedhæftede
debatindlæg i Politiken i morgen den 23/10.
Jeg henvender mig til jer, fordi jeg gerne vil sikre mig, at I får mere information.
Men jeg skriver også, fordi det undrer de danske tv-distributører, at en statslig myndighed kører en
kampagne mod en privat branche, der årligt bruger mange milliarder kroner på dansk kulturliv, skat og
moms.
Først og fremmest er det ærgerligt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammenligner prisen på vores
tv-pakker (med 27 danske tv-kanaler) med streaming-tjenester på 79 kr. (hvor Netflix jo har omkring ¾ af
markedet). Netflix består jo stort set bare af amerikanske tv-serier og film. Og det er jo fint nok og et
populært produkt. Men det er vores opfattelse, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direkte
prissammenligning af en tv-pakke og en streaming-tjeneste er både forkert og vildledende overfor de
danske forbrugere.
En tv-pakke koster gennemsnitligt 300 kr., som dækker betalinger til CopyDan (ca. 35 kr.), moms (88 kr.),
administration, distribution og vedligeholdelse af infrastruktur, kundeservice mv. Dermed kommer tv-
pakkerne samfundet til gode i form af skat, moms, arbejdspladser mv. Man må heller ikke glemme, at tv-
distributørerne de facto er pålagt at sende over tyve tv-kanaler i tv-pakkerne. Der er selvfølgelig tale must
carry kanalerne (8 TV2 regioner, Folketings-tv, Regional-tv, tegnsprog mv) , DR’s 6 tv-kanaler (via
forpligtelsen til at ”sende DRs programmer”) og så den kulturelle opfordring til at sende nabolands-kanaler,
som mange af os gør ud fra et kulturelt engagement og ønske om mangfoldighed, selv om kanalerne ikke
har den store sening.
Til sammenligning er Netflix både ud fra en samfundsmæssig og en kulturel betragtning fuldstændig
ligegyldig.
Men hvorfor i alverden skal en styrelse råde forbrugerne til at skifte danske tv-pakker ”helt eller delvist” ud
med Netflix? Til sammenligning ville Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen aldrig rådgive forbrugerne så
detaljeret, hvis der var tale om mad, tøj eller elektronik.
I lyset af de nuværende filmforhandlinger og vores fælles udfordring med at sikre ordentlige rammer for
det danske kreative tv- og filmmiljø, er det efter vores opfattelse decideret skadeligt, når Konkurrence- og
forbrugerstyrelsen driver en kampagne mod danske tv-pakker. De udsender en pressemeddelelse og
reklamerer for et nyt tema om streaming på forbrug.dk, hvor statens fremmeste beskytter af danske
forbrugere skriver:
Vurdér dit tv-forbrug, og overvej, om du eventuelt kan erstatte din tv-pakke eller dele
af den med et abonnement på en streamingtjeneste
Og de fortsætter:
Det kan være, at du fx kun er interesseret i at se bestemte tv-serier og film, og at det derfor vil passe
bedre til dit forbrug at abonnere på en streamingtjeneste.
Måske ønsker du kun at se licensfinansierede kanaler, fx DR 1 og DR 2...
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411651_0002.png
http://www.forbrug.dk/Raad-og-rettigheder/Aftaler-og-Abonnementer/Streaming/Tvpakke-eller-streaming
Man burde måske også overveje, om det er en statslig opgave og lige konkurrence at foreslå forbrugerne
om at nøjes med statsejet tv.
Afslutningsvist vil jeg gerne forklare, hvorfor priserne på tv-pakkerne stiger. De danske tv-distributører har
stigende omkostninger til at levere mere indhold i tv-pakkerne i form af ”start forfra”, catch up og tilbud på
tv ”on the go”, der alt sammen koster ekstra i rettigheder og betalinger til tv-stationerne. Samtidig fik TV 2
lov til at sætte prisen 17 procent op, hvilket selvfølgelig har skabt krav hos de øvrige tv-stationer – og alle er
jo ramt af dyrere rettighedspriser. Derudover stiger udgifterne til CopyDan hvert år.
Så det er kombinationen af prisstigninger på tv-kanaler, rettigheder og øgede udgifter til tv-indhold, der
medfører en mindre prisregulering på 3-6 procent.
Jeg har i vedhæftede indlæg valgt IKKE at skyde på TV 2, selv om vi alle ved, at regningen for TV 2s
prisstigning sendes videre til forbrugerne. Og jeg har desuden valgt at være nedtonet omkring DR, selv om
jeg gætter på, at DR i programmet ”Penge” undlader at spørge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, om
danskerne ønsker at få mulighed for at fravælge nogle af DR’s seks tv-kanaler, hvis de ikke ser dem.
Vores holdning som branche er, at vi har brug for dansk tv – også selv om det er dyrt i et lille sprogområde,
som Danmark er. Vi har brug for DR, TV 2 og de kommercielle dansksprogede tv-kanaler. Og vi står som
branche med en fælles udfordring med at få finansieret det danske indhold!
Jeg har også undladt det tekniske aspekt, fordi de fleste læsere simpelthen ikke forstår det. Og
Konkurrencestyrelsen gør tilsyneladende heller ikke, fordi det indgår ikke i deres spørgeskemaundersøgelse
som en konsekvens af individuelt kanalvalg på trods af, at det ville være fair forbrugeroplysning. For fakta
er, at hvis man ønsker at skræddersy sin egen tv-pakke, skal man have et krypteret tv-signal. Det kræver en
tv-boks eller et dekoderkort. Nogle distributionsplatforme sender kun krypteret tv og her har danskerne
det påkrævede udstyr. Men ca. 70 procent af de danske hjem har kabel-tv eller fællesantenne, som ikke
kræver teknisk udstyr, hvis man er tilfreds med at kunne vælge mellem tre tv-pakker.
I dag modtager over halvdelen af danskerne deres tv-signal ikke-krypteret, selv om tv-udbyderne tilbyder
bland-selv-produkter. Men nogle vælger altså at droppe den individuelle kanal-sammensætning, når de
opdager, at det kræver teknisk udstyr. Og det er jo også et frit valg.
Jeg svarer naturligvis gerne på spørgsmål,
Fortsat god aften,
Med venlig hilsen
Laila Kelp Rasmussen
BFE – branchen for de danske tv-distributører
Med venlig hilsen / Kind Regards
Laila Kelp Rasmussen
CEO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411651_0003.png
BFE, Branchen ForbrugerElektronik
Christiansborggade 1
1558 København V
[email protected]
M: +45 2260 6548
T: +45 3336 9194
Læs mere på
www.bfe.dk