Kulturudvalget 2014-15 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
Til Folketingets kulturudvalg.
(Oktober 2014.)
Baggrundspapir vedr. refusionsberettigelse for cirkus-, artist-, og klovneforestillinger. Jan Kierulfs
foretræde for udvalget d. 22. oktober.
1. Baggrund: Klovneforestillinger er ikke refusionsberettigede
Refusionsordningen sikrer, at landets børnehaver og skoler får 50 % støtte fra staten, når de køber
refusionsberettiget scenekunst. I takt med at kommunernes budgetter er strammet, indkøbes stort set kun
refusionsberettigede forestillinger til skoler og børnehaver. Børneegnede opsøgende professionelle
klovneforestillinger er ikke refusionsberettigede.
Årsagen til den manglende refusionsberettigelse er, at professionelle klovneforestillinger ikke arbejder med
en dramaturgisk opbygning og ikke fremføres af såkaldte professionelle skuespillere, sangere og/eller
dansere. Dermed falder klovneforestillingerne udenfor refusionsordningen. (Opsøgende cirkus-, artist- og
klovneforestillinger var frem til 1989 refusionsberettiget.)
2. Konsekvensen
Allerede i 1998 påpegede Kulturministeriets Artistudvalg, at dette ville føre til en skævvridning af
konkurrencevilkår og forringede muligheder for at klovnefaget såvel som andre cirkusfag kunne udvikle sig.
Betænkningen påpeger, at den manglende refusionsberettigelse i sidste ende ville betyde, at børn ikke fik
mulighed for at opleve cirkuskunsten. (Betænkning 1363. § 5.1.6.)
En sådan situation har vi nu. Den klassiske klovn udføres af en stadigt mindre gruppe, der stort set ikke er i
kontakt med børn på offentlige institutioner. Opsøgende børneegnede professionelle klovneforestillinger er
som professionelt kunstudtryk stærkt reduceret.
3. Løsningen
I Betænkning fra Kulturministeriets Artistudvalg, 1998 (nr. 1363. Pkt. 5.) redegøres for en løsning, der kan
ligestille opsøgende børneegnede cirkus-, artist-, og klovneforestillinger med omrejsende børneteater, og
sikre genrenes fremtid.
Artistudvalget fra 1998 foreslår (§ 5.2), at der skabes et lovgrundlag for, at § 25 i teaterloven udvides til også
at dække børneegnede cirkus-, artist og klovneforestillinger, eller at der ved en selvstændig bestemmelse i
teaterloven gives staten hjemmel til at yde 50 % refusion af kommuners udgifter til artistforestillinger for
børn. Udvalget foreslår samtidig, at der nedsættes et cirkusrefusionsråd (svarende til det som findes på
teaterområdet) på 2-3 medlemmer med cirkusfagkyndig indsigt.
Det foreslås ligeledes, at det nuværende projektstøtteudvalg udvides med en person, der har faglig
kompetence til at vurdere børneegnede cirkus-, artist-, og klovneforestillinger. Det præciseres samtidig i
teaterloven, at disse forestillinger kan tildeles projektstøtte på baggrund af en vurdering af, hvorvidt
forestillingerne er udført med professionalisme og skabes på baggrund af de faglige kriterier, der definerer
disse fag.
En alternativ løsning er, at såvel projektstøtteudvalget som refusionsudvalget suppleres med en person med
særlige kompetencer til at vurderer cirkus-, artist- og klovneegnede børneforestillinger og at det i
støttekriterierne indskrives, at der kan gives støtte til ovenstående forestillinger på baggrund af en faglig
vurdering af om disse forestillinger lever op til kravet om professionalisme.
4. Overlever klovnefaget ikke uden refusion?
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til Folketingets kulturudvalg.
(Oktober 2014.)
Klovnefaget er en traditionel kunstnerisk disciplin med et stort og bredt publikum. Klovnen som figur vil
kunne overleve på kommercielle vilkår.
Men den manglende refusionsberettigelse har primært tre konsekvenser:
1. Børneegnede professionelle klovneforestillinger skabes ikke – børnekulturen bliver fattigere.
2. Vores børn får ikke mulighed for at komme i kontakt med de professionelle traditionelle klovne. De
vil udelukkende møde de kommercielle klovnefigurer som ballonklovnen i storcenteret og
hospitalsklovnen.
3.
Det professionelle klovnefag vi ikke fremover blive udviklet i takt med vores samtid.
5. Hvad kan den børneegnede klovneforestilling?
Spejling af det lille barns virkelighed og udvikling
Den professionelle børneegnede klovneforestilling rammer meget præcist ind i det 3 til 10 årige barns
verden. Klovneforestillingerne iscenesætter ganske enkelt essensen af barnets eget arbejde med at udvide
dets sociale og emotionelle horisont. Forestillingerne skaber et billede af denne aldersgruppes
udfordringer, som de kan spejle sig i, og senere imitere og reflektere over.
Ofte behandler forestillingerne aspekter som dette at drille og blive gode venner igen. Dette at sætte sig op
mod en autoritet og møde en konsekvens. Dette at være grænsesøgende – og falde ud over kanten. Dette at
erfare at noget er forbudt og andet er tilladt. Dette at være i stand til at bruge glæde, vrede eller raseri til at
tackle en situation. Dette at møde og blive overrumplet af de store følelser som stolthed, dumdristighed,
raseri, hævngerrighed og sorg. Dette at være en god ven og en dårlig ven.
I al latteren, morskaben og fjolleriet ligger en væsentlig genkendelse hos børnene, når klovne på forskellig
vis iscenesætter den alment vanskelige udfordring; nemlig at lære at være sammen med andre mennesker
og stå ved sine succeser og fejl i dette samspil.
Har man oplevet en professionel klovneforestilling fremført for publikum på 3 til 10 år, bliver man
overrumplet af både deres koncentration, deres fokus – og ikke mindst af de refleksioner, som de har
efterfølgende. Den gode klovneforestilling er en gave for denne målgruppe.
6. Kulturarv
Afslutningsvist skal påpeges, at man fra politisk side bør notere sig, at den nuværende refusionsordning
betyder, at det for mange professionelle artister ikke er økonomisk muligt at arbejde professionelt med
klovnefaget. Dette bevirker, at de professionelle klovne bliver færre og ældre. Klovnen som professionelt
kunstnerisk udtryk er under kraftig afvikling. Et elsket folkeligt kunstudtryk og et enestående kunstnerisk
håndværk, der er overleveret fra generation til generation, trues af den nuværende lovgivning.
Yderligere oplysninger
Jan Kierulf. Partner i Klovneduoen Cirkus 3.
Telefon. 23 60 92 49
2