Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Side 1 af 2
Se vedhæftede høringsliste
4. november 2014
J.nr. 2014-5135-019
CEA/KNERA
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om
ansøgninger, anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder (Overgang
til obligatorisk digital selvbetjening, for så vidt angår anmodning om sygedagpenge,
afgivelse af samtykke til udstedelse af børneattest og straffeattest til offentlig brug,
ansøgning og meddelelser mv. om personligt tillæg og helbredstillæg, indgivelse af
klager til Patientombuddet, Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og til Ankenævnet for
Patienterstatningen, ansøgning om udstedelse af personcertifikater på luftfartsområdet,
anmodning om behandling af klager fra flypassagerer, ansøgning om
chaufføruddannelsesbeviser mv.)
Lovforslaget udmønter dele af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Forslaget bidrager
til udmøntningen af målsætningen om, at al kommunikation mellem på den ene side det
offentlige og på den anden siden borgere skal ske digitalt i 2015. Lovforslaget indfører
obligatorisk digital selvbetjening for borgere i den såkaldte fjerde og sidste bølge af
serviceområder (samlelov 4).
Obligatorisk digital selvbetjening for første, anden og tredje bølge af serviceområder blev
vedtaget med lov nr. 558 af 18. juni 2012 (samlelov 1), lov nr. 622 af 12. juni 2013
(samlelov 2) og lov nr. 552 af 2. juni 2014 (samlelov 3). Den 1. december 2012 henholdsvis
den 1. december 2013 trådte det digitale krav for borgerne i kraft for områderne i første og
anden bølge. Den 1. december 2014 indtræder det digitale krav for de områder, der er
omfattet af bølge 3.
Lovforslaget (samlelov 4) er i hovedtræk udarbejdet med samme formuleringer og efter
samme koncept som de tre første samlelove med de tilpasninger, der har været nødvendige
for at imødekomme forhold, der adskiller sig fra de tre første samlelove. Med lovforslaget
foreslås det, at der pr. 1. december 2015 indføres krav om, at de borgere, der kan, skal
anvende de digitale selvbetjeningsløsninger på en række yderligere serviceområder. Det er,
når borgeren skal afgive oplysninger og anmode om sygedagpenge, afgive samtykke til
indhentelse af en offentlig straffeattest, anmode om bestilling af arkivalier, afgive samtykke
til indhentelse af børneattest, ansøge om personligt tillæg og helbredstillæg, ansøge om
tilskud til lægemidler købt i et andet EU/EØS-land, indgive klage til Patientombuddet over
sundhedsvæsenet, klage over sundhedspersoner, klage til Ankenævnet for
Patienterstatningen over Patienterstatningens afgørelser, ansøge om udstedelse af
personcertifikater på luftfartsområdet, indgive klage som flypassager, ansøge om