Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1527905_0001.png
NYHED
Ombudsmanden konstaterer mangler i Offentlig Di-
gital Post
I to nye redegørelser peger ombudsmanden på juridiske mangler ved Offent-
lig Digital Post, som de fleste danskere siden 1. november 2014 har modtaget
post fra offentlige myndigheder i. Bl.a. er det i nogle tilfælde ikke muligt at se,
hvilken offentlig myndighed der er afsender af et brev. Et andet problem er, at
breve sendt fra borgere til myndigheder kun kan fylde 10 MB og indeholde 10
bilag. Det begrænser i væsentlig grad borgernes muligheder for at bruge sy-
stemet til at skrive til myndighederne.
”Erfaringsmæssigt fylder mange henvendelser fra borgere mere, end den digi-
tale postløsning tillader. Jeg mener derfor ikke, at borgernes ret efter loven
reelt opfyldes af den eksisterende løsning”, siger ombudsmand Jørgen Steen
Sørensen. Han peger på, at den begrænsede kapacitet indebærer risiko for,
at henvendelser af almindelig størrelse ikke når frem, og måske helt kan af-
holde borgere fra at bruge postløsningen, når de er henvist til at dele et brev
med bilag op i flere forsendelser. Ombudsmanden har noteret sig Digitalise-
ringsstyrelsens oplysning om, at kapaciteten vil blive udvidet.
Ny version af Digital Post i 2016
Ombudsmanden konstaterer også, at borgere ikke i alle tilfælde kan se nav-
net på den myndighed, der har skrevet til dem i Offentlig Digital Post. Det kan
være tilfældet, hvis afsendermyndigheden er tilsluttet postløsningen som
”postkasse” under en anden myndighed. I sådanne tilfælde vil det være nav-
net på denne anden myndighed, der fremgår.
”Det er et grundlæggende forvaltningsretligt princip, at navnet på afsender-
myndigheden skal fremgå. Risikoen for at overse et vigtigt brev er alt andet
lige større, når man ikke kan se, hvor et brev kommer fra”, siger Jørgen Steen
Sørensen.
Ombudsmanden ser derfor frem til, at der kommer en løsning på bl.a. dette
problem, når Digital Post 2 efter planen sættes i drift 1. februar 2016.
”Det er naturligvis godt, at myndighederne nu tager hånd om problemerne –
men sagen er endnu et eksempel på, hvor vigtigt det er, at offentlige myndig-
8. maj 2015
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
NYHED
heder sikrer, at nye IT-systemer lever op til grundlæggende forvaltningsretlige
krav fra starten”, siger ombudsmanden.
Se hele redegørelsen om kapaciteten i Offentlig Digital Post her.
Se hele redegørelsen om visse forhold vedrørende Offentlig Digital Post her.
Se også:
”Ombudsmanden intensiverer fokus på borgernes retssikkerhed i IT-
systemer”
”Myndigheder får bedre juridisk hjælp til IT-systemer”
Ombudsmandens generelle IT-notat ”Forvaltningsretlige krav til det
offentliges IT-løsninger”.
Yderligere oplysninger:
Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen, tlf. 20 33 97 52
Områdechef Karsten Loiborg, tlf. 33 13 25 12
FAKTA
Det følger af lov om Offentlig Digital Post (lov nr. 528 af 11. juni
2012), at alle borgere i Danmark skal tilsluttes postløsningen Offentlig
Digital Post, medmindre de fritages fra tilslutning. Fritagelse kan bl.a.
ske, hvis personen har fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse eller
ikke har adgang til computer i eget hjem (lovens § 3, jf. § 5, stk. 1 og
3, og bekendtgørelse nr. 1553 af 18. december 2013 om fritagelse af
fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post m.v.)
Offentlige myndigheder, der er tilsluttet postløsningen som offentlige
afsendere, kan anvende postløsningen til at sende juridisk bindende
meddelelser til borgerne (lovens §§ 7 og 10 og bekendtgørelse nr.
1078 af 3. oktober 2014 om offentlige afsendere i Offentlig Digital
Post, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1245 af 24. november
2014).
Omvendt kan borgere, der er tilsluttet Offentlig Digital Post, med de
samme retsvirkninger anvende postløsningen til at henvende sig til of-
fentlige afsendere (lovens § 8).
2/3
KOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 58: Redegørelser fra Ombudsmanden vedr. Offentlig Digital Post
NYHED
Folketingets Ombudsmand har i en række tidligere sager udtalt, at of-
fentlige IT-systemer ikke lever op til grundlæggende forvaltningsretli-
ge krav. Problemerne er nærmere beskrevet i et generelt IT-notat, der
løbende opdateres.
3/3