Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
27. april 2015
Økonomi- og Indenrigsministeren
Transportministeren
Folketingets Kommunaludvalg
Folketingets Transportudvalg
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Transportministeriet
Danske Regioner
Input til supplerende undersøgelse af privatbanernes frem-
tid og organiseringen af jernbanen i Danmark mv.
Rådet for Bæredygtig Trafik ser med tilfredshed på, at Regeringen har besluttet at
investeringstilskuddet til privatbanerne ikke, som ellers planlagt, ændres til et egent-
ligt bloktilskud, med de negative følger det ville have fået for videreførelsen af privat-
banerne.
Vi er derfor også meget tilfredse med, at der skal laves en supplerende undersøgelse.
(Jf. Appendiks 1), og vi ser frem til kommissoriet for det nye udvalgs arbejde.
Vi finder dog, at den supplerende undersøgelse bør være så omfattende som muligt
for at afdække alle aspekter af privatbanernes situation, herunder det fremtidige høje-
re investeringsbehov og den organisatoriske placering af ansvaret for privatbanernes
infrastruktur og drift.
Det fremgår af rapporten fra arbejdsgruppen om kriteriet for antal kilometer privatba-
nespor af 20. marts 2015, at begrænsninger i kommissoriet for denne arbejdsgruppe
ikke tillod en grundig behandling og dermed en ordentlig analyse af mulighederne. (Jf.
Appendiks 2).
Hertil kommer, at en lang række andre emner også vil have stor betydning for privat-
banernes fremtid.
Herunder også forhold, der er tænkt undersøgt i forlængelse af aftalen mellem rege-
ringen (S og RV) og SF og Enhedslisten om: Passagertogtrafik i Danmark 2015-2024
af 10. marts 2015.
http://www.trm.dk/da/politiske-aftaler/2015/aftale-om-
passagertogtrafik-i-danmark-2015-2024