Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 49
Offentligt
Folketingets Transportudvalg
Sagsnr.
2015 - 2154
Doknr.
220585
Dato
13-04-2015
Folketingets Transportudvalg har d. 12. marts 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 525
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 525:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. marts 2015 fra Region Sjælland
vedrørende bloktilskud til regional udvikling og regional kollektiv trafik, jf. TRU alm. del
– bilag 186”.
Svar:
Regionerne har ansvaret for en række opgaver på det regionale udviklingsområde,
herunder opgaver vedrørende kollektiv trafik. Det er regionernes ansvar at prioritere
opgaverne inden for de samlede økonomiske rammer for regionernes udviklingsopga-
ver, som aftales ved de årlige økonomiforhandlinger.
Regionernes udviklingsopgaver finansieres af et bloktilskud fra staten og et udvik-
lingsbidrag fra kommunerne i regionen. Derudover ydes et særligt investeringstilskud
vedr. investeringer i privatbanerne.
Ved fordelingen af bloktilskuddet tages højde for forskelle i regionernes udgiftsbehov,
hvor der bl.a. indgår et kriterium for antal kilometer privatbanespor. Som led i økono-
miforhandlingerne med Danske Regioner om økonomien i 2015 blev det aftalt at gen-
nemføre en analyse af dette kriterium. Analysen skulle gennemføres dels under hen-
syntagen til regionernes mulighed for en fortsat effektiv opgavevaretagelse og dels
under hensyntagen til en fortsat sammenhængende kollektiv trafik i hele landet på
tværs af såvel regioner og kommuner som trafikselskaber.
Denne analyse, som er udarbejdet af en arbejdsgruppe under Økonomi- og Inden-
rigsministeriet med deltagelse af Danske Regioner, Transportministeriet, Finansmini-
steriet og KL, er nu afsluttet og oversendt til Folketingets Transportudvalg og Folketin-
gets Kommunaludvalg.
Analysen giver ikke i første omgang anledning til ændringer i finansieringen af privat-
banerne, da regeringen vil have sikkerhed for, at der også fremover vil være en or-
dentlig kollektiv trafik i hele landet. I forlængelse af analysen igangsættes en supple-
rende undersøgelse af bl.a. investeringstilskuddet til privatbanerne.
Den forudsatte omlægning af investeringstilskuddet til bloktilskud fra 2016 udskydes,
til resultatet af den supplerende undersøgelse foreligger.
Det betyder konkret, at Region Sjælland ikke længere står til i 2016 at miste 12 mio.
kr. som følge af en omlægning af investeringstilskud til bloktilskud. Men herudover er
det op til regionen at foretage de fornødne prioriteringer ud fra lokale hensyn og fast-