Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1513079_0001.png
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
SST
Koordineret med
Statusmeddelelse om udviklingen af system til håndtering
af digitale vælgererklæringer
Planlagt idriftsættelse i foråret 2015
Den digitale løsning til afgivelse af vælgererklæringer er under udvikling, og der arbej-
des i øjeblikket med at gøre systemet klar til idriftsættelse og få reglerne sat i kraft.
Den præcise idriftsættelsesdato er endnu ikke kendt, men Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet forventer på nuværende tidspunkt, at systemet
kan idriftsættes sidst i for-
året 2015.
En mere præcis idriftsættelsesdato forventes at kunne meddeles inden
udgangen af april 2015.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil inden ikraftsættelsen udstede en bekendtgørelse,
hvor den nærmere procedure, der vil være for brugen af systemet, vil blive fastlagt og
yderligere præciseret. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil på et senere tidspunkt give
partierne en mere detaljeret instruktion i den konkrete brug. Nedenfor omtales over-
ordnet de forudsætninger der vil være for brugen af systemet, ligesom partierne an-
modes om allerede nu at indsende visse oplysninger til ministeriet. De detaljerede
bestemmelser vil fremgå af den kommende bekendtgørelse.
Krav til partiernes kommende brug af systemet: Computer og NemID
Afgivelsen af digitale vælgererklæringer vil fremover, når reglerne er sat i kraft, pri-
mært fungere digitalt. Vælgere med behov herfor vil dog også i fremtiden kunne afgive
en vælgererklæring på papir. Vælgererklæringer afgivet på papir vil herefter skulle
indrapporteres i det digitale system af partiet. Som parti skal man være opmærksom
på, at alle partiadministratorer og partibrugere i det digitale system vil skulle bruge
deres personlige NemID til at logge sig ind i løsningen.
Partierne opfordres derfor til
at sikre sig, at de relevante personer gør sig i stand til at benytte et personligt
NemID, idet dette vil være en forudsætning for at kunne anvende systemet.
Overgangsordning
Efter ikraftsættelsen af den digitale løsning skal partierne i en overgangsperiode ind-
rapportere de allerede indsamlede papirbaserede vælgererklæringer i systemet mhp.
kontrol af bl.a. valgret og dubletter. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil tilrettelægge
processen for denne inddatering således, at partierne gives en rimelig frist til at indda-
tere eksisterende vælgererklæringer på papir.
Partierne vil således frem til ikraftsættelsen af det nye digitale system kunne fortsætte
med at indsamle vælgererklæringer efter de nugældende regler, idet disse erklæringer
også vil kunne medregnes ved en anmeldelse, efter at de kommende regler er sat i
kraft.
Sagsnr.
Doknr.
[Dokumentnr.]
Dato
25-03-2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513079_0002.png
E-mailadresse og et CPR-nummer til oprettelse i systemet
Økonomi- og Indenrigsministeriets
kommunikation til partierne om digitale vælger-
erklæringer vil fra 1. april 2015 kun foregå digitalt. Partierne anmodes derfor om
inden 1. april 2015 at indmelde en kontakt-emailadresse
til ministeriet på e-
mailadressen
[email protected].
Dette gælder uanset, om ministeriet allerede har fået en
e-mailadresse til partiet i forbindelse med godkendelsen af partinavnet.
For at partiet kan blive oprettet i systemet til vælgererklæringer, skal CPR-nummeret
på partiets første administrator i systemet (kaldet partiadministrator) kodes ind. Dette
CPR-nummers NemID bliver i systemet knyttet til rollen som partiadministrator, når
partiadministrator logger på første gang. I samme processkridt skal partiadministrato-
ren acceptere retningslinjerne for brug af systemet.
Partierne anmodes derfor om at indmelde et CPR-nummer for den første parti-
administrator til Økonomi- og Indenrigsministeriet inden 1. april 2015.
Det kan
f.eks. være CPR-nummeret på den person, der har retten til partinavnet. CPR-
nummeret kan indmeldes enten i papirbrev, telefonisk på telefon 72 28 24 00, Valgen-
heden eller som besked til Økonomi- og Indenrigsministeriet gennem Digital Post.
Indsamling af e-mailadresse fra vælgeren
Også for vælgeren vil processen fremover forme sig anderledes. I den nuværende
papirbaserede proces skal vælgeren afgive CPR-nummer, folkeregisteradresse og
underskrift til partiet. I den kommende digitale proces skal vælgerne blot afgive en e-
mailadresse til kontakt og afgiver derefter selv vælgererklæringen i selvbetjeningsløs-
ningen. I perioden op til lanceringen af det digitale system kan det derfor være en
fordel for partierne at bede afgiveren af vælgererklæring om
også at afgive en kon-
takt-e-mailadresse.
Den nuværende formular indeholder ikke et egentligt felt til e-
mailadresse, men kan fx angives i øverste højre hjørne. Dermed vil partiet kunne væl-
ge at invitere vælgeren til at afgive en vælgererklæring gennem det digitale system,
når de nye regler sættes i kraft. Det understreges, at dette ikke er et krav, idet vælger-
erklæringer indsamlet efter de nugældende regler som anført ovenfor under alle om-
stændigheder også vil kunne indtastes i det nye system.
2