Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
SST
Koordineret med
Statusmeddelelse om udviklingen af system til håndtering
af digitale vælgererklæringer
Planlagt idriftsættelse i foråret 2015
Den digitale løsning til afgivelse af vælgererklæringer er under udvikling, og der arbej-
des i øjeblikket med at gøre systemet klar til idriftsættelse og få reglerne sat i kraft.
Den præcise idriftsættelsesdato er endnu ikke kendt, men Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet forventer på nuværende tidspunkt, at systemet
kan idriftsættes sidst i for-
året 2015.
En mere præcis idriftsættelsesdato forventes at kunne meddeles inden
udgangen af april 2015.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil inden ikraftsættelsen udstede en bekendtgørelse,
hvor den nærmere procedure, der vil være for brugen af systemet, vil blive fastlagt og
yderligere præciseret. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil på et senere tidspunkt give
partierne en mere detaljeret instruktion i den konkrete brug. Nedenfor omtales over-
ordnet de forudsætninger der vil være for brugen af systemet, ligesom partierne an-
modes om allerede nu at indsende visse oplysninger til ministeriet. De detaljerede
bestemmelser vil fremgå af den kommende bekendtgørelse.
Krav til partiernes kommende brug af systemet: Computer og NemID
Afgivelsen af digitale vælgererklæringer vil fremover, når reglerne er sat i kraft, pri-
mært fungere digitalt. Vælgere med behov herfor vil dog også i fremtiden kunne afgive
en vælgererklæring på papir. Vælgererklæringer afgivet på papir vil herefter skulle
indrapporteres i det digitale system af partiet. Som parti skal man være opmærksom
på, at alle partiadministratorer og partibrugere i det digitale system vil skulle bruge
deres personlige NemID til at logge sig ind i løsningen.
Partierne opfordres derfor til
at sikre sig, at de relevante personer gør sig i stand til at benytte et personligt
NemID, idet dette vil være en forudsætning for at kunne anvende systemet.
Overgangsordning
Efter ikraftsættelsen af den digitale løsning skal partierne i en overgangsperiode ind-
rapportere de allerede indsamlede papirbaserede vælgererklæringer i systemet mhp.
kontrol af bl.a. valgret og dubletter. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil tilrettelægge
processen for denne inddatering således, at partierne gives en rimelig frist til at indda-
tere eksisterende vælgererklæringer på papir.
Partierne vil således frem til ikraftsættelsen af det nye digitale system kunne fortsætte
med at indsamle vælgererklæringer efter de nugældende regler, idet disse erklæringer
også vil kunne medregnes ved en anmeldelse, efter at de kommende regler er sat i
kraft.
Sagsnr.
Doknr.
[Dokumentnr.]
Dato
25-03-2015