Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 39
Offentligt
Dato: 16. marts 2015
Region Sjælland har et tilskudsbehov på 30 mio. kr.til
regional udvikling i 2016 for at skabe balance
Region Sjælland har igennem flere år haft stigende udgifter til kollektiv
trafik. Kollektiv trafik udgør i 2015 ca. 66 % af det samlede budget til
regional udvikling.
Sammenlignet med de øvrige regioner bruger Region Sjælland langt
den største andel af budgettet på kollektiv trafik. De fire øvrige regioner
bruger i gennemsnit kun ca. 50% af deres budget på kollektiv trafik.
Det høje udgiftsniveau og de stigende udgifter i Region Sjælland har
betydet, at råderummet til andre regionale udviklingsaktiviteter (bl.a.
erhvervsfremme, uddannelse og oprydning efter jordforureninger) er
blevet reduceret betydeligt.
Region Sjælland står i 2016 overfor nye økonomiske udfordringer. Re-
gion Sjælland har et tilpasningsbehov på 30 mio. kr., der især kan hen-
føres til:
At staten på baggrund af lovgivning, der er besluttet i amternes
tid, skal omlægge investeringstilskuddet til lokalbaner til blok-
tilskud med virkning fra 2016. Region Sjælland står i den for-
bindelse til at miste ca. 12 mio. kr. årligt.
At staten har ændret kompensationsordningen til Ungdomskor-
tet, der medfører merudgifter for Region Sjælland på 7 mio. kr.
årligt.
Region Sjælland de seneste år har oplevet en udgiftsglidning i
tilskudsbehovet til Movia på ca. 10 mio. kr. til trods for, at der i
2014 blev gennemført besparelser på regionale busruter på 7,5
mio. kr.
Derudover mistede Region Sjælland ca. 18 mio. kr. årligt i en
omlægning i 2011 af det statslige pensionstilskud til lokalbaner
til bloktilskud. Dette skete tilsvarende med baggrund i lovgiv-
ning fra amternes tid.
Brevid: 2493258
Regional Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf. 59 55
regionaludvikling
@regionsjaelland.dk
www.regionsjaelland.dk
Merudgifterne skyldes således primært statslige beslutninger
om tilskudsomlægninger med negative byrdefordelingsmæs-
sige konsekvenser for Region Sjælland.
Side 1