Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1497849_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat
(Fritagelse for grundskyld for ejendomme ramt af kystnedbrydning)
§1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013
foretages følgende ændring:
I § 8, stk. 1, indsættes som litra e):
e) Ejendomme, hvor grunden er forsvundet som følge af kystnedbrydning. Fritagelsen
gælder dog alene, indtil en ny ansættelse, jf. lovens § 26, stk. 2, kan lægges til grund
ved opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag.
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning fra den 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497849_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning
2. Gældende ret
3. Lovforslaget
4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12. Sammenfattende skema
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497849_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter den gældende ejendomsskattelov kan grundejere risikere at skulle betale fuld
grundskyld for en grund i op til ca. to år, efter grunden er forsvundet eller væsentligt
formindsket som følge af kystnedbrydning.
Dette skyldes, at de ændringer i vurderingen af grundens værdi, som kystnedbrydning
kan give anledning til, først får virkning for beregningen af grundskylden, op til 2 år
efter der er sket ændringer på grunden.
Det forekommer imidlertid ikke rimeligt, at grundejeren fortsat skal betale fuld grund-
skyld af en grund, der er helt eller delvist forsvundet som følge af kystnedbrydning.
Formålet med lovforslaget er derfor at skabe hjemmel til, at kommunerne kan fritage
en ejendom helt eller delvist for grundskyld, i det omfang grunden er forsvundet som
følge af kystnedbrydning.
2. Gældende ret
Det følger af lov om kommunal ejendomsskat (lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. au-
gust 2013, herefter ”ejendomsskatteloven”), at grundskyld betales med en af kommu-
nalbestyrelsen fastsat promillesats af grundværdien/grundskatteloftet. De kommunale
ejendomsskatter beregnes således med udgangspunkt i vurderingerne efter vurde-
ringsloven. Det er SKAT, der forestår vurderingen af landets faste ejendomme. Den
grundværdi, der fremkommer ved SKATs vurdering af en fast ejendom, danner ud-
gangspunkt for kommunens opkrævning af grundskyld på den pågældende ejendom.
I det omfang kystnedbrydning måtte give anledning til en lavere ansættelse af grund-
værdien efter vurderingsloven, vil dette ved en uændret grundskyldspromille medføre
en lavere grundskyld for grundejeren.
Når en grund rammes af kystnedbrydning, kan denne efter omstændighederne blive
genstand for en årsomvurdering pr. førstkommende 1. oktober.
Ved beregningen af grundskylden følger det af ejendomsskattelovens § 26, stk. 1, at
vurderingslovens ansættelser ”lægges til grund ved opgørelsen af det afgiftspligtige
grundlag fra og med det første skatteår, der tager sin begyndelse i det andet kalen-
derår, der følger efter det, i hvilket vurderingen er foretaget”. Bestemmelsen betyder
altså, at der er en forsinkelse mellem selve vurderingen, og det tidspunkt hvor vurde-
ringen får betydning for grundskylden.
Dette betyder eksempelvis, at en ejendomsvurdering foretaget pr. 1. oktober 2015
først vil få virkning på grundskylden fra og med 2017. Der vil således med de gælden-
de regler være en forsinkelse på over et år fra SKATs nedsættelse af grundværdien, til
denne nedsættelse får virkning for grundskylden. Da der desuden forinden kan være
gået op til et år fra selve grunden er forsvundet, til grunden bliver omvurderet af SKAT,
vil der samlet kunne gå ca. to år, før en kystnedbrydning slår igennem på beregningen
af grundskyld.
Så længe en ejendom, der er vurderet af SKAT, har fået ansat en grundværdi, skal
der som udgangspunkt betales grundskyld af denne grundværdi.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497849_0004.png
Ejendomsskatteloven indeholder dog visse bestemmelser om fritagelse for grund-
skyld. Ejendomsskattelovens § 7 indeholder bestemmelser om obligatorisk fritagelse
for grundskyld, mens lovens § 8 indeholder bestemmelser om fritagelse efter bevilling
fra den relevante kommunalbestyrelse. Hverken ejendomsskattelovens § 7 eller § 8
indeholder bestemmelser om fritagelse for grunde, der er (delvist) forsvundne som
følge af kystnedbrydning, og der findes heller ikke i øvrigt i ejendomsskatteloven sær-
lig hjemmel til at fritage de pågældende grunde for grundskyld.
Kommunalbestyrelsen kan alene fritage grunde for grundskyld, hvis der er hjemmel
hertil i ejendomsskatteloven. Kommunerne er således med de gældende regler for-
pligtet til at opkræve fuld grundskyld på ejendomme ramt af kystnedbrydning, indtil en
eventuel nedsættelse af grundværdien kan lægges til grund for beregningen af grund-
skyld.
3. Lovforslaget
Med lovforslaget skabes der hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan fritage ejen-
domme, der er helt delvist forsvundet som følge af kystnedbrydning, for grundskyld.
Med den nye bestemmelse får kommunerne mulighed for at fritage ejendomme for
grundskyld allerede fra kystnedbrydningen er sket.
Det vil ud fra omfanget af kystnedbrydningen på den pågældende grund være op til
den enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om der skal ske hel eller delvis fritagelse
for grundskyld.
Bestemmelsen vil alene finde anvendelse i perioden fra kystnedbrydningen, indtil der
foreligger en ny ejendomsvurdering efter vurderingsloven, jf. herom under pkt. 2, der
kan lægges til grund for beregningen af grundskyld.
4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
I det omfang en kommune giver fritagelse for grundskyld, vil der være tale om et tab af
provenu for kommunen.
Anvendelse af den nye hjemmel til fritagelse indebærer dog alene en fremrykning på
op til ca. to år af det tab af grundskyldsindtægter, som kommunen alligevel må anta-
ges at få, når der foreligger en ny vurdering af grundværdien.
Der er videre tale om enkeltstående tilfælde, hvor ejendomme rammes af kystned-
brydning, og hvor kommunerne med den ny hjemmel kan give en fritagelse. De øko-
nomiske konsekvenser for kommunerne, hvor disse yder fritagelse for grundskyd,
vurderes derfor at være meget begrænsede.
De afgiftspligtige grundværdier indgår i den kommunale udligningsordning. Ved den
foreløbige opgørelse af udligningen for et tilskudsår indgår et skøn for de afgiftspligti-
ge grundværdier for tilskudsåret opgjort i maj i året forud for tilskudsåret.
For de kommuner, der vælger at budgettere med det statsgaranterede udskrivnings-
grundlag og de dertil hørende statsgaranterede tilskuds- og udligningsbeløb, vil der
ikke ske efterfølgende reguleringer heraf. For de kommuner, der vælger selvbudgette-
ring, foretages der i året to år efter tilskudsåret en efterregulering af tilskuds- og udlig-
ningsbeløbene på grundlag af en endelig opgørelse af udskrivningsgrundlaget og de
afgiftspligtige grundværdier for tilskudsåret.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497849_0005.png
Det vil sige, at hvis en kommune vælger statsgaranti for et givet tilskudsår, vil en frita-
gelse indgå i beregningen af tilskuds- og udligningsbeløb for det pågældende år, hvis
den er registreret senest i maj i året forud for tilskudsåret.
Hvis en kommune derimod vælger selvbudgettering, vil en fritagelse under alle om-
stændigheder indgå i den endelige beregning af tilskuds- og udligningsbeløb for året,
fordi den endelige beregning foretages i året to år efter tilskudsåret på grundlag af
endelige opgørelser af udskrivningsgrundlaget og de afgiftspligtige grundværdier for
tilskudsåret.
5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Der vil være begrænsede administrative konsekvenser for kommunerne i forbindelse
med at skulle tage stilling til et begrænset antal ansøgninger om grundskyldsfritagelse
som følge af kystnedbrydning.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisati-
oner mv.: Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, BDO
Kommunernes Revision A/S, Boligselskabernes Landsforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske
Boligadvokater, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes
Landsforening, Erhvervsstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, Fritidshusejerne,
FSR danske revisorer, KL, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Parcelhusejernes
Landsforening, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SKAT, SRF Skattefaglig For-
ening, Statsforvaltningen og Vurderingsankenævnsforeningen.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindre udgifter:
Økonomiske og admini-
strative konsekvenser for
stat, kommuner og regio-
ner:
Ingen.
Negative konsekven-
ser/merudgifter:
Forslaget vurderes at have
meget begrænsede øko-
nomiske og administrative
konsekvenser for kommu-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497849_0006.png
nerne.
Økonomiske og admini-
strative konsekvenser for
erhvervslivet:
Administrative konsekven-
ser for borgerne:
Miljømæssige konsekven-
ser:
Forholdet til EU-retten:
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Forholdet indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan fritage ejendomme, såfremt den finder det
godtgjort, at grunden helt eller delvist er forsvundet som følge af kystnedbrydning.
Det følger af ejendomsskattelovens § 8, stk. 2, at såfremt kun en del af de i stk. 1 om-
handlede ejendomme opfylder betingelserne for fritagelse for grundskyld, kan fritagel-
se alene meddeles, for så vidt angår den del af grundværdien, der falder på denne
del. Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen kan fritage for så stor en del af grund-
værdien, som falder på den del af grunden, der er forsvundet som følge af kystned-
brydningen.
Det skal bemærkes, at det med den foreslåede bestemmelse ikke pålægges kommu-
nalbestyrelsen at foretage en ansættelse af grundværdien eller i øvrigt at agere vurde-
ringsmyndighed.
Kommunalbestyrelsen kan fritage i det omfang, kommunalbestyrelsen finder det godt-
gjort, at grunden er forsvundet som følge af kystnedbrydning. Det må stå kommunal-
bestyrelsen frit for, inden for lovgivningen og almindelige forvaltningsretlige grundsæt-
ninger, at skønne, hvornår det findes godtgjort, at en ejendom er helt eller delvist om-
fattet af bestemmelsen. Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis lægge vægt på foto-
grafisk materiale indsendt af borgeren eller oplysninger om nye opmålinger af grun-
den, hvoraf det fremgår, at grunden er (delvist) forsvundet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf.
stk. 1.
Det foreslås videre, at lovændringen skal have virkning fra 1. januar 2015, jf.
stk. 2.
Lovændringen får dermed i begrænset omfang tilbagevirkende kraft til gunst for de
berørte grundejere, som kommunalbestyrelsen beslutter at meddele hel eller delvis
fritagelse for grundskyld.
Det følger af ejendomsskattelovens § 7, stk. 6, at når en ejendom ophører med at
skulle betale grundskyld efter § 7 sker det ved udgangen af det kvartal, hvori de om-
stændigheder, der begrunder fritagelsen, er indtrådt.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497849_0007.png
Det er fast antaget i Økonomi- og Indenrigsministeriets praksis, at princippet i ejen-
domsskattelovens § 7, stk. 6, også finder anvendelse på grundskyldsfritagelse efter §
8.
En fritagelse for grundskyld givet med hjemmel i den foreslåede § 8, stk. 1, litra e, får
således virkning ved udgangen af det kvartal, hvori de omstændigheder, der begrun-
der fritagelsen, er indtrådt, dog tidligst fra 1. januar 2015.
Dette betyder, at ejendomme, der inden den 1. januar 2015 opfyldte betingelserne i
den foreslåede § 8, stk. 1, litra e, kan få grundskyldsfritagelse med tilbagevirkende
kraft fra 1. januar 2015.
For ejendomme, der rammes af kystnedbrydning efter den 1. januar 2015, får grund-
skyldsfritagelsen virkning ved udgangen af det kvartal, hvori kystnedbrydningen, der
begrunder fritagelsen, har fundet sted.
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august
2013 foretages følgende ændring:
§ 8.
Kommunalbestyrelsen kan meddele hel
eller delvis fritagelse for grundskyld af:
a) (Udelades)
b) (Udelades)
c) (Udelades)
d) (Udelades)
I
§ 8, stk. 1,
indsættes som litra
e):
e)
Ejendomme, hvor grunden er forsvun-
det som følge af kystnedbrydning. Frita-
gelsen gælder dog alene, indtil en ny
ansættelse, jf. lovens § 26, stk. 2, kan
lægges til grund ved opgørelsen af det
afgiftspligtige grundlag.
Stk. 2.
Såfremt kun en del af de i stk. 1
omhandlede ejendomme opfylder betin-
gelserne for fritagelse for grundskyld, kan
fritagelse alene meddeles for så vidt
angår den del af grundværdien, der fal-
der på denne del.
Stk. 3. (Udelades)
7