Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
NOTAT
20-03-2014
Sag nr. 14/110
Dokumentnr. 8642/14
Overblik over investeringsbehov for privatbanerne 2016-2025
De enkelte trafikselskaber/regioner har hver for sig udarbejdet et overblik
over, hvilket investeringsbehov der kan forventes på privatbanerne i perio-
den 2016-2025. Dette notat summerer resultaterne af disse analyser.
Grundlægende perspektiver for analysen:
Der kan anlægges to perspektiver på privatbanernes investeringsbehov. Et
”udgiftsperspektiv” og et ”omkostningsperspektiv” (svarende til hhv. ud-
giftsbaseret og omkostningsbaseret regnskabsopgørelse). Med et udgifts-
perspektiv tages der udgangspunkt i det fysiske investeringsbehov, som pri-
vatbanerne står over for i perioden – mens omkostningsperspektivet har fo-
kus på privatbanernes finansiering af investeringerne via låntagning (forud-
sættes i analysen foretaget af privatbaneselskaberne, selvom der er eksem-
pler på mere direkte involvering i finansieringen fra regionen). Dette per-
spektiv svarer under disse forudsætninger til en udgiftsbaseret opgørelse af
regionernes udgifter (se nedenstående tabel for en oversigt over forskelle-
ne):
Privatbaneselskabets perspektiv
Udgiftsbaseret (1)
Fysiske investe-
ringsbehov opgjort i
investeringsåret
Omkostningsbaseret (2)
Fordeling af finansieringen
af investeringen på løbeti-
den af lånet (dvs. betaling
af renter og afdrag på lån)
Uffe Nielsen
Tel. 35 29 82 57
Regionens perspektiv
Udgiftsbaseret (3)
Tilskud til privatbanesel-
skabet til finansiering af
det løbende finansierings-
behov (svarende til (2))
Analysens resultater:
Den udgiftsbaserede opgørelse viser et behov på gennemsnitligt ca.
173
mio. kr.
årligt i perioden 2016-2025, hvis der anlægges et minimums-
perspektiv (dvs. hvad der er nødvendigt for at opretholde driften på banerne
i 10 år). Heri er ikke indregnet usikkerhed i størrelsen af de enkelte investe-
ringer.