Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1490125_0001.png
NOTAT
20-03-2014
Sag nr. 14/110
Dokumentnr. 8642/14
Overblik over investeringsbehov for privatbanerne 2016-2025
De enkelte trafikselskaber/regioner har hver for sig udarbejdet et overblik
over, hvilket investeringsbehov der kan forventes på privatbanerne i perio-
den 2016-2025. Dette notat summerer resultaterne af disse analyser.
Grundlægende perspektiver for analysen:
Der kan anlægges to perspektiver på privatbanernes investeringsbehov. Et
”udgiftsperspektiv” og et ”omkostningsperspektiv” (svarende til hhv. ud-
giftsbaseret og omkostningsbaseret regnskabsopgørelse). Med et udgifts-
perspektiv tages der udgangspunkt i det fysiske investeringsbehov, som pri-
vatbanerne står over for i perioden – mens omkostningsperspektivet har fo-
kus på privatbanernes finansiering af investeringerne via låntagning (forud-
sættes i analysen foretaget af privatbaneselskaberne, selvom der er eksem-
pler på mere direkte involvering i finansieringen fra regionen). Dette per-
spektiv svarer under disse forudsætninger til en udgiftsbaseret opgørelse af
regionernes udgifter (se nedenstående tabel for en oversigt over forskelle-
ne):
Privatbaneselskabets perspektiv
Udgiftsbaseret (1)
Fysiske investe-
ringsbehov opgjort i
investeringsåret
Omkostningsbaseret (2)
Fordeling af finansieringen
af investeringen på løbeti-
den af lånet (dvs. betaling
af renter og afdrag på lån)
Uffe Nielsen
Tel. 35 29 82 57
E-mail: [email protected]
Regionens perspektiv
Udgiftsbaseret (3)
Tilskud til privatbanesel-
skabet til finansiering af
det løbende finansierings-
behov (svarende til (2))
Analysens resultater:
Den udgiftsbaserede opgørelse viser et behov på gennemsnitligt ca.
173
mio. kr.
årligt i perioden 2016-2025, hvis der anlægges et minimums-
perspektiv (dvs. hvad der er nødvendigt for at opretholde driften på banerne
i 10 år). Heri er ikke indregnet usikkerhed i størrelsen af de enkelte investe-
ringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490125_0002.png
En omkostningsbaseret opgørelse er vanskeligere, da det indebærer en ræk-
ke usikre forudsætninger om lånefinansiering af investeringerne. Den om-
kostningsbaserede opgørelse viser et behov på gennemsnitligt ca.
196 mio.
kr.
årligt, hvis der anlægges et minimumsperspektiv. Årsagen til at dette
beløb er højere end det udgiftsbaserede er, at der i denne opgørelse også
indgår finansiering af investeringer foretaget før 2016.
Ses der i stedet på et fornyelsesscenarium – dvs. reinvesteringer, der har ka-
rakter af egentlige fornyelser og dermed længere levetid (op til 40 år) – er
det samlede investeringsbehov i perioden opgjort til ca.
279 mio. kr.
årligt i
perioden 2016-2025 (med et udgiftsperspektiv) – eller ca. 253 mio. kr., hvis
der anlægges et omkostningsperspektiv.
Endelig er det opgjort, at der kan være behov for yderligere investeringer,
hvis der er fokus på at øge banernes funktionalitet. I så fald kan der samlet
være behov for investeringer i en størrelsesorden af ca.
514 mio. kr. årligt
i
perioden 2016-2025 (med et udgiftsperspektiv) – eller ca. 309 mio. kr., hvis
der anlægges et omkostningsperspektiv. Disse yderligere investeringer
dækker bl.a. over at sikre mulighed for at udvide driften de steder, hvor det-
te kan være relevant, samt i et vist omfang tilpasning til mulige fremtidige
EU-krav. Såfremt sådanne EU-krav bliver gældende allerede i perioden
2016-2025, vil udgifterne på ca. 173 mio. kr. i minimumsscenariet derfor
være undervurderede.
Tabel 1: Oversigt over størrelsesorden af gennemsnitligt årligt investe-
ringsbehov for privatbanerne 2016-2025, alle regioner (mio. kr.)
Udgiftsbaseret
(privatbanernes
perspektiv)
Minimumsscenarium
Fornyelsesscenarium
Forøgelse af baner-
nes funktionalitet
173
279
514
Omkostningsbaseret Udgiftsbaseret
(privatbanernes per- (regionernes
spektiv)
perspektiv)
196
253
309
196
253
309
Side 2
Bl.a. pga. forskelle i passagergrundlag og økonomi samt historik (fx hvor
meget der tidligere er investeret i banerne) er der stor forskel på tilstanden
af de enkelte privatbanestrækninger, og derfor hvilket investeringsbehov,
der kan forventes for banerne i perioden 2016-2025. Da perioden kun
strækker sig over 10 år, er der investeringer på nogle baner, der kan forven-
tes at blive akutte i denne periode – mens andre baner enten allerede har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gennemført tilsvarende investeringer, eller kan forvente at stå over for til-
svarende investeringer efter periodens udløb.
Denne opgørelse bør derfor ikke ses som en indikation på de enkelte baners
generelle
relative
investeringsbehov, da dette varierer meget over tid – men
alene som en samlet opgørelse over investeringsbehov for alle privatbaner i
den konkrete periode.
Beskrivelse af scenarier og forudsætninger for analysen:
Der er i analysen taget udgangspunkt i tre forskellige scenarier:
1) Et grundscenarium (eller minimumsscenarium), der tager ud-
gangspunkt i levetidsforlængende investeringer, som kan oprethol-
de banernes funktionalitet i en periode på 10 år.
2) Et fornyelsesscenarium, hvor der sker reinvesteringer, der har ka-
rakter af egentlige fornyelser og dermed længere levetid (op til 40
år). Endvidere indgår investeringer til implementering af ERTMS
(således at jernbanesikkerhedsniveauet bringes på niveau med sta-
tens net).
3) Et scenarium der udover fornyelserne i scenarium 2) øger banernes
funktionalitet.
Investeringer i grundscenariet er det absolutte minimumsinvesteringsniveau
for at kunne opretholde drift på banerne i perioden 2016-2025 i henhold til
de sikkerhedskrav, der er opstillet af myndighederne. Disse investeringer
har ikke nødvendigvis langsigtet karakter, og vil i mange tilfælde kræve
yderligere investeringer ved periodens udløb, hvis banernes drift skal sikres
herudover – og derudover i nogle tilfælde øgede vedligeholdelsesudgifter i
perioden (indgår ikke i denne analyse, da disse konteres som driftsudgifter).
Set i et 20-årigt perspektiv eller længere, vil mange investeringer i fornyel-
sesscenariet derfor samlet set være mere økonomiske end investeringerne i
grundscenariet. Fornyelsesscenariet kan på den baggrund ses som et scena-
rium, hvor der er fokus på
rettidig omhu,
i det omfang det er relevant at ha-
ve et længere perspektiv på banernes funktionsdygtighed end 10 år.
Scenariet med øget funktionalitet indeholder investeringer, som det vil kun-
ne være relevant at overveje, som følge af enten:
-
Udvikling af banerne med fokus på at opnå forbedret betjening og
dermed flere passagerer;
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
Forventninger til fremtidige opnormeringer af krav – bl.a. EU-krav
til infrastruktur og tilgængelighed (ikke alle relevante investeringer
af en sådan karakter er dog indregnet her);
Tilpasning af banerne, så udviklingen følger den tilsvarende udvik-
ling på statens jernbanenet, bl.a. mhp. mulighed for samdrift.
Side 4
Der indgår ikke hastighedsopgraderingsprojekter i scenario 3. Det kan dog
ikke udelukkes, at der vil være potentielle hastighedsopgraderingsprojekter
på privatbanerne, der vil have lige så god samfundsøkonomi, som nogle af
de projekter, der forventes gennemført på de statslige jernbanestrækninger.
Der foreligger ikke en screening af sådanne projekter for privatbanestræk-
ningerne.
For at sikre konsistens i opgørelsen, har analyserne af investeringsbehov i
de enkelte selskaber/regioner taget udgangspunkt i de samme forudsætnin-
ger. De er resumeret i boksen herunder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490125_0005.png
Boks: Forudsætninger for analysen:
Der er taget udgangspunkt i de typer af investeringer, der indgår i Trafik-
styrelsens statistik som ”infrastruktur, anlæg”. Udgifterne er opgjort som
rene investeringsudgifter, dvs. uden finansieringsomkostninger (renter og
afdrag).
-
2013-priser (rene entreprenørpriser).
-
Der er ikke tillagt risikotillæg til investeringerne. Der er derfor risiko for,
at mange af investeringerne kan blive 30-50 procent dyrere.
-
De anvendte priser er opgjort ekskl. moms i det omfang, de relevante in-
frastrukturselskaber har mulighed for at afløfte moms.
-
Udgifter til leasing af tog er medtaget under ”renter og afdrag, materiel”.
-
Der er taget udgangspunkt i kendte normer og krav til infrastruktur og
materiel. Der er ikke taget højde for evt. ændrede sikkerhedskrav i perio-
den. Der er således ikke taget højde for evt. konsekvenser af udvidelse af
EU-krav til også at omfatte privatbanerne. Denne type investeringer er i et
vist omfang medtaget i scenario 3.
-
I forhold til aktuelle samdrift-projekter (i Nordjylland og ifm. letbane i
Aarhus) er der i opgørelsen alene medtaget investeringer, det er besluttet
eller forventet, at den pågældende region vil få ansvar for at finansiere i
perioden 2016-25 inden for regionens eget budget (dvs. som regionen ikke
på anden vis kompenseres for), og som direkte vedrører infrastruktur og
materiel på de nuværende privatbanestrækninger. Udgifter til nye togsæt,
som primært kommer til at varetage drift på statslige strækninger ifm. en
kommende aftale om samdrift i Nordjylland er således ikke medtaget. Der
er i opgørelsen ikke taget højde for, om de 110 mio. kr., der i Togfonden
DK er afsat til at adressere manglende kapacitet mellem Aalborg og Hirts-
hals, mindsker investeringsbehovet for Region Nordjylland (herunder 26
mio. kr. til krydsningsspor i Vidstrup og ekstra spor i Hirtshals, som er in-
kluderet i scenario 3).
Udgiftsbaseret opgørelse:
-
I denne opgørelse tages der udgangspunkt i det fysiske investeringsbehov,
privatbanerne står over for i perioden, og der tages dermed ikke højde for,
at finansieringen af sporinvesteringer kan være fordelt over en længere
tidsrække end den fysiske investeringsprofil. Renter og afdrag indgår ikke.
Omkostningsbaseret opgørelse:
-
I denne opgørelse tages der udgangspunkt i hvordan de fysiske investe-
ringer kan forventes at påvirke privatbanernes likviditet – idet det forud-
sættes at investeringerne kan lånefinansieres. Dette indebærer, at de bund-
ne omkostninger, regionerne forventes at have i perioden 2016-2025 til
renter og afskrivninger på allerede foretagne investeringer (fra før 2016)
også er medtaget i opgørelsen.
-
Større investeringer er forudsat lånefinansieret over 25 år til 3 procents
rente. Denne forudsætning tager udgangspunkt i gennemsnits-løbetid og
rentesats i nuværende lånearrangementer i privatbaneselskaberne.
-
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490125_0006.png
Følsomhed af forudsætninger for omkostningsbaseret opgørelse af omkost-
ninger:
Den omkostningsbaserede opgørelse er relativt følsom over for forudsæt-
ninger om låneperiode. I tabel 2 er en følsomhedsberegning heraf præsente-
ret.
Tabel 2: Følsomhed af omkostningsbaseret opgørelse i forhold til forudsæt-
ninger om låneperiode og rentesats (mio. kr).
Låneperiode/rentesats
Minimumsscenarium
Fornyelsesscenarium
Forøgelse af banernes funktio-
nalitet
20 år
/4 procent
209
280
347
25 år
/3 procent
196
253
309
30 år
/2 procent
186
232
279
Side 6
Som nævnt i boksen er det en forudsætning for den omkostningsbaserede
opgørelse, at det er muligt for privatbaneselskabet at lånefinansiere investe-
ringerne. For minimumsscenariet vil det kunne argumenteres, at investerin-
gerne ikke bør finansieres over en længere låneperiode end 10 år, givet at
investeringerne i dette scenarium ikke garanterer sikring af banernes drift
ud over den 10-årige periode. En følsomhedsanalyse af at forudsætte 10-
årig lånefinansiering af investeringerne i minimumsscenariet til en rentesats
på 3 procent, giver udgifter på ca. 243 mio. kr. årligt (omkostningsbaseret)
– dvs. tæt på samme niveau af udgifter som fornyelsesscenariet.
Aktuel tilstand af privatbanernes infrastruktur og materiel – og forventede
investeringer frem mod 2016.
1) Nordjyske Jernbaner (Region Nordjylland)
Nordjyske Jernbaners infrastruktur og materiel er grundlæggende i en god
stand. Dette skyldes bl.a. investeringer i nye spor på Hirtshalsbanen i årene
1996-2001, på Skagensbanen i 2005, nedlæggelse af de overkørsler, det kan
være relevant at nedlægge i 2002-2003 og investeringer i nye togsæt i 2005.
I 2014 gennemføres implementering af GSM-R Voice, renovering af broer
og anlæg af nyt spor på Frederikshavn Station. Der er således løbende sket
investeringer i infrastruktur henover perioden.
2) Vestbanen (Region Syddanmark)
Efter Region Syddanmarks beslutning i 2011 om videreførelse af Vestba-
nen, er der besluttet investeringer i infrastruktur/sikkerhed samt nye togsæt
for i alt ca. 115 mio. kr. De fleste af disse investeringer er realiserede, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der ventes ikke igangsat yderligere investeringer frem mod 2016. Sporene
forventes at have en levetid til ca. 2025-2030, hvorefter sporudskiftning vil
være nødvendig.
3) Regionstog (Region Sjælland)
Regionstogs skinnenet er generelt i en god stand – dog er der akut behov
for sporfornyelse af en strækning på Tølløsebanen.
I årene 2006-2009 investeredes i alt ca. 310 mio. kroner i anskaffelse af nye
togsæt. I årene 2008-2011 investeredes der i alt ca. 240 mio. kroner i mo-
dernisering og hastighedsopgradering på Odsherredsbanen, Tølløsebanen
og Østbanen, således at alle lokalbaner i region Sjælland har strækningsha-
stighed på 100/120 km/t mod hidtidig 75 km/t. Sporet på Østbanen skal på
baggrund af fornyede myndighedskrav skiftes inden for få år. Herudover er
der gennemført/vil blive gennemført yderligere investeringer frem mod
2015 på ca. 80 mio. kroner, nemlig:
Nyt radiosystem (GSM-R),
Ny fjernstyringscentral i Maribo,
Nedlæggelse af resterende usikrede overkørsler på Lollandsbanen,
så der ikke er flere usikrede overkørsler tilbage på Regionstogs in-
frastruktur i 2015,
Sporfornyelse af 8 km strækning på Tølløsebanen (dette afventer
dog p.t. en politisk proces i Region Sjælland)
4) Lokalbanen (Region Hovedstaden)
En stor del af Lokalbanens spor er gamle, og kræver derfor udskiftning i
perioden efter 2015. Hovedparten af den påkrævede sporudskiftning skal
ske i første halvdel af planperioden. På Lokalbanens 138 km infrastruktur
er der ca. 80 usikrede overkørsler/overgange. Der vil være behov for i peri-
oden enten at sikre eller nedlægge disse for at bringe sikkerhedsniveauet på
niveau med statens net.
Der er investeret i nye togsæt i 2006-2007. I årene 2007-2008 blev Frede-
riksværkbanen hastighedsopgraderet fra 75 km/t til 100 km/t, hvilket koste-
de ca. 50 mio. kroner. Også i årene 2007-2008 gennemførtes ombygning af
sporarealet og perroner samt etableredes et nyt sikringsanlæg på Gilleleje
Station, i alt til ca. 11 mio. kroner. Herudover er der gennemført/vil der bli-
ve gennemført flere delprojekter frem til og med 2015 til i alt ca. 45 mio.
kroner, blandt andet:
Nyt radiosystem (GSM-R)
Skinneudvekslinger på dele af Frederiksværk- og Gribskovbanen
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Renovering af Mølleåbroen (Nærumbanen)
Systematisk udbedring af dårlige perroner
Side 8
5) Lemvigbanen (Region Midtjylland)
Lemvigbanen og de tilhørende anlægs tilstand er generelt god. Banens spor
er af ældre dato og forventes udskiftningsmodent i perioden 2016-2025.
Der er samtidig et stort antal usikrede overkørsler, som det vil kræve en be-
tydelig indsats at reducere. Det rullende materiel (til passagerkørsel) er lige-
ledes af ældre dato, og det vil være nødvendigt at udskifte det i perioden
2016-2025. Det er usikkert, om banens godslokomotiver kan holde hele pe-
rioden uden udskiftning.
Frem til og med 2015 vil der være et reinvesteringsbehov på rullende mate-
riel på ca. 3 mio. kr. og på infrastruktur på ca. 3,5 mio. kr.
6) Odderbanen (Region Midtjylland)
Odderbanen indgår i den kommende letbane i Aarhus, som forventes sat i
drift i 2016/2017. Se en uddybning af, hvordan Odderbanen er behandlet i
denne analyse i bilaget.
Skinnenettet på Odderbanen er fornyet inden for de senere år, og der er i
2008 foretaget en omfattende sporudskiftning. I perioden 2014-2015 vil der
være nødvendige reinvesteringer på banen for at opretholde trafikdriften på
i alt ca. 25,2 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490125_0009.png
Bilag: Opgørelse af investeringsbehov for de enkelte privatbaner i pe-
rioden 2016-2025
Tabel 1: Gennemsnitligt årligt investeringsbehov (udgiftsbaseret) for alle
privatbaner i perioden 2016-2025 (mio. kr.) – grundscenariet:
Scenario 1
Spor
Signalsystemer, herunder ERTMS
Broer, dæmninger og skråninger
Bygningsværker, herunder perroner
Overkørsler og overgange
Elektrificering/infrastrukturopgradering
Afvanding
Nedlæggelse af overkørsler
Rullende materiel
Samlet investeringsbehov pr. år
Nordjyske
Jernbaner
6,6
0,0
0,1
0,5
0,0
0,0
0,5
0,0
1,2
8,9
Vest-
banen
0,0
*
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
Regi-
onstog
11,3
0,0
6,4
4,5
7,8
0,0
6,4
0,0
0,0
36,3
Lokal-
banen
32,9
0,0
4,0
0,6
7,5
0,0
4,6
2,1
0,0
51,8
Lemvig-
banen
30,0
0,0
0,2
0,3
0,5
0,0
0,5
0,0
7,0
38,5
Side 9
Odder-
banen
0,3
1,2
0,0
8,1
0,0
8,8
0,0
1,0
17,4
36,8
I alt
81,1
1,2
10,7
15,0
15,8
8,8
12,0
3,1
25,6
173,2
Note: Investeringerne – ikke mindst inden for sporområdet – bør gennemføres over et kort tidsrum.
Derfor dækker gennemsnits-opgørelsen i denne tabel over store årlige udsving i investeringsbehov.
*
Udgifter til sporfornyelse kan forventes umiddelbart efter periodens udløb
Tabel 2: Gennemsnitligt årligt investeringsbehov (udgiftsbaseret) for alle
privatbaner i perioden 2016-2025 (mio. kr.) – fornyelsesscenariet:
Scenario 2
Spor
Signalsystemer, herunder ERTMS
Broer, dæmninger og skråninger
Bygningsværker, herunder perroner
Overkørsler og overgange
Elektrificering/infrastrukturopgradering
Afvanding
Nedlæggelse af overkørsler
Rullende materiel
Samlet investeringsbehov pr. år
Nordjyske
Jernbaner
6,6
8,0
0,1
0,5
0,0
0,0
0,5
0,0
1,2
16,9
Vest-
banen
0,0
*
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1,0
Regi-
onstog
19,5
22,2
6,4
9,0
7,8
0,0
6,4
0,0
0,0
71,1
Lokal-
banen
53,7
27,1
4,0
3,0
7,5
0,0
4,6
5,3
0,0
105,3
Lemvig-
banen
30,0
9,0
0,2
0,3
0,5
0,0
0,5
0,0
7,0
47,5
Odder-
banen
0,3
1,2
0,0
8,1
0,0
8,8
0,0
1,0
17,4
36,8
I alt
110,1
67,4
10,7
21,9
15,8
8,8
12,0
6,3
25,6
278,6
Note: Investeringerne – ikke mindst inden for sporområdet – bør gennemføres over et kort tidsrum.
Derfor dækker gennemsnits-opgørelsen i denne tabel over store årlige udsving i investeringsbehov.
*
Udgifter til sporfornyelse kan forventes umiddelbart efter periodens udløb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490125_0010.png
Tabel 3: Gennemsnitligt årligt investeringsbehov (udgiftsbaseret) for alle
privatbaner i perioden 2016-2025 (mio. kr.) – Scenarium med øget funktio-
nalitet:
Scenario 3
Spor
Signalsystemer, herunder ERTMS
Broer, dæmninger og skråninger
Bygningsværker, herunder perroner
Overkørsler og overgange
Elektrificering/infrastrukturopgradering
Afvanding
Nedlæggelse af overkørsler
Rullende materiel
Samlet investeringsbehov pr. år
Nordjyske
Jernbaner
9,2
8,0
0,1
1,4
0,0
54,0
a)
0,5
0,0
1,2
74,4
Vest-
banen
**
0,0
*
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
2,6
3,6
Regions-
tog
19,5
22,2
6,4
13,5
7,8
90,0
b)
6,4
0,0
30,0
c)
195,6
Lokal-
banen
53,7
27,1
4,0
4,4
7,5
23,0
d)
4,6
9,7
20,3
d)
154,3
Side 10
Lemvig-
banen
30,0
9,0
0,2
0,3
0,5
0,0
0,5
1,9
7,0
49,4
Odder-
banen
0,3
1,2
0,0
8,1
0,0
8,8
0,0
1,0
17,4
36,8
I alt
112,7
67,4
10,7
28,6
15,8
175,8
12,0
12,6
78,5
514,1
Note: Investeringerne – ikke mindst inden for sporområdet – bør gennemføres over et kort tidsrum.
Derfor dækker gennemsnits-opgørelsen i denne tabel over store årlige udsving i investeringsbehov.
*
Udgifter til sporfornyelse kan forventes umiddelbart efter periodens udløb
**
Der er stor usikkerhed om størrelsen af fremtidigt investeringsbehov for Vestbanen i Scenario 3.
a)
Elektrificering af Nordjyske Jernbaner
b)
Elektrificering af Odsherreds- og Lollandsbanen
c)
Udskiftning af IC2
d)
Vedrører investeringer i medfør af ”Visioner for Lokalbanen 2012-2025”
Tabel 4: Gennemsnitligt årligt investeringsbehov (omkostningsbaseret) for
alle privatbaner i perioden 2016-2025 (mio. kr.) – grundscenariet:
Scenario 1
Spor
Signalsystemer, herunder ERTMS
Broer, dæmninger og skråninger
Bygningsværker, herunder perroner
Overkørsler og overgange
Elektrificering/infrastrukturopgradering
Afvanding
Nedlæggelse af overkørsler
Rullende materiel
Renter og afdrag (spor)
Renter og afdrag (materiel)
Samlet investeringsbehov pr. år
Nordjyske
Jernbaner
3,8
0,0
0,1
0,5
0,0
0,0
0,5
0,0
1,2
4,7
6,9
17,7
Vest-
banen
0,0
*
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,5
3,0
7,5
Regi-
onstog
9,1
0,0
6,4
4,5
7,8
0,0
6,4
0,0
0,0
10,0
27,6
71,7
Lokal-
banen
12,9
0,0
4,0
0,6
7,5
0,0
4,6
2,1
0,0
0,0
27,1
58,8
Lemvig-
banen
3,4
0,0
0,2
0,3
0,5
0,0
0,5
0,0
3,3
0,0
0,0
8,3
Odder-
banen
0,3
0,7
0,0
4,6
0,0
5,1
0,0
1,0
10,0
10,1
0,0
31,8
I alt
29,5
0,7
10,7
11,5
15,8
5,1
12,0
3,1
14,5
28,3
64,6
195,8
Note: Investeringerne – ikke mindst inden for sporområdet – bør gennemføres over et kort tidsrum.
Derfor dækker gennemsnits-opgørelsen i denne tabel over store årlige udsving i investeringsbehov.
*
Udgifter til sporfornyelse kan forventes umiddelbart efter periodens udløb
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490125_0011.png
Tabel 5: Gennemsnitligt årligt investeringsbehov (omkostningsbaseret) for
alle privatbaner i perioden 2016-2025 (mio. kr.) – fornyelsesscenariet:
Scenario 2
Spor
Signalsystemer, herunder ERTMS
Broer, dæmninger og skråninger
Bygningsværker, herunder perroner
Overkørsler og overgange
Elektrificering/infrastrukturopgradering
Afvanding
Nedlæggelse af overkørsler
Rullende materiel
Renter og afdrag (spor)
Renter og afdrag (materiel)
Samlet investeringsbehov pr. år
Nordjyske
Jernbaner
3,8
4,6
0,1
0,5
0,0
0,0
0,5
0,0
1,2
4,7
6,9
22,3
Vest-
banen
0,0
*
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,5
3,0
7,5
Regi-
onstog
13,6
12,7
6,4
9,0
7,8
0,0
6,4
0,0
0,0
10,0
27,6
93,5
Lokal-
banen
21,1
15,6
4,0
1,2
7,5
0,0
4,6
5,3
0,0
0,0
27,1
86,4
Lemvig-
banen
3,4
3,1
0,2
0,3
0,5
0,0
0,5
0,0
3,3
0,0
0,0
11,4
Side 11
Odder-
banen
0,3
0,7
0,0
4,6
0,0
5,1
0,0
1,0
10,0
10,1
0,0
31,8
I alt
42,3
36,6
10,7
16,6
15,8
5,1
12,0
6,3
14,5
28,3
64,6
252,8
Note: Investeringerne – ikke mindst inden for sporområdet – bør gennemføres over et kort tidsrum.
Derfor dækker gennemsnits-opgørelsen i denne tabel over store årlige udsving i investeringsbehov.
*
Udgifter til sporfornyelse kan forventes umiddelbart efter periodens udløb
Tabel 6: Gennemsnitligt årligt investeringsbehov (omkostningsbaseret) for
alle privatbaner i perioden 2016-2025 (mio. kr.) – Scenarium med øget
funktionalitet:
Scenario 3
Spor
Signalsystemer, herunder ERTMS
Broer, dæmninger og skråninger
Bygningsværker, herunder perroner
Overkørsler og overgange
Elektrificering/infrastrukturopgradering
Afvanding
Nedlæggelse af overkørsler
Rullende materiel
Renter og afdrag (spor)
Renter og afdrag (materiel)
Samlet investeringsbehov pr. år
Nordjyske
Jernbaner
5,3
45,9
0,1
1,4
0,0
3,1
a)
0,5
0,0
1,2
4,7
6,9
27,8
Vest-
banen
**
0,0
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
3,5
3,0
7,8
Regions-
tog
13,6
12,7
6,4
13,5
7,8
10,3
b)
6,4
0,0
3,4
c)
10,0
27,6
111,8
Lokal-
banen
21,1
15,6
4,0
4,4
7,5
13,2
d)
4,6
9,7
9,3
d)
0,0
27,1
116,5
Lemvig-
banen
3,4
3,1
0,2
0,3
0,5
0,0
0,5
1,9
3,3
0,0
0,0
13,3
Odder-
banen
0,3
0,7
0,0
4,6
0,0
5,1
0,0
1,0
10,0
10,1
0,0
31,8
I alt
43,7
78,0
10,7
25,2
15,8
31,7
12,0
12,6
27,6
28,3
64,6
308,8
Note: Investeringerne – ikke mindst inden for sporområdet – bør gennemføres over et kort tidsrum.
Derfor dækker gennemsnits-opgørelsen i denne tabel over store årlige udsving i investeringsbehov.
*
Udgifter til sporfornyelse kan forventes umiddelbart efter periodens udløb
**
Der er stor usikkerhed om størrelsen af fremtidigt investeringsbehov for Vestbanen i Scenario 3.
a)
Elektrificering af Nordjyske Jernbaner
b)
Elektrificering af Odsherreds- og Lollandsbanen
c)
Udskiftning af IC2
d)
Vedrører investeringer i medfør af ”Visioner for Lokalbanen 2012-2025”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Uddybende om Odderbanen:
Odderbanen indgår i den kommende letbane i Aarhus, som forventes sat i
drift i 2016/2017. Region Midtjylland vil imidlertid også efter 2017 være
ansvarlig for reinvesteringer og investeringer knyttet til Odderbanen, samt
for nødvendige investeringer i forbindelse med banens inddragelse i Aarhus
Letbane.
I opgørelsen er alene medtaget investeringer, som det er besluttet eller for-
ventet, at regionen vil få ansvar for at finansiere i perioden 2016-25 inden
for regionens eget budget (dvs. som regionen ikke på anden vis er blevet
kompenseret for). Regionen har dog efter aftale med staten påtaget sig at
afholde disse udgifter. Da investeringerne er nødvendige for letbanens drift,
er de medtaget i grundscenariet. Der er ikke tilføjet yderligere investeringer
i de to øvrige scenarier.
Side 12