Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Aftale om privatbanernes fremtid
Onsdag, 5. april, 2000
Trafikministeriet
Dato: 5. april 2000
J.nr.: 603-7
Aftale mellem Regeringen og Amtsrådsforeningen om overdragelse af privatbanerne til
amterne
Indledning
Som et led i finanslovsaftalen om trafik af 26. november 1999 mellem Regeringen, SF og
Enhedslisten er der aftalt følgende:
Privatbanerne, herunder banernes infrastruktur, forhandles med amterne med henblik på en mulig
overdragelse. Amternes samlede kompensation udmåles efter de almindelige DUT-regler. Amternes
kompensation vil i en overgangsperiode blive differentieret efter udgifterne til privatbanedrift i det
enkelte amt. I overgangsperioden bør amterne opretholde et passende omfang af kollektiv trafik.
Der gives låneadgang til materielanskaffelser og banerenovering.
Regeringen og henholdsvis Amtsrådsforeningen og Hovedstadens Udviklingsråd (herefter benævnt
amterne) er enige om, at privatbanerne overdrages til amterne. Amterne overtager ansvaret for såvel
drift som infrastruktur, jf. afsnit 1.
Ved overdragelsen tilføres amterne de nuværende statstilskud til privatbanerne, og der gives
låneadgang udenfor de almindelige lånerammer til finansiering af investeringer. Det er en
forudsætning, at de kommunale drifts- og investeringstilskud til privatbanerne overføres til amterne.
Herved får amterne mulighed for at videreføre driften og samtidig give den kollektive trafik et løft
gennem en markant fornyelse af det rullende materiel og infrastrukturen ved privatbanerne.
Der er aftalt en overgangsperiode på 15 år for investeringstilskuddet svarende til perioden fra 1.
januar 2001 til 31. december 2015. For driftstilskuddene er aftalt en overgangsperiode på 4 år
svarende til perioden fra 1. januar 2001 til 31. december 2004.
I overgangsperioderne tilføres tilskuddene de amter, der har privatbanedrift. Efter
overgangsperiodernes udløb indgår midlerne i den almindelige DUT-ordning, jf. afsnit 2 og 3.
Med de forudsatte investeringstilskud og lånefinansieringsmuligheden kan der gennemføres
investeringer på 1,1 mia. kr. på privatbaneområdet.
Aftalen betyder, at amterne viderefører og udvikler passagertrafikken på privatbanerne. I perioden
frem til 2005 kan der ikke nedlægges baner. Godstrafikken søges videreudviklet i separate