Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1490122_0001.png
1
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
23. januar 2015
Notat ved Niels Wellendorf
Privatbanernes fremtid og organiseringen af jernbanen i
Danmark mv.
Rådet for Bæredygtig Trafik ser med bekymring på fremtiden for privatbanerne, ikke
mindst med udgangspunkt i truslerne mod Tølløsebanen og de uafklarede forhold for
tilskuddene til privatbanerne.
Med de senere års store stigninger i passagertallet på alle landets privatbaner, hvoraf
nogle har større passagertal end de mindste statslige banestrækninger, finder vi det
vigtigt, at alle privatbanerne opretholdes og udbygges samt at deres økonomi styrkes.
Privatbanerne er mange steder, også i yderområderne, en væsentlig del af den kollek-
tive trafik, hvor mulighederne for gode pendlingsforhold er af stor betydning.
I forbindelse med et kommende forslag til ændring af Lov om Jernbaner, samt ved
den netop foretagne ændring af Lov om Trafikselskaber, er der sket en tydeliggørelse
af banernes forhold, men også en fastholdelse af en række forskelligheder, som vi
ikke finder fornuftige eller nødvendige.
Vi har derfor en række kommentarer til situationen og lægger op til en debat om den
fremtidige organisering af jernbanerne i Danmark. (Uddrag af rådets kommentarer til
udkast til ændring af Lov om jernbaner er vist i
appendiks 1).
Ikke mindst de seneste muligheder for, at privatbanerne via statslige tilskud til regio-
nerne kan køre på dele af det statslige banenet (forsøg i Nordjylland) og etableringen
af helt nye baner, herunder letbaner, gør, at der er behov for en grundlæggende revi-
sion af privatbanebegrebet (herunder også at få ’omdøbt’ banerne til f.eks. Regionale
baner eller Lokalbaner).
Aftalen om privatbanernes fremtid af 5. april 2000
De nuværende forhold for privatbanerne er reguleret af Aftale mellem Regeringen og
Amtsrådsforeningen om overdragelse af privatbanerne til amterne af 5. april 2000
(vedlagt
som bilag 1).
Jf. også pressemeddelelse fra Transportministeriet:
http://www.trm.dk/da/nyheder/2000/amterne-overtager-ansvaret-for-privatbanerne
Aftalen blev udmøntet i Lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejeran-
dele i privatbanerne af 20. december 2000:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0002.png
2
Denne er i 2005 ændret ved lov nr. 582 af 24. juni 2005 om trafikselskaber, hvor re-
gionerne overtog det økonomiske ansvar for privatbanerne, og trafikselskaberne over-
tog amternes og HURs aktier i privatbaneselskaberne.
Det fremgår af aftalen, at der vil være en overgangsperiode på 15 år frem til udgan-
gen af 2015, hvor først driftstilskuddet overføres til DUT-tilskud og til sidst også inve-
steringstilskuddet ved udgangen af 2015.
Det er derfor vigtigt, at der nu sker en grundig overvejelse om det rigtige i at videre-
føre ordningen med, at tilskuddene gives til regionerne - baseret på de fremtidige ud-
fordringer for privatbanerne og deres rolle i det samlede danske jernbanenet.
Problemerne med de nuværende statslige tilskud til privatbanerne
Med først amternes og siden regionernes overtagelse af ansvaret for privatbanerne er
de statslige tilskud i dag tildelt regionerne, men efter forskellige kriterier.
Driftstilskud
Driftstilskuddene til privatbanedriften indgår i dag som en del af de såkaldte DUT-
tilskud til regional udvikling, som regionerne tildeles via Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet. Driftstilskuddene bortfalder hvis baner nedlægges. Et udvalg ser for tiden på,
om der skal ske en ændring af den måde, tilskuddene beregnes på, da regionerne ik-
ke finder tilskuddene dækkende.
En tidligere analyse af tilskudsberegningen, ”Notat om Revision af strukturelle kriterier
til fordeling af regionernes bloktilskud på udviklingsområdet” af december 2010, fandt
dog den nuværende metode for den mest overskuelige, og der fandtes ikke anledning
til at foreslå ændringer:
http://oim.dk/media/158732/revision-af-strukturelle-
kriterier.pdf.
Den andel af driftstilskuddene til regional udvikling i den enkelte region, som relateres
til privatbanedriften, er pt. fastlagt efter antal km privatbanespor i regionen, hvilket
umiddelbart ser rimeligt ud. Men behovet for tilskud svarer imidlertid ikke nødvendig-
vis til antal km spor inden for regionen. Trafikmængder og dermed billetindtægter kan
variere meget fra bane til bane.
Den andel af de enkelte tilskud til regional udvikling, som er relateret til antal km pri-
vatbanespor er endvidere totalt set ikke brugt fuldt ud på privatbanedriften. Det
fremgår således af notatet om Revision af strukturelle kriterier til fordeling af regio-
nernes bloktilskud på udviklingsområdet af december 2010:
For så vidt angår opgørelsen af fordelingen af bloktilskuddet medfører kriteriet en påvirkning af regionernes
incitament til at ændre i antallet af kilometer privatbanespor med henblik på f.eks. omlægning til busruter,
idet regionens andel af bloktilskuddet, der fordeles efter kriteriet, vil falde ved evt. nedlæggelse af en pri-
vatbane og dermed bortfald af udgiften. Incitamentet forstærkes af, at der ikke er direkte sammenhæng
mellem det beløb, som regionerne anvender direkte i tilknytning til privatbanerne, og de midler, som bliver
fordelt efter kriteriet. Det er således opgjort, at der fordeles en større del af bloktilskuddet efter kriteriet end
svarende til regionernes udgifter til privatbanerne. I 2008 var det samlede bloktilskud til regionernes udvik-
lingsopgaver på 1.689 mio. kr., hvoraf ca. 370 mio. kr. blev fordelt efter kriteriet om antal kilometer privat-
banespor. Transportministeriet har opgjort, at regionernes samlede tilskud til privatbanerne i 2008 udgjorde
293 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0003.png
3
Driftstilskuddet til privatbanerne er meget ujævnt fordelt på regionerne. Tilskuddene
foranlediget af driften af privatbanerne udgør, jf. ovenfor, en væsentlig del af de til-
skud, regionerne modtager til regional udvikling, der bl.a. også omfatter anden kollek-
tiv trafik i form af busdrift.
Nogle regioner ønsker imidlertid at have mulighed for selv at kunne beslutte at ned-
lægge privatbaner og omlægge trafikken til busdrift, og ønsker at dette kan ske uden
bortfald af det statslige driftstilskud.
I Region Syddanmark forsøgte man således at nedlægge Vestbanen, hvilket dog ikke
lykkedes, og i dag udføres driften på kontrakt med Arriva med nye tog. Der har i de
seneste år været en passagerstigning på ca. 25 %, hvilket ikke ville have været mu-
ligt ved omlægning til en række regionale og lokale buslinjer. Varde Kommune har
dog måttet deltage med tilskud til driften af banen.
Netop nu diskuterer Region Sjælland at nedlægge Tølløsebanen, medmindre man får
forhøjet de statslige tilskud i forhold til det, der udløses ved overgang til det rene
DUT-princip.
Det anføres ofte, at driftstilskuddet omregnet til tilskud pr. rejse for nogle privatbaner
er højt, og højere end for en tilsvarende rejse med bus.
Det skal hertil for det første bemærkes, at jernbanen betaler for de fulde omkostnin-
ger ved kørslen, herunder for vedligehold af infrastrukturen. For det andet understre-
ges, at de to trafikformer ikke uden videre kan sammenlignes. Attraktiviteten (rejse-
tid, komfort, præcision) ved moderne togtransport overstiger væsentligt den tilsva-
rende kvalitet ved bustransport - hvilket også manifesteres ved de stigende trafiktal
for landets privatbaner og den klare tendens til at vælge skinnebåren trafik frem for
busser, når den kollektive trafik skal moderniseres. Det gælder således bl.a. for de 4
letbaneprojekter i Aarhus, Odense, Aalborg og København.
Investeringstilskud
Investeringstilskuddene tildeles i dag af Transportministeriet efter en særlig nøgle,
men det har været tanken, at disse tilskud fra og med 2016 også skal tildeles som en
del af DUT-tilskuddene.
I dag er tilskuddene tildelt efter et tidligere opgjort investeringsbehov for de enkelte
baner, og har derfor i vidt omfang dækket de reelle behov.
Såfremt tilskuddene fremover skal tildeles efter de almindelige DUT-beregninger, vil
tilskuddene overhovedet ikke have nogen sammenhæng med de reelle behov for in-
vesteringer i de kommende år.
Der er samtidig - i god tråd med det tilsvarende og for længst erkendte behov for
genopretning af den statslige jernbane - opgjort et betydeligt reinvesteringsbehov for
baneinfrastrukturen, hvilket også har sammenhæng med, at der i dagens trafik på
mange strækninger køres 20-25 % flere togkilometer end i 2001, og LINT, IC2 og De-
siro togene har højere akseltryk og kører væsentlig hurtigere end de tidligere benyt-
tede Y-tog.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Danske Regioner har sammen med lokalbaneselskaberne og trafikselskaberne i foråret
2014 udarbejdet en analyse over de nødvendige reinvesteringer på de enkelte lokal-
banestrækninger for perioden 2016-2025.
Analysen er beskrevet i notat af 20. marts 2014 fra Danske Regioner, ”Overblik over
investeringsbehov for privatbanerne 2016-2025”.
Notatet er vedlagt som bilag 2.
I analysen er der beskrevet 3 scenarier, fra en simpel opretholdelse til en egentlig op-
gradering og til et niveau på højde med det, der er tænkt for det statslige banenet
med Togfonden DK.
Det er indlysende, at kun en egentlig opgradering vil kunne give privatbanerne en or-
dentlig fremtidssikring.
Analysen har været tænkt anvendt til drøftelser mellem Danske Regioner og Staten
om mulighederne for at indgå en ny aftale om øremærket anlægstilskud i stedet for,
at det nuværende investeringstilskud fra 2016 blot overgår til at være en del af det
almindelige bloktilskud.
Det sidste ville f.eks. betyde at Region Sjælland forlods, efter regionens beregninger,
ville miste 12-15 mio. kroner om året, trods det forhold, at det er den region, der har
flest kilometer privatbanespor, ca. 40 % af de i alt ca. 500 km privatbanespor.
Yderligere investeringsbehov i privatbanerne vil komme, såfremt det besluttes, at pri-
vatbanerne skal udbygges med det nye signalsystem, som i de kommende år udrulles
alle
statslige banestrækninger i Danmark.
Som
bilag 3
er vedlagt en oversigt, der viser forskellene ved forskellige fordelingsmå-
der for investeringstilskuddene samt viser det fremtidige behov for investeringer.
Privat- eller statsbane?
Det er primært historiske (og økonomiske) tilfældigheder, der har afgjort hvilke ba-
ner, der i dag er privatbaner og hvilke der er statslige og hvem der har kørt som ope-
ratør på strækningerne. Nogle baner har tidligere været private og er i dag statslige,
f.eks. Falsterbanen, Svendborgbanen og Hareskovbanen. Modsat er en tidligere stats-
bane i dag privatbane, strækningen Hillerød – Snekkersten, ”Lille Nord”.
Endvidere har nogle privatbaner kørt gennemgående tog på det statslige banenet med
tog eller vogne f.eks. til/fra København (Lollandsbanen, Odsherredsbanen samt Frede-
riksværkbanen og Gribskovbanen). Samarbejdet med DSB har desuden betydet, at
DSB kørte gennemgående tog mellem København og bl.a. Nakskov på Lollandsbanen
og Nykøbing Sj. på Odsherredsbanen. Tølløsebanens tog har i mange år kørt på sta-
tens spor mellem Tølløse og Holbæk samt mellem Høng og Slagelse. I 1997 solgte
Banedanmark infrastrukturen Høng-Slagelse til daværende Høng-Tølløse Jernbane, i
dag Regionstog A/S.
Også i dag udfører privatbanerne trafik på det statslige banenet, f.eks. på stræknin-
gen Snekkersten-Helsingør hvor Lokalbanen kører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0005.png
5
Omvendt kan operatører, der kører på det statslige jernbanenet også trafikere lokal-
banestrækninger. Det sker således på Vestbanen (ved Arriva) med gennemgående tog
Nr. Nebel-Esbjerg, og indtil letbanen i Aarhus er færdig også på Odderbanen (ved
DSB) med gennemgående tog Odder-Grenå.
Samkørsel med flere operatører på samme strækning kan også give et bedre trafikud-
bud og en mere effektiv udnyttelse af materiel.
Hvorvidt en banestrækning bør være statslig eller privat (regional) burde i stedet for
af historiske årsager fastlægges ud fra en vurdering af banens betydning for betjenin-
gen af det område, den ligger i og for sammenhængen i landsdelstrafikken.
Her kan vejnettets tilhørsforhold være et udgangspunkt for en vurdering.
Sammenligning mellem det statslige banenet og vejnet
Før amternes nedlæggelse og overflytningen af disses vejnet til staten og kommuner-
ne var der en vis sammenhæng mellem hvilke strækninger, der på såvel banesiden
som vejsiden varetoges af staten og hvilke der var regionale (amtslige).
Med dagens mange flere statsveje vil det derfor være naturligt at sammenligne ud fra
det tidligere statsvejnet (se
også appendiks 2):
Strækninger med statsvej men med privatbane:
Odsherredsbanen,
Lollandsbanen,
Hirtshalsbanen, der endvidere indgår i det europæiske TEN-banenet.
Strækninger med statslig bane men med amtsvej:
Bramming – Tønder,
Tinglev – Sønderborg,
Esbjerg – Struer,
Og delvis:
Ringsted – Næstved,
Langå – Struer,
Struer – Thisted.
For de øvrige statslige baner var der også statsveje med i princippet samme linjefø-
ringer.
Hvorvidt denne sammenligning kan danne udgangspunkt for en evt. ændring af ba-
nernes tilhørsforhold må naturligvis også skulle bero på en række andre forhold.
Herunder ikke mindst den konkrete togbetjening af strækningerne. Hvor den egentlige
landsdelstrafik må forudsættes udført på et statsligt banenet, men hvor den mere re-
gionale og lokale trafik kan udføres af regionalt funderede baneselskaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0006.png
6
Nye muligheder for privatbanerne
Med baggrund i lokale ønsker, er der i forbindelse med ændringen af Lov om Trafik-
selskaber (som et forsøg) givet mulighed for, at man i Nordjylland med statsligt til-
skud til Region Nordjylland overlader det til denne at indkøbe trafik, formentlig hos
privatbanen Nordjyske Jernbaner, til dækning af det regionale og lokale trafikbehov.
Denne model for løsning af lokale/regionale kollektive trafikopgaver kan også benyttes
andre steder. Ved elektrificeringen af banestrækningen Køge Nord - Køge – Næstved
vil denne banes tog fremover fortsætte ad den nye bane fra Køge Nord til København.
Statens banestrækning Køge-Roskilde vil med fordel så kunne trafikeres af Regionstog
med direkte tog mellem Østbanen og Roskilde.
Tilsvarende kan andre dele af trafikken på det statslige banenet tænkes helt eller del-
vis at blive indkøbt af regionerne. Som eksempler kan nævnes banetrafikken på en
kommende Esbjerg Nærbane og en udvidelse af Lemvigbanens trafik, så togene fort-
sætter mellem Vemb og Holstebro.
Region Sjælland har i ”Vision for banetrafikken i Region Sjælland” af marts 2013 ud-
arbejdet en vision for jernbanernes passagertrafik i regionen. Man går på tværs af
organiseringen i statslig og regional jernbane med fokus på en sammenhængende ba-
nebetjening, f.eks. gennem et større samarbejde mellem DSB og Regionstog. Sam-
men vil de kunne skabe en effektiv trafikbetjening på hele det regionale net.
Regionens vision synes værd at indgå i overvejelserne om fremtiden for privatbanerne
og organiseringen af jernbanen i Danmark:
http://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2014/Documents/2035/2617
586.PDF
http://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2015/Documents/2221/2522
354.PDF
Imidlertid har Transportministeriet ikke i første omgang haft samme visionære tilgang
til ideerne:
http://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2014/Documents/2035/2617
585.PDF
http://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2015/Documents/2221/2522
355.PDF
Også Lokalbanen har i samarbejde med Movia lavet en Visionsplan for Lokalbanerne,
der viser mange relevante udbygningsmuligheder for Lokalbanerne i Nordsjælland:
http://www.lokalbanen.dk/media/7956/Visionsplan.pdf
Godstrafikken på privatbanerne
For flere af privatbanerne er godstrafik en naturlig del af trafikken. Men dette kræver
også udbygninger og ikke mindst gode muligheder for godstransporternes videre kør-
sel på det statslige banenet.
Her kan nævnes det statslige tilskud til godsanlæg på Hirtshalsbanen, samt det jf. af-
talen om Togfonden DK igangsatte analysearbejde om delvis udbygning til dobbeltspor
på dele af strækningen mellem Aalborg og Hirtshals og muligheden for en senere
elektrificering helt til Hirtshals.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0007.png
7
Også på Lemvigbanen kan der påregnes en udvidet godstrafik fra Thyborøn. Her er
der behov for udbygninger bl.a. i form af en godsbaneshunt uden om Lemvig og på
det statslige banenet i tilslutning til banen.
Nye typer af ”privatbaner”
Letbaner
Etablering af letbaner i og omkring de støre byer medfører en helt ny type ”privatba-
ner”. Men disse forudsættes så finansieret på helt andre måder end de gamle privat-
baner. Også selv om letbanetogene vil skulle benytte tidligere såvel statslige som re-
gionale banestrækninger.
Dette er i første omgang tilfældet i Aarhus, hvor den statslige bane Grenåbanen om-
bygges med statstilskud til letbane og efterfølgende overgives fra staten til regionen
og kommunerne uden efterfølgende tilskud. Og hvor Odderbanen vil overgå fra regio-
nal privatbane til letbane.
Fra andre lande kendes letbaner i form at ”Tram-train”, der på samme måde som let-
banen i Aarhus benytter egentlige jernbanestrækninger, men også med blandet trafik.
Det er en transportform, som også kan tænkes indført på sigt for nogle af de øvrige
kommende letbaner ved tilkoblinger til det øvrige banenet og evt. som ny driftsform
på andre banestrækninger, såvel statslige som på privatbanerne.
Det vil også være naturligt, jf. visionsplanen for Lokalbanen, at omdanne Nærumba-
nen til letbane og koble den til letbanen i Ring 3.
Andre nye baner
Med vedtagelsen af at bygge/undersøge helt nye banestrækninger som banen til Bil-
lund, banen til Aalborg Lufthavn og en evt. bane fra Aarhus til Silkeborg, er der i før-
ste omgang tænkt på disse som en del af det statslige banenet. Dette kan synes for-
nuftigt, men bør også være noget, der skal indgå i en samlet overvejelse om hvilke
baner der skal være statslige eller regionale.
Infrastrukturforhold på privat- og regionalbaner
For de statslige regionale banestrækninger er der påregnet en opgradering til ha-
stigheder på op til 160 km/t for fleres vedkommende, og selv for de mindst trafikere-
de statslige baner som Tinglev – Sønderborg og Struer - Thisted er der påregnet an-
vendt mange penge til opgraderinger. Hertil kommer helt nye signalanlæg på hele det
statslige banenet.
Tilsvarende opgraderinger burde derfor være naturlige for sammenlignelige privatba-
ner med udgangspunkt i scenarie 3 i det tidligere nævnte notat fra Danske Regioner,
”Overblik over investeringsbehov for privatbanerne 2016-2025”,
Herunder findes det også naturligt at drøfte en elektrificering af Lollandsbanen, Ods-
herredsbanen, Hirtshalsbanen og Skagensbanen set i sammenhæng med de statslige
planer om elektrificering – ikke mindst set i en mulig trafikeringsmæssig sammen-
hæng, nævnt tidligere i dette notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Også privatbanernes passagertal, der i nogle tilfælde klart overstiger benyttelsesvo-
lumenet på nogle af de statslige regionale banestrækninger må tages i betragtning,
når det skal vurderes hvor opgraderingerne har størst virkning.
En benchmark i 2012 har i øvrigt vist, at der på sammenlignelige strækninger er stor
forskel på vedligeholdelsesomkostningerne pr. banekilometer mellem privatbanerne
og Banedanmark.
Dette må formodes til dels at skyldes, at Banedanmark bygger og vedligeholder side-
banerne ud fra normer på samme høje niveau som hovedstrækningerne på trods af,
at der ikke er tilnærmelsesvis samme tunge trafik. Men også at privatbanerne med
deres begrænsede midler har forstået at effektivisere vedligeholdelsen af infrastruktu-
ren.
Det kan derfor tænkes, at der også for de statslige sidebaner og nogle af de nye ba-
ner kan anvendes nogle enklere og dermed billigere banenormer.
Meget forskellig og uigennemskuelig finansiering af jernbanen i Danmark
Ud fra privatbanernes aktuelle økonomiske situation og de øvrige ovenfor beskrevne
forhold er det tydeligt, at finansieringen af jernbanen i Danmark som helhed fremtræ-
der som et større kludetæppe – et forhold, der bør give anledning til en samlet revur-
dering af de fremtidige finansieringsmæssige forhold for jernbanesektoren i Danmark.
Selv for de nytilkomne letbaner må der konstateres forskellige finansieringsformer.
For alle letbanerne gælder dog, at staten alene er med til at finansiere selve anlægget
af infrastrukturen, men ikke materiel og værksteds- og trafikstyringsanlæg samt den
efterfølgende drift.
Transportministeriet har her som udgangspunkt haft den meget firkantede holdning,
at dette skal være et gældende princip for finansiering af letbaner. Det må imidlertid
være den enkelte banes betydning for stat, region, kommuner og kunder, der afgør
fordelingen af parternes andele i finansiering og drift.
Letbaner der ikke udelukkende kører i et storbyområde, kan siges at svare til en
statslig regionalbane eller en regional lokalbane (privatbane). Grenåbanens yderste
strækning er således mere en statslig regionalbane og ikke en lokal bane. Odderbanen
vil også skulle overgå fra regional privatbane til letbane. Her ser det samtidig ud til, at
det nuværende driftstilskud via regionen til privatbanen fortsætter.
Ring 3 letbanen er reelt en regional bane. Den erstatter en række regionale buslinjer,
men ingen kommunale. Alligevel skal kommunerne være medfinansierende her.
Det er jo så også her påfaldende, at Nærumbanen, der ligesom Ring 3 letbanen betje-
ner området mellem Kgs. Lyngby og Lundtofte, har en helt anden finansiering, både
hvad angår investeringer og drift. Helt uden kommunalt tilskud. Men med reelt stats-
ligt tilskud via tilskuddet til regionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Metroen i Kbh. (der rent teknisk og normmæssigt er en letbane, og trafikeres efter
reglerne for letbaner) er finansieret af staten og kommunerne, men her er der ingen
region med. Til gengæld har staten medfinansieret voldsomt, således også bl.a. ind-
skudt salgsprovenuet for havnearealer.
(Som
appendiks 3
er vist en (ufuldstændig) oversigt over nuværende finansieringer).
Fremtidig ordning for tilskud til privatbaner mv.
Som det fremgår ovenfor, er der behov for en samlet reorganisering og restrukture-
ring af jernbanesektoren i Danmark med en tilhørende ajourføring af det økonomiske
ansvar for respektive dele af infrastrukturen. Dette behov er i særdeleshed tydelig-
gjort ved tilkomsten af Togfonden DK, de mange nye (og gode) letbaneprojekter og
det nytilkomne problem med de helt åbenbart diskriminerende tilskudsordninger for
privatbanerne.
I dette notat indskrænker vi os dog til konkret fremsættelse af forslag vedrørende de
nuværende privatbaner.
Alle de mange muligheder for nye former for kørsel gør, at vi foreslår at tilskuddene til
privatbanerne fremover ikke gives som en del af DUT-tilskuddene fra Økonomi- og
Indenrigsministeriet, men i stedet – som i ”gamle dage” – gives fra Transportministe-
riet. Det vil så for både drifts- og investeringstilskuddene sige, at de gives på bag-
grund af de konkrete behov for kørselsomfang og infrastrukturudbygninger.
Ved at driftstilskuddene gives fra Transportministeriet, kan det også give bedre mu-
ligheder for at flytte tilskud fra indkøb af trafikken fra staten til regionerne og om-
vendt, således som i forbindelse med forsøget i Nordjylland.
Endvidere sikres det herved, at privatbanerne i højere grad driftes, vedligeholdes og
moderniseres på niveau med det statslige banenet og de nye banetyper, og herunder
også sikkerhedsmæssigt være på højde med det statslige banenet og de nye baner.
Mere radikalt kan der overvejes en løsning, hvor privatbanernes infrastruktur overgår
til staten, hvilket bør give yderligere sikkerhed for, at banerne opretholdes og indgår
på lige fod med det øvrige banenet, når der sker opgraderinger, herunder af signalan-
læg.
Herudover er det vigtigt, at selve driften på banerne koordineres tæt med trafike-
ringsplanerne for det statslige banenet, således at der sikres ensartede betjeningsfre-
kvenser og effektive korrespondancer.
Vi opfordrer endvidere til, at planerne for den regionale og lokale togkørsel i højere
grad udvikles og gennemføres i et snævert samarbejde mellem staten og regionerne,
således at regionale/lokale forhold tilgodeses. Som eksempel på utilstrækkelig koordi-
nering kan nævnes, at man i Region Sjælland allerede har et ”R-net” med �½ times
drift på såvel privatbanerne som på en række regionale buslinjer, mens der på det
statslige banenet på Sjælland flere steder kun er timedrift.
Endelig nævnes, at letbanerne kan defineres som ’privatbaner’ og dermed gives mu-
lighed for tilførsel af en fortsat statslig medfinansiering, også af driften.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0010.png
10
Appendiks 1
Kommentarer (uddrag om privatbanerne) i høringsnotat af 26. august 2014 fra Rådet
for Bæredygtig Trafik udkast til Forslag til ændring af Lov om Jernbane:
Privatbanerne er kun tilfældigt nævnt i lovudkastet. Der henvises i stedet til Lov om
trafikselskaber.
Det vil være hensigtsmæssigt om også de forhold på privatbanerne som er sammen-
lignelige med det øvrige jernbanenet er indeholdt i Lov om jernbane.
Ikke mindst i sammenhæng med det i kommentarerne til § 2, stk. 5 nævnte om kør-
sel på det statslige jernbanenet.
Ud over omkring Aalborg som omhandlet i lov 136a om Trafikselskaber, vil dette
fremover skulle ske på strækningen mellem Roskilde og Køge, med mindre infrastruk-
turen her overgår til Regionstog.
Og ligesom det allerede sker på strækningen mellem Snekkersten og Helsingør hvor
Lokalbanen udfører trafik.
Omvendt kan operatører der kører på det statslige jernbanet også trafikere privatba-
nestrækninger.
Det sker således på Vestbanen (Arriva) og indtil letbanen i Aarhus er færdig også på
Odderbanen (DSB).
Helt generelt burde privatbanernes infrastruktur være en del af det statslige jernba-
nenet, ligesom trafikeringen af dem burde være en del af den statslige jernbanetrafik.
Dette vil lette arbejdet med at modernisere og opgradere privatbanerne som i dag
ofte støder ind i økonomiske problemer i regionerne trods et målrettet bloktilskud til
privatbanedriften. Eksempelvis som det er sket ved Vestbanen og som det nu sker for
Tølløsebanen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0011.png
11
Appendiks 2
Kort over statsveje og jernbaner:
Statsvejene 2003:
http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=39782&reprid=0&filid=16&iar
kiv=1
Statsvejene 2014:
http://www.vejdirektoratet.dk/SiteCollectionImages/Andre/Danmarkskort%20med%2
0Statsveje2014.pdf
Banenettet 2014:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/17852/Bilag_3_1A.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0012.png
12
Appendiks 3
(Ufuldstændig) Oversigt over finansieringer og ejerandele for jernbanen i
Danmark:
Statens baner
Investeringer i infrastruktur: Staten betaler via Banedanmark for nyanlæg og vedlige-
holdelse. Endvidere opkræver Banedanmark afgifter for benyttelse af banerne hos
operatørerne. Staten: 100 %, regioner/kommuner: 0 %.
Drift og materielanskaffelser: Staten betaler via kontrakter, dels udbudte, dels for-
handlede (DSB) for driften og materielanskaffelser. Herudover indgår billetindtægter
som en væsentlig del af finansieringen. Staten: 100 %, regioner/kommuner: 0 %.
For driften af de regionale tog i Nordjylland betaler staten fra 2017 et tilskud til regio-
nen, der indkøber trafikken (forhandlet) af Nordjyske Jernbaner. Herudover indgår
billetindtægter som en væsentlig del af finansieringen.
Lokalbaner (Privatbaner)
Investeringer i infrastruktur samt større toganskaffelser: Staten giver indtil 2016 et
tilskud til regionerne (tidligere til amterne)svarende til tidligere tilskud til amter og
kommuner. Altså: Staten/regionerne: 100 %, kommunerne: 0 %.
Fra 2016 er tilskuddet tænkt at indgå i de almindelige bloktilskud (DUT).
Finansiering af drift: Statens bidrag til driften er allerede overgået til de almindelige
bloktilskud (DUT). Staten betaler således tilskud til regionerne, der herefter betaler
100 %, kommunerne 0 %. Herudover indgår billetindtægter som en væsentlig del af
finansieringen.
Hvis regionerne nedlægger banebetjeningen bortfalder tilskuddene.
Letbaner
Letbane i Ring 3
Finansiering af anlæg af letbane i Ring 3 jf. Samarbejdsaftalen af 29. juni 2011, Prin-
cipaftalen af 20. juni 2013 og Lov 165 af 26. februar 2014: Staten 40 %, regionen 26
%, kommunerne 34 %.
Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik jf. aftaler og Lov 165:
Staten 0 %, regionen 43 %, kommunerne 57 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490122_0013.png
13
Letbane i Aarhus
Finansiering af anlæg af Aarhus letbane jf. lov af 16. maj 2012: Staten 47 %, Region
Midtjylland 5,8 %, Aarhus Kommune 47,2 %. (Der er et særskilt statsligt tilskud til
eldrift helt til Grenå.)
Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik: Staten 0 %, regionen
50 %, Aarhus Kommune 50 %.
Letbane i Odense
Finansiering af anlæg af letbane i Odense jf. Finanslovaftale december 2013: Staten
45,8 %, regionen 0 %, Odense Kommune 54,2 %.
Finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik: Staten 0 %, regionen
0 %, Odense Kommune 100 %.
Metroen i København
Hidtidig finansiering af anlæg af metrolinjer i København: Staten 41,7 %, regionen 0
%, Københavns og Frederiksberg kommuner 58,3 %.
Hidtidig finansiering af drift samt anlægsomkostninger til tog og teknik: Staten 41,7
%, regionen 0 %, Københavns og Frederiksberg kommuner 58,3 %.
Med seneste politiske aftale overtager kommunerne fremover ansvaret for nye metro-
anlæg.