Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1440046_0001.png
Enhed
Valg
Sagsbehandler
Nicoline N. Miller
Koordineret med
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af dan-
ske medlemmer til Europa-Parlamentet, og lov om kommunale og
regionale valg (Juniortilforordnede)
Sagsnr.
2014 - 21482
Doknr.
187008
Dato
23-12-2014
§1
I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29. marts 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til
kapitel 5
affattes således:
»Kapitel 5
Valgbestyrelser, valgstyrere, tilforordnede vælgere og juniortilforordnede«
2.
Efter § 30 indsættes:
»Juniortilforordnede
§ 30 a.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte på et møde at vælge et antal personer,
der på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og
tilforordnede vælgere, jf. §§ 29 og 30, på valgdagen. Disse benævnes juniortilforord-
nede. De juniortilforordnede må alene varetage opgaver af praktisk karakter og alene
efter instruktion og under fornødent opsyn fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere.
Stk. 2.
De juniortilforordnede vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt de i stk.
1 angivne personer, der har bopæl i kommunen.«
3.
I
§ 31, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og de tilforordnede vælgere« til: », de tilforordnede
vælgere og de juniortilforordnede«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0002.png
4.
I
§ 97, stk. 1,
ændres »og tilforordnede vælgere« til: », tilforordnede vælgere og
eventuelle juniortilforordnede, jf. § 30 a,«.
§2
I lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse
nr. 368 af 10. april 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 312 af 29. marts 2014, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 16, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og tilforordnede vælgere« til: », tilforordnede vælgere
og eventuelle juniortilforordnede«.
§3
I lov om kommunale og regionale valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april
2014, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til
kapitel 3
affattes således:
»Kapitel 3
Valgbestyrelser, valgstyrere, tilforordnede vælgere og juniortilforordnede«
2.
Efter § 17 indsættes:
»Juniortilforordnede
§ 17 a.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte på et møde at vælge et antal personer,
der på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og
tilforordnede vælgere, jf. §§ 16 og 17, på valgdagen. Disse benævnes juniortilforord-
nede. De juniortilforordnede må alene varetage opgaver af praktisk karakter og alene
efter instruktion og under fornødent opsyn fra valgstyrere eller tilforordnede vælgere.
Stk. 2.
De juniortilforordnede vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt de i stk.
1 angivne personer, der har bopæl i kommunen.«
3.
I
§ 18, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og de tilforordnede vælgere« til: », de tilforordnede
vælgere og de juniortilforordnede«.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§5
§ 1 finder anvendelse på folketingsvalg og folkeafstemninger, der afholdes efter
lovens ikrafttræden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indledning
................................................................................................................. 3
Lovforslagets indhold
................................................................................................. 3
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
....................................... 5
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
................................ 6
Administrative konsekvenser for borgerne
.................................................................... 6
Miljømæssige konsekvenser
........................................................................................ 6
Forholdet til EU-retten
............................................................................................... 6
Hørte myndigheder og organisationer mv.
................................................................... 6
Sammenfattende skema
............................................................................................... 6
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give kommunalbestyrelserne mulighed for at rekrutte-
re unge 16- og 17-årige, der endnu ikke har valgret, til at yde praktisk hjælp som ”junior-
tilforordnede” på afstemningsstederne ved folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg,
kommunale og regionale valg og grundlovsumiddelbare folkeafstemninger. Tiltaget skal
bidrage til den demokratiske dannelse af unge på 16 og 17 år, der snart vil skulle deltage i
deres første valg.
Forslaget ligger således i god tråd med Valgretskommissionens anbefalinger fra 2011,
som bl.a. var, at der var behov for at gøre en indsats for unges demokratiske dannelse. I
denne anbefaling lå bl.a., at der skal skabes en norm om demokratisk deltagelse tidligt
hos de unge.
Regeringen og SF – Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten – De Rød-Grønne og Liberal
Alliance har den 5. december 2014 således indgået en politisk aftale om at gennemføre en
ændring af valglovgivningen, der tillader kommunerne at rekruttere unge på 16 og 17 år
til at bistå valgstyrere og tilforordnede vælgere ved folketingsvalg, Europa-
Parlamentsvalg, kommunale og regionale valg og grundlovsumiddelbare folkeafstemnin-
ger.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende regler
Efter valglovgivningens regler vælger kommunalbestyrelsen et antal tilforordnede
vælgere til at bistå ved valget. De tilforordnede vælgere vælges ved forholdstalsvalg
under ét blandt vælgerne i kommunen, jf. folketingsvalglovens § 30, folketingvalglovens
§ 97, stk. 1, og Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, der begge henviser til reglerne i
folketingsvalglovens kapitel 5, samt den kommunale og regionale valglovs § 17. Heraf
følger, at man for at blive valgt til hvervet som tilforordnet vælger skal opfylde valgrets-
kravene til det pågældende valg. For folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg, kommunale
og regionale valg samt grundlovsumiddelbare folkeafstemninger gælder bl.a., at man skal
være fyldt 18 år senest på valgdagen, jf. folketingsvalglovens § 1 og § 96, stk. 1, Europa-
Parlamentsvalglovens § 3, stk. 1, og den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 1.
De tilforordnede vælgere skal hjælpe valgstyrerne med deres opgaver på valgdagen.
De tilforordnede vælger skal blandt andet yde hjælp til stemmeafgivningen for de
vælgere, der ikke kan foretage stemmeoptællingen på den foreskrevne måde uden hjælp,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0004.png
jf. folketingsvalglovens § 48, folketingvalglovens § 99, stk. 1, og Europa-
Parlamentsvalglovens § 25, stk. 1, der begge henviser til reglerne i folketingsvalglovens
kapitel 7, samt den kommunale og regionale valglovs § 53. Valgstyrerne og de tilforord-
nede vælgere skal foretage stemmeoptællingen på afstemningsstedet, (ved Europa-
Parlamentsvalg dog forudsat, at stemmeoptællingen finder sted på afstemningsdagen,
hvilket har været tilfældet ved de senere valg), jf. folketingsvalglovens § 68, folketing-
valglovens § 101, stk. 1, og Europa-Parlamentsvalglovens § 28, stk. 2, der begge henviser
til reglerne i folketingsvalglovens kapitel 9, samt den kommunale og regionale valglovs §
74.
Enhver vælger har pligt til at påtage sig hvervet som tilforordnet vælger, og de tilfor-
ordnede vælgere har, medmindre de har forfald, pligt til at udføre de opgaver, som
påhviler dem i medfør af deres hverv, jf. folketingsvalglovens § 31, stk. 1 og 2, folketing-
valglovens § 97, stk. 1, og Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, der begge henviser
til reglerne i folketingsvalglovens kapitel 5, samt den kommunale og regionale valglovs §
18, stk. 1 og stk. 2.
Der ydes diæter til de tilforordnede vælgere (samt valgbestyrelsens medlemmer og
valgstyrere) for deres virksomhed i forbindelse med valget, jf. folketingsvalglovens § 31,
stk. 3, 1. pkt., folketingvalglovens § 97, stk. 1, og Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk.
1, der begge henviser til reglerne i folketingsvalglovens kapitel 5, samt den kommunale
og regionale valglovs § 18, stk. 3, 1. pkt. Diæterne ydes efter reglerne i lov om kommu-
nernes styrelse. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte på et møde, at der ikke ydes
diæter, eller at de diæter, der ydes, udgør et andet beløb, end der følger af reglerne i lov
om kommunernes styrelse. Diæterne kan pr. dag højst udgøre det femdobbelte af det
diætbeløb, som i henhold til reglerne i lov om kommunernes styrelse er fastsat for møder
af ikke over 4 timers varighed, jf. folketingsvalglovens § 31, stk. 3, 2.-4. pkt., folketing-
valglovens § 97, stk. 1, og Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, der begge henviser
til reglerne i folketingsvalglovens kapitel 5, samt den kommunale og regionale valglovs §
18, stk. 3, 2.-4. pkt.
2.2. Baggrund og ministeriets overvejelser
Københavns Kommunes valgadministration har forud for kommunal- og regionalval-
get 2013 spurgt ministeriet om, hvorvidt det var muligt inden for valglovgivningens
rammer at anvende unge under 18 år som tilforordnede ved kommunal- og regionalvalget.
Formålet skulle først og fremmest være, at dette ville bidrage til de unges demokratiske
dannelse. Det ville efter Københavns Kommunes administrations opfattelse spille fint
sammen med de særlige tiltag, som blev iværksat forud for kommunal- og regionalvalget
2013 for at få unge førstegangsvælgere til at stemme, herunder ved kampagner og mobil
brevstemmeafgivning på uddannelsessteder m.v.
Det er imidlertid efter de gældende regler ikke muligt at anvende personer under 18 år
som tilforordnede vælgere, da valglovgivningen netop foreskriver, at der vælges et antal
tilforordnede vælgere blandt
vælgere
i kommunen. Heri er indlagt et krav om, at de
pågældende skal opfylde valgretsbetingelserne, herunder aldersbetingelsen for valgret,
som til danske valg og folkeafstemninger er 18 år.
Ministeriet er enigt i Københavns Kommunes betragtninger om, at en mulighed for at
anvende unge på 16 og 17 år til at hjælpe til med praktiske opgaver ved valg og folkeaf-
stemninger vil give de unge en god mulighed for at lære en af de grundlæggende demo-
kratiske processer at kende indefra. Tiltaget kan bidrage til de unges demokratiske
dannelse med henblik på, at de føler sig bedre rustet til at gøre brug af deres valgret, som
de opnår, når de fylder 18 år.
Det bemærkes, at sigtet med lovforslaget derimod ikke er at give kommunerne mulig-
hed for at udpege et færre antal tilforordnede, end de ellers ville have gjort uden mulighe-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0005.png
den for supplerende at udpege juniortilforordnede. Med andre ord må juniortilforordnede
ikke erstatte – et antal – tilforordnede vælgere.
2.3. Lovforslagets indhold
Det foreslås derfor at give kommunalbestyrelserne mulighed for at vælge unge, der på
valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke er fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og tilfor-
ordnede vælgere på valgdagen, samt at disse benævnes ”juniortilforordnede”. Muligheden
for at vælge juniortilforordnede gælder ifølge forslaget både ved folketingsvalg, Europa-
Parlamentsvalg, kommunale og regionale valg og grundlovsumiddelbare folkeafstemnin-
ger, jf. forslagets § 1, nr. 2 og 4, § 2, nr. 1, og § 3, nr. 2.
Da juniortilforordnede ikke har valgret og desuden må forudsættes at have begrænset
erfaring med håndtering af administrative processer, vil der være en række opgaver, som
de ikke efter lovforslaget vil få adgang til at varetage. Det foreslås derfor, at de opgaver,
som de juniortilforordnede må varetage, afgrænses til opgaver af praktisk karakter, der
endvidere skal underlægges instruktion og fornødent opsyn fra valgstyrere eller tilforord-
nede vælgere. Det er således ikke hensigten, at de juniortilforordnede skal erstatte nogle
af de voksne tilforordnede vælgere, men gerne være et supplement, der kan lette opgave-
varetagelsen for valgstyrere og tilforordnede vælgere samtidig med, at de unge tilføres
noget demokratisk dannelse.
Den adgang, de juniortilforordnede vil have til at løse opgaver i forbindelse med val-
get, vil således være positivt afgrænset i lovforslaget, dvs. til opgaver af praktisk karakter.
Dette indebærer, at de juniortilforordnede vil være afskåret fra at medvirke til en række
opgaver, som udføres af de tilforordnede vælgere. Det drejer sig primært om opgaver, der
har karakter af myndighedsudøvelse, herunder egentlige stemmeoptællingsopgaver og
ydelse af bistand til vælgere, der ikke kan stemme uden hjælp.
De juniortilforordnede vil kunne varetage forskellige serviceprægede eller assisterende
funktioner ved valghandlingen og derved frigøre ressourcer hos de voksne tilforordnede
vælgere og valgstyrerne, som kan bruges bedre til andre opgaver. Endvidere vil det ved
nogle opgaver være hensigtsmæssigt efter kommunalbestyrelsens eller valgstyrernes
bestemmelse, at de juniortilforordnede løser opgaver i tæt samarbejde med og under
instruktion fra en tilforordnet vælger, både for at styrke elementet af demokratisk oplæ-
ring, og for at de juniortilforordnede ikke skal stå alene med ansvaret for opgaver, der kan
kræve en voksens intervention, f.eks. hvis en vælger skal tilrettevises for brud på reglerne
om forbud mod valgagitation på valgstedet.
Opgaveafgrænsningen for de juniortilforordnede er nærmere afgrænset i de specielle
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen vælger de juniortilforordnede ved
forholdstal under ét blandt unge, der har bopæl i kommunen. Hvervet som juniortilfor-
ordnet er dog til forskel fra hvervet som medlem af valgbestyrelsen, valgstyrer eller
tilforordnet vælger ikke et borgerligt ombud. Der henvises til forslagets § 1, nr. 2, og § 3,
nr. 2, med tilhørende bemærkninger.
Det foreslås endelig, at juniortilforordnede får ret til at få udbetalt diæter efter samme
regler som valgstyrere og tilforordnede vælgere i øvrigt i det omfang, kommunalbestyrel-
sen måtte træffe afgørelse herom. Der henvises til forslagets § 1, nr. 3, og § 3, nr. 3, med
tilhørende bemærkninger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om, at de juniortilforordnede vil skulle have udbetalt diæter efter samme
regler som gælder for udbetaling af diæter til medlemmer af valgbestyrelsen, valgstyrere
og tilforordnede vælgere, kan give de kommunalbestyrelser, der beslutter at anvende
juniortilforordnede, øgede udgifter til diæter samt eventuel forplejning m.v. til de junior-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0006.png
tilforordnede. Da muligheden for at vælge juniortilforordnede til at bistå ved valget er
frivillig for kommunerne, der således kan undlade at vælge juniortilforordnede, eller kan
undlade at udbetale diæter til juniortilforordnede eller i øvrigt tilpasse de samlede
diætsatser således, at den samlede udbetaling af diæter ikke påvirkes af valget af et antal
juniortilforordnede, vil der imidlertid ikke skulle svares økonomisk kompensation fra
staten til kommunerne for udgifter til diæter m.v. til de juniortilforordnede.
De juniortilforordnede vil kunne varetage opgaver af praktisk karakter og derved fri-
gøre ressourcer hos valgstyrere og tilforordnede vælgere, der kan anvendes andetsteds.
Kommunerne vil dog skulle afsætte ressourcer til at rekruttere og instruere de juniortil-
forordnede, såfremt kommunen vælger sådanne juniortilforordnede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring i perioden fra den 23. december
2014 til den 29. januar 2015 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervs-
råd, BDO Kommunernes Revision A/S, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handi-
caporganisationer, Danske Ældreråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regio-
ner, Dansk Revisorforening, Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Han-
dicapråd, Domstolsstyrelsen, Forbrugerrådet, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Højesteret, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjene-
stemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes Lønningsnævn, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark,
Netværket af Ungdomsråd (NAU), Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Vestre Landsret, Østre Landsret samt
Ældremobiliseringen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Negative konsekven-
ser/
merudgifter
Juniortilforordnede kan
ydes diæter efter samme
regler som voksne
valgstyrere og tilforord-
nede vælgere efter kom-
munalbestyrelsens be-
slutning herom.
Kommunerne vil skulle
Administrative konsekvenser
De juniortilforordnede vil kunne varetage
for stat, kommuner og regio-
opgaver af praktisk karakter og derved frigøre afsætte ressourcer til at
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0007.png
ner
ressourcer hos valgstyrere og tilforordnede
vælgere, der kan anvendes andetsteds.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
rekruttere og instruere de
juniortilforordnede, så-
fremt kommunen vælger
sådanne juniortilforord-
nede.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0008.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget indsættes en ny titel til folketingsvalglovens kapitel 5, der tager højde
for indførelsen med forslaget til en ny § 30 a af en adgang for kommunalbestyrelsen til at
vælge juniortilforordnede til at hjælpe til med praktiske opgaver i forbindelse med
folketingsvalg. Herefter angiver titlen til kapitel 5, at kapitlet omhandler valgbestyrelsen,
valgstyrere, tilforordnede vælgere
og
juniortilforordnede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med forslaget indsættes en ny bestemmelse i folketingsvalgloven, § 30 a, som giver
kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte på et møde at vælge et antal personer, der
på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og tilfor-
ordnede vælgere på valgdagen, jf. forslaget til lovens § 30 a, stk. 1, 1. pkt. Alderskravet
kan ikke fraviges. Det er op til kommunalbestyrelsen selv at fastlægge antallet af de 16-
og 17-årige personer, som skal vælges. Beslutningen om at vælge juniortilforordnede skal
træffes på et møde i kommunalbestyrelsen og kan ikke delegeres til udvalg eller den
kommunale forvaltning. Valget af juniortilforordnede kan derimod godt delegeres.
Beslutningen om at vælge juniortilforordnede skal træffes af den kommunalbestyrel-
se, i hvis funktionsperiode valget eller den grundlovsumiddelbare folkeafstemning
afholdes, men kan godt træffes under ét for samtlige de valg og grundlovsumiddelbare
folkeafstemninger, der måtte forekomme i den pågældende kommunalbestyrelses funkti-
onsperiode.
Det er i den forbindelse uden betydning, om de pågældende unge ville have haft valg-
ret til folketingsvalg, hvis de havde opfyldt alderskriteriet på 18 år. Unge, der ikke har
dansk indfødsret, men som har fast bopæl i kommunen, kan således også udpeges som
juniortilforordnede til folketingsvalg (samt grundlovsumiddelbare folkeafstemninger og
Europa-Parlamentsvalg, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 1).
Ifølge forslaget skal de unge 16- og 17-årige, som kommunalbestyrelsen vælger, be-
nævnes juniortilforordnede, jf. forslaget til lovens § 30, stk. 1, 2. pkt. Bestemmelsen
vedrører den benævnelse, de juniortilforordnede har i denne lov. Den særlige benævnelse
betyder, at de juniortilforordnede ikke anses for tilforordnede vælgere, og at lovens
bestemmelser om tilforordnede vælgere ikke gælder for de juniortilforordnede, medmin-
dre andet følger af det særlige regelsæt for de juniortilforordnede.
Ifølge forslaget må de juniortilforordnede alene varetage opgaver af praktisk karakter,
og alene efter instruktion og under fornødent opsyn fra valgstyrere eller tilforordnede
vælgere, jf. forslaget til lovens § 30 a, stk. 1, 3. pkt.
De juniortilforordnede vil således f.eks. kunne varetage følgende serviceprægede eller
assisterende funktioner ved valghandlingen:
Medvirke til kontrollen af stemmekasser, før afstemningen starter i overværelse
af de første vælgere, for at sikre, at de er tomme, jf. folketingsvalglovens § 46,
stk. 2. Kontrollen vil dog skulle foretages under en myndig tilforordnet eller valg-
styrers medvirken, og den efterfølgende aflåsning/forsegling af stemmekassen
skal foretages af en valgstyrer eller tilforordnet vælger.
Yde bistand til afviklingen af kødannelser på afstemningsstedet (”Sweepe-
re”/”floor walkers”), dvs. de kan hjælpe med at holde et godt flow på afstem-
ningsstedet ved at guide folk ud og ind af valglokalet, vise hen til valgbordene og
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0009.png
videre hen til stemmerummene. De juniortilforordnede må dog ikke i denne for-
bindelse besvare spørgsmål fra vælgere, jf. nedenfor.
Være gardinholdere (tjekke, at et stemmerum er ledigt, forsynet med et fungeren-
de skriveredskab, og at der ikke ligger noget valgmateriale eller andet tilbage fra
den forrige vælger, og holde gardinet til side for vælgeren).
Være dørholdere (herunder hjælpe særligt ældre og svagelige vælgere med at
komme ind på og ud af valglokalet).
Yde bistand til den praktiske afvikling af vælgerens stemmeafgivning ved stem-
mekasserne under kontrol og opsyn af en tilforordnet vælger eller valgstyrer, og
holde øje med, at ingen vælger forlader valglokalet med stemmematerialet (i
hvilket fald de vil skulle tilkalde en tilforordnet vælger eller valgstyrer).
Sørge for, at blyanterne i stemmerummene er spidsede, hjælpe med at stille borde
m.v. op, hente kaffe m.v. til valgbordene og i øvrigt gå til hånde.
Deltagelse i grovsorteringen af stemmesedlerne efter valghandlingens afslutning
under forudsætning af, at dette sker under kontrol og opsyn af en tilforordnet
vælger eller valgstyrer. Ved grovsorteringen må der ikke foretages nogen optæl-
ling af de enkelte stemmer, men stemmerne kan under grovsorteringen inddeles i
bunker efter partier eller kandidater uden for partierne med henblik på den egent-
lige optælling af de enkelte stemmer i de enkelte bunker.
Som følge af den positive afgrænsning af de juniortilforordnedes opgaver til opgaver
af praktisk karakter vil der være en række opgaver, som falder uden for de opgaver, som
de juniortilforordnede kan varetage. Det drejer sig primært om en række mere myndig-
hedsprægede opgaver, som fortsat vil skulle varetages alene af valgstyrere, tilforordnede
vælgere og kommunale medarbejdere, som hjælper til ved valget.
Det drejer sig bl.a. om:
Gennemgang af brevstemmer, jf. folketingsvalglovens §§ 65 og 66
Opgaver ved valgbordene (modtagelse af valgkort, afkrydsning på valglisten og
udlevering af stemmeseddel, forespørgsel om vælgerens fødselsdato og eventuelt
yderligere dokumentation for vælgerens identitet i tilfælde, hvor der måtte være
tvivl herom), jf. folketingsvalglovens § 47,
Hjælp til stemmeafgivning som myndighedsperson, jf. folketingsvalglovens § 49,
stk. 2, 1. pkt., herunder opgaver i forbindelse med afstemning uden for valgloka-
lerne (håndtering af ”blindekassen”, dvs. modtagelse af vælgernes valgkort og af-
hentning af stemmeseddel og mobil stemmekasse til vælgere, der må stemme
uden for valgstedet). De unge må dog fortsat godt yde hjælp som personligt ud-
pegede hjælpere, jf. folketingsvalglovens § 49, stk. 2, 2. pkt., på den måde, som
lovgivningen allerede i dag giver mulighed for, men i så fald skal en tilforordnet
vælger – efter de gældende regler – yde hjælp som myndighedsperson. Lov-
forslaget ændrer således ikke den gældende retstilstand vedrørende hjælp til
stemmeafgivning.
Vejledning af vælgere om valghandlingen skal udføres af myndige personer. Stil-
ler en vælger spørgsmål til en juniortilforordnet, må denne derfor henvise vælge-
ren til at rette henvendelse til en tilforordnet vælger eller valgstyrer.
Ombytning af fejlagtig afkrydset stemmeseddel, jf. folketingsvalglovens § 48,
stk. 2,
Betjening af informationsbord (print af erstatningsvalgkort m.v., jf. folketings-
valglovens § 47, 3. pkt.).
Pressehåndtering.
Egentlig optælling af stemmesedler, herunder bedømmelse af stemmesedler, jf.
folketingsvalglovens §§ 68-69, stk. 1 og 2, samt fintællingen, jf. folketingsvalg-
lovens §§ 73.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0010.png
Udfyldelse af afstemningsbog og andet valgregnskabsmateriale, jf. folketings-
valglovens § 69, stk. 3, og §§ 70-71.
Med ændringen fastsættes endelig i forslaget til folketingsvalglovens § 30 a, stk. 2, at
de juniortilforordnede vælges ved forholdstal under ét blandt unge med bopæl i kommu-
nen, der på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke er fyldt 18 år og således ikke har
opnået alderen for valgret. Om den personkreds, der kan vælges som juniortilforordnet,
henvises til bemærkningerne til stk. 1, 1. pkt.
Hvad proceduren for valg af juniortilforordnede angår, gælder de samme regler som
ved valg af valgstyrere og tilforordnede vælgere i forhold til anvendelse af forholdstals-
metoden. Forholdstalsvalgene foretages efter reglerne i den kommunale styrelseslovs §
24, stk. 3. Det er således tilsvarende ikke nødvendigt at afholde valg, hvis der er enighed i
kommunalbestyrelsen om, hvem der skal udpeges til juniortilforordnede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Med forslaget til ændring af folketingsvalglovens § 31, stk. 3, omfattes de juniortilfor-
ordnede af samme regler for ydelse af diæter for virksomhed i forbindelse med valget,
som gælder for medlemmer af valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede vælgere.
Diæterne vil dermed som udgangspunkt være af samme størrelse som de diæter, der
gives efter den kommunale styrelseslov, jf. folketingsvalglovens § 31, stk. 3, 1. og 2. pkt.
Diætsatsen for hverv, der beslaglægger højst 4 timer, udgør i 2014-niveau 400 kr. pr. dag.
Dette beløb forhøjes hvert år den 1. januar, første gang den 1. januar 2015, med 5 kr. til
405 kr. pr. dag. Hvis hvervet beslaglægger mere end 4 timer, ydes der det dobbelte af det
for det pågældende år gældende diætbeløb, dvs. i 2014 ydes 800 kr. pr. dag, og i 2015
ydes 810 kr. pr. dag. Se § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 793 af 25. juni 2014 om vederlag,
diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv.
Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der ikke ydes diæter
for virksomhed i forbindelse med valg, eller at de diæter, der ydes, udgør et andet (højere
eller lavere) beløb, end der følger af reglerne i den kommunale styrelseslov. Kommunal-
bestyrelsen er herved ikke bundet af de nævnte diætsatser eller af bestemmelsen om, at
der for dage, hvor hvervet beslaglægger mere end 4 timer, ydes det dobbelte diætbeløb.
Diæterne kan pr. dag dog højst udgøre det femdobbelte af det diætbeløb, som i henhold til
reglerne i den kommunale styrelseslov er fastsat for møder af ikke over 4 timers varighed,
jf. folketingsvalglovens § 31, stk. 3, 4. pkt., det vil sige i 2014 højst 2.000 kr. pr. dag, og i
2015 højst 2.025 kr. pr. dag.
Beslutningen om ydelse af diæter til de juniortilforordnede skal træffes på et møde i
kommunalbestyrelsen og kan ikke delegeres til et udvalg eller kommunens forvaltning.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutningen generelt for alle, som medvirker ved
valget, herunder også de juniortilforordnede, eller for et eller flere af de hverv, der
nævnes i bestemmelsen. Der kan således fastsættes et andet diætbeløb for de juniortilfor-
ordnede end for valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrere og tilforordnede vælgere.
Ligeledes kan kommunalbestyrelsen fastsætte forskellige diætsatser for de juniortilfor-
ordnede alt efter hvilke hverv, de skal varetage inden for lovens rammer. Kommunalbe-
styrelsen kan endelig også beslutte, at der ikke skal ydes diæter til de juniortilforordnede.
Kommunalbestyrelsens beslutning om diætsatser, herunder om en differentiering af
satserne, skal ske ud fra saglige og generelle kriterier.
Ydes der diæter til de juniortilforordnede, kan de pågældende ikke frasige sig modta-
gelse af diæter. Diæterne er endvidere personlige. Kommunalbestyrelsen kan derfor ikke
aftale med de pågældende juniortilforordnede, at kommunen helt eller delvis skal overfø-
re diæterne direkte til 3. part, f.eks. den pågældendes partiorganisation, hvis vedkommen-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0011.png
de er medlem af et partis ungdomsorganisation, eller en velgørende organisation eller
lignende. Kommunalbestyrelsen kan heller ikke bestemme, at der i stedet for at yde
diæter til de juniortilforordnede ydes et beløb til de pågældendes skole, en velgørende
organisation eller lignende.
Til nr. 4
Med forslaget til ændring af folketingsvalglovens § 97, stk. 1, bringes reglerne om
valg af juniortilforordnede m.v., som er omhandlet i lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, til også
at gælde ved grundlovsumiddelbare folkeafstemninger.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, samt afsnit
2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Med forslaget til ændring af Europa-Parlamentsvalglovens § 16, stk. 1, 1. pkt., bringes
reglerne om valg af juniortilforordnede m.v., som er omhandlet i lovforslagets § 1, nr. 2
og 3, til også at gælde ved Europa-Parlamentsvalg.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, samt afsnit
2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Med forslaget indsættes en ny titel til den kommunale og regionale valglovs kapitel 3,
der tager højde for indførelsen i forslaget til en ny § 17 a af en adgang for kommunalbe-
styrelsen til at vælge juniortilforordnede til at hjælpe til med praktiske opgaver i forbin-
delse med kommunale og regionale valg. Herefter angiver titlen til lovens kapitel 3, at
kapitlet omhandler valgbestyrelsen, valgstyrere, tilforordnede vælgere
og
juniortilforord-
nede.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med forslaget indsættes en ny bestemmelse i den kommunale og regionale valglov, §
17 a, som giver kommunalbestyrelsen mulighed for på et møde at vælge et antal personer,
der på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og
tilforordnede vælgere på valgdagen, og som benævnes juniortilforordnede (forslaget til
lovens § 17 a, stk. 1, 1. og 2. pkt.).
Om den personkreds, der kan vælges som juniortilforordnet, om betydningen af kravet
om, at beslutningen om at vælge juniortilforordnet træffes på et møde i kommunalbesty-
relsen, og om betydningen af benævnelsen juniortilforordnet henvises herom til bemærk-
ningerne til forslagets § 1, nr. 2.
Det er i den forbindelse uden betydning, om de pågældende unge ville have haft valg-
ret til kommunale og regionale valg, hvis de havde opfyldt alderskriteriet på 18 år. Unge,
der ikke har dansk indfødsret eller er statsborgere i en af de øvrige medlemsstater i Den
Europæiske Union, eller er statsborger i Island eller Norge, og som ikke uden afbrydelse
har haft fast bopæl i riget i de sidste 3 år forud for valgdagen, jf. den kommunale og
regionale valglovs § 1, stk. 1, men som har fast bopæl i kommunen på udpegningstids-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0012.png
punktet, kan således også udpeges som juniortilforordnede til kommunale og regionale
valg.
Ifølge forslaget vil de juniortilforordnede alene kunne varetage opgaver af
praktisk
karakter,
og alene efter instruktion og under fornødent opsyn fra valgstyrere eller tilfor-
ordnede vælgere, jf. forslaget til lovens § 17 a, stk. 1, 3. pkt. Om den nærmere afgræns-
ning af de opgaver, som de juniortilforordnede vil kunne varetage, henvises til bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, samt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Med ændringen fastsættes endelig i forslaget til den kommunale og regionale valglovs
§ 17 a, stk. 2, at de juniortilforordnede vælges ved forholdstal under ét blandt unge med
bopæl i kommunen, der på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke er fyldt 18 år og
således ikke har opnået alderen for valgret.
Hvad proceduren for valg af juniortilforordnede angår, gælder de samme regler som
ved valg af valgstyrere og tilforordnede vælgere i forhold til anvendelse af forholdstals-
metoden. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Med ændringen af den kommunale og regionale valglovs § 18, stk. 3, omfattes de
juniortilforordnede af samme regler for ydelse af diæter for virksomhed i forbindelse med
valget, som gælder for medlemmer af valgbestyrelsen, valgstyrere og tilforordnede
vælgere. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, samt afsnit
2.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Bestemmelsen fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. januar 2016.
Til § 5
Ved den foreslåede bestemmelse fastlægges, at loven for så vidt angår folketings-
valg og folkeafstemninger finder anvendelse på folketingsvalg og grundlovsumiddel-
bare folkeafstemninger, der afholdes efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2016.
Bestemmelsen gælder således fra og med lovens ikrafttræden for sådanne valg og
folkeafstemninger, uanset at disse måtte være udskrevet før den 1. januar 2016 til af-
holdelse efter lovens ikrafttræden. Såfremt et folketingsvalg eller en grundlovsumid-
delbar folkeafstemning udskrives før den 1. januar 2016 til afholdelse efter lovens
ikrafttræden, vil der ikke være noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen forbereder
udpegelsen af juniortilforordnede på selve afstemningsdagen, der afholdes efter den 1.
januar 2016.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om valg til Folketinget, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29. marts
2014, foretages følgende ændringer:
»Kapitel 5
Valgbestyrelser, valgstyrere, tilforordnede væl-
gere og juniortilforordnede«
1.
Overskriften til
kapitel 5
affattes således:
»Kapitel 5
Valgbestyrelser, valgstyrere, tilforordnede
vælgere og juniortilforordnede«
Tilforordnede vælgere
§ 30.
Senest når valg er udskrevet, vælger
kommunalbestyrelsen et antal tilforordnede væl-
gere til at bistå ved valget. De tilforordnede væl-
gere vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt
de vælgere, der har bopæl i kommunen.
Stk. 2.
En vælger, der er opstillet som kandidat til
valget, kan vælges som tilforordnet vælger.
2.
Efter § 30 indsættes:
»Juniortilforordnede
§ 30 a.
Kommunalbestyrelsen kan beslut-
te på et møde at vælge et antal personer, der
på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke
fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og tilfor-
ordnede vælgere, jf. §§ 29 og 30, på valgda-
gen. Disse benævnes juniortilforordnede. De
juniortilforordnede må alene varetage opga-
ver af praktisk karakter og alene efter instruk-
tion og under fornødent opsyn fra valgstyrere
eller tilforordnede vælgere.
Stk. 2.
De juniortilforordnede vælges ved
forholdstalsvalg under ét blandt de i stk. 1
angivne personer, der har bopæl i kommu-
nen.«
3.
I
§ 31, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og de tilfor-
ordnede vælgere« til: », de tilforordnede
vælgere og de juniortilforordnede«.
§ 31.
(udeladt)
Stk. 2.
(udeladt)
Stk. 3.
Der ydes diæter til valgbestyrelsens med-
lemmer, valgstyrerne og de tilforordnede vælgere
for deres virksomhed i forbindelse med valget.
Diæterne ydes efter reglerne i lov om kommu-
nernes styrelse. Kommunalbestyrelsen kan dog
beslutte på et møde, at der ikke ydes diæter, eller
at de diæter, der ydes, udgør et andet beløb, end
der følger af reglerne i lov om kommunernes
styrelse. Diæterne kan pr. dag højst udgøre det
femdobbelte af det diætbeløb, som i henhold til
reglerne i lov om kommunernes styrelse er fastsat
for møder af ikke over 4 timers varighed.
§ 97.
Senest når dagen for en folkeafstemning
er fastsat, vælges valgbestyrelse, valgstyrere og
tilforordnede vælgere i overensstemmelse med
4.
I
§ 97, stk. 1,
ændres »og tilforordnede
vælgere« til: », tilforordnede vælgere og
eventuelle juniortilforordnede, jf. § 30 a,«.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0014.png
reglerne i kapitel 5 for folketingsvalg og med de
opgaver, der er nævnt i dette kapitel, dog med de
ændringer, der følger af afstemningens karakter.
Stk. 2.
(udeladt)
§2
I lov om valg af danske medlemmer til Eu-
ropa-Parlamentet, jf. lovbekendtgørelse nr.
368 af 10. april 2014, som ændret ved § 2 i
lov nr. 312 af 29. marts 2014, foretages føl-
gende ændringer:
§ 16.
Forud for valget vælges valgbestyrelser,
valgstyrere og tilforordnede vælgere efter regler-
ne i kapitel 5 i lov om valg til Folketinget. Valg-
bestyrelsen skal vælges senest 4 uger før valgda-
gen.
Stk. 2.
(udeladt)
1.
I
§ 16, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og tilforord-
nede vælgere« til: », tilforordnede vælgere og
eventuelle juniortilforordnede«.
§3
I lov om kommunale og regionale valg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 363 af 2. april 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til
kapitel 3
affattes således:
Kapitel 3
Valgbestyrelser, valgstyrere og tilforordnede
vælgere
»Kapitel 3
Valgbestyrelser, valgstyrere, tilforordnede
vælgere og juniortilforordnede«
2.
Efter § 17 indsættes:
»Juniortilforordnede
§ 17 a.
Kommunalbestyrelsen kan beslut-
te på et møde at vælge et antal personer, der
på valgdagen er fyldt 16 år, men endnu ikke
fyldt 18 år, til at bistå valgstyrere og tilfor-
ordnede vælgere, jf. §§ 16 og 17, på valgda-
gen. Disse benævnes juniortilforordnede. De
juniortilforordnede må alene varetage opga-
ver af praktisk karakter og alene efter instruk-
tion og under fornødent opsyn fra valgstyrere
eller tilforordnede vælgere.
Stk. 2.
De juniortilforordnede vælges ved
forholdstalsvalg under ét blandt de i stk. 1
angivne personer, der har bopæl i kommu-
nen.«
Tilforordnede vælgere
§ 17.
Kommunalbestyrelsen vælger et antal til-
forordnede vælgere til at bistå ved valget. De
tilforordnede vælgere vælges ved forholdstals-
valg under ét blandt vælgerne i kommunen.
Stk. 2.
Regionsrådet kan vælge et antal tilfor-
ordnede vælgere til at bistå ved fornyet fintælling
af regionsrådsvalget. Valget foregår efter tilsva-
rende regler som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
(udeladt)
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440046_0015.png
§ 18.
Enhver vælger har pligt til at påtage sig
hvervet som valgstyrer eller tilforordnet vælger.
Stk. 2.
Valgbestyrelsens medlemmer, valgstyrer-
ne og de tilforordnede vælgere har pligt til at
udføre de hverv, der påhviler dem, medmindre de
har forfald. Hvis et medlem af valgbestyrelsen
har forfald, indtræder den pågældendes stedfor-
træder i valgbestyrelsen. Hvis en valgstyrer eller
en tilforordnet vælger har forfald, udpeger den
gruppe i kommunalbestyrelsen henholdsvis regi-
onsrådet, der har udpeget den pågældende, en ny
valgstyrer eller en ny tilforordnet vælger.
Stk. 3.
Der ydes diæter til valgbestyrelsens med-
lemmer, valgstyrerne og de tilforordnede vælgere
for deres virksomhed i forbindelse med valget.
Diæterne ydes efter reglerne i lov om kommu-
nernes styrelse. Kommunalbestyrelsen henholds-
vis regionsrådet kan dog beslutte på et møde, at
der ikke ydes diæter, eller at de diæter, der ydes,
udgør et andet beløb, end der følger af reglerne i
lov om kommunernes styrelse. Diæterne kan pr.
dag højst udgøre det femdobbelte af det diætbe-
løb, som i henhold til reglerne i lov om kommu-
nernes styrelse er fastsat for møder af ikke over 4
timers varighed.
3.
I
§ 18, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og de tilfor-
ordnede vælgere« til: », de tilforordnede
vælgere og de juniortilforordnede«.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§5
§ 1 finder anvendelse på folketingsvalg
og folkeafstemninger, der afholdes efter lo-
vens ikrafttræden.
15