Kommunaludvalget 2014-15 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 18
Offentligt
Borgmestrene i hovedstadsområdet
Til
Økonomi- og Indenrigsminister Morten Østergaard
Finansminister Bjarne Corydon
Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen
17. december 2014
Vi skriver til jer, fordi en kreds af otte kommuner (Aarhus, Esbjerg, Herning, Holstebro, Hjørring,
Odsherred, Randers og Vordingborg) vedholdende har fremført en række synspunkter om en reform
af udligningssystemet, og i den forbindelse kædet behovet for en reform af udligningssystemet
sammen med den refusionsomlægning, der er et led i beskæftigelsesreformen. Blandt andet har
borgmestrene fra de otte kommuner i et brev til jer af 10. november 2014 argumenteret for et
enstrenget udligningssystem.
Der er muligvis behov for at tage hensyn til refusionsomlægningens konsekvenser for de enkelte
kommuner, men vi vil gerne advare mod sammenblandingen af refusionsomlægning og
udligningsreform, fordi ønsket om at reformere udligningssystemet på flere punkter hviler på et
forkert grundlag.
De otte kommuner hævder, at kommunerne i hovedstadsområdet ved hjælp af udligningssystemet
kan opretholde et betydeligt højere serviceniveau end resten af landets kommuner. Det billede kan
vi slet ikke genkende. Økonomi- og Indenrigsministeriets eget nøgletal for serviceniveau viser, at
kommunerne i hovedstadsområdet stort set har samme serviceniveau som resten af landets
kommuner. Desuden er forskellene i serviceniveauet løbende blevet indsnævret siden
kommunalreformen i 2007. Der er altså intet, der tyder på, at udligningssystemet tillader en
skævhed i kommunernes muligheder for at tilbyde et relativt ensartet serviceniveau.
De otte kommuner argumenterer med, at der stort set ikke er forskel på omfanget af pendling i
hovedstadsområdet og resten af landet, og at der derfor ikke længere er behov for en
hovedstadsudligning. Det er faktuelt set ikke korrekt. Omfanget af pendling i hovedstadsområdet er
markant højere end i resten af landet. 62 procent af alle jobs i hovedstadsområdet udføres af
borgere, der pendler til jobbet i en anden kommune. I resten af landet gælder det kun for 29 procent
af jobbene.
Hovedstadsudligningen er etableret, fordi hovedstadsområdet udgør et sammenhængende
byområde, der er opdelt i flere kommuner, som har en betydelig indbyrdes pendling. Det vil være
uacceptabelt med for store forskelle i skat og service indenfor et sammenhængende byområde.
Hovedstadsudligningen finansieres udelukkende af kommunerne i hovedstadsområdet. Der er altså
ikke tale om, at hovedstadskommunerne tager penge fra provinsen. Fremstillingen i medierne kan
efterlade det indtryk, at pengestrømmen i udligningssystemet går fra provinsen til hoved-
stadsområdet. Reelt er der tale om meget store overførsler fra hovedstadsområdet til de øvrige
kommuner via udligningssystemet.
De otte kommuner hævder, at skatten er lavere i hovedstadsområdet. Dette er rigtigt, hvis man kun
ser på den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent. Men borgerne i hovedstadsområdet
betaler en større andel af deres indtægter i samlet skat (indkomstskat og grundskyld).