Kirkeudvalget 2014-15 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om folkekirkens økonomi
(Ophævelse af revisionsklausul)
I lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov om folkekirkens økonomi, som ændret ved lov nr. 1393 af
23. december 2012, foretages følgende ændring:
1.
§ 3
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
1
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
................................................................................................................................ 2
2. Gældende ret
................................................................................................................................................. 3
3. Lovforslagets udformning
.............................................................................................................................. 4
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
................................................................... 5
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
.................................................................... 5
6. Administrative konsekvenser for borgerne
.................................................................................................... 6
7. Miljømæssige konsekvenser
.......................................................................................................................... 6
8. Forholdet til EU-retten
................................................................................................................................... 6
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
.................................................................................................. 6
10. Sammenfattende skema
.............................................................................................................................. 6
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at ophæve revisionsklausulen vedrørende bestemmelserne i lov nr. 506 af 12.
juni 2009 om ændring af lov om folkekirkens økonomi vedrørende etablering af permanente stiftsråd.
Ved lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov om folkekirkens økonomi (Etablering af permanente
stiftsråd) blev kapitel 5 a om stiftsråd indsat i lov om folkekirkens økonomi.
Med lovændringen blev der etableret permanente stiftsråd i samtlige af folkekirkens stifter. Loven fastsatte
samtidig stiftsrådenes kompetencer og sammensætning. Efter lovens § 3 skulle kirkeministeren fremsætte
forslag om revision af loven i folketingsåret 2012-13.
Ved lov nr. 1393 af 23. december 2012 blev revisionen af de permanente stiftsråd udskudt til folketingsåret
2014-15 på baggrund af nedsættelsen af Udvalg om en mere sammenhængende og moderne
styringsstruktur for folkekirken. Betænkning 1544 om folkekirkens styre blev offentliggjort i april 2014 og
sendt i høring frem til ultimo maj 2014.
Kirkeministeriet udarbejdede og offentliggjorde i november 2012 rapport for evaluering af permanente
stiftsråd. Evalueringen blev den 19. november 2012 sendt til Kirkeudvalget, ligesom evalueringen blev
omdelt til medlemmerne af Styringsudvalget.
2
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hverken Kirkeministeriets evaluering fra 2012, betænkning 1544 eller høringssvarene på betænkningen har
vist et udpræget ønske om eller behov for at ændre den nuværende ordning for de permanente stiftsråd.
På baggrund heraf foreslås det, at revisionsklausulen ophæves.
2. Gældende ret
Kapitel 5 a om stiftsråd i lov om folkekirkens økonomi blev indført ved lov nr. 506 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om folkekirkens økonomi (Etablering af permanente stiftsråd). Bestemmelserne trådte i
kraft den 1. august 2009.
Formålet med loven var at etablere permanente stiftsråd i samtlige af folkekirkens stifter og fastsætte
stiftsrådenes kompetencer og sammensætning.
Lovforslaget blev udarbejdet som opfølgning på regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005 og på
baggrund af betænkning 1495/2008 om evaluering af forsøg med stiftsråd. I betænkningen blev det
konkluderet, at stiftsrådene burde indføres i samtlige af landets stifter, og der fremkom en række
anbefalinger til stiftsrådenes sammensætning, organisering og opgaveportefølje.
Efter § 3 i loven skulle kirkeministeren i folketingsåret 2012-13 fremsætte forslag om revision af loven.
Følgende fremgår om baggrunden for denne revisionsbestemmelse, jf. de almindelige bemærkninger afsnit
5:
”Det er afgørende for Kirkeministeriet, at stiftsrådenes sammensætning og kompetencer vedbliver med at
være i overensstemmelse med folkekirkens ønsker, og at det sikres, at dette nye organ bidrager til
sognemenighedernes liv og vækst. Kirkeministeren vil derfor fremsætte forslag om revision af loven i 2012-
2013. Hermed sikres, at stiftsrådenes funktion og indhold fortsat er i overensstemmelse med folkekirkelige
ønsker og behov.”
Endvidere fremgår følgende af de specielle bemærkninger til § 3:
”Bestemmelsen betyder, at loven skal revideres i folketingsåret 2012-13. Baggrunden herfor er, at
stiftsrådet er et nyt demokratisk organ i folkekirken, hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at foretage en
revision efter en årrække for at undersøge, hvorledes organet fungerer – både for så vidt angår opgaver,
kompetencer og sammensætning, som i forholdet til stiftets øvrige organer.”
Ved lov nr. 1393 af 23. december 2012 blev revisionen af de permanente stiftsråd udskudt til folketingsåret
2014-15 på baggrund af nedsættelsen af Udvalg om en mere sammenhængende og moderne
styringsreform for folkekirken.
Følgende fremgår af de almindelige bemærkninger afsnit 3 om udformningen af lovforslaget:
”Som anført ovenfor i afsnit 1 er Udvalg om en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur for
folkekirken blevet nedsat i september 2012. Udvalget har til opgave at komme med forslag til en mere
sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken med en klar ansvarsfordeling for
3
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
økonomiske og indholdsmæssige forhold. Udvalget skal i den forbindelse blandt andet se på stiftsrådenes
opgaver og rolle. Det vil således være naturligt at lade revisionen af loven indgå i dette udvalgsarbejde.
På baggrund heraf foreslås det, at revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 506 af 12. juni 2009 om
ændring af folkekirkens økonomi (Etablering af permanente stiftsråd) ændres, således at revisionen af
loven udskydes til senest i folketingsåret 2014-15, idet udvalgsarbejdet forventes færdiggjort ultimo 2013,
og der derefter må forventes at pågå en høringsperiode. Efter denne høringsperiode forventes der på
baggrund af udvalgets arbejde at kunne fremsættes et forslag til revision af reglerne om etablering af
permanente stiftsråd.”
3. Lovforslagets udformning
Som anført ovenfor i afsnit 2 blev Udvalg om en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur for
folkekirken nedsat i september 2012.
Kirkeministeriet udarbejdede og offentliggjorde i november 2012 rapport for evaluering af permanente
stiftsråd. Denne evaluering blev offentliggjort, herunder sendt til Kirkeudvalget og omdelt til
Styringsudvalgets medlemmer.
Evalueringen blev foretaget via personlige-, videokonference- og telefoninterviews samt udsendte
spørgeskemaer i perioden 30. august 2012 til 18. september 2012. Der blev foretaget 20 interviews i
landets 10 stifter, heraf et personligt interview med hver af landets 10 biskopper, samt et gruppeinterview
med hvert stiftsråd. Endvidere blev der udsendt et spørgeskema til i alt 2 distriktsforeningsmedlemmer i
hvert stift. Endvidere modtog samtlige stiftskontorchefer et elektronisk spørgeskema. Evalueringen viste, at
der ikke var et markant ønske om at få den nugældende ordning ændret. Blandt andet følgende fremgår
således af Kirkeministeriets sammenfatning af evalueringens resultat og ministeriets anbefalinger:
”På baggrund heraf sammenfattes evalueringsundersøgelsens resultater og ministeriets anbefalinger til,
hvor der kan overvejes ændringer i forhold til den eksisterende ordning om permanente stiftsråd.
Som det fremgår, opleves stiftsrådenes sammensætning og opgavevaretagelse fortsat at være i
overensstemmelse med folkekirkelige ønsker og behov.
Det kan således på baggrund af evalueringen konkluderes, at ordningen om de permanente stiftsråd i
folkekirken grundlæggende fungerer rigtig godt. Omvendt er der heller ingen tvivl om, at sognemenigheden
fortsat opleves som grundpillen i forhold til folkekirkens opgave med at forkynde det kristne evangelium,
og at stiftsrådene kun understøtter men ikke overtager denne funktion.” Der henvises til evalueringens side
10 ff.
Betænkningen fra Udvalget om en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken
blev offentliggjort og sendt i høring i april 2014 med frist for høringssvar fastsat til ultimo maj 2014.
Styringsudvalget har skrevet følgende om udvalgets overvejelser i forhold til stiftsrådene:
”Udvalget konstaterer, at det ved lovgivningen om stiftsråd i 2009 blev besluttet at afgrænse stiftsrådenes
lovbestemte opgaver til:
4
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- at stiftsrådet på vegne af menighedsrådene skal bestyre kirkernes og præsteembedernes kapitaler
(stiftsmidlerne),
- at stiftsrådet af hensyn til det kirkelige liv kan træffe beslutning om at udskrive et bindende bidrag fra
kirkekasserne til finansiering af aktiviteter i stiftet inden for kommunikation, formidling og
udviklingsprojekter, og
- at stiftsrådet kan fastlægge en udvalgsstruktur i stiftet.
Det er desuden almindeligt, at stiftsrådet er dialogpartner og rådgiver for biskoppen om forskellige forhold
med bred betydning i stiftet.
Kirkeministeren skal i folketingssamlingen 2014-15 fremsætte forslag om revision af bestemmelserne om
stiftsråd.
Udvalget konstaterer, at der i den evaluering af erfaringerne med stiftsråd, der blev gennemført i 2012, kun
i meget begrænset omfang blev udtrykt ønsker om, at stiftsrådene skal tillægges flere opgaver og
kompetencer.
Udvalget konstaterer desuden, at stiftsrådet i vidt omfang udfører en opgave som rådgiver for biskoppen i
forhold til pastoratsstruktur og placering af provste- og præstestillinger i stiftet.”
Endvidere fremgår bl.a. følgende af udvalgets afsluttende bemærkninger om opgave- og
kompetencefordeling:
”Blandt de spørgsmål, som denne betænkning ikke bidrager til at afklare, er bl.a. en række emner, som har
været berørt i udvalget, men hvor udvalget (givet kombinationen af kommissoriet, den valgte arbejdsform
og den tidsmæssige ramme for udvalgets arbejde) ikke fremlægger konkrete forslag til ændringer. Det
drejer sig bl.a. om opgavefordelingen mellem de forskellige niveauer i kirken.”
Af de 534 indkomne høringssvar på betænkningen fremgår der ingen gennemgående tendens, som viser et
ønske om at ændre i den nuværende ordning for de permanente stiftsråd. Det skal dog i den forbindelse
bemærkes, at stiftsrådenes kompetencer ikke har været et af de mest centrale omdrejningspunkter i
betænkningen.
Hverken Kirkeministeriets evaluering fra 2012, betænkning 1544 eller høringssvarene på betænkningen har
vist et udpræget ønske om eller behov for at ændre den nuværende ordning for de permanente stiftsråd.
På baggrund heraf foreslås det, at revisionsklausulen ophæves.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408412_0006.png
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget
indeholder ingen
EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
6
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås at ophæve
§ 3
i lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov om folkekirkens økonomi
vedrørende etablering af permanente stiftsråd, som ændret ved lov nr. som ændret ved lov nr1393 af 23.
december 2012, således at kirkeministeren ikke skal fremsætte forslag om revision af loven i folketingsåret
2014-15.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2015.
7
Dokid. 111318
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov
om folkekirkens økonomi, som ændret ved lov
nr. 1393 af 23. december 2012, foretages
følgende ændring:
§ 3.
Kirkeministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2014-15.
1.
§ 3
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
8
Dokid. 111318