Kirkeudvalget 2014-15 (1. samling)
KIU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1492656_0001.png
Skolereform og
konfirmations-
forberedelse
Belysning af konfirmations-
forberedelsens tidsmæssige
placering efter skolereformens
indførelse
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0002.png
1
Indledning
Folketinget vedtog i det tidlige 2014 at indføre en skolereform i den danske folkeskole.
Skolereformen blev implementeret fra skoleårets begyndelse i august 2014. Reformen medfører en
længere skoledag, hvor unge på 7. og 8. klassetrin skal være i skole 35 timer om ugen. Skoledagen
kan nu ligge mellem kl. 8 og kl. 16. Begrebet
understøttende undervisning
er også blevet
introduceret, hvilket er en undervisningsform, hvor undervisningen kan foreståes af både lærere,
pædagoger og andre, der måtte have særlige forudsætninger for at kunne undervise indenfor et
område.
1
Der skal dog være en lærer til stede under den understøttende undervisning.
Denne nye skolereform har som alle tidligere omfattende skolereformer haft indflydelse på
placeringen af konfirmationsforberedelsen i løbet af en skoledag. I store dele af landet har man i
mange år haft den klassiske model med to ugentlige morgenlektioner. Denne model er dog de
seneste år en del steder blevet erstattet af nogle morgentimer eller eftermiddagstimer kombineret
med blokundervisning i form af hel- og halvdagsundervisning i løbet af konfirmandsæsonen og
efter aftale med den lokale skole(r). I Københavns Kommune og andre steder i hovedstadsområdet
har forholdene gennem mangfoldige år været anderledes, idet konfirmationsforberedelsen stort set
altid har ligget udenfor skoletiden, dvs. efter kl. 14 og hyppigt kl. 14-16. Når det siges, at
Københavns Kommune ikke i samme grad som de steder, hvor konfirmationsforberedelsen
traditionelt har ligget som morgentimer, er berørt af skolereformen, er det ikke helt korrekt, idet
konfirmationsforberedelsen sine steder er skubbet til efter skoletids ophør, dvs. til efter kl. 16.
Konfirmationsforberedelsen skal stadig if. Skolelovens §53 jfr. § 40, stk. 2, nr. 4, og § 44, stk. 2, nr.
1 finde sted i skoletiden, hvilket nu vil sige mellem kl. 8 og 16. Spørgsmålet er dog, om dette i
praksis kan lade sig gøre, idet skolereformens krav i overbygningen er 35 ugentlige timer ved et 40-
ugers skoleår eller samlet 1400 årlige timer. Medregnes konfirmationsforberedelse vil det kræve en
skoleuge på ca. 36 timer. Genplacering af timer i folkeskolen besværliggøres dels af skolens
forberedelses- og mødeaftaler og lokale kommunale busaftaler, der en del steder ikke gør det muligt
at undervise efter kl. 15.00.
2
Nærværende rapport vil ud fra en spørgeskemaundersøgelse forsøge at besvare følgende
hovedspørgsmål:
Hvilke tidspunkter har man i de forskellige sogne og skoler, provstier og kommuner
forhandlet sig frem til, at konfirmationsforberedelsen kan finde sted på?
Har eventuelle ændringer medført en forbedring eller en forringelse af mulighederne for at
opfylde konfirmationsforberedelsens mål og indhold i henhold til konfirmationsanordningen
– herunder om de har betydet væsentlige ændringer i den pædagogiske tilgang også?
1
2
Se f.eks.
https://www.borger.dk/Sider/Skolereformen.aspx
for et kort overblik.
Anordningens minimumsaftale på 48 lektioner kan omregnes til 36 timer. Helt præcist vil det ugentlige timetal derfor
være 35 36/40 dele eller 35,9 time. Ved 56 lektioner kan det omregnes til 42/40 36,05 timer.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0003.png
2
Hvilken indflydelse har ændringen af konfirmationsforberedelsens tidsmæssige rammer på
præsternes arbejdsforhold- og miljø?
Man kan undervejs fundere over, hvordan Den kgl. Konfirmationsanordnings bestemmelser
forholder sig til den måde, hvorpå konfirmationsforberedelsen efter skolereformens indførelse
tidsmæssigt set placeres. Af anordningen fremgår flg. af §13, stk. 3:
”Undervisningsforløbet omfatter mindst 48 lektioner og så vidt muligt 56 lektioner af 45 minutters
varighed. Det foregår i to ugentlige lektioner eller i en kombination af ugelektioner og mere
samlede moduler eller halv- eller heldagsundervisning,
hvor det tjener undervisningens formål.”
(min fremhævelse).
Er ændringen i konfirmationsforberedelsestidspunktet begrundet i pædagogiske overvejelser, som
anordningen faktisk fordrer det, eller er ændringen begrundet i skolens behov for at ændre
tidspunktet pga. skolereformen? Da både Skoleloven og en Kgl. Anordning er udtryk for bindende
regler, må man forsøge at nå frem til en praksis, der tilgodeser
begge
regelsæt og
begge
parter, altså
både skolen og folkekirken. En åben samtale må derfor anses for et minimumskrav for både skole
og kirke.
Et anden problemstilling forbundet med konfirmationsanordningens ordlyd er, at den anbefaler 22
konfirmander pr hold/præst og et absolut maximum på det antal, som findes i folkeskolens klasser:
”Antallet af konfirmander på et hold må ikke overstige det for folkeskolens klasser på samme
alderstrin gældende. Der tilsigtes en gennemsnitlig holdstørrelse på 22”. §13, stk. 1.
3
Det er en hel del steder vanskeligt at overholde denne paragraf efter skolereformens indførelse.
Hvordan gjorde vi?
Undersøgelsen er lavet af undertegnede fra Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, FUV, i
samarbejde med tre studerende på et såkaldt Profilfag ved
Arts-fakultetet
ved Aarhus Universitet,
hvor religionssociolog, adjunkt, ph.d. Henrik Reintoft Christensen og lektor Joshua Charles Skewes
underviser og har vejledningsfunktioner. De tre studerende er stud.mag. Richard Holm, stud.mag.
Anne Ditte Rüsz og stud.mag. Mads Qvortrup, herefter kaldt de studerende. Rapportens anliggende
er taget op af egen drift og således ikke ”bestilt” af nogen og har heller ikke modtaget økonomisk
støtte.
Et elektronisk spørgeskema fra FUV, se bilag 1, blev rundsendt til samtlige præster i FUVs
database. Præsterne blev i en medfølgende mail gjort opmærksom på, at undersøgelsen ikke var af
journalistisk karakter, men et folkekirkeligt forsøg på at indsamle viden og beskrive de faktiske
omstændigheder i konfirmationsforberedelsen efter skolereformens indførelse med henblik på at
3
Opmærksomheden henledes på, at der citeres fra den gældende konfirmationsanordning.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0004.png
3
kunne danne grundlag for eventuelle fornyede forhandlinger med skoler og kommuner i den
kommende tid. Der blev sendt en påmindelse om at svare på skemaet ca. to dage før den i den første
email annoncerede deadline.
Spørgeskemaet blev udarbejdet af de studerende og undertegnede med input fra repræsentanter fra
Præsteforeningen, Konfirmandcentret og Menighedsrådsforeningen. Det er klart, at skemaet ikke
uden at blive voldsomt meget for langt kan tage højde for enhver eventualitet i individuelle sognes
tilrettelæggelse af deres konfirmationsforberedelse og samarbejde med lokale skoler, men tendenser
vil kunne aflæses.
I rapporten vil også indgå informationer indhentet af Kirkeministeriet i det notat, som ministeriet
offentliggjorde i december 2014 – herefter KM’s notat.
Kort frafaldsanalyse
Spørgeskemaet blev udsendt til omkring 2200 præster, og lidt mere end 1300 præster har besvaret
dele af spørgeskemaet, og lidt over 800 præster har gennemført besvarelsen. Hvorfor har ikke alle
præster, der har fået tilsendte spørgeskemaet fra FUV, besvaret det? Det er der forskellige grunde
til, som jeg i det følgende kort vil pege på:
Der er flere hundrede funktionspræster i Den danske Folkekirke, og en del af dem har ikke
konfirmationsforberedelse – som f.eks. visse hospitalspræster, fængselspræster,
korshærspræster etc.. Man kan ikke ud af FUVs database se, hvem der har konfirmander og
hvem ikke.
Nyansatte præster deltog ikke, idet de ikke havde et sammenligningsgrundlag fra sidste
sæsons konfirmationsforberedelse.
Nogle præster er på seniorordning og har ikke længere konfirmander.
Nogle provster har ikke længere konfirmationsforberedelse.
I visse store bysogne er der mange præster, men ikke så mange konfirmander, hvorfor nogle
af præsterne har ”konfirmandfrie” år og således ikke har kunnet deltage.
Det var ikke en tjenstlig pligt at udfylde skemaet.
Ganske kort tid før skemaets rundsendelse sendte Kirkeministeriet en egen rundspørge ud,
som præsterne var tjenstligt forpligtede til at svare på, hvilket medførte en vis metaltræthed
mht. besvarelse af skemaer vedr. konfirmationsforberedelsens placering.
En enkelt provst kunne ikke anbefale, at provstiets præster besvarede spørgeskemaet.
Nogle af de adspurgte præster var if. tilsendte mails ikke kommet rigtigt i gang med
konfirmationsforberedelse på spørgetidspunktet.
Flere kvinder end mænd synes tilbøjelige til at besvare et spørgeskema.
Generel modvilje mod spørgeskemaer.
Nogle præster fandt ikke, at deres specielle situation og konfirmationsforberedelsesmodel
var tilstrækkeligt afspejlet i spørgeskemaet til, at de kunne besvare det.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0005.png
4
Enkelte steder er det ikke præsten, der forbereder konfirmander, men f.eks. kirke- og
kulturmedarbejdere eller løst ansatte. FUV kender ikke til omfanget af disse ordninger og
kender ej heller navn eller emailadresse på den person, der så har
konfirmationsforberedelsen.
Stadigvæk må det siges, at over 800 gennemførte besvarelser og flere svar på delspørgsmål – mere
end 1300 - er nok til at få et indblik i konfirmationsforberedelsessituationen i Danmark vedr. den
tidsmæssige placering. En egentlig svarprocent kan ikke udregnes, da vi altså ikke har kendskab til
hvor mange præster, der rent faktisk forbereder konfirmander i år og også gjorde det sidste år.
Derfor må der tages et generelt forbehold over for, om alle resultater kan siges at være
repræsentative for alle landets præster, som har konfirmationsforberedelse.
Generelle oplysninger
Køn:
K 58%
M 42%
Gennemsnitsalderen:
50,3 år.
Sognetype
if. præsternes egen angivelse:
Det oplyses, at 77% af konfirmanderne kommer fra 7.klassetrin, mens 22% kommer fra 8.
klassetrin. 1% kommer fra 6. klassetrin eller fra specialklasser.
Den tidsmæssige placering af konfirmationsforberedelsen
72% af timerne i konfirmationsforberedelsen ligger indenfor skoletiden, mens 28% ligger udenfor
skoletiden. Man skal bære i erindring, at der altid har været nogle geografiske områder, der har haft
konfirmationsforberedelsen udenfor skoletiden, f.eks. hovedstadsområdet. I de tilfælde har det ikke
noget at gøre med skolereformens implementering i folkeskolen.
Imidlertid er der mange, der har fået ændret deres traditionelle konfirmationsforberedelsestidspunkt,
hvad enten der har været tale om morgentimer eller ej.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0006.png
5
Har tidspunktet for konfirmationsforberedelse ændret sig fra sidste skoleår som direkte
konsekvens af skolereformen? Der ses her bort fra lokale skolestrukturelle ændringer.
De skolestrukturelle ændringer, der er tænkt på, kan være eksempelvis skolelukninger eller flytning
af 7. klassetrin fra en landsbyskole til en centralskole – alt sammen noget, der ikke direkte har noget
at gøre med skolereformen.
Hvis vi ser på skoledagen fra kl. 8-16, fordeler konfirmationsforberedelsestimerne sig, som følger
nedenfor. Det skal bemærkes, at der er tale om klokketimer og ikke lektioner af 45 minutters
varighed. Når det er gjort således, er det, fordi skolernes undervisningstid, hvori
konfirmationsforberedelsen if. loven skal placeres, tælles i klokketimer. Den kongelige
Konfirmationsanordning fordrer min. 48 lektioners konfirmationsforberedelse, hvilket er det samme
som 36 klokketimer. Bemærk, at procentsatserne er af dem, der har (dele af)
konfirmationsforberedelsen indenfor skoletiden. De kan samtidigt godt have hele og halve dage
både indenfor og udenfor skoletiden.
Hvor mange samlede klokketimer i indeværende skoleår har du til konfirmationsforberedelse
indenfor skoletiden? ”Skoletiden” dækker over Undervisningsministeriets definition, hvor
skoletiden forudsættes normalt at ligge fra kl. 8-16.
8:00-9.59: 45%
10:00-11.59: 4%
12:00-13.59: 6%
14:00-16.00: 45%
Visse steder er konfirmationsforberedelsen indgået som en del af den understøttende undervisning,
selvom det formentligt ikke er ganske lovmedholdigt. I disse tilfælde deltager alle skolebørn på 7.
eller 8. klassetrin i undervisningen, hvad enten de skal konfirmeres eller ej. I sagens natur må denne
undervisning ikke være forkyndende, men nok dannende og kundskabsmeddelende. Man kunne
overveje, om dette forhold afspejles i de procentsatser, der ses mellem kl. 10 og kl. 13.59 – altså, at
der her er tale om understøttende undervisning på skolens præmisser.
Den generelle tendens i ændringerne forårsaget af skolereformen kan ses i det følgende:
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0007.png
6
Hvad er den generelle tendens i ændringen hos dig? Vælg den kategori, der passer bedst på
dig.
Af figuren ses det tydeligt, at der er særligt tre områder, hvor skolereformen tidsmæssigt har haft
betydning for konfirmationsforberedelsen, nemlig
1. de 20%, der er gået fra at have konfirmationsforberedelsen indenfor skoletiden til at have
det udenfor skoletiden;
2. de 54%, der er gået fra at have konfirmationsforberedelsen i morgen-/formiddagstimer til at
have det om eftermiddagen i skoletiden og
3. de 18%, der er gået fra at have ugentlig undervisning jævnt fordelt over hele året til hele
dage i skoletiden.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0008.png
7
Det skal bemærkes, at kun 2% er gået fra at have konfirmationsforberedelse udenfor skoletiden til at
have det indenfor. Det skal også bemærkes, at procentsatserne skal regnes ud fra de 74%, der har
oplevet ændringer som direkte følge af skolereformen. Det vil eksempelvis sige, at de 20%, der
angiver at være flyttet fra indenfor skoletid til udenfor skoletid, udgør 15% af den population, der
har svaret.
Under aflæsning af denne tabel skal man have i baghovedet, at det er den generelle tendens, der
afspejles, hvilket vil sige, at der visse steder godt kan finde andre kombinationer af timer og dage
sted.
Det skal også bemærkes, at ”udenfor skoletid” ikke nødvendigvis er efter kl. 16, men også kan være
f.eks. fra kl. 7.15 eller 7.30. Denne mulighed fandtes ikke i skemaet, men præster har efterfølgende
i emails gjort mig opmærksom på denne tidsmæssige placering af konfirmationsforberedelsen efter
skolereformens indførelse. Dette kan også aflæses i KMs notat.
4
Hvis man bryder tallene op i forhold til forskellige sognetyper som angivet af præsterne selv (altså
ikke et objektivt udtryk for urbaniseringsgraden), ser det således ud (afrundende procentsatser):
Landsogn:
20% er gået fra at have forberedelsen inden for skoletiden til at have det udenfor skoletiden.
51% er gået fra at have morgen-/formiddagstimer til at have eftermiddagstimer indenfor skoletiden.
19% er gået fra jævnt fordelt hen over året ugentlig forberedelse til hele dage i skoletiden.
10% er øvrige muligheder.
Lille bysogn:
11% er gået fra at have forberedelsen inden for skoletiden til at have det udenfor skoletiden.
59% er gået fra at have morgen-/formiddagstimer til at have eftermiddagstimer indenfor skoletiden.
25% er gået fra jævnt fordelt hen over året ugentlig forberedelse til hele dage i skoletiden.
5% er øvrige muligheder
Bysogn:
18% er gået fra at have forberedelsen inden for skoletiden til at have det udenfor skoletiden.
61% er gået fra at have morgen-/formiddagstimer til at have eftermiddagstimer indenfor skoletiden.
18% er gået fra jævnt fordelt hen over året ugentlig forberedelse til hele dage i skoletiden.
3% er øvrige muligheder
Hovedstadsområdet:
4
Se f.eks. under Ribe Stift (upagineret), hvor der dog kun er tale om et enkelt tilfælde. Personligt har jeg via emails
kendskab til flere steder.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0009.png
8
43% er gået fra at have forberedelsen inden for skoletiden til at have det udenfor skoletiden.
37% er gået fra at have morgen-/formiddagstimer til at have eftermiddagstimer indenfor skoletiden.
1% er gået fra jævnt fordelt hen over året ugentlig forberedelse til hele dage i skoletiden.
14% er gået fra at have forberedelse om eftermiddagen udenfor skoletiden til senere på
dagen/aftenen.
Dette er særligt for området.
6% er øvrige muligheder
For alle sognetypers vedkommende udover hovedstadsområdet er den generelle tendens, at
forberedelsestidspunktet er gået fra at være morgen-/formiddagstimer til eftermiddagstimer indenfor
skoletiden. I hovedstadsområdet er denne tendens næstmest forekommende. Det skal dog
bemærkes, at populationen af dem, der fra hovedstadsområdet har besvaret netop dette spørgsmål,
er relativt lav. Det kan formentligt, som også de studerende gør opmærksom på, forklares ved, at de
fleste i netop dette område allerede på et tidligere tidspunkt har gennemgået ændringer, der matcher
de krav, som skolereformen synes at implicere. Netop hovedstadsområdet er karakteriseret ved at
have haft konfirmationsforberedelsen udenfor skoletiden i lang tid. De fleste af dem, som hidtil ikke
har fulgt denne hovedregel, er nu også placeret udenfor skoletiden. Samtlige provstier, men altså
ikke alle sogne, i Kbh.s stift angiver, at de har oplevet ændringer i konfirmationsforberedelsens
tilrettelæggelse som følge af den nye skolereform. Ændringen består som hovedregel i, at
tidspunktet er flyttet til senere på dagen.
5
Når den tidsmæssige placering af konfirmationsforberedelsen aftales, er der flere aktører i spil, som
skal blive enige nemlig kirke, skole(r), provsti og evt. kommunalbestyrelse. Skolereformen har også
haft indflydelse på dette samarbejde, idet rigtigt mange har skullet nyforhandle, hvor
konfirmationsforberedelsen skulle placeres rent tidsmæssigt. Af nedenstående figur fremgår det,
hvor mange steder der er blevet nyforhandlet og med hvem:
Hvordan er placeringen af konfirmationsforberedelsen blevet forhandlet på plads?
Det understreges i spørgeskemaet at præsten skal gå ud fra den skole, hvor præsten har flest
konfirmander fra, i fald præsten har flere skoler i sit pastorat.
Som altid er det således, at i de tilfælde, hvor præsten, skolen og provstiet ikke kan blive enige, går
sagen videre til kommunalbestyrelsen, der har det sidste ord i sagen i en forhandling med
menighedsrådene. Dette er også forekommet i nyforhandlingerne i anledning af skolereformen:
5
Se KMs notat vedr. Københavns Stift (upagineret).
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0010.png
9
Har kommunalbestyrelsen været involveret i forhandlingerne?
Som det ses, har kommunalbestyrelsen været involveret i lidt under en tredjedel af forhandlingerne,
mens mere end to tredjedele af præsterne har forhandlet selv eller via provstiet. Det er ikke
overraskende, at denne forhandlingssituation har haft nogen indflydelse på det daglige samarbejde
mellem skole og kirke, hvilket gælder i både positiv og negativ retning.
Hvordan har forhandlingerne med skolelederen påvirket det daglige samarbejde med skolen?
Meget positivt:
Positivt:
Hverken/eller
Negativt:
Meget negativt:
13%
24%
53%
9%
0%
Overordnet set må man konkludere, at skolereformen ikke i væsentlig grad har haft negativ
indvirkning på forholdet mellem skole og kirke som sådan. Skolelederne har under
implementeringen af skolereformen været presset på flere fronter (utilfredse lærere, sammenfald
med arbejdstidsreform, skeptiske forældre etc.), men samarbejdet med skolen om
konfirmationsforberedelsen synes ikke at have presset præsterne væsentligt. Der foreligger dog
samtidigt en hel række udtalelser fra præsterne, som nuancerer tallene, og disse udtalelser går på, at
skolelederen har været flink og velvilligt indstillet, men at skolederen samtidigt ikke, hvilket er sket
under henvisning til skolereformen, har kunnet imødekomme præsternes ønsker mht. placering af
konfirmationsforberedelse. Nogle præster har ganske enkelt givet op over for det, som de har
oplevet som en overmagt. De har med et udtryk, som flere præster bruger, følt sig ”kørt over”.
6
Det
har ikke forhindret samarbejdet på andre punkter (f.eks. kirkebesøg for diverse klasser,
rundvisninger, kunst- og salmesangsprojekter etc.), men præsterne har måttet ”føje sig” på en måde,
som de ikke tidligere har oplevet. ”Diktat” kaldes det også af nogle af præsterne. Hvor
skolereformen altså ikke har haft afgørende indflydelse på samarbejdet med skolen – måske pga.
præsternes opgivenhed - har den haft det på præsterne arbejdsglæde. Man skal dog heller ikke
overse, at 9% har oplevet forhandlingssituationen som negativ.
6
Se Ekskurs 1
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0011.png
10
Præsternes arbejdsglæde set i forhold til ændringerne af den tidsmæssige
placering af konfirmationsforberedelsen.
At en del præster ikke har haft mulighed for i forhandlingerne med skolen at placere
konfirmationsforberedelsen, hvor præsterne har fundet det hensigtsmæssigt i forhold til både
konfirmander, indholdet i konfirmationsforberedelsen og det øvrige præstearbejde samt familieliv,
har betydning for præsternes arbejdsglæde. Det viser flg. tabel:
I forhold til din arbejdsglæde oplever du da ændringen af tidspunktet som:
Meget positivt:
Positivt:
Hverken/eller
Negativt:
Meget negativt:
3%
18%
36%
31%
11%
På denne skala fra 1-5 er den neutrale midterværdi 3,0 mens det faktiske gennemsnit blev 3,3. For
de præster, hvis overordnede tendens er at være gået fra konfirmationsforberedelse indenfor
skoletiden til udenfor skoletiden, er gennemsnittet 3,58. De præster, der har fået flyttet
konfirmationsforberedelsen fra indenfor skoletid til udenfor skoletid, er således mere utilfredse end
gennemsnittet af dem, der har oplevet andre ændringer i den tidsmæssige ramme for
konfirmationsforberedelsen. Der er ikke forskel på mænd og kvinder, hvad angår deres
arbejdsglæde efter ændringen i tidspunkt for konfirmationsforberedelsen. Det er ikke smukt, at 42%
oplever en nedgang i arbejdsglæden.
Til slut i nærværende rapport vil der være en sammenfatning af nogle af de synspunkter, som
præsterne i undersøgelsen har givet udtryk for i forbindelse med deres opfattelse af emnet
arbejdsglæde og konfirmationsforberedelse under nye forhold, se Ekskurs 1.
Tilgange til konfirmationsforberedelsen og den tidsmæssige placering i forhold
til pædagogisk metode
Man kan inddele tilgangen til konfirmationsforberedelsen set fra præstens side i fire hovedtilgange
eller –formål, nemlig: Den dannende tilgang; den forkyndende tilgang; den kundskabsmeddelende
tilgang og den social-relationelle tilgang. Man kan vægte en eller flere af tilgangene som væsentlige
for den konfirmationsforberedelse, som man planlægger.
I hvor høj grad repræsenterer disse fire tilgange din tilgang til konfirmationsforberedelsen?
I høj grad
I nogen grad I mindre grad
Slet ikke
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0012.png
11
Dannende tilgang:
Forkyndende tilgang:
Kundskabsmeddelende:
Social-relationel tilgang:
48%
58%
46%
46%
44%
34%
45%
41%
7%
7%
8%
12%
1%
Under 1%
Under 1%
1%
Den forkyndende tilgang fylder mest, men er dog relativt tæt fulgt af de tre øvrige tilgange, der
ligger forholdsvist lige. For langt de fleste præster spiller alle tilgange en forholdsvis stor rolle og er
vel praktisk set undertiden vanskelig at skelne fra hinanden. Interessant er det at overveje, at den
forkyndende tilgang her fylder mest for flest, såfremt det forholder sig således, at man påtænker et
samarbejde med skolen om konfirmationsforberedelsen som understøttende undervisning sådan,
som det allerede foregår sine steder. Det er indlysende, at den forkyndende tilgang må udgå i en
sådan ordning. Når den forkyndende tilgang er så væsentlig for præsterne, må det for de
implicerede betyde en gevaldig omtænkning af konfirmationsforberedelsens mål som sådan.
If. de studerende kan der spores en svag tendens til, at den forkyndende tilgang vægtes højere hos
præster, jo ældre præsterne er. Det samme gør sig gældende for kundskabsmeddelelsen – to
begreber der i konfirmationsforberedelsen netop ikke står i modsætning til hinanden, men supplerer
hinanden. Omvendt er der en tendens til, at hvis alderen stiger, falder den social-relationelle tilgang
med en vis effekt. Ældre og yngre præster er meget enige om, at den dannende tilgang er vigtig.
Ordet ”dannelse” forekommer ikke længere ofte i lovarbejdet med skolerelaterede forhold, men
udgør altså en ret vægtig tilgang for konfirmationsforberedelsen. Konfirmationsforberedelsen ses
stadig som et i sin natur dannende forløb.
Hvis vi ser på de pædagogisk metoder, har disse samlet set i et vist omfang ændret sig som en følge
af skolereformens indtog.
Hvis vi går nærmere ind i tallene, vil vi se, at lidt over en tredjedel af dem, der tidligere i
spørgeskemaet har svaret ja til, at tidspunktet for konfirmationsforberedelsen har ændret sig, svarer
ja til, at også de pædagogiske tilgange har ændret sig. I de tilfælde, hvor der er blevet svaret nej til,
at konfirmationsforberedelsestidspunktet har ændret sig, har kun 5% ændret pædagogisk tilgang.
Det vil altså sige, at ændringen i konfirmationsforberedelsestidspunktet har afgørende betydning for
den pædagogiske tilgang i konfirmandstuen.
Hvis vi ser på sammenligningsåret, nemlig konfirmandåret 2013-2014, ser det således ud mht.
pædagogisk metode ud af de muligheder, som spørgeskemaet opstillede:
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0013.png
12
I hvor høj grad brugte du følgende pædagogiske tilgange sidste skoleår?
I høj grad
I nogen
grad
I mindre
grad
Slet ikke
Foredrag (primært
præsten, der agerer)
Samtale/diskussion
(primært konf.,
der agerer)
Kreative aktiviteter
(musik, drama, billed-
kunst mv.)
Fysiske aktiviteter
(Løb, lege mv.)
19%
55%
22%
4%
34%
59%
6%
Mindre end 1%
12%
42%
40%
6%
7%
33%
42%
18%
Ekskursioner eller besøg
(til eller fra andre kirker
foreninger, museer mv.) 8%
Teknologi (smartphone,
kamera, apps, film mv.)
29%
48%
16%
7%
34%
41%
19%
Man kan fastslå, at kognitive og de mere ordrige tilgange betød rigtigt meget i sammenligningsåret
2013-14, idet 74% i høj eller nogen grad brugte foredrag, og 93% brugte samtalen og diskussionen
som en væsentlig del af konfirmationsforberedelsen. Kreative tilgange var også godt med med over
halvdelen af de adspurgte. Deciderede fysiske aktiviteter blev brugt mindst sammen med
teknologiske virkemidler. At ekskursioner og besøg ikke fyldte så meget, skyldes formentligt, at det
er noget, man ikke kan gøre hver gang, man mødes.
Hvordan ser det så ud efter skolereformens indførelse:
I hvor høj grad har du brugt følgende pædagogiske tilgange i indeværende skoleår?
I høj grad
I nogen
grad
I mindre
grad
Slet ikke
Foredrag (primært
præsten, der agerer)
14%
48%
31%
7%
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0014.png
13
Samtale/diskussion
(primært konf.,
der agerer)
Kreative aktiviteter
(musik, drama, billed-
kunst mv.)
Fysiske aktiviteter
(Løb, lege mv.)
39%
53%
8%
0%
20%
46%
28%
6%
15%
41%
29%
14%
Ekskursioner eller besøg
(til eller fra andre kirker
foreninger, museer mv.) 10%
Teknologi (smartphone,
kamera, apps, film mv.)
40%
31%
20%
9%
42%
32%
17%
I disse to tabeller kan vi se nogle helt tydelige tendenser mht. brugen af pædagogiske virkemidler
efter skolereformens indførelse og ændringer i konfirmationsforberedelsens tidsmæssige placering.
Brugen af foredrag som pædagogisk metode er faldende i signifikant grad samtidigt med, at brugen
af fysiske aktiviteter er den aktivitet, der er steget mest. Kreative aktiviteter, ekskursioner/besøg og
teknologiske virkemidler bliver alle brugt i højere grad end før skolereformen. Som også de
studerende bemærker i en eksamenssynopsis:
”I forhold til vores tese om, at præsterne bliver nødt til at bruge andre pædagogiske tilgange for at
holde de unge koncentrerede efter en lang skoledag, svarer det fint overens med, at foredrag er gået
ned, mens tilgange, hvor eleverne aktiveres mere, er gået op.”
7
Både når konfirmationsforberedelsen er gået fra at finde sted i formiddagstimerne til i
eftermiddagstimerne og fra to-timers moduler til halv- eller heldagsmoduler, vil det kunne mærkes i
konfirmationsforberedelsens tilrettelæggelse. Det kræver simpelthen andre metoder at undervise
unge, der har brugt en lang dag i skolen, inden de møder til konfirmationsforberedelse, og ligeledes
stiller det andre krav at undervise unge, der kommer til konfirmationsforberedelsen en hel dag i
steder for blot et par timer ad gangen. I sidstnævnte tilfælde er der bedre mulighed for at undervise
under brug af kreative metoder, da der er bedre tid til at gøre
tingene/musikken/dramastykkerne/kunstværkerne færdige og tilmed diskutere og analysere de
opnåede resultater. Man må formode, at også det socialt-relationelle kommer til at spille en større
rolle, fordi man er sammen længere tid ad gangen og måske tilmed oplever et fællesskab omkring et
måltid.
7
Upubliceret synopsis.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0015.png
14
Jo ældre præsterne er, jo mere falder tendensen til at bruge fysiske tilgange eller teknologi i
pædagogikken, og jo mere stiger tendensen til at bruge foredrag. Jo yngre præsterne er, jo mere
stiger tendensen til at bruge fysiske tilgange og teknologi. Mht. de andre tilgange synes der ikke at
være forskelle i forhold til alder.
Der synes ikke at være signifikant forskel på de pædagogiske tilgange, der bruges i forhold til
henholdsvis konfirmander i 7. klasse eller i 8. klasse.
Oplever præsterne så disse ændringer i de pædagogiske tilgange affødt af skolereformen som
forbedringer eller som forringelser?
I forhold til undervisningen oplever du da ændringen af de pædagogiske tilgange som:
En markant forbedring:
En forbedring
Hverken/eller
En forringelse
En markant forringelse
5%
31%
40%
18%
6%
Man må konstatere, at ændringer i de pædagogiske tiltag i konfirmationsforberedelsen affødt af
skolereformens ændringer i konfirmationsforberedelsestidspunktet ikke anses for at være
betydningsfuldt for en stor del af præsterne, nemlig 40%. For 36% er det en forbedring, mens det
for en fjerdedel af de adspurgte er en forringelse. Hvis man ønsker at se, hvad præsterne rent faktisk
udtaler i denne forbindelse, kan man se Ekskurs 2. Måske er der også grund til at bemærke, at
undersøgelsen af skolereformens pædagogiske effekt er kommet ganske tidligt i årets
undervisningsforløb. Det kan ikke udelukkes, at svarene ville falde anderledes ud, når man kan
vurdere årsforløbet pædagogisk – altså henne omkring maj måned. Der ville i hvert fald være
udmærkede grunde til at stille et lignende spørgsmål på et andet og senere tidspunkt.
Afsluttende bemærkninger
En spørgeskemaundersøgelse kan ikke dække alle eventualiteter og forskellige løsninger, som måtte
forekomme mht. konfirmationsforberedelsens tidsmæssige placering. Men den svarer på, hvordan
det ser ud i en hel række sogne, pastorater og kirker rundt omkring i landet. Der er nu kun behersket
tvivl om, at skolereformen har haft indflydelse på denne placering rigtigt mange steder. Der er også
kun behersket tvivl om, at skolereformen har haft indflydelse på præsternes pædagogiske metode,
arbejdsglæde og arbejdstilrettelæggelse. Det ser således ikke ud til, at skolereform og
konfirmationsforberedelse alle steder spiller lige godt sammen. Hvis jeg skal drage en overordnet
slutning efter at have læse tabellerne og præsternes kommentarer, må det munde ud i følgende
udsagn:
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0016.png
15
Præsterne er ikke som udgangspunkt negativt indstillet overfor ændrede tidspunkter for
konfirmationsforberedelsen
Præsterne har i vidt omfang affundet sig med de modeller, som skolerne har stukket ud, men
nogle af præsterne føler sig ”kørt over” og udtrykker manglende støtte fra de kirkelige
beslutningstagere. De føler ikke, at der er blevet lyttet til deres saglige argumenter.
Præsterne ser gode pædagogiske muligheder og udfordringer i de nye modeller og vil gerne
prøve det af.
Præsterne er bekymrede over, at konfirmanderne er så trætte, når de møder til
konfirmationsforberedelse om eftermiddagen og føler ikke, at de kan nå det pensum, som de
havde lagt sig fast på i planlægningen af forberedelsestiden og dermed gerne ville nå og
også tidligere har kunnet nå.
Nogle præster er glade for, at konfirmationsforberedelse er gået fra i højere grad
undervisning til i højere grad oplevelse. Andre mærker det som et tab.
Nogle præster er glade for at have konfirmationsforberedelse som understøttende
undervisning (lovligheden uanset), mens andre er vrede over det, fordi de ikke må forkynde
i de pågældende timer – og understreger, at de naturligvis heller ikke gør det.
Præsterne ser en stor fare i, at konfirmanderne går glip af for meget forberedelse, når de er
fraværende en enkelt gang, fordi en enkelt gang kan være en hel dag.
Præsterne oplever i et vist omfang tab af arbejdsglæde, fordi de ikke synes, at de gør nok for
konfirmanderne og heller ikke synes, at konfirmanderne får nok ud af
konfirmationsforberedelsen i den nye tidsmæssige placering – hverken forkyndelses-
dannelses- eller kundskabsmeddelelsesmæssigt.
Præsterne oplever et vist tab af arbejdsglæde, fordi placeringen af
konfirmationsforberedelsen går langt ud over skoletiden og dermed ind i det tidsrum, hvor
præsterne skal hente børn fra dagsinstitution etc. Det sammenkoblet med mange aftenmøder
og weekendarbejde besværliggør et familieliv.
Præsterne vil generelt set gerne omstille sig.
Det forekommer mig, at undersøgelsen kan danne baggrund for, at konfirmationsforberedelsens
tidsmæssige placering og præsternes arbejdsglæde tages op i MU-samtaler således, at de præster,
der oplever problemer her, ikke står så alene med følelsen af at være ”kørt over”. Mange steder
fungerer det rigtigt fint med den nye reform og placering, og man tager gerne udfordringen op, men
det er altså langt fra alle steder, at det fungerer godt. Måske ville det være hensigtsmæssigt at styrke
præsternes forhandlingssituation, når de står overfor skolerne eller kommunalbestyrelsen.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0017.png
16
Måske kunne man overveje nogen helt andre måder at afholde konfirmationsforberedelse på?
Måske kunne man foranstalte nogen forsøgssogne, hvor man gjorde tingene helt anderledes? Måske
skulle man skele til andre lutherske lande for at se, hvad og hvordan de gør?
8
Det bør som nævnt i begyndelsen af rapporten også overvejes, hvordan Den kgl.
Konfirmationsanordning står i forhold til placeringen af konfirmationsforberedelsen, fordi det som
nævnt sine steder lader til, at anordningens bestemmelser (og intentioner) står i skærende
modsætning til realiteterne – ændringerne i forberedelsestidspunkter og –moduler er kommet som et
resultat af skolereformen og ikke som følge af pædagogiske overvejelser,
før
ændringen er bestemt.
Desuden synes der at være problemer med den paragraf, der omhandler antallet af konfirmander på
et hold, nemlig §13, stk.1. Nogle præster har ad gangen langt flere end de anbefalede 22 eller
maximumantallet svarende til en skoleklasse. Det må indenfor reglerne kunne lykkes at samtale sig
frem, hvor begge parters situation i videst mulig omfang tilgodeses.
Man kunne måske også i diskussionen inddrage høringssvar L51, spørgsmål nr. ni, hvor det slåes
fast, at konfirmationsforberedelsens tidsmæssige placering skal kunne fungere sammen med
præstens øvrige arbejdsopgaver, hvilket ud fra præsternes udsagn langt fra er gældende alle steder.
Bør folkekirken overveje, hvordan man i en forhandlingssituation med skole og/eller kommune kan
gøre det klart, at dette aspekt af den tidsmæssige placering skal tilgodeses?
Bemærkelsesværdigt er det, at if. KMs notat er ændringerne i Lolland-Falsters Stift som følge af
skolereformens indførelse af beskeden karakter. Der har ingen konfirmander efter skoletidens ophør
kl. 16, og mange har stadig de morgentimer, som de har foretrukket. Der peges også på, at
samarbejdet med skolerne har været godt, og skolerne har udvist stor imødekommenhed.
9
Det
kunne være interessant at få belyst denne situation nærmere.
I rapporten er der ikke belæg for at hævde, at konfirmanderne modtager mindre
konfirmationsforberedelsen end før skolereformens indførelse. Det blev der desværre ikke spurgt
konkret om. Ud fra præsterne kommentarer kunne man dog godt få det indtryk, at forhold, der før
ikke blev talt med i det samlede antal konfirmandlektioner, nu bliver talt med. Det kunne være
f.eks. gospelkoncert, længerevarende udflugt, filmaften etc. Det er formentlig en undersøgelse
værd.
Man kunne i folkekirken overveje, om den forringelse af præsters arbejdsmiljø- og glæde, der ligger
i, at den nye situation kan være vanskelig at kombinere med familielivet, er befordrende for en i
forvejen tilnærmelsesvist underdrejet præsterekrutteringssituation?
8
Ny stor international undersøgelse om dette publiceres i 2015 på engelsk på Gütersloher Verlagshaus. Titel endnu
ukendt. Danmark deltager, og man kan således lave komparative undersøgelser. F.eks. er Danmark det sted ud af ni
deltagende lande, hvor præsterne helst ville fritages fra konfirmationsforberedelsen, hvis det var muligt.
9
KMs notat vedr. Lolland-Falsters Stift (upagineret)
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0018.png
17
Slutteligt må det bemærkes, at emnet langt fra er udtømmende behandlet i nærværende rapport. Den
giver dog en vis indsigt i tendenserne i landets konfirmationsforberedelsestidspunkter. Som nævnt
tidligere i rapporten har et spørgetidspunkt i november været tidligt
10
, fordi man ikke alle steder
overhovedet var kommet ordentligt i gang med konfirmationsforberedelsen, og man ville længere
henne i et forløb måske i højere grad vil kunne opfatte fordele/ulemper ved de nye ordninger. Jeg
vil anbefale, at man gentager undersøgelsen næste efterår for at se, om situation er den samme, eller
om der er sket yderligere ændringer til det bedre eller det værre.
Ekskurs 1
I forbindelse med dette spørgsmål vedr. præsternes arbejdsglæde og de tidsmæssige ændringer i
konfirmationsforberedelsens placering som følge af skolereformen havde præsterne mulighed for at
uddybe deres svar med egne formuleringer. Disse input er interessante, fordi de giver et indblik i,
hvordan præsterne oplever deres arbejdsglæde som forbedret eller forringet som følge af
ændringerne. I sagens natur kan man ikke gengive samtlige synspunkter og holdninger til de nye
vilkår mht. arbejdsglæden, men man kan dog gengive hovedretningerne i dem. Det vil jeg i det
følgende, ganske kort, forsøge at gøre.
Hvis muligt, uddyb venligst forholdet mellem ændringen af tidspunktet og din arbejdsglæde:
Præster giver udtryk for,
at det kan være vanskeligt at passe de øvrige præsteopgaver ordentligt
ind i dagsprogrammet, når konfirmationsforberedelsen ligger om eftermiddagen. Mange gøremål
som begravelser, diakonale tiltag, minikonfirmander, diverse klubber osv. ligger netop om
eftermiddagen i de samme timer. Samtidigt gives der udtryk for, at det forringer arbejdsglæden, når
præsten ikke længere på samme måde som før kan mødes med andre præster til diskussioner og
faglighed. Der peges også på, at begravelsespårørende ikke får samme omsorg og betjening som
før. ”Jeg har altid været glad for morgentimerne. Fra 14.30-16.00 er lidt bøvlet – også m.h.p. andet
præstearbejde, når det drejer sig om to dage i ugen”. ”Konfirmandundervisning 14-15.30 er
besværligt i forhold til begravelser, plejehjemsgudstjenester, konventer, møder med andre
præster…”.
Præster giver udtryk for,
at det er en forringelse af deres arbejdsglæde, at de nu oftere møder
surhed og/eller særdeles spørgende udtryk hos begravelsespårørende eller hos dem, der planlægger
aktiviteter i sognegården om eftermiddagen, når det bliver åbenbart, at begravelser eller aktiviteter
ikke længere i samme omfang som tidligere kan finde sted om eftermiddagen. ”Alle ens
arbejdsrutiner er ændret, begravelses- og dåbssamtaler må ligge tidligt på eftermiddagen eller om
formiddag, det er svært at forklare folk, derfor er den sene konfirmandundervisning et
tilbagevendende irritationsmoment”.
10
Det kunne dog ikke være gjort senere af praktiske årsager i forhold til fornyede forhandlinger om forberedelsens
placering.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0019.png
18
Præster giver udtryk for,
at en ændring af f.eks. tidspunktet fra tirsdag formiddag til om
eftermiddagen er en fordel, fordi man ikke bruger sin mandagsfridag til at forberede undervisning:
”Det er skønt ikke at skulle indlede arbejdsugen med konfirmandundervisning, men i stedet have
tirsdag formiddag til forberedelse af konfirmationsundervisningen.”
Præster giver udtryk for,
at det er en klar forringelse af deres arbejdsglæde, at konfirmanderne
kan være så trætte kl. 14, når de kommer, at forberedelsen slet ikke rummer de elementer af
oplivelse, som den gjorde før. Flere, der har meget blokforberedelse, savner også den ugentlige
kontakt med konfirmanderne som et led i deres arbejdsglæde. ”Undervisningen blev mere spredt
fægtning – og man kommer ikke til at kende sine konfirmander særligt godt – nærheden
forsvinder.” ”Jeg savner den ugentligt kontakt med konfirmanderne.” ”Jeg kan godt lide
eftermiddagstimerne, men det er hårdt for konfirmanderne. Jeg kommer til at savne dem i december
og januar:”
Præster giver udtryk for,
at det kan være vanskeligt at få arbejdslivet til at gå op med familielivet,
når konfirmationsforberedelsen slutter sent, og der også meget jævnligt er aftenmøder. ”De lange
eftermiddage går ud over familien, hvor jeg tidligere havde tid til dem.” ”Undervisningen er flyttet
tyve minutter senere om eftermiddagen, så den nu slutter kl. 15:50 og ikke kl. 15:30, da der altid er
en del oprydning efter undervisningen, kan jeg først hente mit barn i børnehave efter kl. 16, det
synes jeg er for sent.” ”Og personligt, der er rigeligt med aften og weekendarbejde i forvejen. Et
øgte antal lektioner med konfirmanderne udenfor institutioners åbningstid gør det ikke bedre.” ”Det
er problematisk at måtte lægge endnu mere arbejde i den periode, hvor familien også har brug for
én. Føler mig også presset og stresset over ikke at kunne nå pensum ordentligt igennem.”
Præster giver udtryk for,
at det forringer arbejdsglæden dels, at man skal kæmpe med
fritidsaktiviteter om de unge og dels, at man skal kæmpe med skolen om den tidsmæssige placering,
hvor præsten kommer ud som den tabende part. ”Vi skal kæmpe md konfirmandernes øvrige
fritidsaktiviteter om tiden. Konfirmandundervisning er åbenbart ikke vigtigt, siden der fra kirkens
side ikke kæmpes for den tidsmæssige placering.” ”Der blev ikke givet nogen form for fleksibilitet
fra skolens side. Kirken indrettede sig.”
Generelt set
er præsterne faktisk ikke så skeptiske overfor ændringerne rent undervisningsmæssigt
og tager gerne udfordringen op, men det er voldsomt svært for en god del at få det til at passe med
den øvrige præstegerning og familielivet, hvilket påvirker arbejdsglæden. Det samme gør sig
gældende med følelsen af for trætte konfirmander.
Ekskurs 2
I forbindelse med dette spørgsmål vedr. pædagogisk metode havde præsterne mulighed for at
uddybe deres svar med egne formuleringer. Disse input er interessante, fordi de giver et indblik i,
hvordan præsterne som konfirmationsforberedere med egne ord ser på deres situation pædagogisk
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0020.png
19
set efter ændringer i konfirmationsforberedelsestidspunktet. I sagens natur kan man ikke gengive
samtlige synspunkter og holdninger til de nye vilkår, men man kan dog gengive hovedretningerne i
dem. Det vil jeg i det følgende, ganske kort, forsøge at gøre. Det skal bemærkes, at der er mange og
forskelligartede holdninger, som vel også til en vis grad skyldes forskellige pædagogiske
temperamenter hos de forberedende præster.
Hvis muligt, uddyb venligst din vurdering i foregående spørgsmål
(altså vedr. pædagogiske
tilgange):
Præster giver udtryk for,
at det er problematisk, at de i november endnu ikke er kommet rigtigt i
gang med konfirmationsforberedelsen pga. af den måde, som konfirmationsforberedelsen nu ligger
på i de pågældende sogne/pastorater. Præsterne synes, at de får for kort tid sammen med
konfirmanderne, lærer dem dårligere at kende og finder det vanskeligt at proppe det stof, som de
gerne vil, at konfirmanderne kommer igennem, ind. Selvom de lever op til de 48 lektioner/36
klokketimer, som anordningen fordrer, synes de ikke, at de når det samme som før, fordi man på en
lang dag ikke kan regne med at nå det sammen som i timer fordelt jævnt hen over året. ”Svært at
svare på endnu, men har lidt på fornemmelsen, at det kundskabsmeddelende er forringet”.
Præster giver udtryk for,
at der nu ofte er for mange konfirmander på ét hold, fordi skolerne giver
alle konfirmander i alle klasser fri til konfirmationsforberedelse på samme tidspunkt, f.eks. onsdag
kl. 14-16. Det besværliggør undervisningen, og mange får ikke det ud af det, som præsterne gerne
ville. Det kræver ekstra hjælp i timerne samtidigt med, at der også skal findes fysisk plads til så
mange konfirmander. ”Her er den markante ændring, at vi har fået alle konfirmanderne på en gang.
Dvs. et meget stort hold, som vi deler op i tre dele, der møder begge sognepræster”. ”Det er blevet
senere på dagen, og jeg er af skemahensyn nødt til at have 46 konfirmander på et hold”.
Præster giver udtryk for,
at konfirmationsforberedelsen om morgenen havde mere præg af
undervisning og kundskabsmeddelese, mens eftermiddagsundervisningen eller blokundervisningen
er mere social-relationelt præget og har mere karakter af samvær. Nogle synes, at dette er en dårlig
udvikling, mens andre bifalder den. ”De længere moduler har tvunget mig til at tilrettelægge mindre
videnstung undervisning, især med inddragelse af ekskursioner”. ”Der er sket en ændring fra
klassisk indlæring til oplevelse”.
Præster giver udtryk for,
at de nye tidspunkter har tvunget dem til at tage deres pædagogiske
metoder op til overvejelse og få foretaget nødvendige justeringer og ændringer. Det ser man positivt
på. Det gælder især for hel- og halvdagsforberedelsesmoduler. ”De hele dage kræver en mere
varieret undervisning – der skal trækkes mere frem af mølposen, og det er en udmærket
udfordring”.
Præster giver udtryk for,
at konfirmanderne om eftermiddagen er meget uoplagte efter en lang
skoledag. De orker ikke mere undervisning og har mest brug for ro. ”Trætheden hos eleverne
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0021.png
20
besværer kreative tiltag og elevengagement”. ”Det er nogle ”helt andre børn”, vi møder: mere
urolige og mindre lydhøre end i morgentimerne”.
Præster giver også udtryk for,
at konfirmanderne er mere samarbejdsvillige om eftermiddagen og
virker kvikkere. ”Jeg synes, at konfirmanderne virker mere vågne om eftermiddagen end om
morgenen”.
Præster giver udtryk for,
at konfirmanderne ved blokundervisning mister langt mere undervisning
end tidligere, hvis de er syge, hos den anden forælder, på rejse etc. Hvis en konfirmand er
fraværende til en enkelt dags heldagsforberedelse, kan det bevirke, at han/hun mester syv timers
forberedelse ud af 36. Generelt set har flere præster oplevet flere afbud med de nye ordninger. Det
anses virkelig som et stort problem og kan siges ganske kort: ”Dårligere fremmøde, flere afbud”.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0022.png
21
Bilag 1
Spørgeskema fra Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter
Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter tager med dette spørgeskema initiativ til at
undersøge skolereformens indvirkning på konfirmationsforberedelsen i hele Danmark.
Undersøgelsen er udformet på en sådan måde, at man kan foretage sammenligninger landet over
og derved nå frem til et billede, der er dækkende for hele landet. Spørgsmålene drejer sig om,
hvornår
forberedelsen er placeret rundt om i landet,
om
den er flyttet tidsmæssigt pga.
skolereformen,
om
en evt. flytning har fået indflydelse på pædagogiske tilgange i
konfirmationsforberedelsen samt,
om
skolereformens indflydelse på konfirmationsforberedelsen
også har indflydelse på præsternes arbejdsmiljø. Spørgeskemaet er sendt ud til samtlige præster i
Danmark og bliver sideløbende suppleret med enkelte interviews mhp. at få uddybet eventuelle
faktorer og tendenser, som et spørgeskema ikke kan rumme.
Resultaterne af undersøgelsen vil blive offentliggjort i begyndelsen af 2015 i en rapport på
Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenters hjemmeside, hvorudfra man vil kunne vurdere det
samlede billede i Danmark og ud fra dette definere best practices, som kan være til hjælp i
fremtidige forhandlingssituationer og omlægninger.
Spørgeskemaet henvender sig til præster, der både har haft konfirmationsforberedelse sidste år
og har det i år, så hvis ikke du har haft dette, skal du ikke udfylde spørgeskemaet. Spørgsmålene
er delt ind i tre blokke; hhv. et om baggrundsoplysninger, et om den tidsmæssige placering og
arbejdsglæde og slutteligt et om de pædagogiske tilgange.
Din besvarelse vil blive behandlet i fuld fortrolighed. Det er afgørende, at du deltager mhp. eksakt
viden om tingenes tilstand og den fremtidige placering af konfirmationsforberedelsen.
Sidste frist for besvarelse er d. 9. november.
BLOK 1: BAGGRUNDSOPLYSNINGER
Først vil vi bede dig besvare nogle spørgsmål af baggrundsmæssig karakter.
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0023.png
22
Køn
(1)
(2)
mand
kvinde
Alder
_____
BLOK 1: BAGGRUNDSOPLYSNINGER
I tilfælde af, at du er præst i et flersognspastorat, vedrører de næste to spørgsmål det sogn, hvor
du har flest konfirmander.
Hvad er sognekoden for det sogn, hvori du har konfirmationsforberedelse?Find venligst koden på
www.sogn.dk ved at søge på sognet, trykke på resultatet og dernæst trykke nederst i venstre
hjørne i boksen “Fakta om sognet.” Koden vil da kunne aflæses øverst på siden.
_____
Hvordan vil du kategorisere det sogn, hvori du har konfirmationsforberedelse?
(1)
(2)
(3)
(4)
landsogn
lille bysogn
bysogn
sogn i hovedstadsområdet
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0024.png
23
Hvem kommer til din konfirmationsforberedelse?
(1)
(2)
egne sognebørn
på tværs af sogne
BLOK 1: BAGGRUNDSOPLYSNINGER
I tilfælde af, at du har konfirmationsforberedelse på flere skoler, vedrører de næste to spørgsmål
den skole, hvor du har flest konfirmander.
Hvilket klassetrin går dine konfirmander på?
(1)
(2)
(3)
7. klasse
8. klasse
andet (specialklasse og 6. klasse)
Hvornår slutter skoletiden for den relevante årgang på din skole?
kl. 15
kl. 15:30 eller senere
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
ved ikke
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
mandag
tirsdag
onsdag
torsdag
fredag
(1)
(1)
(1)
(1)
(1)
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0025.png
24
I hvor høj grad repræsenterer disse fire tilgange din tilgang til konfirmationsforberedelse?
i høj grad
i nogen grad
(2)
(2)
(2)
(2)
i mindre grad
(3)
(3)
(3)
(3)
slet ikke
(4)
(4)
(4)
(4)
dannende
forkyndende
kundskabsmeddelende
social-relationel
(1)
(1)
(1)
(1)
BLOK 2: PLACERING AF KONFIRMATIONSFORBEREDELSEN SAMT DIN ARBEJDSGLÆDE
De næste spørgsmål relaterer sig til den tidsmæssige placering af konfirmationsforberedelsen
samt din dermed forbundne arbejdsglæde i tilfælde af ændring af tidspunktet.
I tilfælde af, at du ikke har nogen timer i de givne kategorier i de følgende spørgsmål, bedes du
skrive "0".
Hvor mange samlede klokketimer (1 klokketime = 60 minutter) i indeværende skoleår har du til
konfirmationsforberedelse inden for skoletiden? "Skoletiden" dækker over
undervisningsministeriets definition, hvor skoletiden forudsættes normalt at ligge fra kl. 8 - 16.
Skriv venligst antal klokketimer ud for hver relevant kategori.
8:00 - 9:59
_____
10:00 - 11:59_____
12:00 - 13:59_____
14:00 - 16:00_____
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0026.png
25
Hvis noget af din konfirmationsforberedelse ligger på hele skoledage, hvor mange klokketimer
udgør disse hen over skoleåret?
_____
Hvor mange samlede klokketimer i indeværende skoleår har du til konfirmationsforberedelse uden
for skoletiden?"Uden for skoletiden" vil sige efter kl. 16 på hverdage og i weekender.
hverdage efter kl. 16_____
lørdage
søndage
_____
_____
Hvis noget af din konfirmationsforberedelse ligger på hele dage uden for skoletiden, hvor mange
klokketimer udgør disse hen over skoleåret?
_____
BLOK 2: PLACERING AF KONFIRMATIONSFORBEREDELSEN SAMT DIN ARBEJDSGLÆDE
Har tidspunktet for konfirmationsforberedelse ændret sig fra sidste skoleår som direkte
konsekvens af skolereformen? Der ses her bort fra lokale skolestrukturelle ændringer.
(1)
(2)
ja
nej
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0027.png
26
BLOK 2: PLACERING AF KONFIRMATIONSFORBEREDELSEN SAMT DIN ARBEJDSGLÆDE
Hvad er den generelle tendens i ændringen hos dig? Vælg den kategori, der passer bedst på dig.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
fra at være inden for skoletiden (kl. 8 - 16) til at være uden for skoletiden
fra at være uden for skoletiden til at være inden for skoletiden
fra at være morgen-/formiddagstimer til at være eftermiddagstimer inden for skoletiden
fra at være eftermiddagstimer inden for skoletiden til at være morgen-/formiddagstimer
fra ugentlig undervisning jævnt hen over året til hele dage i skoletiden
fra hele dage i skoletiden til ugentlig undervisning jævnt hen over året
fra at være om eftermiddagen uden for skoletiden til at være senere på dagen/om aftenen
fra at være om aftenen til at være om eftermiddagen uden for skoletiden
I tilfælde af, at du har konfirmationsforberedelse på flere skoler, vedrører de næste to spørgsmål
den skole, hvor du har flest konfirmander. Hvordan er placeringen af konfirmationsforberedelsen
blevet forhandlet på plads?
(1)
(2)
centralt i provstiet
med den enkelte skoleleder
Har kommunalbestyrelsen været involveret i forhandlingerne?
(1)
(2)
ja
nej
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0028.png
27
BLOK 2: PLACERING AF KONFIRMATIONSFORBEREDELSEN SAMT DIN ARBEJDSGLÆDE
Hvordan har forhandlingerne med skolelederen påvirket det daglige samarbejde med skolen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
meget positivt
positivt
hverken/eller
negativt
meget negativt
BLOK 2: PLACERING AF KONFIRMATIONSFORBEREDELSEN SAMT DIN ARBEJDSGLÆDE
I forhold til din arbejdsglæde oplever du da ændringen af tidspunktet som:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
en markant forbedring
en forbedring
hverken/eller
en forringelse
en markant forringelse
Hvis muligt, uddyb venligst forholdet mellem ændringen af tidspunktet og din arbejdsglæde. Maks.
500 karakterer.
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0029.png
28
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________
BLOK 3: PÆDAGOGISKE TILGANGE
De sidste spørgsmål relaterer sig til de pædagogiske tilgange i konfirmationsforberedelsen.
I hvor høj grad har du brugt følgende pædagogiske tilgange i indeværende skoleår?
i høj gradi nogen gradi mindre gradslet ikke
foredrag (primært præsten, der agerer)
samtale/diskussion (primært eleverne, der agerer)
kreative aktiviteter (musik, drama, billedkunst mv.)
fysiske aktiviteter (løb, lege mv.)
(1)
(1)
(1)
(1)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
ekskursioner eller besøg (til eller fra andre kirker, foreninger, museer mv.)
(1)
teknologi (smartphone, kamera, apps, film mv.)
(1)
Har de pædagogiske tilgange ændret sig fra sidste skoleår som direkte konsekvens af
skolereformen?Der ses her bort fra lokale skolestrukturelle ændringer.
(1)
(2)
ja
nej
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0030.png
29
BLOK 3: PÆDAGOGISKE TILGANGE
I hvor høj grad brugte du følgende pædagogiske tilgange sidste skoleår?
i høj gradi nogen gradi mindre gradslet ikke
foredrag (primært præsten, der agerer)
samtale/diskussion (primært eleverne, der agerer)
kreative aktiviteter (musik, drama, billedkunst mv.)
fysiske aktiviteter (løb, lege mv.)
(1)
(1)
(1)
(1)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(2)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(3)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
(4)
ekskursioner eller besøg (til eller fra andre kirker, foreninger, museer mv.)
(1)
teknologi (smartphone, kamera, apps, film mv.)
(1)
I forhold til undervisningen oplever du da ændringen af de pædagogiske tilgange som:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
en markant forbedring
en forbedring
hverken/eller
en forringelse
en markant forringelse
Hvis muligt, uddyb venligst din vurdering i foregående spørgsmål.Maks. 500 karakterer.
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492656_0031.png
30
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Tak for din besvarelse - tryk venligst "afslut".
Skolereform og konfirmationsforberedelse.
Lektor, ph.d. Leise Christensen