Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 9
Offentligt
1409502_0001.png
N O T AT
7. oktober 2014
Samlet model for løsning af PSO-sagen om diskrimination (artikel 30/11)
Status i forhold til Vækstpakken 2014
Kommissionen har nu bekræftet, at en omlægning af finansieringen af støtten til opgraderet
og renset biogas til tilføjelse på henholdsvis naturgasnettet eller et bygasnet fra en finansiering
ved en gas-PSO til finansiering via finansloven ikke kræver Kommissionens godkendelse.
Derfor vil denne del af vækstaftalen kunne træde i kraft den 1. januar 2015, som det var for-
udsat i aftalen.
For så vidt angår de generelle lempelser af el-PSO’en er det ligeledes forventningen, at dette
ikke kræver Kommissionens godkendelse. Dette er baseret på et telefonmøde med Kommissi-
onen d. 7. oktober 2014, og KEBMIN har d. 7. oktober 2014 tilsendt supplerende oplysninger
til Kommissionen med henblik på at Kommissionen senest d. 8. oktober kan bekræfte, at de
generelle lempelser ikke kræver godkendelse af Kommissionen og dermed ligeledes vil kunne
træde i kraft den 1. januar 2015.
Et lovforslag til udmøntning af vækstpakkens pulje på 185 mio. kr. pr. år fra 2015-2020 til
lempelser målrettet el-intensive virksomheder er pt. under udarbejdelse. Lovforslaget vil blive
præ-notificeret til Kommissionen efter drøftelse i forligskredsen primo november med henblik
på statsstøttegodkendelse af ordningen. Lovforslaget fremsættes Feb. II.
Løsningsmodel baseret på tre elementer
Der er d. 7. oktober 2014 opnået enighed med Kommissionen om udformningen af en ud-
budsmodel i 2015-16, hvormed Kommissionen vil anse diskriminationsproblemet for effektivt
løst i denne periode. For at kunne nå at få denne løsning endeligt på plads med den siddende
Kommission skal tre forhold være konfirmeret overfor Kommissionen senest d. 9. oktober
2014:
1.Statsstøttesag vedr. solceller
Det er en forudsætning for, at Kommissionen vil træffe afgørelse om den anmeldte støtte til
solceller, at Danmark giver tilsagn om, at man vil tilpasse solcellelovgivningen til de nye ret-
ningslinjer for statsstøtte inden 2016. De nødvendige tilpasninger er beskrevet i notatet "Til-
pasning af solcellelovgivning til Kommissionens nye statsstøtteretningslinjer”, der er sendt til
forligskredsen d. 1. oktober 2014.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.Statsstøttesag vedr. vind
Der pågår en dialog med Kommissionen om de notificerede vindsager. Der har vist sig en åb-
ning for at få afsluttet sagen i forhold til Kommissionen, men det kræver, at sagen afsluttes
meget hurtigt. Der sendes særskilt materiale efter mødet med forligskredsen d. 8. oktober
2014. Efterfølgende kræves en hurtig tilbagemelding på, om der er opbakning til notatet i lø-
bet af d. 8. oktober.
3.Udbudsmodel med åbning til udlandet
Udbudsmodellen indebærer følgende:
Udbud af 20 MW solceller i 2015-16, svarende til mindst 5 pct. af den forventede
samlede udbygning af VE i Danmark, jf. de nye rammebestemmelser.
Af de 20 MW udbydes op til højst 2,4 MW solceller til udlandet, og kun såfremt de
udenlandske bud er konkurrencedygtige med buddene fra ny indenlandsk VE-
produktion baseret på solceller.
Udenlandske bud forudsætter, at der er en effekt på det danske elnet eller elmarked,
samt at der er en samarbejdsaftale under VE-direktivet mellem Danmark og det på-
gældende land. Der stiles efter at etablere en sådan samarbejdsaftale med Tyskland,
der ligeledes planlægger åbning af udbud til udlandet af i alt 20 MW solceller i 2015
og 2016, og ligeledes forudsætter en sådan samarbejdsaftale.
Den forøgede PSO-udgift af et udbud på 20 MW solceller i 2015-16 skønnes at udgøre
op til 8 mio. kr. pr. år, heraf ca. 1 mio.kr. pr. år i 2015-16 til VE-udbygning af solcel-
ler i udlandet.
Udbudsmodellen vil formentlig kunne iværksættes i løbet af 2015.
Med denne løsning anses diskriminationen for håndteret for 2015 og 2016, hvormed de verse-
rende statsstøttesager kan godkendes frem til udgangen af 2016. Kommissionen har ligeledes
tilkendegivet, at den er klar til at signalere, at den ikke ser noget problem i at re-notificere
statsstøtteordningerne efter 2016, forudsat, at Danmark håndterer diskriminationsproblemet
også fra og med 2017. Med ovenstående løsning behøver Danmark således ikke på nuværende
tidspunkt at tage stilling til, hvordan diskriminationsproblematikken løses fra og med 2017.
Hermed kan regeringen nå at tage højde for Afgifts- og Tilskudsanalysen, som er en del af
Energiaftalen fra marts 2012.
Endelig skal det bemærkes, at Kommissionen ikke har afkrævet af Danmark, at der skal ske
en bagudrettet kompensation for diskrimination. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at Kom-
missionen kommer tilbage på dette spørgsmål.
Side 2