Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 86
Offentligt
F R E M S K R I V N I N G AF P S O - U D G I F T E R T I L E L M E D
26. november 2014
F O R U D S Æ T N I N G E R S O M I B AS I S F R E M S K R I V N I N G
Ref. SLP
2014
Forsyning
j.nr. 5004/5012-0001
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Indledning. .......................................................................................................................... 1
Havvind............................................................................................................................... 4
Landvind. ............................................................................................................................ 6
Biomasse. ............................................................................................................................ 7
Biogas. ................................................................................................................................ 9
Solceller. ........................................................................................................................... 10
Decentral kraftvarme. ....................................................................................................... 13
Vandkraft. ......................................................................................................................... 14
Øvrig PSO. ........................................................................................................................ 14
Elprisudviklingen. ......................................................................................................... 15
Samlet PSO-fremskrivning. .......................................................................................... 16
Afvigelser fra PSO-fremskrivningen fra foråret 2014. ................................................. 22
1. Indledning.
Papiret indeholder en opdateret fremskrivning af PSO-omkostningerne, der opkræves over el-
prisen til VE-støtte m.m. Fremskrivningen indeholder en række betydelige usikkerheder. Her-
under er den vigtigste niveauet for den fremtidige elpris og vindmølleudbygningen.
PSO-fremskrivningen er baseret på forudsætningerne i den basisfremskrivning, som Energi-
styrelsen publicerede 27. oktober 2014 (BF2014). Der blev 19. maj 2014 udarbejdet en PSO-
fremskrivning baseret på forudsætninger, som er anderledes på en række punkter. Forskellen
forklares sidst i notatet. PSO-fremskrivningen reflekterer ikke politiske beslutninger efter ud-
givelsen af BF2014, herunder beslutninger om udvidelse af VE til proces og udfasning af tre-
leds-tarif, der blev truffet den 26. november 2014.
PSO er den betaling, der opkræves via elprisen til forskellige former for støtte til vedvarende
energi, kraftvarme m.m. Støtten opkræves via elprisen som et beløb pr. kWh (PSO-tariffen),
der fastsættes af Energinet.dk og betales af alle elforbrugere, idet der dog kun betales PSO af
et elforbrug op til 100 GWh pr. år og ikke af egenproduktion. Der er i sommeren 2014 vedta-
get en erhvervsrettet lempelse af PSO.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0002.png
PSO-fremskrivningen er udarbejdet på en Excel-model udviklet i Energistyrelsen i efteråret
2013 i samarbejde med Energinet.dk. Modellen er videreudviklet i 2014, hvor der blandt an-
det er tilføjet bedre muligheder for gradvis indfasning og udfasning af anlæg.
Den generelle hjemmel til at opkræve PSO fremgår af elforsyningslovens (EFL) § 8.
Der opereres med følgende hovedposter i PSO-fremskrivningen:
o
Havvind
o
Landvind
o
Biomasse
o
Biogas
o
Solceller
o
Decentral kraftvarme
o
Vandkraft
o
Øvrig PSO
Der er stor usikkerhed på PSO-fremskrivningen, især på grund af to forhold:
Mange PSO-bidrag fastsættes i forhold til markedsprisen for el. Hvis elprisen stiger, beta-
les mindre i PSO – og omvendt. Det valgte elprisforløb har derfor stor betydning for PSO-
fremskrivningen.
Udviklingen i PSO afhænger af hvor mange støtteberettigede anlæg, der er i drift. Udvik-
lingen i landmøllekapaciteten, kraftværkernes biomasseudbygninger, biogasanlæg og en
række andre forudsætninger om udbygning med vedvarende energi er forbundet med
usikkerhed. Dermed bliver også PSO-fremskrivningen usikker.
For at håndtere usikkerheden opereres med forskellige elprisforløb og udbygningstakter.
Desuden skal omtales følgende forhold: En række pristillæg for forskellige anlæg beregnes ud
fra forskellen mellem en maxpris og elspotprisen i det relevante prisområde. Dvs.:
Pristillæg(t) = Anlægsproduktion (t)*max(0;Maxpris – Spotpris(t))
Denne beregning foretages af Energinet.dk time for time, hvorefter timebidragene afregnes
for en periode. Loftet over støtten til landvind skal efter reglerne beregnes i forhold til et må-
nedsvægtet gennemsnit af markedsværdien af den samlede elproduktion fra vindmøller i det
pågældende prisområde. Dvs. en vind-vægtet elpris. I Energistyrelsens PSO-model antages, at
den vind-vægtede elpris er 10 % lavere end det aritmetiske gennemsnit af spotprisen
1
. En an-
den forenkling er, at der benyttes årsgennemsnitspriser af spotprisen for de to prisområder un-
der ét. Ud fra en sammenligning af faktisk PSO i 2013 og modelberegnet PSO ser det imidler-
tid ud til, at forenklingerne har begrænset betydning.
I det følgende gennemgås de enkelte poster hver for sig. Herunder gennemgås også den rele-
vante lovhjemmel i hovedtræk.
Energinet.dk’s PSO-beregning for 2014 og 2015 er anvendt direkte. Når Energinet.dk fastsæt-
ter en PSO-tarif på baggrund af en kortsigtet prognose for PSO-omkostningerne, inkluderes
dog såkaldt over-/underdækning, der ikke er indregnet i PSO-fremskrivningen.
1
De seneste 10 år har den vindvægtede elpris ligget 9,1 % lavere end spotprisen i Vestdanmark og 6,4 % lavere i
Østdanmark. Tendensen er stigende.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afsnit 11 beskriver forskellige elprisudviklinger, og afsnit 12 giver den samlede PSO-
fremskrivning. Afsnit 13 beskriver forskellen mellem den gamle og den nye PSO-beregning.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0004.png
2. Havvind.
Havmølleparker etableres typisk efter udbud (VE-lovens kapitel 3), hvorved en elpris fast-
lægges, som havmølleparken modtager i en vis periode eller i et vist antal driftstimer. Men
havmøller kan også etableres efter ”åben dør” proceduren, hvor de opnår de generelle tilskud
nævnt i VE-lovens § 35a
2
.
Havmølleparkerne er i PSO-modellen modelleret individuelt.
Tabel 1 nedenfor viser de enkelte parker frem til 2020 samt den støtte, der gives eller antages
givet til parkerne.
Park
Middelgrunden
Horns Rev I
Rønland
Nysted
Samsø
Frederikshavn
Horns Rev II
Avedøre Holme (fase 1)
Avedøre Holme (fase 2)
Sprogø
Rødsand II
Anholt
Horns Rev 3
Kriegers Flak
Kystnære
Åben dør havmøller
Startår
2000
2002
2003
2003
2003
2003
2009
2009
2011
2010
2010
2013/14
2017-20
2019-21
2017-20
2018-20
MW
40
160
17,2
165,6
23
7,6
209,3
7,2
3,6
21
207
400
400
600
400
150
Elpris
(øre/kWh)
45,3
10
45,3
10
10
51,8
25+B/B
25+B/B
25+B/B
62,9
105,1
90 (*)
90 (*)
70 (*)
25+B/B
Tillæg
(øre/kWh)
10
Periode
t.o.m. 2020
42.000 t
t.o.m. 2022
42.000 t
t.o.m. 2022
t.o.m. 2022
50.000 t
t.o.m. 2015
t.o.m. 2017
t.o.m. 2016
50.000 t
50.000 t
50.000 t (*)
50.000 t (*)
50.000 t (*)
Tabel 1. Havmølleparker med etableringsår og tilskudstyper. (*) Afregningsprisen til ikke
igangsatte havmølleprojekter (Horns Rev 3 og Kriegers Flak) og kystnære møller er ikke
kendt, da udbud ikke er gennemført. Tallene er derfor rent beregningsmæssige antagelser. B =
balanceringsstøtte på 2,3 øre/kWh (ikke tidsbegrænset).
For eksisterende havmølleparker er den konstaterede indfasning over året benyttet.
For Horns Rev 3 er antaget en indfasning som i tabel 1A, Kriegers Flak i tabel 1B og de kyst-
nære i tabel 1C. I tabel 1.D vises den antagne indfasningsprofil for ”åben dør” havmøller.
I forhold til PSO-fremskrivningen fra maj 2014 er der foretaget to ændringer som konsekvens
af
Aftale om tilbagerulning af FSA m.v. og lempelser af PSO
fra 14. juli 2014:
1. Vinduet for opførelsen af havvindmølleparken på Kriegers Flak forlænges med 2 år, såle-
des at den færdiggøres senest ved udgangen af 2021. Hvor den oprindeligt var forudsat
fuldt i drift i 2020, er den nu antaget bygget med 200 MW i hvert af årene 2019, 2020 og
2021. Dette betyder, at parken først er fuldt i drift 2022, og at kun 300 MW er til rådighed
i gennemsnit i 2020 mod oprindeligt 600 MW.
2
Støtte på 25 øre/kWh i 6600 fuldlasttimer + 5,6 MWh/m2 rotorareal, dog således at sum af markedspris og støt-
te højst må være 58 øre/kWh. Oven i dette et balanceringstilskud på 2,3 øre/kWh (tidsubegrænset).
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0005.png
2. Omfanget af udbygningen med kystnære møller er reduceret fra 500 til 400 MW.
Møllerne er beregningsmæssigt antaget installeret medio året eller jævnt fordelt over året.
Dermed bliver kun halvdelen af den kapacitet, der installeres i et givet år, til rådighed i året i
gennemsnit. Hele kapaciteten er først til rådighed næste år.
2017
2018
2019
2020
MW der installeres
100
150
150
0
MW til rådighed i gennemsnit
50
175
325
400
Tabel 1A. Antaget indfasningsprofil for Horns Rev 3 havmøllepark i PSO-fremskrivningen.
2017
2018
2019
2020
2021
2022
MW der installeres
0
0
200
200
200
0
MW til rådighed i gennemsnit
0
0
100
300
500
600
Tabel 1B. Antaget indfasningsprofil for Kriegers Flak havmøllepark i PSO-fremskrivningen.
2017
2018
2019
2020
MW der installeres
100
125
125
50
MW til rådighed i gennemsnit
50
112,5
287,5
400
Tabel 1C. Antaget indfasningsprofil for kystnære havmøller i PSO-fremskrivningen. For-
søgsmøllerne er placeret primo 2020.
Der er en række potentielle havmølleprojekter efter ”åben dør” princippet (dvs. med standard-
tilskud på 25 øre/kWh og balanceringstilskud på 2,3 øre/kWh) med en samlet kapacitet på 854
MW. En række projekter ser ud til at være så fremskredne, at det vurderes sandsynligt, at der
vil komme en vis kapacitet. Der er konkret antaget en kapacitet på 50 MW i 2018, 2019 og
2020, se tabel 1D. Produktionen i 2020 bliver 0,5 TWh, hvilket øger vindandelen med 1,4 %-
points.
2017
2018
2019
2020
2021
MW der installeres
0
50
50
50
0
MW til rådighed i gennemsnit
0
25
75
125
150
Tabel 1D. Antaget indfasningsprofil for ”åben dør” havmøller i PSO-fremskrivningen.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Landvind.
Der er en række forskellige støtteordninger til landvindmøller opført på forskellige tidspunk-
ter. Disse kan lidt forenklet forklares således:
Møller etableret i perioden før 1. januar 2005 får et pristillæg på 10 øre/kWh i 20 år, dog
således at sum af pristillæg og spotpris ikke overstiger 36 øre/kWh. Oven i det får møller-
ne et tillæg på 2,3 øre/kWh for balanceringsomkostninger. VE-lovens § 38, stk. 1-4.
Møller nettilsluttet 1. januar 2005 til 20. februar 2008 modtager et pristillæg på 10
øre/kWh i 20 år. Oven i det får møllerne et tillæg på 2,3 øre/kWh for balanceringsomkost-
ninger. VE-lovens § 38, stk. 1, 2 og 4.
Møller nettilsluttet 21. februar 2008 til 31. december 2013 får et pristillæg på 25 øre/kWh
i 22.000 fuldlasttimer. Oven i det får møllerne et tillæg på 2,3 øre/kWh for balancerings-
omkostninger. VE-lovens § 36.
Der er særlige støtteregler for såkaldte ”elværksfinansierede” landmøller nettilsluttet fra 1.
januar 2000. Der ydes pristillæg i 10 år, så summen af markedspris og tillæg maksimalt
udgør 33 øre/kWh. Oven i dette ydes et pristillæg på 10 øre/kWh. VE-lovens § 40.
Møller med skrotningsbevis tilsluttet 21. februar 2008 eller senere får et tillæg på 8
øre/kWh i 12.000 fuldlasttimer for det dobbelte af den nedtagne vindmølleeffekt (dette er
en meget forenklet forklaring af reglerne i VE-lovens § 42).
Til møller op til 25 kW ydes pristillæg, således at sum af markedspris og tillæg maksimalt
udgør 60 øre/kWh (tidsubegrænset). VE-lovens § 41.
For møller tilsluttet 1. januar 2014 eller senere ydes et tillæg på 25 øre/kWh, dog således
at markedspris og tillæg ikke overstiger 58 øre/kWh tilsammen. Tilskuddet ydes til 6600
fuldlasttimer plus 5,6 MWh pr. m
2
rotorareal. Desuden gives 2,3 øre/kWh i balancerings-
omkostninger (tidsubegrænset). VE-lovens § 35a.
Den fremtidige landmølleudbygning er forbundet med betydelig usikkerhed, idet den er af-
hængig af et stort antal individuelle aktører samt kommunal planlægning og godkendelse af
projekter. Hertil kommer usikkerhed om konsekvenser for udbygningen af de igangværende
undersøgelser af vindmøllernes helbredsmæssige konsekvenser, som har fået visse kommuner
til at sætte vindmølleprojekter i bero.
Antagelserne om udbygning med landvindmøller i 2014-2020 baseres på følgende antagelser:
Lokalplangodkendte vindmølleprojekter gennemføres i 2014-2015.
Halvdelen af kendte men ikke-lokalplangodkendte projekter gennemføres i 2014-2015.
Eksisterende og nye landmøller lever i 22 år, forstået på den måde at halvdelen er i drift
det første år, og møllerne skrottes medio året efter 23 år.
Halvdelen af de landmøller, der skrottes, erstattes af nye med højere benyttelsestid (3000
timer).
Der udbygges med 50 MW/år i nye landmøller, som ikke er direkte relateret til skrottede
møller.
Vind samlet
Udbygningen medfører sammen med havmølleudbygningen en samlet vindproduktion på
19,12 TWh i 2020. I Basisfremskrivning 2014 er der en vindproduktion på 19,05 TWh. Når
det ikke er helt det samme, skyldes det at PSO-modellen kan regne med brøkdele af år, hvil-
ket RAMSES p.t. ikke kan.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Biomasse.
Elproduktion på biomasse modtager som hovedregel en støtte på 15 øre/kWh oven i markeds-
prisen. Det fremgår af VE-lovens § 45.
Der er dog en række biomassefyrede anlæg, der modtager støtte efter andre regler, jf. VE-
lovens § 46. Der er tale om såkaldte ”elværksfinansierede anlæg”. Tillægget består af tre dele:
1. Et pristillæg, således at summen af spotpris og tillæg andrager 30 øre/kWh.
2. Et pristillæg oven i på 10 øre/kWh.
3. Et ”tons-tillæg” på op til 100 kr./ton biomasse inden for en samlet beløbsramme på 45
mio. kr.
Tillægget gælder i 10 år fra etablering og anvendes p.t. over for Amagerværkets blok 1, Fyns-
værkets blok 8 og Studstrupværkets blok 3. Efter udløbet af denne periode gælder det generel-
le tilskud på 15 øre/kWh.
Beregningsteknisk er alle biomasseanlæg beregnet som om de får 15 øre/kWh, idet dette vur-
deres at være en rimelig tilnærmelse til dem, der får garanteret pris på 30 øre/kWh + 10
øre/kWh + tonstillæg.
I BF2014 (der ligger til grund for den nye PSO-fremskrivning) opereres med større samlet
biomasseudbygning i 2020 end i BF2012 (der lå til grund for PSO-fremskrivningen fra maj
2014). Til gengæld kommer biomasseudbygningen langsommere i gang i BF2014 end i
BF2012. Ombygningerne til biomasse er beskrevet i tabel 2 nedenfor.
Det bemærkes, at Randersværket og Østkraft også indgår under PSO-beregningen for ”Decen-
tral Kraftvarme”, men kun for så vidt angår den såkaldte kraftvarmegaranti.
Med beslutningen om at udvide VE til proces ordningen den 26. november 2014 er det sand-
synligt, at der sker yderligere omlægning til biomasse. Denne beslutning er imidlertid truffet
efter BF2014 og dermed ikke medregnet.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0008.png
Anlæg
Biomasse-
startår
2008
2020
2017
2002
1996
1990
1995
1996
1994
2023
1993
2011
Lukker i
BF2014
2009
2003
1993
2017
2018
2017
Amagerværket, blok 1
Amagerværket, blok 3
Avedøreværket, blok1
Avedøreværket, blok 2
Masnedøværket
Slagelse Kraftvarmeværk
Rønneværket (Østkraft)
Maribo-Saxkøbing Kraftvarme-
værk
Haslev Kraftvarmeværk
Esbjergværket
Grenå Kraftvarmeværk
Herningværket
Fynsværket, blok 7
Fynsværket. blok 8
Randersværket
Måbjergværket
Skærbækværket
Nordjyllandsværket
Studstrupværket, blok 3
Biomasse-
startår
BF2012
2008
2024
2014
2002
1996
1990
1995
1996
1994
2023
1993
2011
2026
2009
2003
1993
2017
2018
2013
Bemærkning
Nyt biomasseanlæg antaget
Godkendt af Energistyrelsen.
Ingen konkrete overvejelser om
biomasse
Godkendt af Energistyrelsen.
Godkendt af Energistyrelsen.
Godkendt af Energistyrelsen.
Tabel 2. Antagelser om biomassefyrede værker i basisfremskrivning 2014.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0009.png
5. Biogas.
Der ydes støtte til el produceret ved biogas efter § 43a og § 43e i VE-loven.
For anlæg, der udelukkende anvender biogas, ydes et tilskud, der sikrer en samlet afregnings-
pris på 79,3 øre/kWh i 2012. Fra og med 2013 reguleres satsen årligt med 60 % af stigningen i
nettoprisindekset.
For anlæg, der anvender biogas i kombination med andre brændsler, ydes et tilskud på 43,1
øre/kWh i 2012. Fra og med 2013 reguleres satsen årligt med 60 % af stigningen i nettopris-
indekset.
Herudover ydes for alle anlæg et pristillæg på 10 øre/kWh for årene 2012-2015. Fra og med
2016 aftrappes tilskuddet med 2 øre/kWh årligt, således at tilskuddet bortfalder helt fra og
med 2020.
Endelig ydes for alle anlæg et pristillæg på 26 øre/kWh i 2012. Dette pristillæg aftrappes med
stigningen i naturgasprisen, således at tilskuddet fra og med 2013 nedsættes med 1 øre/kWh
for hver kr./GJ naturgasprisen
3
i det foregående år overstiger 53,2 kr./GJ. Gasprisen for perio-
den 2015 og frem tages fra basisfremskrivningen. For 2014 benyttes Energinet.dk’s gaspris.
Der er en stigning fra 2014 til 2015 på 45 % i naturgasprisen. Denne stigning medfører, at den
såkaldte ”ekstrastøtte1” til biogas falder fra 31 til 10 øre /kWh.
Fremskrivningen af elproduktionen på biogas tager udgangspunkt i en faktisk elproduktion på
biogas på 0,443 TWh i 2013 (den produktion, Energinet.dk har afregnet) og en faktisk pro-
duktion på 0,350 TWh i januar til september 2014, der omregnes til 0,466 TWh på helårsba-
sis. For årene 2015 og frem benyttes Energistyrelsens basisfremskrivning for så vidt angår el-
produktion på biogas, idet der dog for alle årene multipliceres med 1,2 for at tage højde for, at
BF2014 ligger under den produktion, Energinet.dk faktisk har afregnet i 2013 og 2014.
Frem til 2020 forudsættes den samlede elproduktion på biogas at være nogenlunde uændret.
Stigningen i biogasproduktionen antages at blive opgraderet til naturgasnettet, som vurderes
at være selskabsøkonomisk mere rentabelt end kraftvarmeproduktion. Denne vurdering
stammer fra Basisfremskrivning 2014.
Energinet.dk har oplyst, at ca. 88 % af elproduktionen baseret på biogas i dag afregnes til den
sats på 79,3 øre/kWh, der gives til anlæg, der udelukkende anvender biogas. Det antages også
fremadrettet at gælde, at 88 % af elproduktionen baseret på biogas kommer fra anlæg, der
udelukkende anvender biogas.
PSO til biogas ligger noget højere i 2014 og 2015 (Energinet.dk’s korttidsprognose) end i
Energistyrelsens fremskrivning fra 2016. Forklaringen er, at Energinet.dk regner med en lave-
re gaspris, hvilket har virkning på en del af biogasstøtten, jf. ovenfor. Desuden aftrappes en
del af biogastilskuddet automatisk over tid. Endvidere reduceres en del af biogasstøtten over
tid, når elprisen stiger.
3
Ved naturgas-prisen forstås den daglige day-ahead slutpris i kroner pr. kubikmeter på den danske gasbørs, Nordpool Gas, omregnet
til kroner pr. GJ med gassens nedre brændværdi, jf. VE-lovens § 43e.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0010.png
6. Solceller.
Der ydes støtte til el produceret på solcelleanlæg efter § 47 i VE-loven og efter § 4 i lov nr.
900 af 04/07/2013 (Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi).
De solcelleanlæg, der kan opnå støtte via PSO, falder i følgende 3 kategorier:
1. Solcelleanlæg med forhøjet støtte og på overgangsordninger
2. Solcelleanlæg inden for en pulje på 20 MW årligt
3. Solcelleanlæg, der får en fast afregningspris på 60 øre/kWh i 10 år, og herefter 40
øre/kWh i 10 år.
Ud over disse 3 grupper er der et stort antal eksisterende husstands-solcelleanlæg, der opere-
rer under den årsbaserede nettomålerordning. Disse anlæg får i princippet også 60/40-
afregning for eventuelt overskydende produktion, men da de kan nettoafregne på årsbasis vil
den eventuelle overskydende produktion være meget begrænset. Støtte til disse anlæg indgår
derfor ikke i PSO-fremskrivningen.
Endelig kan der være anlæg, der ikke leverer el til nettet men udelukkende producerer til eget
forbrug. Disse anlæg modtager heller ikke støtte via PSO.
Som udgangspunkt får solcelleanlæg en fast afregningspris på 60 øre/kWh i de første 10 år ef-
ter nettilslutning, og herefter 40 øre/kWh i 10 år.
Anlæg med forhøjet støtte
Anlæg, der er nettilsluttet i perioden 20. november 2012 til 10. juni 2013
4
kan dog opnå en
forhøjet støtte i form af en fast afregningspris på enten 90 øre/kWh, 130 øre/kWh eller 145
øre/kWh i 10 år. Satsen afhænger af anlægstype og tidspunkt for nettilslutning.
Anlæg på overgangsordninger
Anlæg, der nettilsluttes senere end d. 10. juni 2013
5
kan også opnå en forhøjet støtte, såfremt
anlægsejeren kan dokumentere, at der er indgået bindende aftale om køb af anlæg med mere
indenfor visse frister. Anlæg, der nettilsluttes i 2013 kan opnå faste afregningspriser på hen-
holdsvis 90, 130 og 145 øre/kWh i en 10-årig periode fra nettilslutningsdatoen. For anlæg, der
nettilsluttes i perioden 2014-17 reduceres afregningsprisen lineært, således at afregningspri-
serne er henholdsvis 66, 74 og 77 øre/kWh i 10 år for anlæg, der nettilsluttes i 2017.
Puljer
For perioden 2013-2017 kan anlæg inden for en pulje på 20 MW/år søge om forhøjet støtte,
forudsat de opfylder nærmere angivne krav til anlægstype m.m. Puljen for 2013 og 2014 ud-
møntes først i 2015 til satserne for 2015. Anlæg, der får tilsagn fra Energinet.dk indenfor
2015-puljen kan opnå faste afregningspriser på henholdsvis 78, 102 og 111 øre/kWh i en 10-
årig periode fra nettilslutningsdatoen. For anlæg, der får tilsagn indenfor 2016-17-puljerne,
reduceres afregningsprisen lineært, således at afregningspriserne er henholdsvis 66, 74 og 77
øre/kWh i 10 år for anlæg, omfattet af 2017-puljen.
4
Skæringsdatoen er dog d. 19. marts for jordbaserede anlæg, der ikke er fællesanlæg.
5
19. marts for jordbaserede anlæg, der ikke er fællesanlæg.
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0011.png
I PSO-fremskrivningen fra maj 2014 var der regnet med, at anlæg under puljeordningen blev
opført i perioden 2014-2017. I den nye fremskrivning er opførelsestidspunktet rykket til 2015-
2018, idet det forventes, at anlægsejerne får tilsagn om tilskud i 2015-2017, men at selve op-
førelsestidspunktet for anlæggene ligger et stykke tid efter, at der er givet tilsagn.
Afregningspriser anvendt i PSO-fremskrivningen
Bortset fra husstandsanlæg med årsbaseret nettomålerafregning kendes fordelingen på anlægs-
typer for allerede opførte og allerede godkendte anlæg p.t. ikke, og derfor er der for alle de
anlæg, der indgår i PSO-fremskrivningen som gennemsnit regnet med en afregningspris på
130 øre/kWh for anlæg opført/godkendt i 2013, faldende til 74 øre/kWh for anlæg, der opfø-
res i 2017. For anlæg, der opføres i 2018 eller senere regnes der med en fast afregningspris på
60 øre/kWh i 10 år, og herefter 40 øre/kWh i 10 år. Som følge af, at 2013- og 2014-puljerne
for puljeanlæg først udmøntes i 2015 til satserne for 2015, regnes der med 102 øre/kWh
(2015-sats) for anlæg, der opføres under puljeordningen i 2015.
Effektudbygning
Tabel 3 viser den forudsatte effektudbygning frem til 2020. Ud over anlæg under den årsbase-
rede nettomålerordning, anlæg på overgangsordninger samt anlæg på puljeordningen er der
for perioden 2014 til 2017 regnet med en beskeden årlig udbygning med anlæg, der afregnes
efter 60/40-satsen. Det antages, at disse anlæg har en stor andel af egetforbrug (70 %), idet der
kræves en høj andel af egetforbrug for at opnå en god forbrugerøkonomi i disse anlæg.
Årlig udbygning i MW
Gl. nettomålerordning
Forhøjet støtte og overgangs-
ordninger
Puljer
60/40, ekstra udbygning
*)
Sum for året
Akkumuleret
Bestand pr.
31/12-13
490
77
0
567
567
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
53
0
10
63
630
20
0
10
30
660
0
60
40
**)
100
760
0
20
40
**)
60
820
20
60
**)
80
900
60
**)
60
960
60
60
1020
*) Inklusiv ca. 30 MW pr. år fra og med 2016 som følge af skærpede krav til nybyggeri og inklusiv 20 MW pr. år for 2018-
20, som var indeholdt i politisk aftale af 13. juni 2013.
**) 30 MW mere end i PSO-fremskrivningen fra foråret 2014.
Tabel 3 – Effektudbygning forudsat i PSO-fremskrivning.
Udbygningen som følge af energikrav til nybyggeriet er et skøn udarbejdet af Statens Bygge-
forskningsinstitut
6
.
Andele af elproduktion, der afsættes til nettet
Tabel 4 viser, hvor store andele af elproduktionen fra solcellerne, der i PSO-fremskrivningen
er forudsat solgt til elnettet. De 83 % for puljeanlæggene er beregnet som et gennemsnit for
flere forskellige anlægskategorier med forskellige andele af el, der sælges til net. For hus-
6
En rapport fra Statens Byggeforskningsinstitut angiver et skøn for udbygning med solceller i nybyggeriet på 33
MW pr. år fra og med 2015. Rapporten angiver dog, at udbygningen kan ligge i intervallet 4-200 MW pr. år..
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0012.png
standsanlæg på årsnettomålerordningen forudsættes det, at hele produktionen går til egetfor-
brug, og dermed er der ingen PSO-udgifter forbundet med denne kategori af solcelleanlæg.
Gl. nettomålerordning
Forhøjet støtte og overgangs-
ordninger
Puljer
60/40, alle anlægstyper
0%
90 %
83 %
30 %
Tabel 4 – Andele af elproduktion, der forudsættes solgt til net i PSO-fremskrivning.
Fuldlasttimetal
For alle de anlæg, der indgår i PSO-fremskrivningen, er der regnet med et fuldlasttimetal (be-
nyttelsestid) på 1000 timer pr. år. Denne værdi er behæftet med en del usikkerhed. Energi-
net.dk har igangsat et måleprojekt med henblik på at få fastlagt mere præcise værdier for fuld-
lasttimetal, men resultaterne heraf foreligger endnu ikke.
Afslutningsvist bemærkes, at der i Basisfremskrivning 2014 er en solcelleproduktion på 1,02
TWh i 2020. I PSO-modellen er den kun 0,99 TWh. Forskellen skyldes som for vindkraften at
der i PSO-modellen regnes med gradvis indfasning af anlæg, mens der i RAMSES-modellen
regnes med hele driftsår.
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0013.png
7. Decentral kraftvarme.
Støtten til decentral kraftvarme består af tre forskellige bidrag. Der er p.t. nogen usikkerhed
om hvor længe de nuværende støtteordninger kan fortsætte i forhold til EU’s statsstøtteregler,
og der foregår drøftelse af, hvad der evt. skal ske som opfølgning herpå. Nedenstående anta-
gelser kan blive påvirket heraf.
Grundbeløb 1. Tidligere modtog decentrale kraftvarmeværker over 5 MW indirekte
støtte i form af en treledstarif (se beskrivelsen nedenfor). For anlæg over 10 MW blev
dette i 2005 ændret til et produktionsuafhængigt grundbeløb, og for anlæg mellem 5
og 10 MW blev treledstariffen erstattet af grundbeløb i 2007. Grundbeløbet er indivi-
duelt og afspejler, hvad det enkelte anlæg modtog i en historisk periode. Grundbeløbet
er dog afhængigt af spotmarkedsprisen for el, således at det er maksimalt, når elprisen
er under 11 øre/kWh og bortfalder, når elprisen er over 34 øre/kWh. Disse to elpriser
blev indekseret frem til 2009 og herefter fastfrosset på 13,453 hhv. 41,582 øre/kWh.
Også anlæg under 5 MW kan vælge at modtage grundbeløb, hvilket omkring 70 % af
anlæggene har gjort. Grundbeløb 1 betales i 20 år fra nettilslutning, dog mindst til ud-
gangen af 2018. Da de fleste decentrale anlæg er etableret før 1999, bortfalder langt
størsteparten af Grundbeløb 1 med udgangen af 2018.
Grundbeløb 2. Tidligere modtog en række decentrale kraftvarmeanlæg elproduktions-
tilskud (direkte statstilskud til elproduktionen). Dette blev i 2013 ændret til et produk-
tionsuafhængigt tilskud, jf. elforsyningslovens § 58, stk. 8). Grundbeløb 2 vurderes at
kunne opretholdes frem til udgangen af 2019.
Kraftvarmegarantien. Denne stammer fra en tidligere version af EFL, der muliggjorde
støtte til dækning af kraftvarmeværkers ”nødvendige omkostninger” ved lave elpriser.
Kraftvarmegarantien er ændret til et pristillæg (der afhænger af elprisen) og et tilskud
på 1 øre/kWh til balanceringsomkostninger (EFL § 58 b). To anlæg modtager støtte
via kraftvarmegarantien: Randers Kraftvarmeværk og Østkraft
7
.
Treledstarif. Decentrale kraftvarmeværker under 5 MW afregner til treledstarif. Der er
tale om en konstrueret elpris, der svarer til langtidsmarginalomkostningerne på et kul-
fyret kraftværk. Elprisen varierer over tid, således at man får en spidslasttarif (p.t. 62-
72 øre/kWh afhængigt af spændingsniveau) hverdage midt på dagen og om eftermid-
dagen, højlasttarif (p.t. 46-52 øre/kWh) i øvrig dagtid og lavlasttarif nat og weekend
(p.t. omkring 20 øre/kWh). Anlæg under 5 MW på grundbeløb 1 kan vælge at gå til-
bage på treledstarif og må forventes at gøre dette inden grundbeløbet 1 bortfalder. Det-
te er indregnet i PSO-fremskrivningen (men antagelsen er forbundet med usikkerhed i
forhold til statsstøtteregler m.m.). Det bemærkes, at PSO-fremskrivningen dermed ik-
ke reflekterer beslutningen om at udfase treledstariffen den 26. november 2014.
7
Disse to anlæg er ikke decentrale værker men håndteres beregningsmæssigt under decentral kraftvarme.
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Vandkraft.
Vandkraftanlæg modtager et tilskud i 20 år, således at tilskud og spotpris tilsammen udgør 60
øre/kWh (VE-lovens § 47). Den samlede vandkraftproduktion i Danmark er meget begrænset:
ca. 20 GWh, og PSO-betalingen derfor beskeden: knap 4 mio. kr. årligt.
Vandkraft er omfattet af et støtteloft på 1,5 mio. kr. pr. anlæg (bekendtgørelse 1445 af 13/12
2013).
9. Øvrig PSO.
PSO-betalingen omfatter en række mindre poster til forskellige formål. Disse gennemgås ne-
denfor.
o
o
o
o
o
o
o
o
o
Miljøundersøgelser for havvindmølleparker (VE-lovens §§ 22-24).
Nettilslutning af vindmøller (VE-lovens § 30).
Udglatning og balancering vind og øvrig VE (VE-lovens § 52).
Grøn ordning for vind (VE-lovens §§ 18-19).
Nettilslutning af decentral kraftvarme (EFL § 67).
Udglatning og balancering af produktion fra decentral kraftvarme (EFL § 59 a)
Betaling til Sikkerhedsstyrelsen (Stærkstrømslovens § 25).
Meromkostninger i forbindelse med el til forbrugere tilsluttet et isoleret kollektivt el-
forsyningsnet (EFL § 28a). Der er tale om Anholt og et par andre øer.
Betaling for kraftværkspakke (EFL § 27a, stk. 1 nr. 2). Ved gennemførelsen af Elre-
formen i 1999 vedtog Folketinget en ”kraftværkspakke” med støtte til kraftværkerne
over 4 år. Denne blev finansieret af elforbrugerne over 10 år via PSO. Betalingen bort-
faldt i løbet af 2010.
Kompensation for CO
2
afgift for elproducenter, der ikke er omfattet af CO
2
-kvoter
(EFL § 9b). Denne antages at bortfalde fra 1. januar 2015, jf. vækstaftalen. Det bety-
der en reduktion i PSO på 150 mio. kr. årligt i forhold til PSO-fremskrivningen fra
maj 2014.
Forskning & Udvikling (EFL § 28, stk. 2 nr. 1 samt § 29).
Tab på debitorer (EFL § 71).
Brændselsberedskabslagre (EFL § 30).
o
o
o
o
De to største bidrag er nettilslutning og forskning. Nettilslutning falder lidt frem mod 2020.
Det gælder også forskning, idet FORSK-VE ordningen antages at udløbe i 2015. Størrelsen af
de forskellige PSO-beløb er estimeret af Energinet.dk.
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0015.png
10. Elprisudviklingen.
Den fremtidige elpris har som nævnt stor betydning for PSO-fremskrivningen. I BF2014 ind-
går en elprisprognose i tre varianter. Ud over disse tre prisvarianter er anvendt en med kon-
stant elpris på 2013-niveau for at kunne sammenligne med PSO-fremskrivningen fra maj
2014. Denne tager udgangspunkt i den konstaterede elpris for 2013, som i aritmetisk gennem-
snit var 29,3 øre/kWh (vægtet dansk områdepris
8
). Herudover regnes på Energinet.dk’s elpris-
fremskrivning, der fra 2018-2020 ligger højere end Energistyrelsens.
De 5 elprisforløb:
1. Beregnet elpris med høj CO
2
-kvotepris (kvotepris som i World Energy Outlook).
2. Beregnet elpris lav CO
2
-kvotepris (kvotepris som i dag).
3. Beregnet elpris med CO
2
-kvotepris som antaget af Europa-Kommissionen.
4. Elprisen antages fremover at vokse med inflationen fra 2013-niveau.
5. Energinet.dk’s elprisprognose fra september 2014.
De 5 elprisforløb vises i figur 1 nedenfor.
Elprisforløb anvendt i PSO-modellen
600
kr/MWh løbende priser
500
400
300
200
100
0
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
2013pris
BF2014_LavKvotepris
BF2014_Eukvotepris
BF2014_HøjKvotepris
Energinet.dk
Figur 1. De 5 elprisforløb, der regnes på i PSO-fremskrivningen.
8
Priser for DK-Øst og DK-Vest vægtes med hhv. 40 % og 60 % ved beregning af en pris for hele Danmark.
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0016.png
11. Samlet PSO-fremskrivning.
I figur 2-6 samt tabel 5-9 vises samlet PSO-udgift i faste 2014-kr. i perioden 2014-2020 med
de 5 elprisforløb omtalt i forrige afsnit.
PSO i 2014-priser. Elpris:
BF2014_HøjKvotepris
8000
6000
4000
Aftale_14-07-2014
ØvrigPSO
AndenVE
Solceller
Biogas
2000
0
2013
-2000
-4000
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Biomasse
DKV
ØvrigVE
MiljøvenligEl
Vind
Landvind
Figur 2. PSO-udgifter i faste 2014-priser med elpris svarende til høj CO
2
-kvotepris.
PSO i 2014-priser
Havvind
Landvind
Vind
MiljøvenligEl
ØvrigVE
DKV
Biomasse
Biogas
Solceller
AndenVE
ØvrigPSO
Aftale_14-07-2014
Total
2013
0
0
3227
0
0
1214
0
0
0
892
442
0
5775
2014
2381
1647
0
0
0
1818
410
418
0
117
415
0
7206
2015
2157
1761
0
0
0
1516
435
469
0
103
256
-1151
5547
2016
2057
1753
0
0
0
1372
288
303
136
8
233
-1160
4989
2017
2060
1541
0
0
0
946
692
272
134
8
226
-1907
3973
2018
2490
1387
0
0
0
833
731
255
139
8
224
-1913
4153
2019
3308
1298
0
0
0
420
714
240
144
8
220
-1917
4436
2020
3994
1189
0
0
0
275
786
221
145
8
218
-1922
4914
Tabel 5. PSO-udgifter i faste 2014-priser med elpris svarende til høj CO
2
-kvotepris.
mio. kr.
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0017.png
PSO i 2014-priser. Elpris:
BF2014_EUkvotepris
8000
6000
4000
Aftale_14-07-2014
ØvrigPSO
AndenVE
Solceller
Biogas
2000
0
2013
-2000
-4000
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Biomasse
DKV
ØvrigVE
MiljøvenligEl
Vind
Landvind
Figur 3. PSO-udgifter i faste 2014-priser med elpris svarende til EU’s CO
2
-kvotepris.
PSO i 2014-priser
Havvind
Landvind
Vind
MiljøvenligEl
ØvrigVE
DKV
Biomasse
Biogas
Solceller
AndenVE
ØvrigPSO
Aftale_14-07-2014
Total
2013
0
0
3227
0
0
1214
0
0
0
892
442
0
5775
2014
2381
1647
0
0
0
1818
410
418
0
117
415
0
7206
2015
2157
1761
0
0
0
1516
435
469
0
103
256
-1151
5547
2016
2048
1753
0
0
0
1345
290
302
135
8
233
-1160
4953
2017
2066
1546
0
0
0
958
536
272
134
8
226
-1907
3839
2018
2520
1404
0
0
0
889
575
257
140
8
224
-1913
4104
2019
3372
1321
0
0
0
425
560
244
147
8
220
-1917
4380
2020
4107
1210
0
0
0
280
637
227
150
8
218
-1922
4915
Tabel 3. PSO-udgifter i faste 2014-priser med elpris svarende til EU’s CO
2
-kvotepris.
mio. kr.
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0018.png
PSO i 2014-priser. Elpris:
BF2014_LavKvotepris
8000
6000
4000
Aftale_14-07-2014
ØvrigPSO
AndenVE
Solceller
Biogas
2000
0
2013
-2000
-4000
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Biomasse
DKV
ØvrigVE
MiljøvenligEl
Vind
Landvind
Figur 4. PSO-udgifter i faste 2014-priser med elpris svarende til lav CO
2
-kvotepris.
PSO i 2014-priser
Havvind
Landvind
Vind
MiljøvenligEl
ØvrigVE
DKV
Biomasse
Biogas
Solceller
AndenVE
ØvrigPSO
Aftale_14-07-2014
Total
2013
0
0
3227
0
0
1214
0
0
0
892
442
0
5775
2014
2381
1647
0
0
0
1818
410
418
0
117
415
0
7206
2015
2157
1761
0
0
0
1516
435
469
0
103
256
-1151
5547
2016
2086
1753
0
0
0
1454
263
307
137
8
233
-1160
5080
2017
2118
1591
0
0
0
1076
508
278
138
8
226
-1907
4035
2018
2589
1443
0
0
0
1013
520
263
144
8
224
-1913
4292
2019
3461
1352
0
0
0
432
507
250
151
8
220
-1917
4464
2020
4215
1230
0
0
0
283
583
233
155
8
218
-1922
5004
Tabel 7. PSO-udgifter i faste 2014-priser med elpris svarende til lav CO
2
-kvotepris.
mio. kr.
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0019.png
PSO i 2014-priser. Elpris: 2013pris
8000
Aftale_14-07-2014
6000
ØvrigPSO
AndenVE
Solceller
Biogas
Biomasse
DKV
ØvrigVE
2013
-2000
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
MiljøvenligEl
Vind
Landvind
Havvind
-4000
4000
mio. kr.
2000
0
Figur 5. PSO-udgifter i faste 2014-priser med 2013-elpris.
PSO i 2014-priser
Havvind
Landvind
Vind
MiljøvenligEl
ØvrigVE
DKV
Biomasse
Biogas
Solceller
AndenVE
ØvrigPSO
Aftale_14-07-2014
Total
2013
0
0
3227
0
0
1214
0
0
0
892
442
0
5775
2014
2381
1647
0
0
0
1818
410
418
0
117
415
0
7206
2015
2157
1761
0
0
0
1516
435
469
0
103
256
-1151
5547
2016
1930
1668
0
0
0
1037
290
288
127
8
233
-1160
4421
2017
2070
1550
0
0
0
969
536
273
135
8
226
-1907
3860
2018
2528
1408
0
0
0
902
575
258
141
8
224
-1913
4131
2019
3289
1292
0
0
0
418
560
239
143
8
220
-1917
4251
2020
3948
1180
0
0
0
274
637
218
143
8
218
-1922
4704
Tabel 8. PSO-udgifter i faste 2014-priser med 2013-elpris.
Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0020.png
PSO i 2014-priser. Elpris: ENDK
8000
Aftale_14-07-2014
6000
ØvrigPSO
AndenVE
Solceller
Biogas
Biomasse
DKV
ØvrigVE
2013
-2000
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
MiljøvenligEl
Vind
Landvind
Havvind
-4000
4000
mio. kr.
2000
0
Figur 6. PSO-udgifter i faste 2014-priser med Energinet.dk’s elprisprognose.
PSO i 2014-priser
Havvind
Landvind
Vind
MiljøvenligEl
ØvrigVE
DKV
Biomasse
Biogas
Solceller
AndenVE
ØvrigPSO
Aftale_14-07-2014
Total
2013
0
0
3227
0
0
1214
0
0
0
892
442
0
5775
2014
2381
1647
0
0
0
1818
410
418
0
117
415
0
7206
2015
2157
1761
0
0
0
1516
435
469
0
103
256
-1151
5547
2016
2097
1753
0
0
0
1486
290
308
138
8
233
-1160
5153
2017
2086
1563
0
0
0
1003
536
275
136
8
226
-1907
3925
2018
2321
1280
0
0
0
527
575
241
129
7
224
-1913
3392
2019
2713
1045
0
0
0
380
560
204
116
7
220
-1917
3327
2020
2888
834
0
0
0
256
637
164
99
6
218
-1922
3182
Tabel 9. PSO-udgifter i faste 2014-priser med Energinet.dk’s elprisprognose.
Side 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0021.png
I tabel 10 nedenfor vises PSO-udgiften i 2020 ved de 5 forskellige elpriser.
Elpris med høj
kvotepris
3994
1189
0
0
0
275
786
221
145
8
218
-1922
4914
Elpris med EU
kvotepris
4107
1210
0
0
0
280
637
227
150
8
218
-1922
4915
Elpris med lav
kvotepris
4215
1230
0
0
0
283
583
233
155
8
218
-1922
5004
PSO 2020
Havvind
Landvind
Vind
MiljøvenligEl
ØvrigVE
DKV
Biomasse
Biogas
Solceller
AndenVE
ØvrigPSO
Aftale_14-07-2014
Total
2013-elpris
3948
1180
0
0
0
274
637
218
143
8
218
-1922
4704
ENDK-elpris
2888
834
0
0
0
256
637
164
99
6
218
-1922
3182
Tabel 10. PSO i 2020 (faste 2014-priser) ved forskellige elpriser.
Side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431043_0022.png
12. Afvigelser fra PSO-fremskrivningen fra foråret 2014.
I forhold til PSO-fremskrivningen fra 19. maj 2014 er der sket en række ændringer. Disse il-
lustreres i tabel 11 for 2020. Den samlede reduktion af PSO bliver på knap 2,8 mia. kr. i 2020
i forhold til fremskrivningen fra maj 2014.
(mio. 2014-kr.)
Havmøller
Landmøller
Decentral kraftvarme
Biomasse
Biogas
Solceller
Øvrig VE
Øvrig PSO
Lempelser
Samlet PSO
19. maj 2014
4.614
1.401
389
590
188
164
10
351
0
7.707
Nu
4107
1210
280
637
227
150
8
218
-1922
4.915
Difference
-507
-191
-109
47
39
-14
-2
-133
-1922
-2792
Tabel 11. Samlet PSO-udgift 2020 i faste priser for gammel og ny PSO-fremskrivning. Gam-
mel fremskrivning er beregnet ved fast 2013-elpris. Ny fremskrivning er beregnet med elpris
ved EU-kvotepris.
Forskellene mellem den gamle og den nye PSO-fremskrivning beskrives nedenfor:
Havmøller: Aftale af 14-07-2014 om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO
forlænger vinduet for opførelsen af havvindmølleparken på Kriegers Flak med 2 år,
således at den færdiggøres senest ved udgangen af 2021. Hertil kommer reduktion af
kapaciteten i kystnære møller fra 500 til 400 MW.
Landmøller: Omkostningerne til landmøller er 191 mio. kr. lavere end i den gamle
PSO-fremskrivning. Der er en række forskellige forklaringer: Den gamle PSO-model
ikke kunne regne på gradvis indfasning af møller og heller ikke på tilskud der blev
opbrugt midt i et år, mens den nye kan. Der var desuden en mindre fejl i den gamle
fremskrivning, der medførte, at visse gamle møller beregningsmæssigt fik tilskud lidt
for længe
9
. Der er desuden i den nye fremskrivning 20 mio. kr. mindre til nettilslut-
ning og balancering. I forskellen på 191 mio. kr. er ikke indregnet de 30 mio. kr. be-
sparelse på landmølle-PSO i 2020, som er forudsat i Tilbagerulningsaftalen, da disse
ikke er konkretiseret
10
.
PSO til decentral kraftvarme er reduceret i forhold til den gamle PSO-fremskrivning,
idet det nu er forudsat, at grundbeløb 2 bortfalder ved udgangen af 2018.
Biomasse: Mængden af biomasse til el i basisfremskrivningen fra oktober 2014 er hø-
jere i 2020 end i basisfremskrivningen fra 2012. Derfor er PSO også højere.
Biogas: Der er en lille stigning på grund af lavere naturgaspris i 2020 i basisfrem-
skrivning 2014 end i PSO-fremskrivningen fra maj 2014.
Solceller: Stort set uændret. Den lidt lavere PSO skyldes, at solcellerne nu indfases
gradvist over året, mens de i den gamle fremskrivning blev indfaset primo året. Desu-
den blev der i den gamle PSO-fremskrivning regnet med, at solcelle-el kun havde en
værdi på 90 % af markedsprisen. Nu regnes med 100 %.
9
Tilskuddet skulle være udløbet efter 20 år men blev fejlagtigt beregnet i 22 år.
10
Besparelsen er på 100 mio. kr. over perioden frem til 2020.
Side 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Øvrig VE: Stort set uændret.
Øvrig PSO: Den væsentligste forskel ligger i, at den PSO-finansierede tilskudsordning
til ikke-kvoteomfattet elproduktion bortfalder som følge af Tilbagerulningsaftalen.
Dette giver i den nye PSO-fremskrivning en besparelse på 150 mio. kr. fra og med
2015.
Lempelser: I Tilbagerulningsaftalen blev aftalt erhvervsrettede lempelser af PSO samt
lempelser målrettet elintensive og energiintensive virksomheder. Aftalen blev indgået
efter udarbejdelse af den gamle PSO-fremskrivning.
For vindmøller, biogas og solceller er der desuden en effekt af, at den elpris, der ligger i basis-
fremskrivningen med EU-kvotepris, er en anelse lavere end 2013-elprisen, som blev anvendt i
maj 2014.
Side 23