Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 79
Offentligt
Klima-, Energi- & bygningsminister Rasmus Helveg Petersen
Miljøminister Kirsten Brosbøl
Skatteminister Morten Østergaard
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Klima-, og Energiudvalget
Miljøudvalget
Skatteudvalget
El-bil branchen loves gylden fremtid.
Regeringens klima-, energi-minister Rasmus Helveg Pedersen har udmeldt, at der også vil være el-biler
på markedet efter at afgiftsfritagelsen for denne biltype udløber med udgangen af 2015.
I forbindelse med finanslovsforhandlingerne indgik problematikken omkring el-biler slet ikke.
Årsagen dertil var vel, at politikerne ikke ville afsløre, at man vist nok havde ”glemt” eller ikke turde
offentliggøre, at eventyret om el-bilerne forventes at give et nationalt provenutab på rundt regnet to
milliarder kroner i 2014.
Hver gang en el-bil af f.eks. det amerikanske mærke Tesla indregistreres i Danmark, frigøres den for
afgifter på ca. 1,2 mio. kr.
Dertil skal lægges, at bilen ”tanker” gratis el-energi ved alle selskabets ladestandere.
I henhold til det indhentede oplysninger har Tesla afgiftsfritagelse for disse el-energier, hvorfor de samlet
med prisreduktioner kun betaler ca. 50 øre / kWh.
El-biler af andre fabrikater kan vel ”tanke” for nogenlunde samme lave priser ved deres respektive
selskabers tankanlæg.
Derimod skal brugere af el-cykler, el-crossere eller andre el-drevne transportkøretøjer “tankning” betale
ca. 230 øre / kWh.
Det vil sige, energi til ikke udvalgte el-drevne transportkøretøjer skal betales med fire til fem gange mere
pr. energienhed end andre.
En prisforskel der næppe er demokratisk forsvarligt.
Tesla, E.on og andre aktører med el-bilprojekter udnytter gunstige regler om tilskud og afskrivning på
anlæg og investeringer.
De er åbenbart blevet større end rummeligheden for provenutab i Finansloven.
Nu lover ministeren så, at gunstige afgiftsfritagelse og andre fordele til el-bilbranchen også skal fortsætte
efter 2015.
Hvem betaler ?
Men – som altid: Skal nogen have fordele, skal den betales af andre.
De to milliarder kroner, der forventes skal betales for el-bil eventyret i 2014 udlægges til betaling hos
danske el-forbrugere/skatteborgere.
Fremover må forventes langt større beløb alene til denne post.
Anvendelse af el-energi i transportsektoren i en tid med periodisk stor el-produktion i forhold til
indenlandsk forbrug er naturligt.
Men udviklingen og anvendelsen skal ske på lige vilkår.
El-bil branchen skal ikke have fordele, som andre brancher ikke har lige ret til og mulighed for at udnytte.