Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 78
Offentligt
1428011_0001.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
En fremtidssikret
regulering af elsektoren
Sammenfatning
– december 2014
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0002.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
FORORD
1
Et velfungerende elsystem med høj leve-
ringssikkerhed har fundamental betyd-
ning for det danske samfund.
Med energiaftalen fra 2012 udfordres
den nuværende regulering af elsektoren.
Der er således behov for, at reguleringen
understøtter transformationen fra et
elsystem baseret i væsentlig grad på fos-
sile brændstoffer på få og store produk-
tionssteder til et system med produktion
af grøn energi med både små og store
produktionssteder. Et elsystem, som har
større grad af fluktuation i produktionen,
end det hidtil har været tilfældet, og som
derfor kræver ny funktionalitet i elnettet.
El-reguleringsudvalget blev nedsat i
september 2012 på denne baggrund
og har haft til formål at gennemgå en
række af de regulatoriske forhold, der
vil have betydning for denne omstilling.
Udvalget har været bredt sammensat
med både uafhængige, sagkyndige og
interessentrepræsentanter som med-
lemmer. Det har således været et formål
at sikre, at forskellige deltagere i og bru-
gere af elsystemet har haft indflydelse
på forslagene til den fremtidige regu-
lering. Vi har som formandskab anset
det for væsentligt at nå til enighed om
forslag til en fremtidssikret regulering af
elsektoren i Danmark, hvilket derfor er
sket ved indgåelse af kompromisser for
at skabe balancerede forslag og et sam-
menhængende hele.
Med afsæt i en gennemgang af den
nuværende regulering af elsektoren
har udvalget identificeret behov for en
række ændringer, der sigter efter, at elre-
guleringen som et samlet hele er robust
over for de kommende store ændringer
af elsystemet. Især for den økonomiske
regulering af netvirksomhederne udgør
anbefalingerne et opgør med de hidti-
dige forhold. Herudover har udvalget
givet en række anbefalinger, der blandt
andet vil øge konkurrencen på elmarke-
det og vil sikre en forbedret understøt-
telse af elforsyningssikkerheden. Sam-
men med de øvrige anbefalinger åbnes
herved vejen til sikring af det fremti-
dige velfungerende elsystem. Det er vor
opfattelse, at anbefalingerne vil skabe
grundlag for tiltrækning af den nødven-
dige kapital til investeringer i den danske
elsektor og samtidig sikre omkostnings-
effektivitet til glæde for forbrugerne og
virksomhedernes konkurrenceevne.
Brancheforeningen Dansk Energi har
ønsket at afgive mindretalsudtalelser på
en række områder, men det ændrer efter
vor mening ikke ved, at anbefalingerne
giver et solidt grundlag for at komme
videre med de udfordringer, som ligger
foran sektoren.
Vi skal opfordre til, at det videre arbejde
med implementering og politisk vur-
dering af udvalgets forslag iværksættes
Side 2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0003.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
hurtigt, idet der er behov for en afklaring,
så de nødvendige investeringer og akti-
viteter i elsektoren kan ske med rimelig
forudsigelighed for fremtiden. Vi har
vurderet, at særligt to problemstillinger
kræver yderligere arbejde, som ligger ud
over udvalgets generelle faglige kompe-
tence. Det drejer sig om fastsættelsen af
forrentningssatsen for fremtidige inve-
steringer (WACC) og definering af bench-
markmetode (inklusiv ensartning af data)
for netvirksomhederne. Vi anser det for
særlig vigtigt, at dette centrale arbejde
for implementeringen af rapportens
anbefalinger iværksættes umiddelbart.
Tak til udvalgets medlemmer for et stort
arbejde og en kompetent indsats med
konstruktiv evne og vilje til at skabe
afbalancerede løsninger inden for kom-
plicerede problemstillinger. Tak til det
hårdtarbejdende sekretariat for en dyg-
tig, engageret og kvalificeret assistance
til udvalget.
1. december 2014
Søren Bjerre-Nielsen, Formand
Torkil Bentzen, Næstformand
Side 3
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0004.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
INDLEDNING
Det blev med energiaftalen af 22. marts
2012 fastsat, at der skulle gennemføres
et dybdegående eftersyn af regulerin-
gen af den danske elforsyningssektor.
Som opfølgning på aftalen blev der
udarbejdet et kommissorium og nedsat
et udvalg for arbejdet. Kommissoriet
blev godkendt af forligskredsen d. 12.
juni 2012. Udvalget er udpeget af klima-,
energi- og bygningsministeren og sam-
mensat af en uafhængig formand og
næstformand, fire sagkyndige, samt 10
interessentrepræsentanter udpeget af
ministeren efter indstilling fra branchen.
Det fremgår af kommissoriet, at udval-
gets arbejde skal være afsluttet inden
udgangen af 2014.
Udvalgets anbefalinger til en regulering
skal ifølge kommissoriet ”sikre
incita-
menter til grøn omstilling, omkostnings-
effektivitet, konkurrence og forbrugerbe-
skyttelse”.
I forlængelse heraf uddybes
det, at: ”det
skal analyseres, om regulerin-
gen understøtter en effektiv konkurrence i
elmarkedet, samtidig med at den nødven-
dige forbrugerbeskyttelse sikres. Herud-
over er der behov for fortsat effektivisering
af elsektoren, samt incitamenter til at gen-
nemføre energiaftalens målsætninger om
at sikre en grøn omstilling til et Danmark
med en energiforsyning baseret på vedva-
rende energi”.
Det fremgår specifikt af kommissoriet, at
udvalget ikke skal beskæftige sig med
vurderinger af afgifts- og tilskudssyste-
met, CO
2
-kvotereguleringen og forhold
som reguleres af varmeforsyningsloven.
Det fremgår endvidere af energiaftalen,
at gevinsten ved en ændret økonomisk
regulering af netvirksomhederne for-
ventes at give en besparelse på 300 mio.
kr. i 2020. Et tiltag som skal mindske for-
brugernes omkostninger til energi i for-
hold til den udvikling, der ville finde sted
uden disse tiltag. Herudover fremgår det
af den politiske aftale fra 15. november
2012 (solcelleaftalen), at netvirksomhe-
derne og Energinet.dk skal bidrage med
yderligere besparelser på 0-300 mio. kr.
Tallene fra solcelleaftalen er akkumuleret
og omfatter perioden 2015–2020. Der er
ikke i solcelleaftalen taget stilling til for-
delingen af effektiviseringer mellem net-
virksomhederne og Energinet.dk.
Hensigten med denne sammenfatning
er at give et helt kort overordnet resumé
og overblik over El-reguleringsudvalgets
vurderinger og anbefalinger. Der henvi-
ses herudover til udvalgets samlede rap-
port.
Udfordringer og muligheder for
den danske elsektor
Den fremtidige regulering af den dan-
ske elsektor må tage højde for morgen-
dagens udfordringer. Med det seneste
energiforlig vil kapaciteten til at produ-
Side 4
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0005.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
cere el med vedvarende energikilder
blive øget markant. Det sker som et
skridt på vejen mod en grøn omstilling
af det samlede energisystem og rege-
ringsgrundlagets målsætninger om, at
el- og varmeforsyningen skal være base-
ret på 100 pct. vedvarende energi i 2035
samt, at både energi- og transportsek-
toren skal være baseret på 100 pct. ved-
varende energi i 2050, jf. ”Et Danmark
der står sammen”, 2011. Danmark har
generelt en velfungerende elsektor og
dermed et godt udgangspunkt for den
kommende transformation.
Produktion af el baseret på især vind
og sol er langt mindre styrbar end pro-
duktion baseret på brændsler som kul,
gas og biomasse. Samtidig er de danske
kraftværker, der i mange år har spillet en
central rolle for sammenhængen og for-
syningssikkerheden i elsystemet, pres-
set på økonomien. Det skyldes blandt
andet, at sol- og vindenergi producerer
med meget lave marginalomkostninger.
På samme tid giver den teknologiske
udvikling mulighed for, at energisyste-
met kan udvikle sig i en helt ny retning.
Nye forbrugsteknologier medvirker
til, at energiforbruget kan gøres fleksi-
belt. Herudover giver den teknologiske
udvikling mulighed for bedre at udnytte
den eksisterende kapacitet i distributi-
onsnettet. Sådanne brug af den tekno-
logiske udvikling, herunder Smart Grids,
har potentiale til på sigt at kunne blive et
omkostningseffektivt alternativ til tradi-
tionel netudbygning.
Det europæiske samarbejde på elom-
rådet befinder sig i en brydningstid.
Det er derfor på nuværende tidspunkt
uklart, om fremtiden vil indebære en
fortsat tiltagende markedsintegration i
EU, hvor Danmark i givet fald ville få en
central beliggenhed i forhold til integra-
tion mellem den nordiske vandkraft, det
europæiske kontinent og de meget store
offshore vindkraftressourcer i Nordsøen,
eller om der vil ske en re-nationalisering
af markederne med fokus på national
håndtering af forsyningssikkerheden.
Danmarks og EU´s omstilling til mere
vedvarende energi sker i en tid, hvor
den internationale konkurrence skær-
pes, og kampen om vækst og arbejds-
pladser bliver stadig hårdere. En vigtig
parameter for konkurrenceevnen blandt
produktionsvirksomheder og for andre
energiintensive erhverv er elpriserne.
Det skærper nødvendigheden af, at den
fremtidige regulering sikrer omkost-
ningseffektivitet og udnyttelse af effek-
tiviseringspotentialer i sektoren, så der
ikke mistes afgørende konkurrencefor-
dele til de nye vækstcentre i verdensøko-
nomien.
Side 5
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0006.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Yderpositioner for europæisk udvikling af elmarkederne
National
Markedsintegration
International
I
I
I
Nationalt fokus på forsynings-
sikkerhed / indretter
elsystemet til spidsbelastning
Få udenlandske aktører på
markedet
Begrænset udbygning af
internationale forbindelser
I
I
I
I
I
Rigelig udvekslingskapacitet
Internationalt marked for
reservekapacitet
Fuldt internationalt integreret
detailmarked
Velfungerende marked for el sat
ved marginalpris for produktion
Tranparente rammevilkår
– internationalt
Figur 1
Fra et nationalt elsystem til et
internationalt smart elsystem
Den fremtidige regulering af elsektoren
skal således understøtte en bevægelse
mod et elsystem med en stor andel af
vedvarende energi, hvor der tages en
række forskellige redskaber i brug for at
skabe sammenhæng mellem produk-
tion og forbrug af el. Konkret vil denne
sammenhæng i systemet skulle skabes
gennem en kombination af fleksibelt for-
brug, en netudbygning understøttet af
ny teknologi, national reservekapacitet
og øgede udlandsforbindelser. Anven-
delsen af disse forskellige redskaber vil
variere alt afhængig af fx de øjeblikke-
lige muligheder for produktion af el med
sol og vind, omlægning af forbrug og for
import og eksport af el. Dette elsystem
skal samtidig kunne håndtere en på sigt
forventet øget elektrificering af energi-
systemet som følge af tiltagende anven-
delse af især varmepumper og elbiler.
Det er en fundamental omvæltning,
der skal ske over tid, og hastigheden i
omstillingen skal være tilpasset omkost-
ningsniveauet, konkurrenceevnen og
udviklingen i omverdenen.
Fra et nationalt elsystem til et internationalt smart elsystem
I
I
I
I
I
I
I
Styrbar og centraliseret elpro-
duktion med fossile brændsler
Ufleksibelt elforbrug
Stor national reservekapacitet
Velfungerende
udveksling af el
international
Fluktuerende decentral elpro-
duktion
Fleksibelt elforbrug
Mindre national reservekapa-
citet
Større international udveksling
Smart netudbygning baseret
på automatiseret måling og
overvågning
Elektrificering af transport og
opvarmning
Integration af el-, gas- og fjer-
nevarmesektorerne
I
I
I
I
I
I
Netudbygning til spidsbelast-
ninger
Gas, el og fjernvarme adskilte
systemer
Figur 2
Side 6
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
Pejlemærker for den fremtidige
regulering af elsektoren
Med afsæt i kommissoriet for udvalgs-
arbejdet – og udvalgets drøftelser af
udfordringer og ønsker til den fremti-
dige udvikling af elsektoren – har en
række målsætninger og hensyn været
styrende for udformningen af denne
rapports anbefalinger.
Overordnede målsætninger for den
fremtidige regulering
I
Omkostningseffektive ydelser fra
elsektoren
– reguleringen skal frem-
me, at relevante fremtidige ydelser
fra elsektoren opnås med de lavest
mulige omkostninger, for at sikre for-
brugeren de lavest mulige priser. Det
er nødvendigt af hensyn til virksom-
heder og forbrugere med henblik på
at styrke konkurrenceevnen, beskæf-
tigelse og velfærd.
el-reguleringseftersynet
er nødvendigt for, at forbrugerne
kan drage fordel af konkurrencen og
aktivt efterspørge nye produkter og
services. Forbrugerbeskyttelsen på
elområdet er herudover helt central,
fordi elektricitet er en ”nødvendig
vare” for forbrugerne.
I
Centrale hensyn for gennemførelsen
af de overordnede målsætninger for
reguleringen
Det har herudover været en rettesnor
for udvalgets arbejde og anbefalinger,
at reguleringens medvirken til at sikre
omkostningseffektive ydelser fra elsek-
toren, elforsyningssikkerhed og under-
støttelse af den grønne omstilling skal
ske under hensyn til:
I
Understøttelse af den grønne omstil-
ling
– reguleringen skal fremme en
udvikling fra et nationalt elsystem til
et internationalt smart elsystem, da
det er en forudsætning for at kunne
realisere den grønne omstilling af det
samlede energisystem. Reguleringen
skal således understøtte et elsystem
med en meget stor andel vedvarende
energi, hvor det sikres, at forbrug mat-
ches med produktion på baggrund af
et velfungerende samspil mellem de
øjeblikkelige muligheder for national
elproduktion, optimering af netdrif-
ten og for lagring og flytning af for-
brug samt for import og eksport af el.
Elforsyningssikkerhed
– regulerin-
gen skal fremme en fortsat høj forsy-
ningssikkerhed – særligt i en fremtid
med en forventet gennemgribende
elektrificering af den samlede energi-
og transportsektor.
Administrerbarhed
– en ny regule-
ring skal være forståelig og admini-
strerbar og med klare kriterier for reg-
lernes anvendelse. Reglerne må ikke
efterlade tvivl om kompetencefor-
delingen mellem myndigheder eller
om rækkevidden af myndighedernes
kompetence. Reglerne skal kunne
håndhæves.
Robusthed
– en ny regulering skal
være robust over for ændringer i en
foranderlig verden både som følge af
forhold i elsektoren og fremtidige ini-
tiativer på EU-niveau. Dette indebæ-
rer blandt andet en øget anvendelse
af rammelovgivning med klare hjem-
ler til udstedelse af bekendtgørelser.
I
I
I
Forudsigelighed for investorer
– en
ny regulering skal baseres på princip-
per om en stabil langvarig udvikling i
og med, at der er tale om langsigtede
og kapitalkrævende investeringer.
Herudover er udgangspunktet, at
elproducenter, elhandelsselskaber og
netvirksomheder drives ud fra forret-
ningsmæssige principper uanset ejer-
skab.
Konkurrence og forbrugerbeskyt-
telse
– en ny regulering skal under-
støtte en velfungerende konkurrence
med henblik på at sikre de lavest
mulige priser og øge innovationen.
Men den nødvendige beskyttelse af
forbrugerne skal samtidig sikres. Det
Indsatsområder og anbefalinger
El-reguleringsudvalgets anbefalinger er
koncentreret inden for
tre indsatsom-
råder,
der fokuserer på forskellige typer
af regulering og forskellige dele af elsek-
toren med henblik på at understøtte
de overordnede målsætninger. Udval-
get fremlægger
16 hovedanbefalinger
inden for de tre indsatsområder, herun-
der
knap 100 konkrete vurderinger og
anbefalinger
til en ændring af regulerin-
gen af elsektoren.
I
Side 7
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0008.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Målsætninger:
Understøttelse af den grønne omstilling,
elforsyningssikkerhed, omkostningseffektive ydelser fra elsektoren
Indsatsområder
Indsatsområder
A
I
I
I
I
I
I
Omkostningseffektive
monopolydelser og
fremtidssikring af
infrastrukturen til den
grønne omstilling
B
I
I
I
I
Mere konkurrence
på elmarkedet og
bedre beskyttelse
af forbrugerne
Indsatsområder
C
I
I
I
I
I
I
Klare rammer for
markedsaktørerne
og øget fokus på
elforsyningssikkerheden
Hovedanbefalinger
1.
Ny økonomisk regulering af
netvirksomhederne skal sikre
effektivitet, investeringer og grøn
omstilling
2.
Netvirksomhederne skal fortsat
drifte, vedligeholde og udbygge
distributionsnettet
3.
Måleropgaven bliver hos net-
virksomhederne
4.
Øget fokus på omkostningsef-
fektivitet i netvirksomhedernes
energispareindsats
5.
Indførelse af økonomisk ram-
mestyring og krav til effektivise-
ring af Energinet.dk
6.
Energinet.dk’s opgaveportefølje
skal fastholdes i sin grundstruktur.
Hensyn: Forudsigelighed for investorer, administrerbarhed, robusthed, konkurrence og forbrugerbeskyttelse
Figur 3
7.
Fortsat fokus på adskillelse af
monopol- og konkurrenceudsatte
aktiviteter i de koncernforbundne
selskaber
8.
Energinet.dk’s regulering af
elmarkedet skal være mere klar og
transparent
9.
Modernisering af indsatsen for
varetagelse af forbrugerrettighe-
der
10.
Forbrugerne skal kompense-
res ved lav leveringskvalitet.
11.
Styrkede rammer for overvåg-
ning af elforsyningssikkerheden
12.
Klare regler for sikring af kapa-
citet
13.
Øget forvaltningsmæssig kva-
litet af en række af Energinet.dk’s
myndighedsopgaver
14.
Sanering af krav til store elpro-
duktionsanlæg
15.
Bevillinger til netvirksomhe-
derne er fortsat et effektivt værk-
tøj
16.
En moderniseret elforsynings-
lov, der giver øget transparens og
forudsigelighed for investorer.
Side 8
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0009.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Indsatsområde
A
Reguleringen skal derfor give incitament
til de nødvendige investeringer i disse
net samt sikre, at opgaverne knyttet til
driften af nettene udføres med høj kva-
litet og stabilitet.
Det er samtidig afgørende, at investerin-
ger i nettet og den generelle levering af
ydelser relateret til driften, vedligehol-
delsen og udviklingen af nettene sker
omkostningseffektivt. Da distributions-
og transmissionsnettene er naturlige
monopoler, og derfor ikke kan konkur-
renceudsættes, skal reguleringen på
disse områder på anden vis sikre denne
omkostningseffektivitet. Reguleringen
skal endvidere sikre, at gennemførte
effektiviseringer også kommer forbru-
gerne til gode.
Centrale tiltag anbefalet af udvalget
inden for indsatsområdet er en ny øko-
nomisk regulering af netvirksomhe-
derne, samt en overgang til en form for
økonomisk rammestyring af Energinet.
dk, der står for driften af det danske
transmissionsnet.
Side 9
Udviklingen og driften af de danske
distributionsnet og transmissionsnet
samt udlandsforbindelser er af afgø-
rende betydning for den overgang til
et internationalt smart elsystem, der er
nødvendig for at realisere den grønne
omstilling af det samlede energisystem.
Omkostningseffektive
monopolydelser og
fremtidssikring af
infrastrukturen
til den grønne omstilling
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0010.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
1
Ny økonomisk regulering af netvirksomhederne skal
sikre effektivitet, investeringer og grøn omstilling
ling. Herudover skal reguleringen sikre
rimelige priser for forbrugerne og høj
leveringskvalitet i en fremtid med for-
ventet øget elektrificering af energifor-
bruget i alle sektorer og øget anvendelse
af vedvarende energi. Det kræver, at
netvirksomhederne kan opnå et risiko-
justeret afkast svarende til risikoen ved
at drive en monopolvirksomhed. Der
skal tages højde for, at netvirksomhe-
derne er naturlige monopoler. Derfor
skal reguleringen give incitament til en
omkostningseffektiv drift, vedligehol-
delse og udvikling af nettet.
Den økonomiske regulering af netvirk-
somhederne skal understøtte, at de nød-
vendige investeringer i distributionsnet-
tet foretages, herunder løbende vedli-
geholdelse og investeringer i rentable
Smart Grids og nye funktionaliteter, som
kan understøtte målet om grøn omstil-
Det vurderes
Netvirksomhederne bør ved alle fremadrettede investeringer få et rimeligt, risiko-
justeret afkast svarende til risikoen ved at drive en reguleret effektiv monopolvirk-
somhed.
Reguleringen bør give ensartede incitamenter til forskellige typer af investeringer.
Derfor bør elementer i den nuværende regulerings benchmarking, der favoriserer
investeringer i fysiske anlæg frem for optimering af det eksisterende net, undgås.
Netvirksomhedernes tilladte indtægter bør fremadrettet være tættere knyttet
til deres faktiske omkostninger. Herunder bør udviklingen i indtægtsrammernes
størrelse knyttes til udviklingen i eksterne forhold, der kan dokumenteres at drive
omkostningerne ved driften og udvikling af nettet.
Særlige, innovative og grønne investeringer kan have brug for en særlig form for
målrettet understøttelse, såfremt de er samfundsmæssigt men ikke selskabsmæs-
sigt rentable.
Netvirksomhederne har effektiviseret, men der er et yderligere potentiale. Det
underbygges af en potentialevurdering på 2011-data foretaget af Copenhagen
Economics for El-reguleringsudvalget. Effektiviseringskrav bør udmeldes på bag-
grund af en ny potentialeopgørelse baseret på opdateret data.
Der bør sikres klare effektiviseringsincitamenter for alle netvirksomheder.
Det bør sikres, at reguleringen ikke udgør en barriere for konsolidering af netvirk-
somhederne.
Det bør i højere grad sikres, at effektiviseringskrav fører til reduktioner i forbruger-
priserne. I den nuværende regulering er det ikke altid tilfældet, såfremt netvirk-
somhederne har uudnyttede indtægtsrammer.
Gevinster ved ekstraordinære effektiviseringer bør blive omsat til reduktioner i for-
brugerbelastningen på sigt.
Side 10
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0011.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Det vurderes
Der er behov for stabile og langsigtede mål for leveringskvaliteten, der sikrer et
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt niveau for leveringskvaliteten. Målene skal
sikre en fortsat høj leveringskvalitet uden, at der gives incitament til en leverings-
kvalitet, der overstiger et tilfredsstillende niveau og dermed risikerer at føre til
overinvestering og højere forbrugerpriser.
Netvirksomhederne har kompetence til at fastsætte priser, der er lavere end regu-
leringen makismalt tillader (udlodning). Det vurderes, at dette fortsat bør være net-
virksomhedernes kompetence. Der er dog behov for at øge transparensen omkring
dette element af tariffastsættelsen over for forbrugerne.
Det anbefales
1
Der indføres en ny indtægtsrammeregulering. Indtægtsrammerne skal overordnet
bestå af en omkostningsramme, en forrentningsramme og en sanktionsmulighed
ved utilstrækkelig leveringskvalitet (uddybes i nedenstående og i El-regulerings-
udvalgets rapport bilag 4).
Det grundlæggende princip for reguleringen skal være en incitamentsbaseret ram-
mestyring, dvs. at netvirksomhederne inden for nogle klare rammer får råderum
til selv at beslutte, hvordan nettet kan drives bedst muligt. Konkret er rammen for
netvirksomhedernes indtjeningsmuligheder i videst muligt omfang givet på for-
hånd, så netvirksomhederne i en periode kan opnå en øget forrentning, hvis de
kan drive nettene mere omkostningseffektivt end forudsat i rammerne.
Et grundlæggende udgangspunkt for fastsættelsen af indtægtsrammerne er, at
indtægtsrammerne hverken bør være højere eller lavere end, hvad der er nødven-
digt for, at netvirksomhederne får dækket deres omkostninger ved en omkost-
ningseffektiv drift og et markedsmæssigt, systematisk risikojusteret afkast.
Der anvendes femårige reguleringsperioder. De overordnede rammer for ind-
tægtsrammerne fastsættes hvert femte år. Ændringer i reguleringen indføres så
vidt muligt ved overgangen til en ny reguleringsperiode efter forudgående høring.
Indtægtsrammerne fastsættes og udmeldes ex ante. Inden for en reguleringsperi-
ode udmeldes netvirksomhedernes individuelle indtægtsrammer årligt og i videst
muligt omfang ex ante, dvs. forud for reguleringsåret.
Omkostningsramme
Omkostningsrammerne fastsættes på baggrund af de gennemsnitlige, historiske,
samlede driftsomkostninger og afskrivninger i den forrige reguleringsperiode.
Omkostningsrammerne justeres løbende for effektiviseringskrav og eksogene fak-
torer. De eksogene faktorer omfatter ændrede opgaver, ændret aktivitetsniveau,
prisudvikling og nettab. De konkrete faktorer og relaterede justeringer i omkost-
ningsrammerne skal være præcise og retvisende således, at de afspejler reelle
dokumenterbare ændringer i netvirksomhedernes omkostninger.
Der skal anvendes individuelle effektiviseringskrav. De individuelle effektivise-
ringskrav fastsættes på baggrund af benchmarking.
1.
Dansk Energi har afgivet en mindretalsudtalelse til dele af anbefalingen, jf. bilag 7 i El-reguleringsudvalgets rapport.
Side 11
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0012.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Det anbefales
Der skal herudover anvendes generelle effektviseringskrav. Generelle effektivise-
ringskrav fastsættes med udgangspunkt i mål for den produktivitetsudvikling, som
netvirksomhederne kan forventes at levere. Kravene skal være baseret på et sagligt
grundlag.
Der skal udvikles en ny benchmarkingmodel til at fastsætte individuelle effektivise-
ringskrav som del af en efterfølgende analyse. Modellen skal være solid, robust og
baseret på fagligt anerkendte metoder. Dette forudsætter blandt andet ensartet-
hed i både datagrundlag og rammerne for rapportering. Analysen og udarbejdel-
sen af modellen foretages af Sekretariatet for Energitilsynet i en åben proces med
inddragelse af interessenter og eksperter.
Forrentningsramme
Forrentningsloftet skal afskaffes, og forrentningen skal i stedet indgå som delele-
ment i indtægtsrammen.
Forrentningen af den historiske aktivbase skal fastsættes med udgangspunkt i
netvirksomhedernes historisk mulige forrentning. Konkret skal forrentningen fast-
sættes som den lange byggeobligationsrente tillagt et virksomhedsspecifikt tillæg.
Forrentningen skal være variabel, til den når et virksomhedsspecifikt loft. Både til-
læg og loft fastsættes med udgangspunkt i den pågældende netvirksomheds gen-
nemsnitlige mulige forrentning i 2012–2014.
Forrentningen af den fremadrettede aktivbase skal fastsættes med udgangspunkt
i en markedsbaseret WACC (Weighted Average Cost of Capital). WACC’en skal mål-
rettes branchens forretningsbetingelser og ses i sammenhæng med de øvrige ele-
menter i den økonomiske regulering af netvirksomhederne. WACC’en fastsættes af
Energitilsynet i en bekendtgørelse på baggrund af indstilling fra et ekspertudvalg,
der skal foretage et fagligt udredningsarbejde. Ekspertudvalget skal bestå af et
flertal af partsuafhængige deltagere med en uafhængig formand.
Leveringskvalitet
Netvirksomhedernes indtægtsrammer skal fortsat reduceres ved utilstrækkelig
leveringskvalitet i eget distributionsnet. Vurderingen af netvirksomhedernes leve-
ringskvalitet skal ske på baggrund af langsigtede og stabile mål for leveringskva-
liteten.
En videre analyse skal fastsætte et samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt niveau
for mål for leveringskvaliteten, konkrete kriterier, der måles på, og sanktionerne
ved overskridelse heraf. Analysen foretages af Energistyrelsen i en åben proces
med inddragelse af interessenter og eksperter. Målene bør afspejle, at både en for
lav og en for høj leveringskvalitet kan føre til et samfundsøkonomisk tab.
Side 12
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0013.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Det anbefales
Andre anbefalinger
Implementeringen af anbefalingerne skal understøttes af hurtig igangsættelse af
videre analyser, der skal fastsætte mere komplekse og tekniske elementer af regu-
leringen samt øgede ressourcer og kompetencer til myndigheder, der skal vare-
tage den nye regulering, herunder Energitilsynet.
Der skal etableres en pulje til særligt innovative grønne projekter. Puljen skal
understøtte projekter, hvis udviklingsomkostninger og risici betyder, at de er sam-
fundsmæssigt men ikke selskabsmæssigt rentable.
Transparensen i netvirksomhedernes tariffastsættelse skal øges. Netvirksomhe-
derne skal fremadrettet indberette både de konkrete tariffer og de maksimalt
mulige tariffer inden for indtægtsrammerne.
Hovedelementer i forslag til ny økonomisk regulering af netvirksomhederne
Grundomkost-
ningsramme
Driftsomkostninger
Afskrivninger
Effektiviseringskrav
Ændret aktivitetsniveau
Justeringer
Ændrede opgaver
Pristalsregulering
Nettab
Aktivbase historiske investeringer
Historisk forrentningssats
Forrentningsramme
Aktivbase fremtidige investeringer
Fremtidige forrentningssats
Leveringskvalitet
Mål for leveringskvalitet
Figur 4
Omkostningsramme
Indtægtsramme
Evt. sanktion ved
utilstrækkelig
leveringskvalitet
Side 13
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0014.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
2
Netvirksomhederne skal fortsat drifte,
vedligeholde og udbygge distributionsnettet
distributionsnettet er under hastig foran-
dring. Indfasning på sigt af store mæng-
der fluktuerende vedvarende energi,
forventet øget elektrificering i alle sekto-
rer, nye forbrugsmønstre med potentielt
større effektbehov og øget lokal produk-
tion helt ud i den enkelte husstand vil
udfordre driften af distributionsnettet.
Det er derfor centralt, at placeringen af
ansvaret for disse opgaver fremadrettet
sker med øje for, at deres udførelse sker
med høj sikkerhed, stabilitet og omkost-
ningseffektivitet.
Placeringen af ansvaret for driften, ved-
ligeholdelsen og udbygningen af distri-
butionsnettet skal understøtte en høj
leveringssikkerhed og kvalitet i elnettet
samt omkostningseffektive ydelser.
Opgaverne relateret til driften m.v. af
Det vurderes
Drift, vedligeholdelse og udbygning af elnettet kan betegnes som et såkaldt natur-
ligt monopol og er dermed netvirksomhedernes kerneopgaver. Det er ikke i et
samfundsmæssigt perspektiv hensigtsmæssigt, at der iværksættes parallelle net-
udbygninger og på den måde skabes konkurrence om disse opgaver.
Netvirksomhederne udliciterer i dag udførelsen af deres opgaver der, hvor det vur-
deres at være mest økonomisk effektivt.
Der er behov for stabilitet og sikkerhed for den fremtidige varetagelse af netvirk-
somhedernes kerneopgaver.
Det anbefales
Der skal ikke ændres på placeringen af ansvaret for netvirksomhedernes kerneop-
gaver.
Side 14
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0015.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
3
Måleropgaven bliver
hos netvirksomhederne
effektivt, og at relevante markedsaktører
har bedst mulig samt lige og ikke-dis-
kriminerende adgang til indsamlede
måledata. Foretagne målinger skal være
korrekte og valide, og der skal kunne
iagttages høj fortrolighed omkring
måledata.
Det er i dag netvirksomhederne, som
har ansvaret for måleropgaven. Måleran-
svaret adskiller sig umiddelbart fra de
øvrige opgaver, der følger af netvirksom-
hedernes status som naturlige monopo-
ler (drift, vedligeholdelse og udbygning
af distributionsnettet), og kan principielt
udføres af andre aktører.
Måleropgaven, forstået som både for-
brugsmåling til afregningsformål og
netdriftsmåling til effektiv drift af nettet,
skal understøtte og fremme fleksibelt
forbrug, indpasning af lokal produktion
og mulighederne for at optimere driften
af distributionsnettet. Det er væsentligt,
at måleropgaven løftes økonomisk mest
Det vurderes
Det vil ikke være hensigtsmæssigt at overlade måleransvaret til elhandelsselska-
berne. Det skyldes blandt andet risikoen for lavere driftssikkerhed og dobbelt inve-
steringer og dermed samfundsøkonomisk investeringsspild.
En overførsel af ejerskabet af elmålerne til andre aktører vil juridisk set indeholde
ekspropriative elementer og dermed kunne udløse erstatningskrav, hvis der måtte
være opstået et tab.
En overdragelse af måleropgaven fra netvirksomhederne til andre aktører kan
principielt set være ekspropriation. En nærmere vurdering af dette spørgsmål vil
dog bero på en vurdering af indgrebets intensitet sammenholdt med den saglige
begrundelse for indgrebet og dermed kræve nærmere oplysninger om disse for-
hold.
Det anbefales
Måleransvaret forbliver hos netvirksomhederne. Netvirksomhederne har en man-
geårig erfaring med opgaven og løfter den med stor sikkerhed. Om det efter udrul-
ningen af de fjernaflæste målere vil være hensigtsmæssigt at flytte ansvaret må
afklares på dette tidspunkt.
Side 15
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0016.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
4
Øget fokus på omkostningseffektivitet
i netvirksomhedernes energispareindsats
Netvirksomhederne har indtil nu opfyldt
deres energispareforpligtelser, og deres
omkostninger per sparet kWh til at opnå
besparelserne er ikke steget, selvom
forpligtelserne er øget kraftigt. Den
nuværende benchmarking af energispa-
reindsatsen giver imidlertid ikke netvirk-
somhederne et meget stærkt incitament
til at opnå energibesparelserne billigst
muligt. Derfor er der i den gældende
aftale med branchen om energispare-
indsatsen indført en række nye initia-
tiver, som skal øge omkostningseffek-
tiviteten. Der kan dog rejses det mere
principielle spørgsmål, om energispare-
forpligtelsen er en opgavetype, som bør
ligge hos et monopolselskab, eller om
den mere hensigtsmæssigt burde ligge
hos de konkurrenceudsatte handelssel-
skaber.
Energiaftalen fra 2012 fastlægger
omfanget af energiselskabernes ener-
gispareforpligtelse frem til 2020. Det er
afgørende, at selskabernes forpligtelser
opfyldes med energibesparelser af høj
kvalitet samtidig med, at det sikres, at
indsatsen er omkostningseffektiv. Orga-
niseringen af energispareforpligtelsen
skal understøtte en mere omkostnings-
effektiv og markedsorienteret indsats
med gode rammer for at inddrage rele-
vante markedsaktører.
Det vurderes
Energispareforpligtelsen ligger på nuværende tidspunkt bedst hos netvirksomhe-
derne. Netvirksomhederne har indtil nu opfyldt deres forpligtelser, og de har gen-
nem en årrække opbygget kompetencer til løsning af opgaven. Der er behov for
erfaringer med engrosmodellen, herunder reguleringen af handelsselskaberne, før
en eventuel flytning af opgaven kan komme på tale. En eventuel flytning af ener-
gispareforpligtelsen kan adresseres igen om fx 4 år. En eventuel flytning endvidere
vil endvidere medføre en række administrative og kontrolmæssige udfordringer.
Ud fra de meget begrænsede erfaringer med certificerede energisparebeviser bør
der ikke på nuværende tidspunkt indføres energisparebeviser og børs. På bag-
grund af de foretagne analyser er der ikke grundlag for at konkludere, at dette vil
føre til en mere omkostningseffektiv indsats.
Der bør ikke stilles specifikke krav om udbud af energispareopgaverne. Der er
kun begrænsede erfaringer med udbud i henhold til udbudsreglerne, og vurde-
ringerne giver ikke grundlag for at konkludere, at en større grad af anvendelse af
udbud vil føre til lavere omkostninger. Derimod bør man fremme de kommercielle
platforme for handel med energibesparelser, som forskellige aktører allerede har
etableret på eget initiativ.
Det anbefales
Der skal ved fastsættelse af reglerne for den kommende brancheaftale med ener-
giselskaberne fra 2016 tages stilling til supplerende initiativer for at øge omkost-
ningseffektiviteten i energispareindsatsen. Dette skal ske på baggrund af erfarin-
gerne med de nye tiltag i den gældende brancheaftale og den igangsatte evalue-
ring af energispareindsatsen. Det skal indgå i overvejelserne, at der så vidt muligt
bør være samme incitamenter for el-, naturgas- og fjernvarmeselskaber.
Side 16
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0017.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
5
Indførelse af økonomisk
rammestyring af Energinet.dk
Det er centralt, at investeringer forbun-
det med disse opgaver varetages på
baggrund af samfundsøkonomiske pri-
oriteringer. Endvidere er der behov for,
at der ved fraværet af konkurrence sikres
en omkostningseffektiv løbende drift af
Energinet.dk på anden vis.
Det skal herudover sikres, at der er en
klar governancestruktur mellem Energi-
net.dk´s bestyrelse, direktion og klima-,
energi- og bygningsministeren.
Energinet.dk varetager systemansvaret
og driften af transmissionsnettet, der
har karakter af et naturligt monopol, og
har herudover en række centrale roller i
forhold til sikring af elforsyningssikkehe-
den, elmarkedet m.v.
Det vurderes
Der er behov for, at den nuværende økonomiske regulering af Energinet.dk supple-
res med øgede incitamenter til omkostningseffektivitet.
Det er fortsat vigtigt, at Energinet.dk’s investeringer er baseret på samfundsøkono-
miske gevinster, og at den nationale TSO generelt agerer ud fra en samfundsøko-
nomisk optimering og ikke selskabsøkonomiske hensyn.
Det anbefales
Energinet.dk skal fortsat reguleres efter hvile-i-sig-selv princippet. Det betyder,
at Energinet.dk må opkræve tariffer svarende til effektiv drift og nødvendig for-
rentning af kapital, så denne fastholdes i faste priser. Der må fortsat ikke udloddes
udbytte til staten.
Der indføres en form for rammestyring, hvor Energinet.dk´s omkostninger til at
udføre en given portefølje af opgaver holdes inden for nogle på forhånd fastlagte
rammer. Rammen for omkostningerne til disse opgaver pristalsreguleres årligt.
Ministeren skal kunne fastsætte et generelt effektivitetskrav på baggrund af et for-
udgående forslag fra Energinet.dk’s bestyrelse. Kravet fastsættes i forhold til udvik-
lingen i virksomhedens totalomkostninger (drifts/administrationsomkostninger
og afskrivninger). Indkøb af systemydelser og nettab skal ikke medtages under
det generelle effektiviseringskrav.
Ministeren skal kunne fastsætte yderligere effektivitetskrav efter forslag fra besty-
relsen.
Energitilsynet skal orienteres om de formulerede effektivitetskrav, og Energitilsy-
net kan ved egen kraft rette henvendelse til ministeren vedrørende Energinet.dk´s
effektivitetsmål og udviklingen heri.
Side 17
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0018.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Det anbefales
Energitilsynet får hjemmel til at pålægge Energinet.dk at deltage i internationale
benchmarkanalyser. Resultatet af benchmarkanalyser vil ligge til grund for Energi-
tilsynets vurdering af Energinet.dk’s effektivitet og udviklingen heri.
Ministeren kan bede Energinet.dk’s bestyrelse oversende en række nøgletal årligt.
Nøgletallene måler på Energinet.dk’s performance på nærmere aftalte områder –
og kan eventuelt offentliggøres i forbindelse med årsrapporten.
Energinet.dk’s metoder til samfundsøkonomiske beregninger skal gøres transpa-
rent. Energinet.dk skal i videst mulige omfang gøre deres investeringer så trans-
parente for offentligheden som muligt og som minimum offentliggøre metoden
bag de samfundsøkonomiske beregninger ved investeringer på eksempelvis deres
hjemmeside.
Side 18
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0019.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
6
Energinet.dk’s opgaveportefølje
skal fastholdes i sin grundstruktur
flyttes til andre aktører eller myndighe-
der. Energinet.dk bør primært varetage
opgaver, hvor der er tale om opgaver
af bred samfundsmæssig karakter, hvor
der er behov for neutralitet, og hvor der
ses at være synergieffekter med Energi-
net.dk´s øvrige opgaver. Placeringen af
opgaverne skal endvidere tage højde
for omkostningseffektivitet og må ikke
hæmme konkurrencen på elmarkedet.
Energinet.dk varetager forskellige typer
af opgaver. Nogle af disse opgaver er
bestemt af EU-lovgivningen, og kan ikke
placeres andetsteds mens andre er fast-
lagt nationalt og kan principielt over-
Det vurderes
Hovedparten af Energinet.dk´s opgaveportefølje er rigtig placeret, selvom porte-
føljen rækker ud over, hvad EU-lovgivningen foreskriver. Der er synergieffekter mel-
lem Energinet.dk’s kerneopgaver og øvrige opgaver.
Det anbefales
Energinet.dk´s nuværende opgaveportefølje bør i sin grundstruktur fastholdes.
Energinet.dk skal hurtigst muligt inden for gældende lovgivning igangsætte ini-
tiativer, der sigter mod at markedsgøre opgaven med salg og balancering af alle
anlæg, som falder under aftagepligten – dvs. vindmøller, decentrale kraftvarmean-
læg, biogasanlæg og solceller på aftagepligt.
Lovgivningen bør ændres, så ansvaret for opgaven med salg og balancering af el
fra alle anlæg gradvist overgår til ejerne af anlæggene. En sådan ændring kan inde-
bære behov for justering af pristillæg m.v., da en række af de gældende støttesat-
ser er fastsat ud fra den forudsætning, at omkostningerne til balancering dækkes
af Energinet.dk.
Placeringen af forsknings- og udviklingsopgaver, som hverken specifikt vedrører
eller er nødvendige for varetagelsen af Energinet.dk´s ansvarsområder, skal vurde-
res i lyset af den forestående evaluering under Klima-, Energi- og Bygningsministe-
riet af energiforsknings- og udviklingsprogrammerne.
Side 19
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0020.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Indsatsområde
B
En velfungerende konkurrence på
elmarkederne vil bidrage til effektivise-
ring og innovation til gavn for samfun-
det og forbrugerne. Konkurrence kan
således understøtte en omkostningsef-
fektiv grøn omstilling og udviklingen af
produkter og services, der på sigt skal
være mere individuelle og blandt andet
belønne fleksibilitet og kunne målrettes
de forbrugere, der efterspørger særlige
grønne produkter. Konkurrence sikres
blandt andet ved at skabe lige vilkår på
markedet, men fordrer også en styrkelse
af forbrugerne, der sætter dem i stand
til at vælge aktivt på et oplyst grundlag.
Det kræver eksempelvis gennemsigtig-
hed i kontraktbetingelser og vilkår eller
information om kundernes rettigheder
og klagemuligheder.
Centrale tiltag anbefalet af udvalget
inden for indsatsområdet er en skær-
pelse af reglerne om en særskilt grafisk
identitet for netvirksomhederne, en
mere klar og transparent regulering af
elmarkedet, samt en øget oplysning til
forbrugerne om klageadgang og virk-
somheder, der ikke efterlever afgørel-
serne fra Ankenævnet på Energiområ-
det.
Mere konkurrence på
elmarkedet og bedre
beskyttelse af forbrugerne
Side 20
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0021.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
7
Fortsat fokus på adskillelse af monopol-
og konkurrenceudsatte aktiviteter i de
koncernforbundne selskaber
Det har været et grundelement i libera-
liseringen af EU´s el- og gasmarkeder at
sikre en effektiv adskillelse af monopo-
laktiviteter fra konkurrenceudsatte akti-
viteter, og der er løbende sket stramnin-
ger i forhold til unbundling. Der er ikke i
EU-reglerne krav om ejermæssig adskil-
lelse på distributionsniveau. Der er der-
for i El-direktivet betydeligt fokus på at
sikre tilstrækkelig adskillelse og undgå
sammenblanding af interesser, og for at
udelukke diskriminerende adfærd fast-
lægger direktivet endvidere, at koncern-
interne netvirksomheder skal have et
internt overvågningsprogram. Den dan-
ske lovgivning sikrer ikke, at koncern-
forbundne netvirksomheder anvender
navn og logo, som klart adskiller sig fra
det logo og navn, som i øvrigt anvendes
af koncernen eller af dennes elhandels-
virksomhed. Dette er uhensigtsmæssigt,
da det kan forvirre forbrugerne og stille
koncernforbundne handelsvirksomhe-
der i en bedre position end andre ikke
koncernforbundne handelsvirksomhe-
der.
Markedsstrukturen på detailmarke-
det skal medvirke til, at forbrugernes
adgang til elektricitet sikres til konkur-
rencedygtige priser samt, at der udvik-
les nye innovative serviceydelser og
produkter. Det er i det lys afgørende, at
netvirksomhederne agerer som neutrale
aktører, og at reguleringen forebygger,
at netvirksomhederne har incitament til
at begunstige egne koncernforbundne
virksomheder.
Det vurderes
Programmet for intern overvågning skal ikke skærpes vedrørende koncerninterne
aftaler, da det er usikkert, om en øget indsats på området vil være proportional i
forhold til at mindske en eventuel forvridning af konkurrencen.
Det anbefales
2
Reglerne i elforsyningsloven om netvirksomhedernes særskilte identitet skærpes
således, at netvirksomheden skal anvende navn og logo, der adskiller sig fra det,
som anvendes af koncernen eller koncernforbundne virksomheder. Kravet skal
sikre, at det står klart for forbrugeren, at netvirksomhedens information og ydelser
er adskilt fra koncernens øvrige kommercielle aktiviteter. Overtrædelse af kravet
skal kunne håndhæves med påbud og evt. bøde og i sidste ende ved fratagelse af
netbevillingen.
Der bør i god tid inden næste bevillingsperiode udarbejdes en analyse af fordele
og ulemper forbundet med ejermæssig unbundling sammenlignet med den nuvæ-
rende regulering. Analysen, der skal foreligge i god tid inden, der skal tages beslut-
ning om nye bevillinger til netvirksomhederne for perioden efter 2021–2024, skal
belyse såvel relevante faglige som juridiske problemstillinger, herunder forholdet
til grundlovens ekspropriationsbestemmelse.
2.
Dansk Energi har afgivet en mindretalsudtalelse, jf. bilag 7 i El-reguleringsudvalgets rapport
Side 21
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0022.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
8
Energinet.dk´s regulering af elmarkedet
skal være mere klar og transparent
ter. Dele af forskrifterne er bindende,
mens andre er af vejledende karakter.
Det er vigtigt, at der er klare rammer for
elmarkedet, ligesom der skal være en
klar adskillelse af de sammenhænge,
hvor Energinet.dk optræder i forskellige
roller, fx som myndighed, som transmis-
sionsvirksomhed og som systemansvar-
lig. Derudover er det afgørende, at der er
høj grad af transparens i Energinet.dk´s
opgavevaretagelse og en klar opgave-
fordeling mellem Energinet.dk og Ener-
gitilsynet.
Energinet.dk skal bidrage til at sikre, at
elmarkedet er velfungerende, herunder
at der skabes et velfungerende grænse-
overskridende konkurrencemarked for el
og de dertil hørende ydelser. Energinet.
dk’s regulering sker gennem udstedelse
af en række forskrifter, som både kan
have teknisk og markedsmæssig karak-
Det anbefales
Energinet.dk skal foretage en gennemgang af samtlige forskrifter med henblik på at
sikre en klarere adskillelse mellem de retligt bindende regler og de vejledende regler.
Det bør overvejes, hvorvidt de bindende regler bør udstedes i bekendtgørelsesform, og
de vejledende regler i form af forskrifter. Det bør fastlægges, hvilke former for bekendt-
gørelser, der bør udstedes af Energinet.dk, af Energitilsynet og af Energistyrelsen.
I lyset af den måde forskrifterne hidtil har været affattet på, bør Energitilsynets
metodegodkendelse omfatte en vurdering af, om forskrifterne opfylder de krav,
der almindeligvis må stilles til affattelse af administrative forskrifter. Der vil i givet
fald være tale om en ny type af opgave placeret hos Energitilsynet.
Der skal i relation til forskrifterne tilvejebringes en mere klar hjemmel for klagead-
gangen ift. forskrifter til Energitilsynet. Det skal overvejes hvilke forhold, der skal
kunne påklages, og om klageadgangen skal afskæres i forhold til bestemte forskrif-
ter eller bestemte dele af forskrifterne. Energitilsynets sagkundskab i forhold til at
kunne vurdere de enkelte klagepunkter, herunder meget teknisk prægede dele,
må indgå i denne vurdering.
Håndhævelsesbehovet i forhold til bindende regler og vejledende forskrifter skal
afdækkes, herunder hvordan overtrædelser skal sanktioneres. Sanktionstypen skal
afspejle håndhævelsesbehovet og skal skabe incitament til ikke at overtræde reg-
lerne og forskrifterne (være disciplinerende).
Energinet.dk skal sikre en tilstrækkelig adskillelse og governance omkring sine for-
skellige roller og opgaver for at mindske risikoen for myndighedsinhabilitet. Ener-
ginet.dk skal dokumentere, at virksomheden er organiseret sådan, at den enhed,
der fastsætter krav til levering af systemydelser, er adskilt fra den enhed, som driver
transmissionsnettet og dermed også køber systemydelser. Dokumentationen skal
være offentlig tilgængelig.
Energinet.dk skal fastsætte et administrationsgrundlag for, hvordan aktørerne ind-
drages i processen, når der foretages ændringer i reglerne for markedet for syste-
mydelser. Administrationsgrundlaget , som skal være offentligt tilgængeligt, bør
også indeholde oplysninger, som gør det muligt at vurdere, om ændringerne hviler
på saglige, samfundsøkonomiske overvejelser.
Energinet.dk skal som led i høringsprocessen af metodegodkendelsen af markeds-
forskrifter og udbudsbetingelser for systemydelser fremover udarbejde konse-
kvensvurderinger til Energitilsynet.
Side 22
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0023.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Hovedanbefaling
9
Modernisering af indsatsen for
varetagelse af forbrugerrettigheder
tigheder skal sikres og et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse opretholdes, især
under hensyntagen til, at elektricitet er
en ”nødvendig vare” for forbrugerne.
Samtidig skal dobbeltregulering af for-
brugernes rettigheder undgås, og det
bør derfor være de generelt gældende
regler om forbrugerbeskyttelse på mar-
kedet, forbrugeraftaleloven og den
almindelige konkurrencelovgivning, der
fastsætter de primære rammebestem-
melser for forbrugerbeskyttelsen.
Lovgivningen skal understøtte den rette
balance mellem konkurrence og forbru-
gerbeskyttelse. Der skal derfor være til-
strækkelig information til rådighed for
forbrugerne, der sætter dem i stand til at
agere på elmarkedet på et oplyst grund-
lag. Forbrugernes grundlæggende ret-
Det vurderes
De eksisterende regler for forbrugerbeskyttelse, som er gældende også for elkunder,
er ganske dækkende, og der er på nuværende tidspunkt før indhøstning af praktiske
erfaringer fra engrosmodellen ikke identificeret områder, hvor der er behov for yder-
ligere regler til sikring af forbrugerettigheder på elforsyningsområdet.
Det er en forudsætning for et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, at kravene efterleves
og håndhæves, og at forbrugerne har kendskab til deres rettigheder.
Der er ikke behov for at indføre bevillingskrav for elhandlere. Hensynet til leve-
ringssikkerheden eller til elhandlerens øvrige forpligtelser kan ikke begrunde, at
der indføres et nyt system med bevillingskrav eller krav om forhåndsgodkendelse
til sikring af finansiel eller teknisk kapacitet hos handelsvirksomhederne.
Det anbefales
Energistilsynets overvågningsforpligtelser skal udvides til også at omfatte en for-
pligtelse til at overvåge – evt. ved stikprøvekontrol – om elhandelsvirksomhederne
i praksis overholder de gældende forbrugerbeskyttelseskrav. Overholdelse af kra-
vene skal kunne sikres gennem påbud eller lignende. Det kan i den forbindelse
pålægges elhandelsvirksomhederne på forhånd at indsende dokumentation for,
hvorledes disse vil sikre overholdelsen af forbrugerbeskyttelseskravene. Denne
dokumentation skulle i så fald godkendes af Energitilsynet.
Forbrugernes klageadgang bør oplyses direkte på den nye elpristavle. Det bør her
angives, at forbrugeren har ret til at klage over forhold vedrørende elleverancen
– eller mangler vedrørende denne – først til den pågældende elhandelsvirksom-
hed og dernæst til Ankenævnet. Kontaktadresse for begge klagemuligheder bør
fremgå klart af Elpristavlen.
For at styrke forbrugerbeskyttelsen i forhold til Ankenævnets afgørelser, som ikke
er bindende, skal der på den nye elpristavle findes oplysninger om elhandelsvirk-
somheder, der i praksis ikke har rettet sig efter Ankenævnets afgørelser. Et muligt
alternativ er oplysning om virksomheder, der gentagne gange ikke har ønsket at
rette sig efter ankenævnsafgørelser.
Det gældende krav om, at der i netvirksomheders bestyrelser skal indvælges 2 for-
brugerrepræsentanter, bør opretholdes – i alle tilfælde indtil engrosmodellen er
indfaset og har virket nogle år. Herefter bør det overvejes, om forbrugerindfly-
delsen på netdriften bedst varetages ved fortsat opretholdese af kravet, eller om
denne ordning bør erstattes af en anden form for forbrugerindflydelse.
Side 23
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0024.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
10
Det vurderes
Hovedanbefaling
Forbrugerne skal kompenseres
ved lav leveringskvalitet
ikke en kompensation, der tilnærmelses-
vis modsvarer forbrugerens afsavn. En
individuel kompensationsordning kan
sikre, at den enkelte kunde opnår en vis
kompensation for eventuelle ulemper.
Det må dog helt overordnet gælde, at
udfordringerne ved at indføre en indi-
viduel kompensation må stå mål med
omkostninger og effekt . Et system med
direkte kompensation af de berørte kun-
der forudsætter, at registreringen sker på
enkeltkundeniveau. Uden et målepunkt,
der kan registrere afbrud på enkeltkun-
deniveau, kan det i visse tilfælde være
svært for netvirksomhederne at identi-
ficere de berørte kunder. En fuld udrul-
ning af fjernaflæste målere vil give en
bedre mulighed for automatisk at regi-
strere manglende forsyningsspænding.
Det vil være rimeligt, at elkunderne i for-
bindelse med lav leveringskvalitet, her-
under afbrud, gives en form for indivi-
duel kompensation. Den gældende kol-
lektive kompensationsordning godtgør
kun i begrænset omfang den enkelte,
som har været berørt af den manglende
kvalitet og/eller manglende levering.
Forbrugeren vil således næppe opleve at
få en kompensation overhovedet og slet
Det vil på nuværende tidpunkt være en teknisk og økonomisk udfordring at ind-
føre et individuelt kompensationssystem, hvor den enkelte forbruger kompense-
res ved leveringssvigt på en måde, som står mål med effekterne.
Det anbefales
Det skal analyseres, hvorvidt en individuel kompensationsordning i givet fald skal
gøres obligatorisk efter 2020, når de fjernaflæste målere er fuldt udrullet. Analysen
skal gennemføres i god tid forinden, så ordningen vil kunne etableres fra udgan-
gen af 2020.
Side 24
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0025.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Indsatsområde
C
Klare ansvarsfordelinger og en admi-
nistrativ enkel, robust og letforståelig
lovgivning er central for aktørernes
ageren på markedet, herunder deres
investeringsvillighed. Tiltrækning af pri-
vate investeringer vil være afgørende
på en lang række områder for at sikre
en omkostningseffektiv og grøn omstil-
ling og for at fremtidssikre elsektoren.
Lovgivningen skal samtidig sætte ram-
merne for en fortsat høj dansk elforsy-
ningssikkerhed.
Centrale tiltag anbefalet af udvalget
inden for indsatsområdet er øget over-
vågning og afrapportering i relation til
elforsyningssikkerheden, sanering af
regelsættet vedrørende de store elpro-
ducenter samt en modernisering af den
nuværende elforsyningslov med hen-
blik på at skabe større klarhed og min-
dre rum for fortolkning hos involverede
aktører
Side 25
Klare rammer for
markedsaktørerne
og øget fokus på
elforsyningssikkerheden
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0026.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
11
Hovedanbefaling
Styrkede rammer for overvågning
af elforsyningssikkerheden
beslutninger vedrørende udviklingen i
elforsyningssikkerheden.
Elforsyningsloven indeholder i dag ikke
en definition eller forklaring af begrebet
elforsyningssikkerhed. Dette vanskelig-
gør en ensartet rapportering og over-
vågning af elforsyningssikkerheden.
Energinet.dk har det overordnede ansvar
for elforsyningssikkerheden, men Ener-
gistyrelsen har også en række beføjelser
og opgaver på området. I elforsyningslo-
ven er der i dag ikke en tilstrækkelig klar
opdeling af, hvilke beføjelser og opgaver
henholdsvis Energinet.dk og Energisty-
relsen har.
Det er afgørende at sikre et fortsat højt
niveau af elforsyningssikkerhed i en
fremtid med en stærkt forøget anven-
delse af vedvarende energi. Det er derfor
nødvendigt, at der etableres et effektivt
samarbejde med klare snitflader mellem
de relevante myndigheder på området,
ligesom det skal sikres, at der er solidt
grundlag for politiske og administrative
Det anbefales
Begrebet elforsyningssikkerhed skal defineres i elforsyningsloven, herunder måden
det opgøres på. Elforsyningssikkerhed kan forstås som sandsynligheden for, at der
er el til rådighed, når forbrugerne efterspørger den, og kan måles som det gennem-
snitlige antal afbrudsminutter og omfanget af ikke-leveret energi blandt større og
mindre elforbrugere. Som supplement kan elforsyningssikkerheden opgøres som
frekvensen af afbrud.
Energinet.dk skal styrke overvågningen af udviklingen i elforsyningssikkerheden
ved årligt at udarbejde og offentliggøre statistiske opgørelser af relevante data,
som berører elforsyningssikkerheden.
Energinet.dk skal hvert år udarbejde en redegørelse til ministeren, der beskriver
elforsyningssikkerhedssituationen med hensyn til en række nærmere fastlagte for-
hold. Redegørelsen drøftes med Energistyrelsen inden offentliggørelse. Det forud-
sættes, at ministeren oversender redegørelsen til Folketinget.
Ansvaret for at opretholde en pålidelig fejl- og afbrudsstatistik skal placeres hos
Energinet.dk. Det foreslås, at Energinet.dk får det formelle ansvar for statistikken,
men input til statistikken bør baseres på fejl- og afbrudsstatistikken fra Dansk
Energi for derved at undgå, at der føres en parallel fejl- og afbrudsstatistik baseret
på samme data. Statistikken skal også rapportere ”tæt-på hændelser”.
Ansvarsdelingen med at sikre elforsyningssikkerheden skal tydeliggøres og præci-
seres i loven, og beføjelser og opgaver i henholdsvis Energinet.dk og Energistyrel-
sen skal tydeliggøres, inklusiv samspillet myndighederne imellem.
Side 26
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0027.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
12
Det anbefales
Hovedanbefaling
Klare regler for sikring af kapacitet
Historisk har kraftværkerne blandt andet
sikret elforsyningssikkerheden ved at
levere regulering og backup-kapacitet,
hvis der sker udfald af enheder i elsyste-
met. I fremtiden vil elforsyningssikkerhe-
den kunne sikres af flere bidragsydere,
herunder centrale og decentrale vær-
ker, vind og sol, fleksibelt forbrug samt
udlandsforbindelser.
Der skal være klare regler og procedurer
for at sikre tilstrækkelig elproduktions-
kapacitet i en fremtid med en stærkt for-
øget anvendelse af vedvarende energi.
Der skal fastsættes kriterier og procedurer for, hvordan Energinet.dk og Energi-
styrelsen kan beslutte at sikre tilstrækkelig kapacitet til at varetage elforsynings-
sikkerheden ved at holde anlæg inde på markedet. Dette skal omfatte regler for
udmåling af den kompensation, som de berørte ejere af denne kapacitet vil være
berettiget til.
Der skal etableres rammer og kriterier for, at der kan iværksættes en kapacitetsme-
kanisme for at sikre tilstrækkelig produktionskapacitet, hvis dette på et tidspunkt
skønnes nødvendigt.
Side 27
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0028.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
13
Det anbefales
Hovedanbefaling
Øget forvaltningsmæssig kvalitet
i Energinet.dk’s myndighedsopgaver
sikres, at Energinet.dk både kan løfte de
traditionelle systemopgaver og myn-
dighedsopgaver, som skal løses på bag-
grund af forvaltningsretlige principper.
Energinet.dk skal sikre, at pålagte myn-
dighedsopgaver udføres med en høj
forvaltningsmæssig kvalitet, og at afgø-
relser træffes i overensstemmelse med
almindeligt gældende forvaltningsret-
lige principper.
Energinet.dk varetager en række offent-
lige forpligtigelser og andre myndig-
hedsopgaver. Disse myndighedsop-
gaver adskiller sig fra Energinet.dk’s
traditionelle kerneydelser som syste-
mansvarlig virksomhed. Det skal derfor
Energinet.dk skal fortsat systematisk arbejde med at udarbejde administrations-
grundlag og andre relevante administrative procedurer for at sikre en sikker og
effektiv administration af myndighedsopgaverne.
Energinet.dk bør have fokus på at have juridisk kompetence i virksomheden med
stærk forvaltningsmæssig baggrund.
Side 28
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0029.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
14
Det anbefales
Hovedanbefaling
Sanering af krav til
store elproduktionsanlæg
leringen skal samtidig give incitamenter
til fremtidige investeringer i vedvarende
energi. Udfasningen af de traditionelle
kraftværker må ikke true forsyningssik-
kerheden hverken på el- eller fjernvar-
mesiden, og den skal sikre, at ejerne af
elproduktionsanlæg gennemfører den
fornødne oprydning og oprensning af
kraftværker og kraftværkspladser, så
samfundet ikke skal afholde disse udgif-
ter.
Reguleringen af de store elprodukti-
onsanlæg skal ske på en måde, så forsy-
ningssikkerheden og miljøbeskyttelsen
understøttes omkostningseffektivt og
med færrest mulige administrative byr-
der for myndighederne og ejerne. Regu-
For at give bedre adgang for eksterne investorer til at investere i den grønne omstilling
skal ejerkravet ved tildeling af tilladelse til opførelse af bevillingspligtige havvindmølle-
parker efter udbud opgives. Ejerkravet bør desuden kunne frafaldes, hvor der opføres
andre, nye, bevillingspligtige elproduktionsanlæg baseret på vedvarende energi.
Bevillingskravet om tilstrækkelig finansiel kapacitet opretholdes for at sikre en
forsvarlig drift og skrotning. Det bør præciseres i lovgivningen, at der ved bevil-
lingsudstedelse efter en konkret vurdering kan stilles krav om bankgaranti, moder-
selskabserklæring, deponering på konto eller anden lignende sikkerhedsstillelse.
Energistyrelsen bør endvidere fastlægge klare retningslinjer for, hvilke hensyn der
lægges til grund ved vurderingen af, om en ansøger opfylder kravet til finansiel
kapacitet.
Teknisk kapacitet, der ikke vedrører den daglige drift, kan skaffes ”udefra”, så elpro-
ducenterne ikke skal have udgifter til stående beredskab. Dette kan ske under for-
udsætning af, at bevillingshaveren kan dokumentere, at den nødvendige kompe-
tence til den daglige drift af kraftværket konstant er til stede.
Det skal præciseres, hvornår og hvordan anlæg eller blokke, der er taget permanent
ud af drift, senest skal være skrottet, herunder hvornår oprydning efter anlæg og
brændselspladser skal være afsluttet. Sådanne bestemmelser bør sikre forsvarlig
skrotning og oprydning efter både elproduktionsanlæg på land og fra vindmøller
til havs. Det skal samtidigt sikres, at elproducenterne får mulighed for at genan-
vende eller afhænde bygninger, enheder, materialer og andre værdier.
Det nuværende system for godkendelse af væsentlige ændringer m.v. på kraftvær-
kerne bevares af hensyn til forsyningssikkerheden. Energistyrelsen bør imidlertid
efter drøftelse med Energinet.dk og kraftværksejerne klargøre reglerne for at tage
anlæg ud af drift, lukning m.v. af anlæg og offentliggøre disse regler.
Der skal ikke ændres ved den eksisterende bevillingsgrænse for elproduktionsan-
læg på 25 MW. En ændring af bevillingsgrænsen til fx 50 MW vil kun have betyd-
ning for et begrænset antal virksomheder og kan risikere at få utilsigtede virknin-
ger for anden lovgivning, herunder varmeforsyningslovgivningen m.v.
Side 29
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0030.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
15
Det vurderes
Hovedanbefaling
Bevillinger til netvirksomhederne
er fortsat et effektivt værktøj
ansøgeren også opfylder kravene og
kun med Energistyrelsens godkendelse.
På den anden side giver bevillings-
systemet også bevillingshaveren en
vis beskyttelse, idet bevillingen er en
20-årig eneret til drift af det pågældende
net. En bevilling er en begunstigende
forvaltningsakt, og retten til at drive net-
virksomhed på de vilkår, som er fastsat i
bevillingen, kan ikke uden videre grund-
læggende ændres i perioden. Der er
derfor behov for at opretholde den rette
balance mellem myndighedernes og
netvirksomhedernes interesser ved brug
af bevillingssystemet.
Bevillingerne giver på den ene side myn-
dighederne en mulighed for at sikre, at
ejerne af netvirksomhederne har den
fornødne tekniske og økonomiske kapa-
citet til at drive deres net og i øvrigt
opfylde lovgivningens krav til netvirk-
somheder. Bevillingen kan kun udste-
des, hvis kravene er opfyldt, og overdra-
gelse af bevilling kan kun finde sted, hvis
Bevillingskravet til netvirksomhederne bør opretholdes, idet det sikrer, at den, der
driver nettet, har både finansiel og teknisk kapacitet og i øvrigt opfylder elforsy-
ningslovens krav.
Bevillingstilsynet giver gode muligheder for at sikre, at netvirksomhederne over-
holder de krav, som lovgivningen stiller til udbygning, drift og vedligeholdelse af
distributionsnettet.
Det stillede ejerkrav i bevillingen er fortsat velbegrundet, idet det sikrer, at den,
der har bevilling til netdriften, både ejer og driver nettet, og dermed har den fulde
rådighed over netaktiviteten.
Det gældende krav om, at netvirksomheder kun må drive bevillingspligtige opga-
ver i selve netvirksomheden, er fortsat relevant og bør ikke ændres. Kravet sikrer
blandt andet, at netvirksomhedens finansielle grundlag ikke sættes på spil gen-
nem udøvelse af andre aktiviteter.
Det anbefales
Elforsyningslovens bestemmelser og netbevillingernes vilkår om netvirksomhe-
dernes pligter og rettigheder skal gennemgås i god tid, inden de eksisterende net-
bevillinger udløber i perioden 2021–2024. Det skal overvejes, om der er behov for
at stille nye og ændrede krav i forbindelse med bevillingernes udløb.
Det skal sikres, at netvirksomhederne forpligtes til at stille deres ydelser til rådig-
hed på offentliggjorte, ensartede og ikke-diskriminerende vilkår, og imødekom-
mer rimelige anmodninger fra handelsvirksomhederne om ydelser, der ikke indgår
som standardtilbud.
Side 30
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0031.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
16
Det anbefales
Hovedanbefaling
En moderniseret elforsyningslov, der giver øget
transparens og forudsigelighed for investorer
prioritering af de grundlæggende prin-
cipper i loven ændrer sig. Loven skal
samtidig være klar, fordi en uklar lov
med stort rum for fortolkning mindsker
forudsigeligheden for investorer og øger
de administrative byrder for selskaber
m.v. i forbindelse med fortolkning, tvi-
ster eller klagesager, hvilket samtidig
ofte kræver en ekstra indsats fra ener-
gimyndigheder. Endelig skal en ny lov
understøtte målsætningerne i energiaf-
talen af 2012.
Gennemførelsen af en række af udval-
gets anbefalinger forudsætter ændrin-
ger i især elforsyningsloven. De overord-
nede målsætninger for reguleringen bør
være overordnede og klare principper,
der først skal ændres, når den politiske
Der skal udarbejdes en helt ny elforsyningslov med henblik på at forenkle og skabe
større klarhed for sektoren og for myndighederne. Udarbejdelsen af en ny, gen-
nemarbejdet elforsyningslov bør tage udgangspunkt i de anbefalinger og princip-
per for en kommende lov, som er gengivet i udvalgets rapport.
Side 31
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0032.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Konsekvensvurderinger
Anbefalingerne fra El-reguleringsudval-
get er blevet konsekvensvurderet med
hensyn til en række parametre. Resul-
taterne viser udviklingen under givne
antagelser og effekterne af ændringer i
disse. Vurderingerne er med forbehold
for ændringer i de grundlæggende anta-
gelser. Blandt de centrale forudsætnin-
ger kan nævnes:
Fremskrivning af tilladte indtægter under
den nuværende og nye regulering (faste priser)
7.000
Mio. kr. (2012-priser)
6.000
5.000
I
I
Netvirksomhederne udnytter deres
indtægtsrammer fuldt ud
Omkostningsreduktion hos netvirk-
somhederne som følge af opgave-
bortfald ved indførslen af engrosmo-
dellen
Opfyldelse af effektiviseringer nævnt i
kommissoriet
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Nuværende regulering
Ny regulering
Figur 5
Note: Den nye regulering antages implementeret i 2017. Den første 5 årige reguleringsperiode
vil løbe frem til 2021, hvorefter en ny reguleringsperiode påbegyndes. For at vise alle effekter ved
den nye regulering er fremskrivningen lavet frem til 2022.
I
Fremskrivning af Energinet.dk’s nettoomkostningerne
under den nye og nuværende regulering
2.700
For en mere detaljeret gennemgang af
forudsætninger for beregninger henvi-
ses til hovedrapportens bilag 6.
2.500
Energiselskaberne (netvirksom-
hederne og Energinet.dk)
2.300
Fremskrivningerne af henholdsvis den
nuværende og anbefalede regulering
for netvirksomhederne viser, at under
givne antagelser kan den anbefalede
regulering medføre en besparelse på ca.
325 mio. kr. i 2020. Følsomhedsbereg-
ninger illustrerer, at dette beløb enten
kan blive højere eller lavere afhængig
af valg af centrale antagelser om blandt
andet størrelsen af en fremtidig forrent-
ning, størrelsen af effektiviseringskrav,
investeringsniveauer, elforbrug m.v.
Fremskrivninger af henholdsvis den
nuværende og anbefalede regulering
af Energinet.dk viser, at den anbefalede
Side 32
Mio. kr. (2012-priser)
De anbefalede nye økonomiske regule-
ringer af netvirksomhederne og Energi-
net.dk vil medføre effektiviseringer hos
selskaberne til gavn for sektoren, forbru-
gerne og samfundsøkonomien.
2.100
1.900
1.700
0
2011
2012
2013
2014
Baseline
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Ny regulering
Figur 6
Note: Det er under fremskrivningen af den nye regulering antaget, at Energinet.dk pålægges at
reducere deres driftsomkostninger med 5 pct. i 2020. Besparelserne indfases lineært fra 2015.
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0033.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
regulering under givne antagelser kan
medføre en besparelse på ca. 119 mio.
kr. fra 2015–2020. Følsomhedsbereg-
ninger illustrerer, at dette beløb enten
kan blive højere eller lavere afhængig af
effektiviseringskravet, som Energinet.dk
pålægges.
Tarifeffekten for forbrugerne og erhverv ved ny økonomisk
regulering af netvirksomhederne og Energinet.dk i 2020
Opgjort i 2012 priser
Husholdning
Virksomhed
Energiintensiv virk-
somhed
Tabel 1
el-reguleringseftersynet
Årlig besparelse i
2020 (ex. moms)
64 kr.
7.000 kr.
75.000 kr.
Årligt forbrug
4000 kWh
1 mio. kWh
25 mio. kWh
Fald i tarif i 220
1,6 øre/kWh
0,7 øre/kWh
0,3 øre/kWh
Forbrugere og erhvervsliv
Den nye økonomiske regulering af hen-
holdsvis netvirksomhederne og Energi-
net.dk forventes at kunne reducere tarif-
ferne, forbrugerne betaler. Fremskrivnin-
gerne af den nuværende og anbefalede
regulering for henholdsvis netvirksom-
hederne og Energinet.dk viser, at under
givne antagelser kan de anbefalede
reguleringer medføre et samlet fald i
tarifferne i 2020 på omkring 65 kr. for en
husholdning, ca. 7.000 kr. for en virksom-
hed (med et elforbrug på 1 mio. kWh om
året) og ca. 75.000 kr. for en virksomhed
med et stort elforbrug (25 mio. kWh om
året).
Udviklingen i tarifferne kan både blive
højere og lavere afhængig af, hvordan
den nye økonomiske regulering af hen-
holdsvis netvirksomhederne og Ener-
ginet.dk præcis udformes i forhold til
blandt andet udviklingen i effektivise-
ringskrav, investeringer og den fremti-
dige funktionalitet i elnettet.
Statens finanser
Hverken effektiviseringen af Energi-
net.dk eller den ændrede regulering af
netvirksomhederne forventes at have
væsentlige direkte effekter på statens
finanser. Anbefalingerne forventes at
føre til nogle forenklinger i reguleringen
både hos virksomhederne og myndig-
hederne. På den anden side medfører
den nye regulering også nye opgaver og
behov for nye kompetencer hos myn-
dighederne. Netto forventes indførslen
af El-reguleringsudvalgets anbefalinger
at medføre et lidt øget ressourcefor-
brug hos myndighederne, herunder hos
Energistyrelsen, Energitilsynet og Ener-
ginet.dk. For de to sidstnævnte gælder,
at deres ressourceforbrug er finansieret
over tarifferne og dermed ikke påvirker
statens finanser. I det samlede billede
forventes effekten på statens finanser
derfor at være marginal, og denne er
derfor ikke søgt kvantificeret.
Side 33
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0034.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
Den grønne omstilling
Den grønne omstilling af det danske
energisystem er en udfordrende opgave,
der kræver betydelige investeringer og
fokus på ny teknologi, hvor de monopol-
regulerede selskaber ventes at spille en
vigtig rolle. Det forventes, at anbefalin-
gerne vedrørende den nye regulering af
netvirksomhederne herunder indførslen
af 5 årige reguleringsperioder, nye ind-
tægtsrammer, bortfald af forrentnings-
loft samt etablering af pulje til innova-
tive projekter vil understøtte og bidrage
til den grønne omstilling. Ligeledes vil
anbefalingerne om et øget fokus på for-
syningssikkerhed og sikring af kapaci-
tet understøtte den grønne omstilling.
Anbefalingen om bortfald af ejerkrav
for VE-anlæg vil også kunne medføre
en øget interesse i at investere i blandt
andet vindmølleparker.
Initiativer fra udvalget som understøtter den grønne omstilling
Nye
indtægtsrammer
Bortfald af
forrentningsloft
5 årige
regulerings-
perioder
Kriterier og
procedurer for,
hvordan anlæg
kan holdes inde
i markedet
Ny regulering af
netvirksomhederne
Etablering af pulje
til innovative
projekter
Årlige redegør-
elser for udviklin-
gen i forsyningssik-
kerheden
Sikring af
kapacitet
Rammer og
kriterier der kan
iværksætte en
kapacitetsmeka-
nisme, hvis dette
bliver nødvendigt
Understøttelse
af den grønne
omstilling
Øget fokus på
forsyningssikkerhed
Klar ansvarsfor-
deling i fht. at
sikre elforsynings-
sikkerheden
Bortfald af
ejerkrav for
VE-anlæg
Figur 7
Side 34
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0035.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
Konkurrencen
Konkurrencen opfattes her som konkur-
rencen på detailmarkedet for el. Forbed-
ret konkurrence på detailmarkedet vil,
alt andet lige, påvirke elprisen for virk-
somheder og husholdninger i nedadgå-
ende retning på lang sigt og give incita-
ment til udvikling af nye innovative pro-
dukter. Der er allerede besluttet en lang
række initiativer, som forventes at styrke
konkurrencen i detailmarkedet her-
under indførsel af engrosmodellen og
ophævelse af forsyningspligten. Udval-
gets initiativer skal ses i sammenhæng
med disse og vil sammenlignet med
allerede gennemførte tiltag kun i min-
dre grad føre til ændringer i konkurren-
cevilkårene. I figur 8 ses de af udvalgets
anbefalinger, som forventes at forbedre
konkurrencen. Det gælder blandt andet
et forbud mod, at koncernforbundne
selskaber kan anvende samme navn
og logo, øget overvågning af netvirk-
somhederne, samt en øget transparens
vedrørende Energinet.dk’s forskrifter og
i forhold til fastsættelse af netvirksomhe-
dernes tariffer.
el-reguleringseftersynet
Initiativer fra udvalget som forbedrer konkurrencen på detailmarkedet
Oplysninger på
elpristavlen om afgø-
relser i Ankenævnet,
som ikke er blevet
fulgt af elhandels-
virksomhederne
Forbud mod at kon-
cernforbundne sel-
skaber kan anvende
samme navn og logo
Transparens
med hensyn til
tarifnedsættelse
Forbedret
konkurrence
Klageadgang
skal oplyses på
elpristavlen
Opstramning vedr.
forskrifter samt habi-
litet og transparens
hos Energinet.dk
Figur 8
Udvidelse af
Energitilsynets
overvågning
Samfundsøkonomien
Fremskrivninger af den nuværende og
anbefalede økonomiske regulering for
henholdsvis netvirksomhederne og
Energinet.dk viser, at under givne anta-
gelser vil de nye reguleringer kunne
medføre en samfundsøkonomisk gevinst
på ca. 970 mio. kr. fra 2015 til 2020. Det
skønnes, at den samfundsøkonomiske
gevinst vil vokse betydeligt over peri-
oden og udgøre ca. 440 mio. kr. i 2020.
Denne gevinst kan både blive lavere og
højere afhængig af, hvordan den nye
regulering af henholdsvis netvirksomhe-
derne og Energinet.dk præcis udformes.
Samfundsøkonomisk gevinst forbundet med ny
økonomisk regulering af Energinet.dk og netvirksomhederne
Mio. kr.
(forbrugerpriser)
Netvirksomhederne
Energinet.dk
I alt
Tabel 2
2015
2016
2017
4
23
27
2018
144
30
174
2019
273
37
310
2020
393
44
437
2015-
2020
814
158
972
8
8
16
16
Side 35
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 78: Rapport med anbefalinger fra El-reguleringsudvalget, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1428011_0036.png
Udvalg for
el-reguleringseftersynet
el-reguleringseftersynet
En fremtidssikret
regulering af elsektoren
Sammenfatning – december 2014
I udvalgets kommissorium fremgår det:
”Der gennemføres et dybde-
gående eftersyn af reguleringen af den danske elforsyningssektor med
henblik på at sikre incitamenter til grøn omstilling, omkostningseffektivi-
tet, konkurrence og forbrugerbeskyttelse. Reguleringseftersynet afsluttes
i 2014.
Det skal analyseres, om reguleringen understøtter en effektiv konkur-
rence i elmarkedet, samtidig med at den nødvendige forbrugerbeskyt-
telse sikres. Herudover er der behov for fortsat effektivisering af elsekto-
ren, samt incitamenter til at gennemføre energiaftalens målsætning om
at sikre en grøn omstilling til et Danmark med en energiforsyning baseret
på vedvarende energi.
Udvalg for el-reguleringseftersynet
ISBN 978-87-93071-86-5
ISBN (elektronisk udgave) 978-87-93071-85-8
Publikationen kan hentes på www.ens.dk
Layout: Solid Media Solutions
Tryk: Rosendahls Schultz Grafisk a/s