Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 63
Offentligt
1424686_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om tilskud
til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser
Til udvalgets orientering oversendes hermed udkast til ændring af
bekendtgørelse om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser, som nu sendes i høring indtil den 11. december 2014.
Ændringen af bekendtgørelsen sker for at gennemføre de foreslåede ændringer
i Lovforslag L 48, som blandt andet ændrer lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser. Lovforslaget blev
fremsat i Folketinget den 30. oktober 2014 og forventes at træde i kraft den 1.
januar 2015. Derudover forslås også andre ændringer af bekendtgørelsen, dels
for at følge op på nye statsstøtteregler fra EU, som kun kræver ændring af
bekendtgørelsen. Endelig foreslås andre mindre ændringer, der følger af
erfaring med administration af ordningen.
De konkrete konsekvensrettelser som følger af lovændringen er:
Ifølge den foreslåede ændring i lovforslagets § 3, nr. 1, er det efter EU's nye
statsstøtteregler dels ikke længere muligt, at give tilskud til gennemførelse af
energisyn i store virksomheder, dels er der nye regler for hvilke eksperter, der
kan gennemføre et energisyn. Derfor foretages konsekvensrettelser i hhv.
bekendtgørelsens § 10 og § 14, stk. 5.
I lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås tilføjet, at projektomkostningerne ikke blot er
afholdt men betalt, hvorfor der foretages en konsekvensrettelse af
bekendtgørelsens §§ 22 og 23.
I lovforslagets § 3, nr. 4, foreslås en præcisering af muligheden for at fastsætte
regler, som kan give bødestraf. Derfor tilføjes bekendtgørelsens § 30, således
at det af bekendtgørelsen fremgår, at en forsætlig eller uagtsom overtrædelse
af § 11, stk. 1, og 2, og § 21, kan straffes med bøde.
Udover ovennævnte ændringer, som opfølgning på lovforslaget, foreslås også
følgende ændringer, som dels følger af EU's nye statsstøtteregler, men kun
kræver ændring i bekendtgørelsen, dels af erfaring med praksis for
administration af ordningen:
Ministeren
24. november 2014
J nr. 2014-2985
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bekendtgørelsens § 1, stk. 4, § 7, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 14, stk. 2
og § 27, stk. 1, nr. 8 ændres, så bestemmelserne tilpasses EU's nye
statsstøtteregler.
Der foretages ændringer i bekendtgørelsens § 7, stk. 2, 2. pkt. og § 17, stk. 2
og § 27 stk. 1, nr. 5, således at det er muligt, at give tilsagn om tilskud før
Kommissionens godkendelse foreligger. Tilsagn om tilskud bliver dog kun givet
under betingelse af, at tilskudsmodtageren først må påbegynde projektet, når
Kommissionens godkendelse foreligger.
Derudover ændres bekendtgørelsens § 12 således, at det tydeligere fremgår, at
behandlingen af indsendte ansøgninger påbegyndes løbende i den rækkefølge,
de modtages, og kun så længe der er midler hertil.
Bekendtgørelsens §§ 16 og 18 ændres, således at der ikke længere i tilsagnet
fastsættes en maksimal tilskudsprocent, men kun et maksimalt tilskudsbeløb,
som skal overholdes i forbindelse med udbetaling af tilskud.
Endvidere ændres § 19, således, at tilskudsmodtageren ikke længere skal
dokumentere den udførte konverterings- eller energieffektiviseringseffekt, da
det vurderes, at effekten vurderes i forbindelse med tilsagn og dokumenteres
ved de fremsendte fakturaer, som er betalt i forbindelse med gennemførelsen af
projektet.
Ansøgninger, som Energistyrelsen har modtaget, men ikke har givet tilsagn til
før bekendtgørelsens ikrafttræden, afgøres efter den nye bekendtgørelse.
For at lette læsbarheden af udkastet er ændringsforslagene markeret med rødt i
en revideret udgave af bekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Rasmus Helveg Petersen