Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 38
Offentligt
N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S E U R O P AU D V AL G
Klima-, Energi- og Bygnings
ministeriet
3. november 2014
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om beregningsmetoder og indberetningskrav i medfør
af Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie.
KOM 617(2014) final.
1. Resumé
Kommissionen har den 6. oktober 2014 fremsat forslag til Rådets direktiv om beregningsmetoder og
indberetningskrav i medfør af brændstofkvalitetsdirektivet. Forslaget er fremsat i henhold til
forskriftsproceduren med kontrol jf. bestemmelserne i artikel 5a, stk. 4 i Rådets afgørelse
1999/468/EF som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512/EF. Rådet har ifølge disse bestemmelser
to måneder til at træffe afgørelse.
Forslaget fastlægger en metode til, hvordan drivhusgasemiss ioner opgøres i forbindelse med
brændstofkvalitetsdirektivets mål om 6 pct. reduktion af drivhusgasintensiteten i brændstoffer til
motorkøretøjer m.m.. Forslaget til metode ændrer ikke ved, at målet om 6 pct. reduktion skal nås i
2020, og forslaget ændrer således ikke beskyttelsesniveauet. I dansk optik er den foreslåede metode
dog ikke den optimale metode til beregning af emissionerne fra ukonventionelle råolier o g kan
afhængigt af forholdene føre til en for optimistisk vurdering af, om målet nås.
Det forventes, at forslaget sættes til afstemning i november 2014. Regeringen agter at undlade at
stemme.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. oktober 2014 fremsat forslag til Rådets direktiv om beregningsmetoder og
indberetningskrav i medfør af brændstofkvalitetsdirektivet. Forslaget fastlægger dermed sådanne
nødvendige foranstaltninger til gennemførelse af direktivet, som kræves i medfør af direktivets artikel
7a, stk. 5, og som ifølge artikel 7a, stk. 5, skal vedtages efter forskriftsprocedure n med kontrol.
Kommissionen fremsatte i 2011 et tidligere forslag, som regeringen stemte for i
brændstofkvalitetskomiteen i februar 2012. Kommissionen kunne imidlertid ikke samle fl ertal herfor
og har siden da arbejdet på et revideret forslag.
Forslaget er fremsat i henhold til forskriftsproceduren med kontrol, jf. bestemmelserne i artikel 5a,
stk. 4, i Rådets afgørelse 1999/468/EF som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512/EF. Ifølge disse
bestemmelser har Rådet to måneder fra forslagets forelæggelse til at træffe afgørelse. Rådet træffer
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afgørelse med kvalificeret flertal. Hvis Rådet forkaster forslaget, vedtages dette ikke, og
Kommissionen kan i så fald forelægge Rådet et ændret forslag. Hvis Rådet vedtager forslaget,
forelægger Rådet forslaget for Europa-Parlamentet.
Hvis Rådet ikke træffer afgørelse, forelægger Kommissio nen forslaget for Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet træffer afgørelse med flertal blandt sine medlemmer inden for fire måneder fra
Kommissionens fremsættelse af forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i november 2014.
3. Formål og indhold
Ifølge brændstofkvalitetsdirektivet skal virksomheder, som leverer brændstof fer til motorkøretøjer
m.m. i EU, opnå en reduktion af CO2-intensiteten i det leverede brændstof på 6 pct. i 2020 set i
forhold til 2010. Reduktionen kan nås ved brug af fossilt brændstof (benzin, diesel, naturgas mv.)
med lavere livscyklusemissioner, ved iblanding af biobrændstoffer eller ved brug af VE-strøm i
elkøretøjer.
Kommissionens forslag fastsætter en metode til beregning af CO2-intensiteten fra fossile
brændstoffer til brug for beregning af, om reduktionsmålet på 6 pct. opnås. Der foreslås én
standardværdi for emissionerne fra hver
brændstoftype (benzin,
diesel, naturgas m.fl.), uanset
hvilken
råolietype
(konventionel råolie, tjæresand, skiferolie m.fl.) brændstoffet er baseret på.
Kommissionens forslag fra 2011 tilskrev brændstoffer, baseret på tjæresand og andre
ukonventionelle oliekilder, en højere standardværdi.
Leverandørerne skal anvende standardværdierne, når de beregner emissionerne fra de leverede
brændstoffer for at dokumentere opfyldelse af den krævede reduktion. Leverandørerne har mulighed
for at fratrække emissionsreduktioner som følge af projekter til f.eks. reduktion af flaring
(gasafbrænding) fra oliekilder, når projektet er initieret efter 1. januar 2011.
Forslaget indebærer endvidere, at leverandørerne skal indberette om oprindelsen til de brændstoffer,
de leverer, dvs. hvilken råolie brændstofferne er baseret på. Indberetning skal ske til medlemsstaten i
det land, hvor brændstoffet leveres, og medlemsstaterne skal derefter i aggregeret form videresende
oplysningerne til Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Brændstofkvalitetsdirektivet er gennemført i dansk lovgivning med:
Lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport, jf.
lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2011 med senere ændring.
Bekendtgørelse nr. 1403 af 15. december 2009 om biobrændstoffers bæredygtighed med senere
ændringer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416016_0003.png
7. Konsekvenser
Lovgivnngsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, idet direktivet kan gennemføres med
bekendtgørelse i medfør af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasse r fra
transport, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 21. juni 2006 med senere ændring.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
De administrative byrder består i, at danske brændstofleverandører skal indberette en række
oplysninger om det brændstof, de leverer til slutbrugerne. For små og mellemstore virksomheder er
der en forenklet indberetning for oplysninger om oprindelse og køb ssted. Den konkrete udformning af
indberetningen må formodes at være anderledes end hvordan indberetningen foregår i dag. Derfor
vurderes, at der vil være omstillingsomkostninger for dansk erhvervsliv forbundet med at skulle sætte
sig ind i de harmoniserede definitioner, den ny beregningsmetode for drivhusgasemissioner, samt
skemaerne til indberetning af oplysningerne. Det vurderes endvidere, at direktivforslaget vil medføre
begrænsede løbende administrative byrder forbundet med, at flere virksomheder omfattes af
oplysningskravene.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget fastlægger en metode til, hvordan drivhusgasemiss ioner opgøres i forbindelse med
brændstofkvalitetsdirektivets mål om 6 pct. reduktion af drivhusgasintensiteten i
transportbrændstoffer. Metoden ændrer ikke ved, at målet om 6 pct. reduktion i 2020 skal nås, og
forslaget ændrer således ikke beskyttelsesniveauet. Den foreslåede metode er dog ikke den optimale
til beregning af emissionerne fra ukonventionelle råolier og kan afhængigt af forholdene føre til en for
optimistisk vurdering af, om målet nås.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos en bred kreds. Følgende høringssvar er modtaget:
Olie Gas Danmark mener, at forslaget giver et rimeligt grundlag for at bedømme emissionerne uden
at der indføres konkurrenceforvridende og bureaukratisk informationsindsamling. Organisationen
anfører samtidig, at organisationen allerede har gen nemført to energieffektivitetshandlingsplaner med
store resultater og har indledt forhandling om en tredje, og at det vil være uhensigtsmæssigt, hvis en
tilfældig implementeringsdato kan nulstille dette arbejde.
Energi- og Olieforum (EOF) støtter generelt forslaget og finder det positivt, at der foreslås en fast
standardværdi for hver brændstoftype.
Dansk Erhverv foretrækker en model, hvor man får mindst muligt bureaukrati og mindst mulig
belastning for producenterne, og hvor brugerne får maksimalt udbytte af tiltagene, og hvor udvikling
af alternative drivmidler fremmes mest muligt.
Greenpeace i Danmark henviser til pressemeddelelse fra Greenpeace EU, hvori det anføres, at
forslaget ikke vil stoppe klimaødelæggende brændstoffer som tjæresand fra at komme ind på det
europæiske marked, og hvor Europa-Parlamentet og Rådet anbefales at opfordre Kommissionen til at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416016_0004.png
genfremsætte deres tidligere forslag indeholdende særskilt rapportering af brændstoffe r med høj
emission.
NOAH henviser til pressemeddelelse fra Friends of the Earth Europe, hvoraf fremgår, at forslaget
ikke vil hindre brugen af tjæresand i Europa, og hvor i regeringerne opfordres til ikke at ignorere
tjæresand i reguleringen og til at sikre instrumenter til dekarbonisering af transporten i forbindelse
med 2030-pakken.
Landbrug og Fødevarer understreger, at det er vigtigt med en model, som pålægger det primære
erhverv færrest mulige byrder og omkostninger til implementering, og at der – hvor generelle
standardværdier ikke er til stede – kan anvendes aktuelle beregninger af udledninger.
Dansk Skovforening mener, at det bedste vil være den model, hvor der anvendes standardværdier ,
samtidig med at der bevares et incitament til at gøre tallene endnu mere præcise.
Sagen har endvidere været sendt til høring i Klima- og Energipolitisk Specialudvalg den 24. oktober
2014 med frist til 30. oktober 2014 kl. 10. Følgende høringssvar er modtaget:
Olie Gas Danmark har noteret sig regeringens generelle holdning til Kommissionens forslag.
Organisationen vil gerne gentage, at den finder det uheldigt, at en tilfældig implementeringsdato vil
nulstille det store arbejde, der er udført i samarbejde med Energistyrelsen. Olie Gas Danmark vil
fortsætte det tætte samarbejde med Energistyrelsen om udarbejdelse af energieffektivit ets
handlingsplaner eller andre strukturer for samarbejde , som findes hensigtsmæssigt for at opnå den
mest energieffektive indvinding af olie og gas fra den Danske Nordsø frem mod 2020.
Energi og Olieforum (EOF) støtter generelt Kommissionens forslag. Specielt finder EOF det positivt,
at Kommissionen foreslår en fast standardværdi for opgørelse af drivhusgasværdien for de enkelte
brændstoftyper. Indtil nu har der hersket stor usikkerhed om, hvordan de enkelte
brændstofleverandører har skullet opgøre drivhusgasemissionen fra benzin og diesel og dermed
dokumentere reduktionen i henhold til artikel 7 a i Brændstofdirektivet. Det er EOF’s vurdering, at
Kommissionen med sit forslag fjerner meget af denne usikkerhed. Sa mtidig er det vurderingen, at
Kommissionen generelt har fundet et kompromis mellem på den ene side hensynet til at sikre at
udvinding råolie og produktion af olieprodukter sker under størst mulig hensyntagen til miljø og klima.
Og på den anden side hensynet til de administrative omkostninger forslaget vil have for den enkelte
brændstofleverandør og medlemsstaterne. EOF har herudover en række kommentarer til det
konkrete indhold i forslaget, primært relateret til rapporteringsforpligtigelsen.
Dansk Erhverv har ikke bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser ikke forslaget for tiltrækkeligt ambitiøst, da det ikke giver incitament til at undgå
anvendelse af de typer af råolier, som har de højeste emissioner, dvs. især ukonventionelle olier som
f.eks. tjæresand. Regeringen mener dog, at forslaget er bedre end ikke at have en regulering af
området, da forslaget indfører et øget indberetningskrav vedrørende de anvendte råolier, således at
man får et bedre billede af udviklingen i anvendelsen af de råolier, som har de højeste emissioner,
bl.a. tjæresand. Forslaget gør det endvidere muligt at gennemføre målet om 6 p rocent reduktion i
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
henhold til direktivet. Regeringen ønsker derfor ikke at blokere for forslaget ved at stemme nej, men
vil undlade at stemme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ved komitésagsnotat oversendt den 20. oktober 2011 været forelagt for Folketingets
Europaudvalg i forbindelse med Kommissionens tidligere forslag.
5