Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 288
Offentligt
Energiklagenævnet
Frederiksborggade 15
1360 København
Funder Kirkeby 24. maj 2015
Klage over Silkeborg Kommune´s afgørelse 30 april 2015 om påbud om TVANG til fjernvarme
Til Energiklagenævnet
Iht afgørelse fra Silkeborg Kommune dateret 300415, hvori kommunen med TVANG vil påbyde min
ejendom fjernvarme, indgiver jeg hermed klage til EKN over afgørelsen.
Silkeborg Kommune har bedt om mine høringssvar, hvilke er fremsendt (brev 290315) til Kirsten Hesselaa
og som jeg har bedt vedkommende svare på inden afgørelse. Svaret – som Kommunen sender, vælger
bevidst at undlade at besvare essentielle punkter, samt svaret fra kommunen, er fra en eller anden
embedsmand.
Jeg klager over afgørelsen og beder om fritagelse fra TVANG til fjernvarme:
1
2
3
4
5
6
7
8
Kommunen bevidst undlader at svare på essentielle konkrete problemstillinger. Mine høringssvar
fra 29 marts 2015, indgår derfor i denne klage.
Nyt fyr er installeret Feb 2015 (Baxi WGBK 15E m. indbygget varmtvandsbeholder)
o
Kondenserende, udnyttelsesgrad 99-100%, ingen varmetab.
Biogas, som øges i naturgasnettet med 500% inden for en kort årrække, bør få mit naturgasfyr til at
ændre status fra fossilt til VE-energi CO2 neutral.
o
Biogascertifikater og fritagelse/VE-energi ligger til behandling ved Folketingets Energiudvalg.
Følgeomkostninger forbundet med TVANG min. DKR. 91.725,- iht prisoverslag. Dvs
følgeomkostninger vil blive langt højere, idet el- og malerarbejde i de berørte rum, samt rengøring
af huset ikke er medtaget + merudgift DKK 26000 iht Rambøll rapport.
Værditab af huset, pga forskel i ydermur, hvor gasskab skal mures til.
CO2 udledning vil stige (rapport fra Debra)
Varmeforsyningsloven er tilsidesat i afgørelsen om TVANG, når kraftvarmeværket kobles direkte til
området og den midlertidige naturgasfyrede varmestation nedtages.
Det salgsmateriale jeg har modtaget er misvisende, og fjernvarmen sælges på et bevidst forkert
grundlag i forhold til faktiske forhold.
o
Salgsmateriale og beregner er indsendt til Forbrugerombudsmanden, som skal se nærmere
på de salgsargumenter der bruges, og sammenholde det med faktiske forhold.
Forbrugerombudsmanden skal tage stilling til om salgsmateriale er vildledende og
misvisende og derfor i strid med faktiske forhold, som kan underkende afgørelsen og
beslutningen taget af Silkeborg Kommune.