Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 288
Offentligt
Energiklagenævnet
Frederiksborggade 15
1360 København
Funder Kirkeby 24. maj 2015
Klage over Silkeborg Kommune´s afgørelse 30 april 2015 om påbud om TVANG til fjernvarme
Til Energiklagenævnet
Iht afgørelse fra Silkeborg Kommune dateret 300415, hvori kommunen med TVANG vil påbyde min
ejendom fjernvarme, indgiver jeg hermed klage til EKN over afgørelsen.
Silkeborg Kommune har bedt om mine høringssvar, hvilke er fremsendt (brev 290315) til Kirsten Hesselaa
og som jeg har bedt vedkommende svare på inden afgørelse. Svaret – som Kommunen sender, vælger
bevidst at undlade at besvare essentielle punkter, samt svaret fra kommunen, er fra en eller anden
embedsmand.
Jeg klager over afgørelsen og beder om fritagelse fra TVANG til fjernvarme:
1
2
3
4
5
6
7
8
Kommunen bevidst undlader at svare på essentielle konkrete problemstillinger. Mine høringssvar
fra 29 marts 2015, indgår derfor i denne klage.
Nyt fyr er installeret Feb 2015 (Baxi WGBK 15E m. indbygget varmtvandsbeholder)
o
Kondenserende, udnyttelsesgrad 99-100%, ingen varmetab.
Biogas, som øges i naturgasnettet med 500% inden for en kort årrække, bør få mit naturgasfyr til at
ændre status fra fossilt til VE-energi CO2 neutral.
o
Biogascertifikater og fritagelse/VE-energi ligger til behandling ved Folketingets Energiudvalg.
Følgeomkostninger forbundet med TVANG min. DKR. 91.725,- iht prisoverslag. Dvs
følgeomkostninger vil blive langt højere, idet el- og malerarbejde i de berørte rum, samt rengøring
af huset ikke er medtaget + merudgift DKK 26000 iht Rambøll rapport.
Værditab af huset, pga forskel i ydermur, hvor gasskab skal mures til.
CO2 udledning vil stige (rapport fra Debra)
Varmeforsyningsloven er tilsidesat i afgørelsen om TVANG, når kraftvarmeværket kobles direkte til
området og den midlertidige naturgasfyrede varmestation nedtages.
Det salgsmateriale jeg har modtaget er misvisende, og fjernvarmen sælges på et bevidst forkert
grundlag i forhold til faktiske forhold.
o
Salgsmateriale og beregner er indsendt til Forbrugerombudsmanden, som skal se nærmere
på de salgsargumenter der bruges, og sammenholde det med faktiske forhold.
Forbrugerombudsmanden skal tage stilling til om salgsmateriale er vildledende og
misvisende og derfor i strid med faktiske forhold, som kan underkende afgørelsen og
beslutningen taget af Silkeborg Kommune.
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 288: Henvendelse af 24/5-2015 fra SilkeborgModFjernvarmeTvang om opfølgende materiale i sag om tvang til fjernvarme
Bemærkninger til pkt som jeg beder EKN behandle og tage stilling til:
Pkt 1
Kommunen bevidst undlader at svare på essentielle konkrete problemstillinger.
Som det fremgår af mine høringssvar, så vælger kommunen bevidst at undlade at besvare essentielle pkt
forbundet med grundlaget for, hvorfor fjernvarme er så meget bedre end naturgas.
Pkt 2 + Pkt 6
Februar 2015 fik jeg installeret et nyt kondenserende naturgasfyr (Baxi WGBK 15E m. indbygget
varmtvandsbeholder). Fyret blev skiftet i perioden, hvor påbud var ophævet og mit hus ikke underlagt
nogen form for TVANG.
Mit gasforbrug vil falde forventelig drastisk fra +2300m³ til ca. 1600m³ gas om året. Samtidig med det vil
mit CO2 udslip været væsentlig mindre end det som Silkeborg Kommune/Kraftvarme vil udlede for at holde
mig varmeforsynet og opvarmet. Vedhæftet rapport fra Debra (dansk energibranche forening) hvis
beregninger for CO2 udslip er beregnet på et standard hus på 130m². Rapporten viser tydeligt at CO2 udslip
for fjernvarme ligger væsentlig over naturgas, og beregningen er kun på huset. Dvs. varmetab i hele
forsyningsledningsnettet og på kraftvarmeværket er ikke medtaget – CO2 udslip for fjernvarme er derfor
mange gange højere, end ved naturgas forbrænding. Jeg ønsker ikke at medvirke til øget CO2 udslip.
Med mit nye naturgasfyr har jeg ingen varmetab og reducerer CO2udslip. Fyret er tjent hjem på 5-6 år, så
derfor er det en positiv investering.
Pkt 3
Biogas indtager naturgasnettet med stormskridt, hvilket vil gøre naturgasfyr CO2 neutrale. Biogas udvides
med 500% inden udgangen af 2016. Se indlæg i Energy Supply 200415.
Silkeborg Kommune har skiftet mening i brugen af biogas. I svar fra Silkeborg Kommune dateret 04 oktober
2013 skriver kommunen,
”at hvis biogascertifikater berettigede til fritagelse vil alle ejendomme med
naturgasfyr, der er omfattet af projektforslaget, blive fritaget. Det er derfor ikke et særligt tilfælde og vi
giver derved afslag”
Silkeborg Kommune har nu ændret forklaring om brugen af biogascertifikater,
”vi har afgjort at
tilslutningsbekendtgørelsen ikke giver mulighed for fritagelse og denne skal ændres af Folketinget, hvis
biogascertifikater skal give fritagelse”
Pkt 4
I forbindelse med tidligere sager, hvor Silkeborg Kommune vil påtvinge min ejendom fjernvarme, har
Kommunen beskikket en ingeniør fra Rambøll til besigtigelse af installationer. Rapporten siger klart, at
rørføring kun er mulig OVER gulvniveau, langs gavl på indvendig side, frem til installationen. Det koster mig
en merpris på DKR 26.000,-
Det bekræftes ligeledes at der har været en medarbejder fra Silkeborg Forsyning og se min installation, og
vedkommende er kommet frem til en anden løsning som modsiger Rambøll´s rapport. Jeg har på intet
tidspunkt modtaget noget svar eller bemærkning fra besøget, andet end at vedkommende påstår noget
andet. Den påståede konklusion, betragtes derfor værende intern Silkeborg Forsyning notat og værende ej
gældende for min sag.
Jeg må derfor på det kraftigste henlede opmærksomheden på afgørelsen af Rambøll´s rapport, de
merudgifter det medfører, samt de ekstra omkostninger (prisoverslag) jeg har modtaget. (min. 91725 +
26000 =
117.725 DKK i merudgift)
ud over fjernvarmeinstallationen.
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 288: Henvendelse af 24/5-2015 fra SilkeborgModFjernvarmeTvang om opfølgende materiale i sag om tvang til fjernvarme
Pkt 5
I ydermur, sidder gasskab indmuret i dag. Skulle det fjernes og muren tilmures, vil der komme farveforskel i
mursten samt i fuger. Min ejendom vil derfor lide et værditab, som skal dækkes, hvilket afvises af Silkeborg
Kommune.
Pkt 6 fortsat, Pkt 7
Silkeborg Kommune/Forsyning kan udelukkende producere fjernvarme på naturgas og/eller fyringsolie. De
påståede andre energikilder er IKKE eksisterende, hvorfor beslutningen om grønt og fleksibelt
varmesystem, ligger langt fra faktiske forhold – og modsiger beslutningsgrundlaget.
I rapport fra Debra, fremgår det tydeligt at CO2 udledningen øges betragteligt, når et hus forsynes med
fjernvarme i stedet for med naturgas.
I området er der installeret en midlertidig varmestation(naturgasfyret), som med Silkeborg
Kommune/Forsynings egne ord, vil blive nedtaget indenfor 2 år.
I mail fra Silkeborg Forsynings Formand Leif Bæk, dateret 100814 fremgår det af sidste bulletpoint, at
området skal forsynes med en direkte forbindelse fra Silkeborg Kraftvarmeværk. Ledningen til området skal
først etableres. Min ejendom TVINGES derfor på fjernvarme, på et forkert grundlag – fordi Silkeborg
Kraftvarmeværk (hvorfra fjernvarmen produceres og distribueres fra) ikke er omfattet af
Varmeforsyningsloven. Silkeborg Kraftvarmeværk, har en el-produktions-kapacitet på ca 103 MW, og derfor
giver varmeforsyningsloven ikke mulighed for tilslutningspligt, når et område af fjernvarmen udvides.
Tilslutningspligt gælder udelukkende i hht varmeforsyningsloven for mindre kraftvarmeværker med en el-
produktions-kapacitet på op til 25 MW. Silkeborg Kraftvarmeværk er altså min. 4x større.
Forsyningsledningerne er ikke udtaget i et separat selvstændig virksomhed, men administreres direkte af
Silkeborg Kraftvarmeværk. Beslutningsgrundlaget for at min ejendom med TVANG skal over på fjernvarme
er derfor taget på et forkert grundlag.
Pkt 8
Alle salgsbreve, og tilsendt salgsmateriale er bevidst mangelfulde og vildledende, og ligger langt fra faktiske
forhold. Skulle jeg TVINGES til fjernvarme på baggrund af det tilgængelige materiale, vil det være på et
forkert og fejlagtigt grundlag. Beregner på Silkeborg Forsynings hjemmeside giver et fejlagtigt billede af
varmeregning, samt misbilliger naturgas og gør bevidst fjernvarmen billigst.
Sammenfattende er min klage over påbud om TVANG til fjernvarme:
Fjernvarmen sælges på bevidst forkert grundlag – salgsmateriale er misvisende og vildledende.
Giver mig som kunde, et forkert billede af faktiske forhold.
Gældende lovgivning (varmeforsyningslov) er tilsidesat, i projektforslaget og beslutningen er taget
på et lovmæssigt forkert grundlag.
Silkeborg Kommune besvarer kun enkelte spørgsmål og vil ikke tage stilling til konkrete essentielle
problemstillinger, selvom det er Kommunen der vil TVINGE min ejendom til fjernvarme.
Følgeomkostninger ligger på min. DKK 117.725 for installation
Biogas underkendes, selvom biogassen øges og fremføres af samme nuværende gasledning.
Silkeborg Kommune skal fratages retten til at bruge TVANG i bestemte områder – især når der i
Silkeborg by er frit valg mellem naturgas og/eller fjernvarme. Det er forskelsbehandling af mig som
borger, overfor andre. Kommunen har tilsidesat normal demokratisk proces. Jeg har været med på
3 underskriftindsamlinger mod TVANG (af 950 husstande er der afleveret 771, 635 og 525
underskrifter pr husstand) til Kommunen.
Silkeborg Kraftvarmeværk er så stort et værk, at tilslutningspligt ved udvidelse af forsyningsområde
iht varmeforsyningsloven ikke er tilladt. Tilslutningspligt gælder kun for små kraftvarmeværker med
en el-produktions-kapacitet på op til 25 MW.
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 288: Henvendelse af 24/5-2015 fra SilkeborgModFjernvarmeTvang om opfølgende materiale i sag om tvang til fjernvarme
Beslutningen om at min ejendom skal TVINGES til fjernvarme er taget på et forkert grundlag
Midlertidig varmestation (naturgasfyret) nedtages og området tilkobles hovedværket, gør at
beslutningen om TVANG strider mod varmeforsyningsloven.
Silkeborg Kraftvarmeværk kan udelukkende producere varme på enten naturgas og/eller
fyringsolie, hvilket strider mod det fremsendte salgsmateriale, at fjernvarme er fleksibelt, grønt og
godt for miljøet.
Silkeborg underkender i området brug af biogas = VE-energi. Selv slår kommunen sig op på at være
grøn og i egne institutioner at bruge biogas. Det er forskelsbehandling af mig som TVANGs-ramt
borger.
Udvikling af biogas sker med stormskridt, hvorfor det er væsentligt at også EKN sammen med
Energistyrelsen og Folketingets Energiudvalg og Energiministeren tager stilling til om
biogascertifikater skal få naturgasfyr til at ændre status fra fossilt til VE.
Varmetab i rørene ligger på 17-18 % og øger derfor CO2 udledning, som så igen strider mod den
grønne omstilling.
Idet jeg beder EKN tage stilling til,
at når beslutningen om at TVINGE min ejendom til fjernvarme er taget på et forkert og misvisende
grundlag, samt at projektet sælges på bevidst misvisende og vildledende oplysninger,
at min klage over afgørelsen dateret 300415 om TVANG til fjernvarme, kan give fritagelse og dermed danne
præcedens for, hvorledes fjernvarmen udvides i området og andre stedet i Danmark, vil jeg også
forbeholde mig retten til at komme til yderligere oplysninger/kommentarer mens sagen behandles og
inden der træffes afgørelse.
Med venlig hilsen
Morten Spaabæk Dippel
Skærkskovtoften 4
Funder Kirkeby
8600 Silkeborg
T 2487 4867
@ [email protected]