Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 287
Offentligt
1534479_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om delegeret retsakt om
energimærkning af professionelle lagerkølemøbler
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU)
af 5.5.2015 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/30/EU for så vidt angår energimærkning af professionelle
lagerkøleskabe/lagerfryseskabe
1. Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret forordning om energimærkning a f
professionelle lagerkøle- og lagerfryseskabe, ”KOMMISSIONENS DELE-
GEREDE FORORDNING (EU) af 5.5.2015 om supplerende regler til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU for så vidt angår ener-
gimærkning af professionelle lagerkøleskabe/lagerfryseskabe ”.
Hensigten med den delegerede retsakt om energimærkning af professio-
nelle lagerkøle/lagerfrysemøbler er, at forbrugeres efterspørgsel skal sti-
mulere udvikling og markedsføring af produkter, som er mere energieffek-
tive end de, som i dag findes på markedet. Den delegerede retsakt vil ha-
ve en mindre, positiv effekt på beskyttelsesniveauet.
Fristen for indvendinger imod den delegerede retsakt udløber den 5. juni
2015. Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter publicering i
EU-tidende og får virkning fra 1. juli 2016, medmindre Rådet eller Europa-
Parlamentet forinden gør indsigelse.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
den konkrete delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nær-
værende notat lægge dette til grund.
2. Baggrund
Kommissionen har den 5. maj 2015 udstedt en delegeret retsakt om krav
til mærkning af professionelle lagerkøle- og lagerfryseskabe, som mar-
kedsføres for første gang på det indre marked.
Den delegerede retsakt stiller krav til mærkning af energieffektivitet og
om tilgængelighed af energirelaterede informationer ved salg af professi-
onelle lagerkøleskabe/lagerfryseskabe med el-nettilslutning, som er be-
regnet til nedkøling og opbevaring af fødevarer andre steder end i hus-
holdninger, men ikke fremvisning af fødevarer for kunder. Mærkningen
skal vise produktets energieffektivitet samt centrale produktegenskaber.
EUR
21. maj 2015
J nr. 402199
/ IKKMI
Energistyrelsen
J nr. 2015-2677
Ref. BJH
1
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 287: Notat om Kommissionens forslag til en delegeret retsakt for energimærkning af professionelle lagerkølemøbler, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1534479_0002.png
KLIMA-, ENERGI- OG
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF art. 290. Det er fo-
relagt for Rådet og Europa-Parlamentet 5. maj 2015, som hver især inden
for 2 måneder efter forelæggelsen kan vælge at gøre indsigelse mod den
delegerede retsakt. Fristen for Rådets indvendinger imod den delegerede
forordning udløber den 5. juli 2015. Fristen for at meddele dansk indsi-
gelse imod den delegerede retsakt udløber den 5. juni 2015.
3. Formål og indhold
Den delegerede retsakt har til formål at begrænse EU's energiforbrug til
professionelle lagerkøle- og lagerfryseskabe og supplerer allerede ved-
tagne ecodesignkrav.
Forordningen stiller krav til mærkning af energieffektivitet og om tilgæn-
gelighed af energirelaterede informationer ved salg af professionelle la-
gerkøleskabe/lagerfryseskabe med el-nettilslutning, som er beregnet til
nedkøling og opbevaring af fødevarer andre steder end i husholdninger,
men ikke fremvisning af fødevarer for kunder. Mærkningen skal vise pro-
duktets energieffektivitet givet ved en energiklasse i intervallet G til A,
enhedens kapacitet til køling og/eller frysning angivet i liter , samt om pro-
duktet er egnet til f.eks. let eller krævende klimaklasse (hhv. 2 5º C og 40º
C omgivelsestemperatur). Dette er relevant, da storkøkkenmiljøer kan
have krævende driftsbetingelser.
Energimærkningen bliver indført i to trin:
1. Fra d. 1. juli 2016 skal enten energimærke 1 med G -A-skala eller
energimærke 2 med G-A+++-skalaen benyttes.
2. Fra andet trin i 2019 skal kun energimærke 2 benyttes .
Muligheden for at udnytte energimærke 2 allerede fra trin 1 giver leveran-
dører af særligt energieffektive kølemøbler en ekstra mulighed for at mar-
kedsføre disse. De to mærker ses nedenfor.
BYGNINGSMINISTERIET
2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 287: Notat om Kommissionens forslag til en delegeret retsakt for energimærkning af professionelle lagerkølemøbler, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1534479_0003.png
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
En række professionelle kølemøbler er undtaget. F.eks. kølemøbler, der
drives af andet end elektricitet, eller hvor kølemaskinen ikke er en traditi-
onel kompressor, kølediske og montrer, små åbne kølere m.fl.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Parlamentet vil i overens-
stemmelse med de gældende regler for delegerede forordninger have
mulighed for at gøre indsigelse mod den delegerede retsakt inden for en
frist på 2 måneder regnet fra den dato, hvor Kommissionen for elagde den
for Europa-Parlamentet. Den delegerede retsakt vil blive behandlet i Par-
lamentets udvalg for Industri, Forskning og Energi, ITRE.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da den delegerede
retsakt er udstedt i medfør af et direktiv.
6. Gældende dansk ret
Produkter, der foreslås omfattet af den delegerede retsakt om energi-
mærkning, er ikke dækket af danske regler for så vidt angår krav til ener-
gieffektivitet. Produktgruppen vil samtidig med, at energimærkningen i gi-
vet fald træder i kraft, blive omfattet af minimumskrav til energieffektivitet
i ecodesignforordningen ”Kommissionens Forordning (EU) [endnu ikke
publiceret] om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design for professionel-
le lagerkøleskabe/lagerfryseskabe, blæstkølere/frysere, kondenserings-
aggregater, og proceskøleanlæg”.
3
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 287: Notat om Kommissionens forslag til en delegeret retsakt for energimærkning af professionelle lagerkølemøbler, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1534479_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt vil, hvis ikke Rådet eller Parlamentet gør indsi-
gelse, være direkte gældende i Danmark, og det skal derfor ikke imple-
menteres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser:
Den delegerede retsakt vil på statsligt ni-
veau medføre ikke-væsentlige øgede omkostninger til markedsovervåg-
ning og -kontrol mv. Merudgifter som følge af den delegerede retsakt vil
blive holdt inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets ramme.
Den delegerede retsakt påvirker ikke statens forventede afgiftsprovenu,
fordi den mindre energieffektivitetsforbedring, som meromsætningen af
de mest energieffektive kølemøbler forventes at resultere i, allerede er
medtaget i den seneste basisfremskrivning af det samlede danske energi-
forbrug. Den delegerede retsakt medfører ikke administrative eller øko-
nomiske omkostninger for regioner og kommuner.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Den delegerede retsakt forventes ik-
ke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumentations - og
informationskrav, som producenter allerede er omfattede af i ecode sign-
forordningen og de dokumentationskrav, som de med de nuværende na-
tionale regler møder i andre EU-lande, herunder af hensyn til fødevare-
sikkerhed.
Fremover stilles krav om, at professionelle lagerkøleskabe og lagerfryse-
skabe skal energimærkes, før de kan markedsføres på det indre marked.
Omstillingsomkostningerne skønnes for de ca. 200 produkter, der i dag
findes på markedet, at udgøre ca. 600 timer på samfundsniveau, mens de
løbende administrative omkostninger vurderes at udgøre ca. 100 timer år-
ligt på samfundsniveau.
Da de danske leverandører af professionelle kølemøbler kan levere køle-
produkter med særdeles høj energieffektivitet, forventer danske eksportø-
rer at kunne få en fordel af muligheden for at vise dette i resten af Europa
ved hjælp af ensartet energimærkning. Dette forventes samlet at give en
mindre, positiv økonomisk konsekvens for denne erhvervsgruppe.
På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et
større udvalg af energieffektive produkter end ellers, samt at indkø bere af
kølemøbler (storkøkkener, offentlige institutioner mv.) får lettere ved at
indkøbe energieffektive produkter med deraf følgende driftsbesparelser.
Endelig skal det bemærkes, at leverandører af professionelle kølemøbler
og deres brancheforening har efterspurgt en mærkningsordning til erstat-
ning for den nedlagte frivillige Go’Energi-mærkning, som produktgruppen
kunne benytte.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
4
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 287: Notat om Kommissionens forslag til en delegeret retsakt for energimærkning af professionelle lagerkølemøbler, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1534479_0005.png
Kommissionen opgør effekten af den delegerede retsakt i kombination
med de allerede vedtagne ecodesignkrav til en samlet energibesparelse
på ca. 4,1 milliarder kilowattimer i EU i 2030, hvilket for de europæiske
forbrugere betyder en samlet besparelse anslået til ca. 2,9 mia. kr. Effek-
ten af energimærkning alene udgør ca. 25 % af den samlede besp arelse.
På baggrund af vurderingen af de administrative konsekvenser, af det
forventede større udvalg af energieffektive produkter, af den forventede
øgede energieffektivitet og af forventede fordele for eksporterhvervet,
forventes den delegerede retsakt samlet at have en mindre, positiv sam-
fundsøkonomisk konsekvens.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Da der i dag ikke eksisterer danske regler for professionelt køleudstyrs
energieffektivitet, forventes den delegerede retsakt at medføre danske
energibesparelser og lavere udledning af drivhusgasser. Den delegerede
retsakt vil have en mindre, positiv effekt på miljø-beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Notatet har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi-
og Bygningspolitik den 19. maj 2015.
Der er indkommet høringssvar fra Vedvarende Energi, som generelt me-
ner, at Danmark bør støtte energimærkning. Desuden bemærkes det, at
branchen har efterspurgt en mærkningsordning efter nedlæggelsen af
GoEnergi-mærkningsordningen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til den delegerede rets-
akt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
den delegerede forordning og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværen-
de notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5