Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 280
Offentligt
1533100_0001.png
ENERGISPAREINDSATSEN  KOSTER  FORBRUGERNE  DYRT  OG  
FORVRIDER  KONKURRENCEN  
1.  SAMMENFATNING  
FAKTA  
Omfang:  I  2015  betaler  elkunder  og  virksomheder  i  omegnen  af  2  mia.  kr.  for  at  realisere  energibe-­‐
sparelser
1
.  Ud  over  de  forbrugerbetalte  midler  til  energibesparelser,  er  der  afsat  en  pulje  på  Finans-­‐
loven,  der  skal  fremme  VE  i  virksomhedernes  produktionsprocesser  på  250  mio.  kr.  i  2013  og  500  
mio.  kr.  årligt  fra  2014-­‐2020
2
.  Omkostningen  er  stigende  men  er  ikke  synlig,  da  den  opkræves  som  
et  element  i  nettariffen  og  abonnement  uden  specifikation
3
.  
Fejl:  
I  Energistyrelsens  årlige  stikprøvekontrol  i  2012  var  resultatet,  at  der  var  ”
i  alt  66  fejl  i  de  54  
sager.  Det  svarer  til,  at  der  var  fejl  i  36  %  af  de  udvalgte  sager.  Fejlene  er  fordelt  over  10  af  de  15  
selskaber,  hvorfor  kun  fem  selskaber  ingen  fejl  havde”.
 
Overimplementering:  
Danmark  overopfylder  målet  med  1,5  pct.  ift.  den  målsætning,  som  Danmark  
har  forpligtet  sig  på
4
,  dvs.  at  Danmark  bruger  langt  flere  penge  på  energibesparelser  end  krævet  af  
EU’s  Energibesparelsesdirektiv.    
 
RESULTAT  
I  mod  hensigten  tjener  de  tidligere  monopolselskaber  penge  på,  hvad  der  skulle  være  en  hvile-­‐i-­‐sig-­‐
selv-­‐ordning.  Dette  er  både  fordyrende  og  konkurrenceforvridende.  
Halvdelen  af  energibesparelserne  ville  ifølge  Deloittes  evaluering  (2015)  realiseres  uanset  tilskud,  
og  besparelserne  er  dermed  ikke  et  resultat  af  monopolernes  indsats.  
Forbrugere  og  virksomheder  har  en  årlig  meromkostning  på  660  mio.  kr.  som  følge  af  fraværende  
konkurrence  og  uhensigtsmæssigt  myndighedsarbejde.
5
 
Energispareordningen  er  konkurrenceforvridende,  fordi  den  åbner  for  ulovlig  krydssubsidiering  og  
giver  koncernforbundne  selskaber  (som  ejer  et  monopolnet)  fordele,  som  andre  ikke  har.    
Den  danske  implementering  af  Energispareordningen  er  i  strid  med  EU-­‐lovgivningen,  idet  uaf-­‐
hængige  elhandelsselskaber  og  koncerner  med  netselskaber  forskelsbehandles.  
Ordningens  indretning  og  administration  har  medført  betydelig  konkurrencefordrejning  og  merom-­‐
kostning  (spild)  i  realiseringen  af  de  politisk  fastsatte  mål.  
Gennemsigtigheden  er  lav.  Der  er  stort  set  ingen  transparens  eller  mulighed  for  at  kontrollere  eller  
føre  tilsyn  med  ordningen.  Der  er  ingen  sanktioner  for  overtrædelser.    
                                                                                                                       
1
 Kilde:  http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/forbrug-­‐besparelser/energiselskabernes-­‐
spareindsats/Lovgrundlagkontrologresultater/energispareaftalen_af_13._november_2012_.pdf  
2
 Kilde:  http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/forbrug-­‐besparelser/energiselskabernes-­‐
spareindsats/Lovgrundlagkontrologresultater/energispareaftalen_af_13._november_2012_.pdf  -­‐  side  1.  
3
 Kilde:  Telefonisk  oplyst  af  Energitilsynet  28.  april  2015.  Netselskaberne  kan  opkræve  50  pct.  af  omkostningerne  på  abonnement  
og  50  pct.  af  omkostningerne  på  nettariffen.  Virksomheder  og  forbrugere  bør  betale  den  samme  andel  af  deres  kWh,  men  det  er  
uklart,  hvordan  der  føres  tilsyn  hermed.  
4
 Kilde:  Mail  fra  ENS  11/5-­‐15:  ”
EU's  energieffektivitetsdirektiv  artikel  7,  stk.  1  fastlægger,  at  medlemslandende  skal  gennemføre  
initiativer,  som  frem  til  2020  medfører  årlige  energibesparelser  på  mindst  1,5  pct.  af  det  årlige  energisalg  ekskl.  forbruget  til  trans-­‐
port.    Målet  for  de  danske  energispareforpligtelser  er  ifølge  energiaftale  af  november  2012  årligt  i  2013  og  2014  på  10,  7  PJ  svaren-­‐
de  til  2,6  pct.  af  slutforbruget  af  energi.  I  2015-­‐2020  er  det  årlige  mål  fastsat  til  12,2  PJ  svarende  til  3,0  pct.  af  slutforbruget  af  ener-­‐
gi.  Det  betyder,  at  Danmark  overopfylder  målet  på  1,5  pct.  af  slutforbruget  som  det  fremgår  af  Artikel  7
”.  
5
 Energibesparelser  købes  i  markedet  til  25-­‐35  ører  per  sparet  kWh.  Men  indberettes  til  50  ører  i  2014.  Dertil  kommer  at  admini-­‐
strationsomkostninger  forekommer  at  være  høje.  De  660  MDK  er  beregnet  på  3,3  TWh  og  en  meromkostning  på  20  ører  per  sparet  
kWh.
 
 
1  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533100_0002.png
LØSNINGER  
Ansvaret  flyttes:  
Opgaven  konkurrenceudsættes  reelt  ved  at  flytte  ansvaret  til  elhandelselskaberne  
således,  at  ydelsen  bliver  del  af  en  konkurrenceudsat  pris  (i  modsætning  tarif  og  abonnement).  Al-­‐
ternativt  at  det  placeres  hos  uvildig  tredje  part  gennem  udbud.  
Reduktion:  
Omfanget  af  ordningen  reduceres  således,  at  det  svarer  til  kravene  i  EU-­‐direktivet.    
 
2.  ENERGISPAREORDNINGEN  ER  TÆNKT  SOM  EN  HVILE-­‐I-­‐SIG  SELV  AKTIVITET  
Siden  2006  har  net-­‐  og  distributionsmonopolerne  indgået  aftaler  med  klima-­‐,  energi-­‐  og  bygningsministeren  
om  at  opfylde  de  politisk  fastsatte  mål  om  energieffektivisering.  Målene  skal  sikre  2020-­‐målet  om  20  pct.  
energibesparelser.  Energibesparelserne  realiseres  hos  både  virksomheder  og  private  elforbrugere.  Net-­‐  og  
distributionsmonopolerne  får  dækket  deres  omkostninger  for  opgaveløsningen  ved  at  opkræve  de  fulde  
omkostninger  på  forbrugernes  distributionsregning.  
Tænkningen  er,  at  der  findes  energibesparelser,  som  slutkunderne  ikke  selv  får  høstet,  selvom  de  høje  dan-­‐
ske  energiafgifter  giver  et  klart  incitament.  Ordningens  logik  er  med  andre  ord  at  skabe  besparelser,  som  
ellers  ikke  ville  være  blevet  realiseret,  og  at  det  giver  samfundsøkonomisk  mening  at  indhente  dem
6
.  ”Den  
samlede  opgørelse  viser,  at  der  for  det  gennemsnitlige  projekt  er  en  annuiseret  samfundsøkonomisk  netto-­‐
fordel  på  3,8  øre  per  sparet  kWh  på  tværs  af  husholdninger  og  erhverv”
7
.    
 
Situationen  er,  at  den  samfundsmæssige  fordel  pga.  overvægt  af  erhvervsprojekter  (som  bidrager  med  et  
overskud  på  17,1  øre)  giver  en  samfundsmæssigt  overskud  på  9,7  øre  pr.  kWh.  I  takt  med  at  erhvervspro-­‐
jekterne  bliver  færre,  må  det  derfor  forventes,  at  den  samfundsmæssige  effekt  falder.  
Samlet  set  skal  selskaberne  realisere  12.200  TJ  besparelser  hvert  år  i  perioden  2015-­‐2020,  hvilket  svarer  til  
3,3  TWh  (milliarder  kWh)
 8
.  I  følge  Dansk  Energi  modsvarer  det  140.000  husstandes  samlede  energiforbrug.  
Det  kostede  i  2013  virksomheder  såvel  som  husholdninger  40,5  ører  per  sparet  kWh  årligt.  Brancheorgani-­‐
sationer  og  energiselskaberne  rapporterer  et  prisniveau  på  50  ører/kWh  i  2014  –  og  der  er  forventning  om  
”store  prisstigninger  fremadrettet”
 9
,  da  de  nemme  besparelser  er  realiseret.  På  baggrund  af  Deloittes  ana-­‐
lyse  kan  man  derfor  konkludere,  at  ordningen  allerede  nu  medfører  et  betydeligt  samfundsmæssigt  tab  
grundet  omkostningsstigningerne.  
Omkostning  for  slutkunder  på  1,7  mia.  kr.  årligt  i  2015  og  frem  til  2020,  hvis  omkostningen  blot  bliver  på  de  
minimum  50  ører  som  netselskaberne  forventer.  Hvis  prisen  holdes  på  40  ører  i  gennemsnit  er  den  årlige  
omkostning  1,4  mia.  Oven  i  dette  beløb  kan  lægges  administrationsomkostninger,  som  energiselskaberne  
er  berettiget  til  at  opkræve  via  deres  regulerede  tariffer/abonnement  samt  de  øremærkede  midler  til  at  
fremme  VE  i  virksomhedernes  produktionsprocesser.  Det  samlede  omfang  er  dermed  knap  2  mia.  DKK.  
Sådan  som  ordningen  oprindeligt  var  tænkt,  så  skulle  pengene  føres  tilbage  slutkunderne  i  form  af  direkte  
tilskud  eller  konkrete  besparelser,  fordi  ordningen  skulle  være  en  non-­‐profit-­‐ordning  efter  hvile-­‐i-­‐sig-­‐selv-­‐
                                                                                                                       
6
 Deloitte  når  i  deres  evaluering  fra  2015  frem  til,  at  der  skabes  værdi  på  6,8  ører  per  investeret  40,5  ører.  Prisen  på  
besparelser  er  siden  steget  til  50  ører  og  forventes  at  stige  yderligere.    Dvs.  at  værdien  bliver  forringet.  
7
 Kilde:  Deloittes  rapport  (2015:6).  
3,6  TJ  =  1.000.000  MWh  =  1.000.000.000  kWh.    
9
 Deloitte  (2015:7).  ”Evaluering  af  energiselskabernes  energisparesindsats”.  
 
2  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533100_0003.png
princippet.  Omkostningen  skulle  med  andre  ord  kun  udgøre  det  tab,  som  blev  foranlediget  af  de  omkost-­‐
ninger,  som  selskabernes  havde  til  administration  af  ordningen.  
 
3.  SÅDAN  FUNGERER  ORDNINGEN  I  PRAKSIS  
I  praksis  kører  ordningen  ikke  efter  hvile-­‐i-­‐sig-­‐selv-­‐princippet.  Det  beløb,  der  ledes  tilbage  til  kunderne,  er  
dog  langt  under  det  årlige  marked  på  knap  2  mia.  kr.
10
 Det  er  formodentlig  omkring  50  pct..  Monopolsel-­‐
skaber  tilgodeser  deres  egne  koncernselskaber  og  aflejrer  en  skjult  avance  af  i  eget  koncernregi  før  indbe-­‐
retning  af  energibesparelsesomkostninger  til  staten.  
Nedenfor  illustreres  hvordan  avance  aflejres.  Der  tages  udgangspunkt  i  offentligt  tilgængelige  oplysninger  
fra  2013  vedrørende  et  konkret  selskab.  Det  understreges,  at  fremgangsmåden  ikke  adskiller  sig  fra  den,  
der  anvendes  i  andre  selskaber:  
 
Metoden  svarer  i  princippet  til  de  såkaldte  moms-­‐karusseller,  hvor  interne  handler  forøger  en  vares  værdi  
med  henblik  på  at  snyde  skattemyndighederne  via  ulovlige  momsrefusioner.  I  tilfældet  med  energibespa-­‐
relserne,  der  er  det  ikke  staten  men  forbrugerne,  der  bliver  malket.    
                                                                                                                       
10
 Klide:  Bl.a.  Dansk  Energi’s  oplæg  (2012):  ”
Energiselskaberne, energieffektivitet og innovation”.
 
 
3  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533100_0004.png
Nedenstående  tabel  indeholder  tilgængelige  oplysninger  om  udvalgte  elkoncerner.
11
 Det  fremgår  her,  at:    
Priserne  for  at  realisere  besparelserne  koster  elkunderne  i  deres  områder  fra  42  til  64  ører  per  spa-­‐
ret  kWh.  Denne  variation  ville  ikke  opstå  i  et  effektivt  og  reelt  konkurrenceudsat  marked.  
Det  fremgår,  at  netselskaberne  opkræver  0  til  17  ører  i  administration.  At  den  forskel  eksisterer  hen  
over  årene  indikerer,  at  tilsynet  ikke  er  tilstrækkeligt  fokuseret  på  omkostningseffektiv  drift  af  ord-­‐
ningen.  Eksempelvis  opgiver  EnergiMidt  til  Energitilsynet  og  Energistyrelsen,  at  de  bruger  10  MDK  
årligt  på  at  administrere  ordningen,  hvilket  i  runde  tal  svarer  til  15-­‐20  fuldtidsansatte.  Det  matcher  
ikke  umiddelbart  forretningsomfanget  og  den  type  opgaver,  som  lovligt  kan  dækkes  under  admini-­‐
stration.  Ordningen  skaber  ikke  incitament  til  omkostningseffektivitet.  
Net  Monopol  1  
6.020,00  
55.520,00  
61.540,00  
   
124.356,00  
113.467,20  
91%  
   
0,54  
0,05  
0,49  
   
9,8%  
90,2%  
   
   
22,0%  
78,0%  
   
0,64  
0,14  
0,50  
   
18,6%  
81,4%  
   
95.528,00  
71.683,00  
75%  
   
0,48  
0,09  
0,39  
   
0,0%  
100,0%  
Net  Monopol  2  
10.112,00  
35.850,00  
45.962,00  
   
95.528,00  
71.683,00  
75%  
   
0,46  
0,00  
0,46  
   
41,0%  
59,0%  
Net  Monopol  3  
6.409,06  
28.080,28  
34.489,34  
   
37.123,00  
38.843,00  
105%  
   
0,42  
0,17  
0,25  
Net  Monopol  4  
0,00  
17.830,00  
17.830,00  
   
9.242,00  
8.375,40  
91%  
Net  Monopol  5  
1.442,06  
2.075,44  
3.517,50  
   
Administration  
(TDKK)  
Erhvervelse  (TDKK)  
   
   
Mål  (MWh)  
Realiseret  (MWh)  
   
   
Pris  pr.  kWh  (øre)  
-­‐  administration  
(øre)  
-­‐  erhvervelse  (øre)  
   
Administration  %  
Erhvervelse  %  
   
Distribuerede  MWh  
   
Pris  partner    
Aftale  indgået  med  
Profit  til  koncern-­‐
selskab  
Administration  
I  alt  
   
   
   
   
3.209.759      
   
   
   
   
   
   
   
   
0,39  
0,32  
0,32  
0,30  
0,30  
Energi  Spare    
Energi  Spare  
Energi  Spare  
Energi  Spare  
Energi  Spare  
A/S  1  
A/S  2  
A/S  3  
A/S  4  
A/S  5  
11.267.792,00  
6.020.000,00  
17.287.792,00  
12.911.440,00  
10.112.000,00  
23.023.440,00  
5.141.716,00  
6.409.060,00  
11.550.776,00  
6.177.100,00  
0,00  
6.177.100,00  
-­‐437.180,00  
1.442.060,00  
1.004.880,00  
 
 
 
 
                                                                                                                       
 
 
4  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
 
Konklusionen  er,  at  monopoltænkning  og  markedslogik  blandes  sammen.  Resultatet  er  en  uigennemsigtig  
ordning,  der  er  svær  at  føre  tilsyn  med,  og  et  marked  der  bliver  umuligt  at  komme  ind  i  for  andre  aktører  på  
lige  vilkår.  
 
4.  ENERGIVIRKSOMHEDERNES  UTILSIGTEDE  AVANCE  FORVRIDER  KONKURRENCEN  BETYDELIGT  
Det  forhold  at  kun  energivirksomheder,  som  ejer  et  monopol-­‐  eller  distributionsnet,  har  ’pligt’  til  at  indhen-­‐
te  energibesparelser  forvrider  på  konkurrence  på  to  måder:  
a) Energibesparelser  integreres  ind  i  energisalget  
b) Krydssubsidiering  fra  monopol  til  konkurrenceudsatte  områder.  
 
Ad  a)  Integration  med  energisalget  
Koncernforbundne  energiselskaber  har  en  unik  position,  fordi  de  kan  tilbyde  energibesparelser  i  forbindelse  
med  deres  energileverance,  dvs.  at  monopolselskabet  tilbyder  forbrugerne  pakkeløsninger  i  form  af  en  
attraktiv  medfinansieret  energispareydelse  ved  indgåelse  af  en  energileveranceaftale  med  monopolselska-­‐
bets  elhandelsselskab,  der  også  kan  være  koncernens  energispareselskab.    
Monopolselskaberne  behøver  ikke  kræve  betaling  for  besparelserne  de  fremskaffer  og  kan  endda  yde  kon-­‐
tante  tilskud,  fordi  besparelserne  kan  dækkes  via  nettarif  og  abonnement.  Koncernforbundne  el-­‐  og  gas-­‐
handelsselskaber  kan  dermed  vinde  eller  genvinde  forbrugere  med  salgsargumenter  og  produktegenska-­‐
ber,  som  uafhængige  elhandelsselskaber  ikke  kan  matche.    
Den  dybe  integration  af  energibesparelser  i  monopolselskabernes  kommercielle  søsterselskabers  salgs-­‐,  
markedsførings-­‐  og  samlede  forretningsmodeller  er  dybt  konkurrenceforvridende.  
 
Ad  b)  Ulovlig  krydssubsidiering:  Overførsel  af  værdier  fra  eet  selskab  til  et  andet  
Der  finder  forskellige  former  for  ulovlig  krydssubsidiering  sted  i  forbindelse  med  ordningen:      
Salg-­‐  og  markedsføringsomkostninger:  
Energispareindsatsen  anvendes  aktivt  i  markedsføringsakti-­‐
viteter.  Når  der  sendes  breve  til  tabte  kunder,  så  indgår  budskabet  om  energibesparelser  som  regel  
i  brevet.  Dermed  kan  omkostningen  til  udarbejdelse  bæres  af  energispare  ’kassen’,  fordi  det  kan  
kategoriseres  som  en  informationsindsats.  
 
Monopolselskabernes  betaling  til  deres  koncernforbundne  energispareselskab  for  administrationen  
af  ordningen  skaber  i  sig  selv  mulighed  for  bidrag  til  finansieringen  af  den  markedsføring,  som  
energispareselskaberne  og/eller  netselskabernes  kommercielle  elhandelsselskaber  udfører.  De  
midler  udnyttes  til  at  vinde  markedsandele  bl.a.  på  elhandelsmarkedet  på  bekostning  af  de  uaf-­‐
hængige  elhandelsselskaber.  Myndighederne  svigter  deres  tilsynsopgave  her,  hvilket  blot  forstær-­‐
 
5  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533100_0006.png
ker  problematikken.  Der  er  i  realiteten  intet  tilsyn  med  overførsel  af  værdier  her  –  hverken  i  kro-­‐
ner/ører  eller  i  medgået  tid  i  form  af  medarbejdertimer.    
 
Sammensmeltning  af  kommunikationen:  
Al  kommunikation  omkring  ordningen  foregår  via  elhand-­‐
lernes  hjemmesider  og  ikke  via  aftaleparten  –  monopolselskabernes  –  hjemmeside.  Dette  krav  er  
nedfældet  i  to  vejledninger  fra  Energistilsynet  om  selskabernes  hjemmeside.  Kravet  overholdes  ikke  
–  især  fordi  der  ingen  sanktioner  er  for  at  lade  være,  og  dernæst  fordi  føres  der  heller  ikke  tilsyn  
hermed.  Et  andet  eksempel  er  winback-­‐breve.  Et  tredje  eksempel  er  sociale  medier.  Et  fjerde  ek-­‐
sempel  er  sponsorater  –  herunder  stadion-­‐  og  bandereklamer.  Et  femte  er  kontaktpunkter  som  te-­‐
lefon  og  e-­‐mails,  hvor  den  fælles  indgang  til  alle  de  koncernforbundne  selskaber  bruges  til  bl.a.  
winback  af  tabte  kunder.    
 
 
Alt  i  alt  er  der  tale  om,  at  selskabernes  brand  og  konkurrenceposition  udnyttes  og  styrkes  på  bekostning  af  
den  fri  og  lige  konkurrence.  Det  er  skadeligt  for  købekraft  og  produktivitet,  og  dermed  den  velfærd  og  vel-­‐
stand,  som  vi  som  samfund  er  i  stand  til  at  skabe.  
I  nedenstående  tabel  er  omkostningen  pr.  kWh  beregnet.  Udgangspunktet  er  forbruget  i  2013,  spare-­‐målet  
for  2015-­‐2020  samt  branchens  forventning  til  en  omkostning  pr.  besparet  kWh  i  2015  på  50  øre  pr.  kWh.  
   
Olie  
Naturgas  
El  
Fjernvarme  
I  alt  
 
Forbrug  TWh   Sparemål  PJ   Sparemål  GWh   Omkostning  MDKK   Tillæg  pr.  kWh  
71,46  
0,60  
166,67  
83,33  
0,12  
18,27  
2,30  
638,89  
319,44  
1,75  
31,23  
5,00  
1.388,89  
694,44  
2,22  
29,63  
150,59  
4,30  
12,20  
1.194,44  
3.388,89  
597,22  
1.694,44  
2,02  
1,13  
 
6  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533100_0007.png
For  Jens  Jensen,  der  har  et  kWh  elforbrug  på  5.000  kWh,  betyder  det  følgende:  
1. Jensen  betaler  bidrag  til  energispareordningen:  2,22  øre  pr.  kWh  via  tariffen  og  abonnement  til  el-­‐
netselskabet,  og  1,75  øre  pr.  kWh  til  naturgasselskabet  
2. Jensen  bestiller  en  håndværker  til  at  skrifte  vinduer  fra  termoglas  til  energiglas.  Håndværkeren  har  
en  aftale  med  Energispare  A/S,  at  de  vil  aftage  de  energibesparelser  han  udfører  til  30  øre  pr.  kWh.  
Håndværkeren  modregner  tilskuddet  i  sin  pris  til  Jensen.  
3. Håndværkeren  udfører  projektet,  dokumenterer  besparelsen,  og  sælger  denne  til  Energispare  A/S.  
4. Energispare  A/S  videresælger,  uden  at  tilføre  væsentlig  værdi,  energibesparelsen  til  det  koncernre-­‐
laterede  Netselskab  AmbA  til  50  øre  pr.  kWh.  
5. Netselskabet  beder  det  koncernforbundne  selskab  Service  A/S  kvalitetssikre  og  indberette  energi-­‐
besparelsen  på  vegne  af  netselskabet.  For  dette  afregner  Service  A/S  en  fast  pris  eller  et  beløb  på  5-­‐
15  ører  pr.  kWh.  
I  virkeligheden  er  regnestykket  rigtig  dårligt  for  Jensen,  fordi  de  fleste  besparelser  realiseres  hos  erhvervs-­‐
virksomheder,  hvor  energiselskaberne  har  lettere  ved  at  tjene  penge.  Derfor  får  Jensen  i  virkeligheden  væ-­‐
sentligt  mindre  udbytte  end  eksemplet  illustrerer,  selv  hvis  håndværkeren  giver  hele  tilskuddet  videre.  Det-­‐
te  illustreres  med  følgende  eksempel  fordelt  på  en  privat-­‐  og  en  erhvervscase:  
PRIVAT:  Standard  parcelhus  m.  naturgas  -­‐  udskiftning  af  vinduer  efter  10  år  
Betaling  til  ener-­‐
gispareordning  
kWh/år  
DKK/år  
Antal  år  
Naturgas  
19.346,00  
338,29  
10,00  
El  
 
 
Tilskud  fra  ener-­‐
gispareordning  
Udskiftning  fra  
termoruder  til  
energiglas  
Saldo  
 
 
 
 
 
Antal  
5.000,00  
 
 
kWh  pr.  
vindue  
111,18  
 
 
Tilskud,  øre  pr.  kWh  
 
Tilskud  i  alt  
10,00  
 
Omkostning  DKK  
3.382,94  
1.111,80  
4.494,74  
 
 
 
 
10,00  
280,50  
0,35  
981,75  
-­‐3.512,99  
 
ERHVERV:  En  industrivirksomhed  bruger  9  GWh  om  året.  De  udarbejder  en  ambitiøs  plan  der  reducerer  deres  forbrug  med  5%  i  3  år.  
Betaling  til  energi-­‐
spareordningen  
kWh/år  
DKK/år  
Antal  år  
Omkostning  DKK  
År  1  
År  2  
År  3  
 
 
Tilskud  ifm.  årlig  
besparelse  på  5%  
(hvor  alt  er  til-­‐
skudsberettiget)  
År  1  
År  2  
År  3  
 
Saldo  
 
 
 
 
9.000.000,00  
8.550.000,00  
8.122.500,00  
 
 
200.124,52  
190.118,30  
180.612,38  
 
 
 
1,00  
1,00  
1,00  
200.124,52  
190.118,30  
180.612,38  
570.855,20  
kWh/år  
450.000,00  
427.500,00  
406.125,00  
 
 
Tilskud,  DKK  pr.  kWh  
0,35  
0,35  
0,35  
 
 
Antal  
1,00  
1,00  
1,00  
Tilskud  DKK  
157.500,00  
149.625,00  
142.143,75  
449.268,75  
-­‐121.586,45  
 
 
 
7  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
5.  I  STRID  MED  EU-­‐LOVGIVNING?  
EU-­‐retten  indeholder  et  forbud  mod  at  tildele  privilegier  til  udvalgte  virksomheder,  da  dette  betragtes  som  
statsstøtte.  EU-­‐retten  kræver  at  tildeling  af  rettigheder  skal  ske  åbent,  gennemsigtigt  og  ikke-­‐
diskriminerende  offentligt  udbud.  Dermed  er  indretningen  af  energispareindsatsen  direktivstridig.  
I  Danmark  har  netmonopoler  fået  den  tildelt  opgaven  uden  konkurrence.  Monopolselskaberne  har  ikke  
betalt  noget  vederlag  eller  modydelse  for  de  eksklusive  rettigheder  under  energispareordningen  og  de  
hermed  forbundne  økonomiske  og  konkurrencemæssige  fordele.  Det  er  goder  som  monopolselskaberne  og  
deres  koncernforbundne  kommercielle  selskaber  nyder  godt  af.  De  har  derfor  fået  et  gode  forærende  af  
staten.  Dermed  er  det  forbrugerne,  der  ultimativt  set  finansierer  netselskabernes  ”gratis”  eksklusive  ret-­‐
tigheder.    
6.  DELOITTES  EVALUERING  (2015)  
Deloittes  evaluering  rammer  i  sin  kritik  nerven  i  det  grundlæggende  design  af  ordningen.  Derfor  foreslår  
Deloitte    nemlig  at  ”
ændre  organiseringen  af  energispareindsatsen,  så  energispareforpligtelsen  og  ansvaret  
for  indsatsen  fremover  flyttes  fra  netselskaberne  til  handelsselskaberne  indenfor  el-­‐,  gas-­‐og  oliebranchen”.  
Da  ordningen  blev  udtænkt  for  mere  end  10  år  siden,  antog  Energistyrelsen  at  markedet  måske  svært  ved  
at  løse  opgaven  med  at  levere  energibesparelser.  Derfor  forpligtede  politikerne  monopolselskaberne  til  den  
opgave.    
Men  siden  har  tingene  udviklet  sig.  Energibesparelser  er  en  integreret  del  af  servicepakkerne  til  kunderne.  
Det  ser  vi  i  energiselskabernes  salg-­‐  og  markedsføringsindsats  overfor  kunderne,  i  breve,  på  hjemmesider,  
sociale  medier  osv.  Det  er  en  naturlig  del  af  samtalen  med  kunderne  på  de  kommercielle  markeder.  
Den  handel  med  energibesparelser,  der  foregår  koncerninternt  og  mellem  forpligtede  monopoler,  skaber  
ydermere  en  uhensigtsmæssig  prisfastsættelse,  fordi  den  sker  på  et  uigennemsigtigt  marked.  Der  skal  være  
transparens  og  gennemsigtighed.    
I  åbne,  transparente  markeder  vil  de  problemer,  som  Deloitte  har  analyseret  sig  frem  til,  ikke  opstå.  
Uigennemsigtig  og  med  negativ  udbudseffekt:  
Deloitte  konkluderer,  at  ”informationen  om  ordnin-­‐
gen  ikke  er  tilstrækkelig”,  den  ”fremstår  uigennemsigtig”  og  giver  en  ”negativ  udbudseffekt”,  fordi  
for  få  forbrugere  kender  til  ordningen.  Konsekvensen  af  dette  er,  at  en  mængde  potentielle  energi-­‐
spareprojekter  ikke  bliver  gennemført.  Alt  dette  medfører  stigende  priser  pr.  kWh,  hvilket  vi  også  
har  set  klare  tendenser  til  de  seneste  år.  
Konkurrenceforvridende  og  omkostningsineffektiv:  
Deloitte  skriver  videre,  at  ”reglerne  ikke  i  til-­‐
strækkelig  grad  tilskynder  til  omkostningseffektivitet”.  Eksempelvis  fordi  monopolselskaberne  lader  
alle  el-­‐kunder  betale  for  omkostningerne  til  energispareindsatsen  via  en  højere  nettarif  på  el.  Des-­‐
uden  er  det  konkurrenceforvridende,  at  disse  monopolselskaber  kan  overdrage  opgaverne  til  egne  
koncernforbundne  selskaber,  der  opererer  kommercielt.  
Intet  incitament  til  det,  der  har  det  største  besparelsespotentiale:  
Herudover  har  ordningen  intet  
incitament  til  det,  der  har  det  største  besparelsespotentiale:  Rådgivning.    Deloitte  konkluderer  om  
monopolselskaberne,  at  de  ”har  større  økonomisk  incitament  til  at  være  formidler  af  tilskud  til  for-­‐
 
8  
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
brugerne  for  løsninger,  som  de  allerede  kender,  og  som  de  i  mange  tilfælde  alligevel  ville  have  skaf-­‐
fet  af  egen  drift,  men  som  har  begrænset  additionalitet”  (effekt).  
Administrationsomkostninger  høje  -­‐  og  stadigt  stigende:  
Det  dokumenteres,  at  omkostningerne  til  
administration  har  været  kraftigt  stigende  fra  2012-­‐2013.  Deloitte  vurderer,  at  hvis  monopolselska-­‐
berne  havde  nået  deres  sparemål,  så  ville  administrationsomkostningerne  være  endnu  højere.  For  
2014  vurderer  branchen  selv,  at  omkostningerne  bliver  endnu  højere  end  hidtil  set.  
7.  LØSNINGSFORSLAG  
Der  er  brug  for  at  tænke  markedsindretningen  logisk  igennem,  så  vi  skaber  effektive  forsyningssektorer,  der  
kan  bære  naturlige  monopoler  såvel  som  kommercielle  virksomheder.  Dette  vil  kunne  fjerne  den  konkur-­‐
renceforvridende  krydssubsidiering  og  dermed  den  regulatoriske  eller  overnormale  profit,  som  med  Energi-­‐
spareindsatsen  har  udviklet  sig  over  tid.  Det  vil  give  billigere  el  til  forbrugerne,  mere  miljø  for  pengene  –  
eller  penge  til  at  finansiere  andre  politiske  initiativer.  Med  den  ovennævnte  lange  liste  af  problemer  og  
stigende  omkostninger,  så  bør  ordningen  reduceres  svarende  til  en  minimumsordning  svarende  til  gælden-­‐
de  EU-­‐krav.  
 
Dernæst  er  den  vigtigste  opgave  at  skabe  transparens  for  derigennem  at  opnå  mest  miljø  og  effekt  for  pen-­‐
gene.  Dette  skal  ske  ved  –  som  også  Deloitte  påpeger  –  at  få  løst  de  i  ordningen  iboende  strukturelle  pro-­‐
blemer.  Det  starter  og  slutter  ved  ansvarsplaceringen.  En  mulighed  er  at  flytte  den  til  uvildig  tredjepart  med  
det  formål  at  få  opgaven  konkurrenceudsat  generelt.  At  drive  energibesparelser  er  ikke  en  forpligtelse  men  
et  gode,  hvilket  såvel  Deloittes  rapport  som  dette  notat  dokumenterer.  De  kommercielle  elhandelsselska-­‐
ber  bidrager  gerne  til  at  løse  opgaven,  og  de  kan  dermed  pålægges  en  forpligtelse  baseret  på  antal  solgte  
kWh.    
Elhandlerne  får  retten  til  at  opkræve  et  gebyr  på  elregningen  på  
op  til  
50  eller  60  ører  for  varetagelse  af  
energispareordningen.  Posten  dækker  alle  omkostninger  inkl.  administration.  Posten  og  opgaven  flyttes  
med  andre  ord  fra  monopolregning,  hvor  der  ikke  er  noget  incitament  for  at  holde  omkostningen  nede,  
over  til  den  kommercielle  del  af  regningen.  Dette  vil  gøre  omkostningen  til  en  konkurrenceparameter  –  
dem,  der  er  dyre,  vil  miste  kunder.  Ydermere  vil  løsningen  også  sætte  en  stopklods  op  i  forhold  til  de  aktu-­‐
elle  problemer  med  krydssubsidiering  fra  monopolet  til  de  øvrige  kommercielle  selskaber.  
Konkurrenceudsættelse  af  energispareordningen  vil  drive  omkostningerne  til  energibesparelser  ned,  fordi  
fokus  vil  flytte  fra  at  malke  forbrugerne  mest  muligt  til  at  tilbyde  kunderne  den  bedste  slutpris.  Det  vil  være  
en  kraftig  forbedring  i  forhold  til  i  dag,  hvor  der  ikke  er  nogen  bremse  på  omkostningerne,  intet  incitament,  
intet  tilsyn  og  ingen  sanktioner.  Derfor  rammer  næsten  alle  besparelser  ’loftet’,  fordi  profitterne  aflejres  i  
de  koncernforbundne  elselskaber.  Konkurrence  vil  kunne  fjerne  denne  unødvendige,  regulatoriske  profit.  
Myndighedsrollen  bliver  dermed  kraftigt  forenklet.  Der  skal  ikke  længere  føres  tilsyn  med  om  omkostnin-­‐
gernes  niveau;  om  der  administreres  som  aftalt  osv.  Fremover  skal  myndighederne  alene  fokusere  på  at  
sikre  at  kvaliteten  af  besparelserne  er  i  orden.  Denne  model  vil  give  elkunderne  en  besparelse  på  omkring  
600-­‐1.000  millioner  årligt.  Dette  estimat  er  beregnet  på,  at  elselskaberne  i  dag  køber  besparelser  for  30  
ører  og  sælger  for  55  ører  inkl.  administration.  Konkurrence  vil  medføre  en  ny  omkostning  på  30  ører  eller  
lavere.  Worst  case  –  hvis  konkurrencepresset  ikke  virker  –  så  bliver  det  ikke  dyrere  end  i  dag.  Til  gengæld  
bliver  ordningen  lovlig,  og  de  konkurrenceforvridende  elementer  fjernes,  og  forbrugerne  kan  få  mere  miljø  
for  pengene.    
 
9