Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 280
Offentligt
ENERGISPAREINDSATSEN
KOSTER
FORBRUGERNE
DYRT
OG
FORVRIDER
KONKURRENCEN
1.
SAMMENFATNING
FAKTA
•
Omfang:
I
2015
betaler
elkunder
og
virksomheder
i
omegnen
af
2
mia.
kr.
for
at
realisere
energibe-‐
sparelser
1
.
Ud
over
de
forbrugerbetalte
midler
til
energibesparelser,
er
der
afsat
en
pulje
på
Finans-‐
loven,
der
skal
fremme
VE
i
virksomhedernes
produktionsprocesser
på
250
mio.
kr.
i
2013
og
500
mio.
kr.
årligt
fra
2014-‐2020
2
.
Omkostningen
er
stigende
men
er
ikke
synlig,
da
den
opkræves
som
et
element
i
nettariffen
og
abonnement
uden
specifikation
3
.
•
Fejl:
I
Energistyrelsens
årlige
stikprøvekontrol
i
2012
var
resultatet,
at
der
var
”
i
alt
66
fejl
i
de
54
sager.
Det
svarer
til,
at
der
var
fejl
i
36
%
af
de
udvalgte
sager.
Fejlene
er
fordelt
over
10
af
de
15
selskaber,
hvorfor
kun
fem
selskaber
ingen
fejl
havde”.
•
Overimplementering:
Danmark
overopfylder
målet
med
1,5
pct.
ift.
den
målsætning,
som
Danmark
har
forpligtet
sig
på
4
,
dvs.
at
Danmark
bruger
langt
flere
penge
på
energibesparelser
end
krævet
af
EU’s
Energibesparelsesdirektiv.
RESULTAT
•
I
mod
hensigten
tjener
de
tidligere
monopolselskaber
penge
på,
hvad
der
skulle
være
en
hvile-‐i-‐sig-‐
selv-‐ordning.
Dette
er
både
fordyrende
og
konkurrenceforvridende.
•
Halvdelen
af
energibesparelserne
ville
ifølge
Deloittes
evaluering
(2015)
realiseres
uanset
tilskud,
og
besparelserne
er
dermed
ikke
et
resultat
af
monopolernes
indsats.
•
Forbrugere
og
virksomheder
har
en
årlig
meromkostning
på
660
mio.
kr.
som
følge
af
fraværende
konkurrence
og
uhensigtsmæssigt
myndighedsarbejde.
5
•
Energispareordningen
er
konkurrenceforvridende,
fordi
den
åbner
for
ulovlig
krydssubsidiering
og
giver
koncernforbundne
selskaber
(som
ejer
et
monopolnet)
fordele,
som
andre
ikke
har.
•
Den
danske
implementering
af
Energispareordningen
er
i
strid
med
EU-‐lovgivningen,
idet
uaf-‐
hængige
elhandelsselskaber
og
koncerner
med
netselskaber
forskelsbehandles.
•
Ordningens
indretning
og
administration
har
medført
betydelig
konkurrencefordrejning
og
merom-‐
kostning
(spild)
i
realiseringen
af
de
politisk
fastsatte
mål.
•
Gennemsigtigheden
er
lav.
Der
er
stort
set
ingen
transparens
eller
mulighed
for
at
kontrollere
eller
føre
tilsyn
med
ordningen.
Der
er
ingen
sanktioner
for
overtrædelser.
1
Kilde:
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/forbrug-‐besparelser/energiselskabernes-‐
spareindsats/Lovgrundlagkontrologresultater/energispareaftalen_af_13._november_2012_.pdf
2
Kilde:
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/forbrug-‐besparelser/energiselskabernes-‐
spareindsats/Lovgrundlagkontrologresultater/energispareaftalen_af_13._november_2012_.pdf
-‐
side
1.
3
Kilde:
Telefonisk
oplyst
af
Energitilsynet
28.
april
2015.
Netselskaberne
kan
opkræve
50
pct.
af
omkostningerne
på
abonnement
og
50
pct.
af
omkostningerne
på
nettariffen.
Virksomheder
og
forbrugere
bør
betale
den
samme
andel
af
deres
kWh,
men
det
er
uklart,
hvordan
der
føres
tilsyn
hermed.
4
Kilde:
Mail
fra
ENS
11/5-‐15:
”
EU's
energieffektivitetsdirektiv
artikel
7,
stk.
1
fastlægger,
at
medlemslandende
skal
gennemføre
initiativer,
som
frem
til
2020
medfører
årlige
energibesparelser
på
mindst
1,5
pct.
af
det
årlige
energisalg
ekskl.
forbruget
til
trans-‐
port.
Målet
for
de
danske
energispareforpligtelser
er
ifølge
energiaftale
af
november
2012
årligt
i
2013
og
2014
på
10,
7
PJ
svaren-‐
de
til
2,6
pct.
af
slutforbruget
af
energi.
I
2015-‐2020
er
det
årlige
mål
fastsat
til
12,2
PJ
svarende
til
3,0
pct.
af
slutforbruget
af
ener-‐
gi.
Det
betyder,
at
Danmark
overopfylder
målet
på
1,5
pct.
af
slutforbruget
som
det
fremgår
af
Artikel
7
”.
5
Energibesparelser
købes
i
markedet
til
25-‐35
ører
per
sparet
kWh.
Men
indberettes
til
50
ører
i
2014.
Dertil
kommer
at
admini-‐
strationsomkostninger
forekommer
at
være
høje.
De
660
MDK
er
beregnet
på
3,3
TWh
og
en
meromkostning
på
20
ører
per
sparet
kWh.
1