Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 280
Offentligt
1533099_0001.png
Energispareindsatsen
Energipolitisk Udvalg 21. maj 2015
v/
adm.dir. Anders Millgaard, Modstrøm
adm.dir. Jette Miller, De Frie Energiselskaber
adm.dir. Søren Hoelgaard Justesen, Natur-Energi
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533099_0002.png
Udgangspunktet i 2006
— 
Mål:
Hjælpe virksomheder og husholdninger med at spare på energi (el, gas, varme
og olie) til gavn for samfundet.
Princip:
Hvile-i-sig-selv. Alle omkostninger bæres af slutforbrugeren via
forbrugsregning.
Ansvar:
Opgave ”pålagt” netselskaber via frivillig aftale.
Omfang:
2 mia. kr. årligt. Opkræves via nettarif/abonnement.
— 
— 
— 
=> Status:
Lever stille liv trods betragteligt øk-omfang og kritiske evalueringer gennem årene.
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533099_0003.png
Langt fra formål og indre kerne
1
Non profit er blevet ”big business”.
Der aflejres profit via interne handler
mellem koncernforbundne selskaber. Som momskarussel hvor det er
forbrugeren og ikke staten, der malkes.
-
Konkurrenceforvridende
Krydssubsidiering mellem
-
koncernforbundne selskaber. Kobles i tilbud til kunder: Eks.
”Gratis
energispare-rådgivning”
og ”Haves:
90 mio. kr. Ønskes:
Jeres energibesparelser’.
2
Langt fra
kernen
3
4
Omkostninger: Dyr og ineffektiv
Svage incitamenter til at holde omkostninger nede. Kritisk
evaluering fra Deloitte (2015).
Ingen transparens og gennemsigtighed.
Ingen ved hvem, der
betaler hvad. Mange eksempler på omgåelse af regler og aftaler –
og aldrig sanktioner. Uklar ansvar for tilsynet. Indberetninger
betegnes af Energitilsynet (2014) som ”samlet set som
utroværdige”
5
Ulovlig implementering -
Klage indsendt til Energiministeren den 9. marts 2015.
Direktivstridig da der ikke lige adgang og godet er givet til een aftalepart.
Mulig statsstøtte sag og så ift. udviklingen over tid.
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533099_0004.png
Deloitte – Evaluering (2015)
Konklusion
— 
Uigennemsigtig og med negativ udbudseffekt
Deloitte konkluderer, at ”informationen
om ordningen ikke er tilstrækkelig”,
den ”fremstår
uigennemsigtig”
og giver en ”negativ udbudseffekt”, fordi for få forbrugere kender til ordningen. Konsekvensen af
dette er, at en mængde potentielle energispareprojekter ikke bliver gennemført. Alt dette medfører
stigende priser pr. kWh, hvilket vi også har set klare tendenser til de seneste år.
Konkurrenceforvridende og omkostningsineffektiv
Deloitte skriver videre, at ”reglerne
ikke i tilstrækkelig grad tilskynder til omkostningseffektivitet”.
Eksempelvis fordi monopolselskaberne lader alle el-kunder betale for omkostningerne til
energispareindsatsen via en højere nettarif på el. Desuden er det konkurrenceforvridende, at disse
monopolselskaber kan overdrage opgaverne til egne koncernforbundne selskaber, der opererer
kommercielt.
Intet incitament til det, der har det største besparelsespotentiale
Herudover har ordningen intet incitament til det, der har det største besparelsespotentiale:
Rådgivning. Deloitte konkluderer om monopolselskaberne, at de ”har
større økonomisk incitament til at
være formidler af tilskud til forbrugerne for løsninger, som de allerede kender, og som de i mange tilfælde
alligevel ville have skaffet af egen drift, men som har begrænset additionalitet”
(effekt).
Administrationsomkostninger høje - og stadigt stigende
Det dokumenteres, at omkostningerne til administration har været kraftigt stigende fra 2012-2013.
Deloitte vurderer, at hvis monopolselskaberne havde nået deres sparemål, så ville
administrationsomkostningerne være endnu højere. For 2014 vurderer branchen selv, at
omkostningerne bliver endnu højere end hidtil set.
— 
— 
— 
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533099_0005.png
(Her er udfordringer i forhold til salg- og markedsføringsaktiviteter ikke medtaget)
Energispareindsatsen – et konkret eksempel
2
Energi Spare A/S
(kommercielt )
1
3
Net Monopol A/S
En husholdning eller
virksomhed retter via en
ekstern leverandør
henvendelse og vil indgå aftale
om energibesparelse.
Energi Spare A/S, som er en del
af en koncern, laver klima- og
energiløsninger i DK og udlandet.
Køber energibesparelser til 0,39
ører/kWh.
Net Monopol A/S, som har lavet
aftale med ministeren omkring
energibesparelser,
har sparemål
på 124.356 MWh (2013).
6
Net Monopol A/S
5
Energi Spare A/S
(Kommercielt)
Energi Spare A/S, sælger de
realiserede besparelser til Net
Monopol A/S til 0,49 ører/kWh
(2013).
Fortjeneste på videresalg
af besparelser: 11,3 mio. kr.
4
Koncern Service A/S
(kommercielt)
Koncern Service A/S, der er hele
koncernens serviceselskab, får
administrationsopgaven fra Net
Monopol A/S.
Pris 6,02 mio. kr.
eller 5 ører/kWh (2013)
Net Monopol A/S fakturerer
omkostninger,
der sendes videre
til forbrugerne på 61,5 mio. kr.
(2013)
=>
Der aflejres værdier i kommercielle selskaber for 17,3 mio. kr. (2013)
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533099_0006.png
Pengene hober sig op
nge
“Pe r”
)
gne på je
es e are
(Jer ter b
ven
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 280: Henvendelse af 22/5-2015 fra De Frie Energiselskaber om materiale fra foretræde d. 21/5-2015 om et effektivt, frit og gennemsigtigt elmarked
1533099_0007.png
klar
U
a
e
end
fs
r
atis lp
“Gr thjæ
r
spe
ek
-
salg
g
erin ing
sidi sfør
b
ssu rked
d
Kry g ma
o