Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 255
Offentligt
1526119_0001.png
N O T AT T I L K E B - U D V AL G E T
Orientering om regionalt energisamarbejde samt Energinet.dks projekt om nyt mar-
kedsdesign på elområdet (Markedsmodel 2.0)
Resumé
Danmark og hele EU’s energipolitik står i øjeblikket overfor nogle store udfordringer med
krav til nye måder at producere, transportere og forbruge energi på. Måden, hvorpå landene
omkring os vælger at indrette deres energimarkeder, navnlig elmarkederne, og hvad der be-
sluttes på EU-plan, påvirker det danske handlerum.
Energiunionen og den tyske regionale proces med drøftelse af incitamenter til sikring af et ef-
fektivt kommende markedsdesign kan ses som en del af en stigende tendens mod en højere
grad af tværnationalt samarbejde og stigende markedsintegration på tværs af grænser i Euro-
pa. Denne tendens spiller sammen med kommende nationale overvejelser om at sikre kapaci-
tet, herunder opfølgningen på El-reguleringsudvalget, etablering af udlandsforbindelser og
Energinet.dk’s arbejde med et nyt markedsdesign kaldet Markedsmodel 2.0.
Baggrund
Danmark er en lille åben økonomi i det regionale elmarked med stærke elforbindelser. Som
følge heraf blev elprisen i Danmark i 2014 i ca. 90 pct. af tiden bestemt af vores nabolande og
ofte er det prisen på vindkraft i Tyskland og mængden af nedbør i Norge og Sverige og der-
ved prisen på vandkraft, der har størst indflydelse på elprisen i Danmark. I Danmark men også
i landene omkring os er der de senere år sket en betydelig udbygning med vedvarende energi
som del af den grønne omstilling af energisektoren. Til eksempel er der i de tre nordligste ty-
ske delstater i dag ca. 15.000 MW vindkraftskapacitet, hvilket svarer til omtrent tre gange den
samlede danske kapacitet. Det øger behovet for, at landene sammen og regionalt ser på, hvor-
dan energisystemer og –markeder kan integreres bedre med henblik på at reducere omkost-
ninger og fastholde en høj forsyningssikkerhed.
Energiunionen, som det Europæiske Råd tiltrådte i marts, lægger op til en større koordinering
og integrering af energi- og klimapolitikken på regionalt og EU-niveau og er udtryk for en
bevægelse i retning af mere regionalt samarbejde på flere områder. Folketingets Klima-,
Energi- og Bygningsudvalg og Europaudvalg er orienteret om Kommissionens meddelelse om
Energiunionen ved notat af 26. februar 2015.
Danmark er allerede tæt integreret med nabolande på energiområdet gennem blandt andet det
nordiske elsamarbejde og den nordiske elbørs, NordPool, og har gode erfaringer hermed. I ly-
set af at flere lande omkring Danmark også er i gang med en grøn omstilling af energisektoren
Side 1
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 255: Orientering om regionalt energisamarbejde og projekt om et nyt markedsdesign på elområdet, fra klima-, energi- og bygningsministeren
og udlandets betydning for elprisen i Danmark, rummer et større regionalt og europæisk sam-
arbejde på energiområdet derfor store fordele for Danmark. Større sammenhængende energi-
systemer og -markeder vil således give bedre mulighed for at omkostningsoptimere udnyttel-
sen af kapaciteten i Danmark samt sikre fortsat forsyningssikkerhed med færre omkostninger,
end hvis Danmark stod alene. Det er i tråd med Danmarks opbakning til det indre energimar-
ked.
Regionalt energisamarbejde med Tyskland som initiativtager
Tyskland er i gang med sin egen grønne omstilling af hele energisektoren, et markant skifte
fra fossil til vedvarende energi som tyskerne kalder for ”energiewende”. Tysklands størrelse
og centrale placering i Europa gør, at Tyskland i stigende grad har fokus på koordination på
tværs af landegrænser. For at støtte op om den nationale tyske proces har statssekretær Rainer
Baake fra det tyske Økonomi- og Energiministerium taget initiativ til en møderække blandt
12 nabolande samt Kommissionen om regionalt samarbejde om det fremtidige elmarked.
Baggrunden for det tyskledede regionale initiativ er den tyske grønbog om det tyske elmarked
‘Ein Strommarkt für die Energiewende’ (Et elmarked for fremtiden) fra oktober 2014. Grøn-
bogen forventes efterfulgt af en hvidbog med mere konkrete tiltag i juni 2015 og en efterføl-
gende intern tysk politisk proces.
Grønbogen består af tre dele. Første del beskriver elmarkedets funktion og de udfordringer,
det står overfor. Anden del er en gennemgang af fem såkaldte ’no regret measures’, dvs. til-
tag, som tyskerne under alle omstændigheder mener, er nødvendige i den grønne omstilling.
Tredje del kommer med mulige løsninger på udfordringerne. Her er der fokus på, at valget
ifølge tyskerne står mellem en videreudvikling af det eksisterende elmarked
’Electricity Mar-
ket 2.0’
eller indførelse af et egentligt kapacitetsmarked.
Der er store ændringer af og i elmarkedet i både Tyskland og Danmark som følge af mere
vedvarende energi, hovedsageligt vind og sol. Samme proces foregår i andre lande, men
Tyskland er særligt interessant i dansk kontekst, ikke kun fordi de to elsystemer er koblet
sammen fysisk og prismæssigt med netforbindelser, men også fordi mange af de forslag, der
indgår i det tyske økonomiministeriums grønbog langt hen ad vejen er de samme, som drøftes
i Danmark, bl.a. i processen om Markedsmodel 2.0, jf. nedenfor.
Den tyskledede regionale proces er et forsøg på i en regional sammenhæng at adressere fælles
udfordringer om kapacitet, forsyningssikkerhed og omkostningseffektiv indpasning af større
mængder vedvarende energi ved at nå til enighed om nogle fælles principper for den fremtidi-
ge udvikling af elmarkedet. Blandt de principper, som diskuteres mellem landene, kan næv-
nes; styrket regionalt samarbejde på blandt andet infrastruktur, handel med el og forsynings-
sikkerhed, udvidet europæisk markedsintegration, landenes ret til at bestemme eget energi-
miks
Fra dansk side er der lagt vægt på betydningen af intern og ekstern infrastrukturudbygning for
at undgå flaskehalse og dermed sikre en fleksibel og omkostningseffektiv indpasning af ved-
varende energi. Der er fra dansk side endvidere lagt vægt på forsyningssikkerhed og på, at
handel over grænserne skal ske på markedsvilkår og ikke begrænses i krisesituationer, således
at kapaciteten på udlandsforbindelser holdes åben.
Side 2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 255: Orientering om regionalt energisamarbejde og projekt om et nyt markedsdesign på elområdet, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1526119_0003.png
Processen ventes fra tysk side henover forår og sommer 2015 at sigte mod en fælles hensigts-
erklæring møntet på principper for indretning af markedsdesign/markedsmodel, udveksling
mellem landene mv. som konsekvens af stigende integration og interkonnektion samt udslag
af et mere generelt politisk ønske om at arbejde tættere sammen.
Nyt dansk markedsdesign på elområdet – Energinet.dk’s arbejde med Markedsmodel
2.0
Den tyskledede regionale proces med drøftelse af incitamenter til sikring af et effektivt kom-
mende markedsdesign spiller sammen med initiativer nationalt vedrørende kapacitet på frem-
tidens elmarked (Markedsmodel 2.0, etablering af udlandsforbindelser, opfølgning på el-
reguleringsudvalget, analyse om opgørelsesmetode for elforsyningssikkerhed).
Det nuværende elmarked har hidtil vist sig effektivt til at løse udfordringerne med at integrere
vedvarende energi i elsystemet. Omstillingen med stigende produktion fra vindmøller og an-
den støttet elproduktion samt den nuværende lave elpris udhuler dog i stigende grad indtje-
ningsgrundlaget for kraftværkerne og mindsker incitamentet til ny- og reinvesteringer. De ek-
sisterende kraftværker bliver ældre, og mange tages i disse år ud af drift.
I Energistyrelsens elanalyse fra maj 2014 om de kommende års elforsyningssikkerhed, som
blev bestilt i energiaftale 2012, blev det vurderet, at elforsyningssikkerheden kan opretholdes
på dagens høje niveau i årene, der kommer. På længere sigt skal der dog formentlig yderligere
initiativer til end det nuværende elmarked for at sikre elforsyningssikkerheden. Særligt for-
ventes udviklingen i Østdanmark at blive mere anstrengt frem mod 2025. En justering af de
nuværende rammevilkår skal forberedes i god tid af hensyn til markedets aktører.
Energinet.dk har på denne baggrund vurderet, at der var behov for at udvikle markedsmodel-
len for el, således at der sikres gode rammer for konkurrence og investeringer for eksisterende
markedsaktører (både kraftværker og vindmøller), så der på lang sigt opretholdes tilstrækkelig
kapacitet. Tyskland har ligesom Danmark ikke lagt sig fast på en endelig markedsmodel på
lang sigt, men der er tale om de samme problemstillinger i Tyskland, som Energinet.dk analy-
serer i Danmark med
Markedsmodel 2.0,
hvor Energinet.dk har taget initiativ til at samle
branchen for at diskutere udfordringer samt mulige fremtidige markedsløsninger.
Energinet.dks markedsmodel 2.0-projekt blev skudt i gang i maj 2014 og forventes færdigt 1.
september 2015. Projektet er opdelt i to faser, og slutproduktet forventes at blive anbefalinger
til tilpasninger, der kan fremtidssikre markedsmodellen. Projektets første fase indeholdt tema-
tiske workshops med meget bred deltagelse fra brancheaktører, hvor der bl.a. blev fokuseret
på at skabe øget fleksibilitet fra markedsaktørerne på kort sigt samt at sikre tilstrækkelig ka-
pacitet på lang sigt. Fase 1 blev afsluttet i november 2014 med en rapport, der identificerede
tre mulige markedsløsninger, som blev fundet relevant i en dansk kontekst, og som involverer
varierende grad af tilpasninger eller ændringer i den nuværende elmarkedsmodel. Projektets
anden fase løber frem til 1. september 2015 og konkretiserer og operationaliserer de tre mar-
kedsløsninger med bl.a. privat- og samfundsøkonomiske analyser. Fase 2 gennemføres med
fortsat bred inddragelse af brancheaktører. De tre løsninger er: 1) klare prissignaler, 2) strate-
gisk reserve og 3) kapacitetsmarked.
De tre løsninger der undersøges i markedsmodel 2.0 projektet kan overordet set sammenfat-
Side 3
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 255: Orientering om regionalt energisamarbejde og projekt om et nyt markedsdesign på elområdet, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1526119_0004.png
tes i to udviklingsveje for det danske elmarked, som er:
Udviklingsvej A – klare prissignaler: Investeringer i produktionskapacitet og fleksibelt for-
brug drives hovedsageligt af markedsprisen på el. En række optimeringer og tilpasninger i de
eksisterende markeder for el- og systemydelser vil kunne øge incitamenterne til at agere flek-
sibelt på kort sigt og skabe bedre investeringsincitamenter på lang sigt. Udviklingsvej A kan
desuden inkludere nye betalingsprincipper for den tekniske funktionalitet, som Energinet.dk
skal bruge for at drive elsystemet sikkert, og som kraftværkerne bl.a. leverer. Udviklingsvej
A kan kombineres med en strategisk reserve, der kan bruges til fastholde national kapacitet
med en afgrænset betaling. Konkret indebærer en strategisk reserve, at TSO’en gennemfører
et afgrænset udbud, som har til formål at fastholde lukningstruet national kapacitet for at op-
retholde forsyningssikkerheden.
Udviklingsvej B – kapacitetsmarked: Her undersøges det, om markedsmodellen kan bygges
op omkring et kapacitetsmarked, der fastholder et givent niveau af national kapacitet via bre-
de udbud f.eks. organiseret af TSO’en. Et kapacitetsmarked indebærer således en større beta-
ling til national kapacitet end en strategisk reserve. Forbrugssiden forudsættes at finansiere
omkostningen forbundet med et kapacitetsmarked. Modellen kan suppleres med elementer
fra udviklingsvej A i forhold til optimeringer og tilpasninger i de eksisterende elmarkeder –
samt med hensyn til nye betalingsprincipper for den tekniske funktionalitet som Energinet.dk
skal bruge for at drive elsystemet sikkert. Udviklingsvej B indbefatter ikke en strategisk re-
serve.
Slutrapporten fra Markedsmodel 2.0 forventes at indeholde et katalog med forslag til tiltag i et
ny elmarkedsdesign, samt hvordan forslagene kan føres ud i livet. Der vil være behov for
yderligere undersøgelser efter, at markedsmodel 2.0 projektet har afleveret sin slutrapport for
at afgøre, om forslag er gennemførlige teknisk, juridisk og markedsmæssigt.
Energinet.dks markedsmodel 2.0-rapport skal ses som et fagligt bidrag til den løbende politi-
ske drøftelse om udviklingen i elmarkedet, herunder processen med opfølgning på el-
reguleringsudvalgets anbefalinger.
Side 4